Макар че икономическият ръст се задъхва, все още е над 7%, водещи са високите технологии и еко проектите
Шест години след първата ми визита в Китай по инициативата 16+1 (за сътрудничеството на 16-те държави от Източна и Централна Европа с Китай), новото ми впечатление пак е основно от инфраструктурата и новите сгради, предимно небостъргачи – те продължават да никнат като гъби, превръщайки все повече части от Китай в гъста мрежа от метрополиси.
Строителството, което и през 2012 г. се развиваше с гигантски темпове, сега в големите градове е напуснало централните части, където всичко вече е ново, и се изнася към близките и по-далечни покрайнини. Новите сгради и мегаполиси са свързани с високоскоростни магистрали, стотици мостове и тунели, през които профучават мощни автомобили.
Рядко се виждат по-стари коли от 3-4 до 5 години. Повечето изглеждат чисто нови и са безукорно чисти – често може да се забележат шофьори, които забърсват каросерията с кърпичка.
Много са местните автомобилни брандове, но сякаш най-често приоритет са мерцедеси, аудита и особено фолксвагени – естествено, произведени в местните им заводи. Има също много фордове, линкълни и други американски марки. Но всичко е Made in China.
Ритъмът на всичко в Китай изглежда още по-забързан. Има обаче и неща, които не се развиват със същата динамика.
Например в Китай не можеш да ползваш Facebook , WhatsApp, Instagram, Snapchat, Tweeter и Viber, недостъпни са и услугите на Google – търсачката, пощата Gmail, YouTube и др.
Microsoft обаче работи - търсачка Bing, както и останалите му услуги и продукти, включително Skype. Работи и Yahoo. Както и FaceTime, но тя може да се ползва само от притежателите на продукти на Apple.
Китайската държава преценява кои услуги да се ползват свободно и кои да блокира – така, както в други страни се преценява да бъдат ограничени продукти и услуги на китайски компании.
Иначе китайците масово са в своите социални мрежи Weibo, Baido и особено в месинджъра WeChat. Чрез него вече почти не ползват говорна телефония – вместо това говорят към екрана на телефона си, който чрез изкуствен интелект светкавично превръща речта им в текстови съобщения, които се изпращат с периодично натискане на бутон. По същия начин идват съобщенията от другата страна на комуникацията.
В Китай, който първи въвежда повсеместно 5G мобилните мрежи, многомилиардният интернет бизнес е издигнат в култ и обслужван от множество паралелни индустрии.
Техен представител е например ВОЕ Group в Пекин, създадена през 1993 г. Там ръководството без излишна скромност ни споменава, че всеки пети дисплей на смартфон и телевизор в света е произведен от тях, както и хиляди други продукти по техни лицензи. Гордо ни показват производството на дисплеи, извършвано на 100% от роботизирани машини (не позволяват да се снима там).
Фирмата, която обмисля инвестиции в посока Източна и Централна Европа, има три подразделения – за дисплеи и сензорни устройства, за умни системи и за здравни услуги.
Например чрез техен умен дисплей вратата на хладилника освен в телевизор се превръща и в интелигентна информационна система, която контролира съдържанието на хладилника и се свързва с доставчици, за да набавят нужните стоки, включително по здравословни диети.
Малко устройство на фирмата пък взема данни от безименния пръст на лявата ръка и за броени минути прави анализ по над 40 показателя (включително кръвно налягане). Ако засече по-сериозно разминаване между показателите на пациента и нормалните, апаратът дава препоръка какво да се предприеме спешно. А ако отчете критична ситуация, директно изпраща сигнал на лекар и, ако е нужно – за линейка.
От създаването си през 1993 г. до момента BOE Group e натрупала над 60 000 патента за различни продукти и услуги и сега продажбата им е част от бизнеса на групата.
Посещението ни в Китайското национално радио е в период, в който се обединява с държавната телевизия като изпълнение на заложената от последния партиен конгрес стратегия за икономии и повишаване на ефективността на труда. Това предполага сериозно орязване на бюджетите, както и съкращаване на служители, включително журналисти.
За въвеждането на финансовите ограничния се действа със здрава ръка – въпреки неспиращият икономически ръст от над 7%.
И преди обединението си с телевизията, държавното радио е една от най-влиятелните медии в страната с 9 канала, които излъчват почти 200 часа програма седмично. Офис оборудването е съвсем ново, а студията са пълни с модерна техника за създаване на мултимедия, концертни записи и др.
За да се достигне площад Тянанмън и Забраненият град в Пекин се сканира личният документ на всеки местен (на чужденците не). Багажите минават проверка през скенер. Иначе за комплекса на Забранения град не е необходимо да се плаща за вход, освен за някои по-специални помещения.
Няма как да не посетим Великата китайска стена – в случая Badalin Great Wall – комплексът на няколко десетки километра от Пекин гъмжи от хиляди туристи, които щурмуват най-високите кули. Преди това чакат на опашка, за да бъде проверен багажът им на скенер.
Както и на много други места в Китай, пушенето в целия район на Badalin Great Wall е абсолютно забранено. Възрастен човек, изкачил се до една от по-високите кули на стената, нарушава забраната и припалва до кошче за боклук. Светкавично до него се появява униформен полицай (те са буквално навсякъде) и го сгълчава с висок и нетърпящ възражение глас. Нарушителят светкавично гаси фаса.
Изобщо, дисциплината в Китай е навсякъде, както и поддържането на безупречна чистота по улиците и тротоарите, по които дупките са непознато явление. В 5.30 сутринта започва измиването на улиците до блясък. Отделно служители с малки камиончета цистерни измиват тротоарите с пароструйка, като преди тях оттам са минали други чистачи с големи метли. И там няма дупки, счупените плочки се заменят веднага.
От Пекин летим на юг към Гуйян, градът на 1000-та моста, където също съм бил преди 6 години, но едва разпознавам – построени са стотици нови небостъргачи, молове, болници, училища, всичко е обединено в ситита, свързани с високоскоростни магистрали и влакове. Гуйан е център на областта Гуйчжоу с 88 ситита и близо 36 млн. жители.
Тъй като районът е изцяло планински, мостовете, тунелите и виадуктите са буквално на всяка крачка. Абсолютно навсякъде новата инфраструктура се изгражда до посаждане на трева и цветя и се поддържа в безупречен вид. Земеделските площи са малко поради релефа, но всяка педя земя се терасира и обработва грижливо.
Областта се гордее с изключително красивата си природа и масирано инвестира в екологични проекти – от производства, до велоалеи и екоселища. Заедно с пищната култура на многобройните местни малцинствени групи, областта заявява претенциите си да превърне туризма във водещ отрасъл. Местното ръководство не пропуска да се похвали, че ако средният годишен ръст на Китай е 7%, в района на Гуйан е все още над 10%.
Предстои ни да видим едно от чудесата на новия Китай – петстотинметровият телескоп FAST (Five-hundred-meter Aperture Spherical Radio Telescope) – един от забележителните научни инфраструктрни проекти на 11-та петилетка на Китайската народна република. Телескопът е най-големият в света от този род.
Той е един от важните опорни пунктове в стратегията на Китай за наблюдение, изследване и завладяване на Космоса. Свободни снимки не са позволени, всякаква апаратура се изземва от посетителите на километри от обекта (включително мобилните телефони и електронните часовници), за да не смути работата на телескопа.
Иначе към него е изградена удобна инфраструктура за наблюдение от туристи. Те все пак могат да се снимат на фона на телескопа, но със стари фотоапарати Canon, с ленти – за да не разстроят работата на апаратурата. Естествено фотоапаратите се предоставят на място срещу прилично заплащане – както и билетите за посещение на телескопа.
Друга забележителност на областта с център Гуйан, която посещаваме, е компанията Full Truck Alliance, позната още като Manbang. А най-вече наричана „китайският Uber за камиони” – мрежа, базирана на обработката на огромни масиви данни, която свързва регистрираните в нея над 5 млн. камиона в Китай с всички, които имат нужда от услугите им.
Бизнес моделът е колкото простичък, толкова и доходоносен – чрез огромната си база данни компанията знае къде в дадения момент е всеки от милионите камиони, както и подходящите товари в същия район. Работата й е да свързва собствениците на камиони с клиентите (и обратно), от което печели милиарди. Естествено, вече имат и немалък брой собствени камиони.
Truck Allianace се ражда само преди 4 години като стартап, но благодарение на успешния си модел още на втората година привлича 115 млн. долара финансиране от гиганта Tencent и от други предприемчиви инвеститори.
Новата голяма новина за Truck Alliance идва буквално дни след визитата ни в главния й офис в района на Гуйан – фирмата получава нова мащабна инвестицията от 1.9 млрд. долара, събирането на която е била ръководена от фонда на SoftBank Vision, който включва Apple, Foxconn и суверенния фонд на Саудитска Арабия, China Reform Fund и базираната в Хонконг инвестиционна фирма Ward Ferry.
Изобщо, бизнесът с обработка на големи обеми данни е на особена почит в областта, където програмата ни включва и посещение в център за съхранение и обработка на данни. Такъв вид икономика се вписва идеално във визията на областното ръководство - хем мощна и печеливша, хем екологично чиста.
Като образцовото село Даба, където на всички около 1500 жители са построени нови триетажни фамилни къщи, а уличните лампи са със слънчеви батерии.
Хората в района работят или в еко предприятието за производство на плодово вино и ракия, или в образцовия краварник с производство на еко млечни продукти и еко почивно селище към него, осеяно с пласмасови кравички в смешни пози.
В еко винарната целият производствен процес е автоматизиран така, че се управлява едва от трима души, останалитеработници са главно в снабдяването със суровина и транспортирането на готовата продукция.
Последните дни от посещението ни в Китай са в най-горещата южна икономическа зона в страната Гуандонг с център 12-милионният Гуанджоу (познат също като Кантон и Южната врата на Китай), която граничи със специалните административни райони Хонконг и Макао.
Дотам пътуваме с един от многобройните китайски скоростни влакове, който не е от най-бързите, които имат – движи се „само” с около 240 км. в час. Така преодолява около 1000-та километра за 4 часа. А аз си мисля за вица в който китайците чули, че от София до Бургас пътят с влак е 9 часа, си помислили, че България е по-голяма от Китай.
През областта Гуандонг тече Перлената река, една от най-големите в Китай, а климатът е субтропичен, със средна годишна температура около 22 градуса. Още в края на април е жега, но по-скоро е задушно. И вали всеки ден, но не с едри капки, а като от пръскалка – толкова е влажен въздухът.
Това явно не пречи на Гуандонг да произвежда една девета от брутния вътрешен продукт на Китай, а вносът и износът, които минават оттук са една четвърт от общите за страната.
Едно от горещите бизнес събития в Гуанджоу е бизнес панирът – Canton Fair, с чието ръководство се срещаме. Осведомяват ни, че панаирът вече има отношения с доста фирми от Централна и Източна Европа, но с български все още няма.
Друга безспорна забележителност на Гуанджоу е 600-метровата телевизионна кула Canton Tower, най-високата в Китай. Тя, естествено, е и туристическа атракция, а от залата на върха й се разкрива страхотна гледка към гората от небостъргачи, Перлената река и живописните покрайни – всичко, покрито с много зеленина.
Посещаваме най-голямата телевизия на Гуанджоу – GDTV, както и останалите медии в Китай – 100% държавна. Тук всичко, както и в държавното радио в Пекин, изглежда съвсем ново – лъскавите студия, офис оборудването, компютрите, десетките екрани.
В нюзрума тече напрегната работа, десетки журналисти са зад компютрите си. До него има неголяма стъклена „клетка”, в която има оператор, технически сътрудник и момиче, което чете новини почти непрекъснато – те се излъчват директно онлайн. Така покриват с новинарски видео сигнал онлайн времето между ефирните емисии новини, които се излъчват от супермодерните студия няколко етажа по-високо.
На другия ден пътуваме с автобус до Донган – сити с „едва” 8,25 млн. жители. Градът изглежда като наскоро построен от нулата, макар че има история от над 1700 години. В огромното фоайе на хотела ни очаква двойна изненада - има басейн с акули (малки) и, хванали се за местния wi-fi, неочаквано получаваме пълен достъп до всичко, забранено до момента – фейсбук, гугъл, джимейл, вайбър... Така и не разбираме защо точно там може.
На срещата с местното ръководство ни съобщават, че в района са инвестирани около 71 млрд. долара - от над 40 държави. Освен пряко в икономика, огромни средства се отделят за наука и развойна дейност. Един от най-показателните примери е China Spallation Neutron Source – научен център, нещо като ЦЕРН в Швейцария (шефът на китайският център е специализирал там и в САЩ).
Накратко, идеята на Spallation Neutron Source е да се „бомбардира” с неутрони микроструктурата на различни материали и да се изследват свойствата им, за да могат да се създават свръхустойчиви материи. Целта е да се прилагат както в строителството и индустрията, така и в овладяването на Космоса.
Най-голямата новина в последно време в областта Гуандонг със 110 милиона жители е предстоящото откриване на най-дългия мост на света, който вече свързва автономните икономически гиганти Хонконг и Макао с бързо развиващия се китайски град Джухай, който е и морски курорт.
Имаме честта да сме сред избраните, които могат да посетят и снимат моста дни преди официалното му откриване. Той се простира на 34 мили (54,4 км), с което е най-дългият в света, като включва шест трасета и четири тунела, един, от които е под водата. За изграждането му са създадени 4 изкуствени острова.
Изграден е от 420 хиляди тона стомана. Благодарение на него, хората ще могат да пътуват от Макао до Хонконг за 40 минути.
Грандиозното съоръжение със сигурност ще даде силен тласък на и без това бясно развиващата се икономика в областта. И най-важното, ще помогне за по-доброто вписване в китайската действителност на двете бивши колонии – Хонконг (великобританска) и Макао (португалска). Засега те се управляват на принципа „една държава, две системи”.