Българският режисьор е претендент за филмовата награда с лентата “Съдилището”
За първи път, откакто изобщо съществуват оскарите, един български режисьор влиза в надпреварата за награда и името му вече работи за него. Защото в Холивуд добре знаят кой е Стефан Командарев. Той ги заинтригува още през 2009 година, когато “Светът е голям и спасение дебне отвсякъде” стана първата българска лента, която влезе в краткия списък с деветте най-добри чуждоезични филма на престижните награди.
Командарев замина за Щатите във вторник, за да се опита да покаже на журито, че последният му филм “Съдилището” (българското предложение тази година) също си заслужава.
Всъщност комисията, която трябва да смае, се състои от 5873 членове на филмовата академия, от които реално
гласуващите за
чуждоезичен “Оскар”
са 800-900 души
И един от тях е вече на наша страна. Това е Гари Буржоа - той прави звуково ремиксиране на филми и е един от най-добрите в света. Работил е с Джанис Джоплин, Майкъл Джексън и “Ролинг Стоунс”. В България дойде заради филма “Септември в Шираз” със Салма Хайек и Ейдриън Броуди, който е сниман изцяло у нас.
Последно Буржоа работи в звуковото студио на “Ню Бояна филм” в София, в което техниката е от последно поколение. Тогава идва, за да ремиксира Criminal - това е новият филм на Кевин Костнър, който ще излезе на големия екран през 2016 година.
В същото време Командарев отива на работна среща там, за да договори рекламната кампания на “Съдилището”. Така
двамата се запознават
на опашка за кафе
в киноцентъра
След като представят българския режисьор на американеца и му казват, че неговият филм има шанс да се състезава за “Оскар” за чуждоезичен филм, той отговаря: “Чудесно, аз съм член на академията.” Разменят си контактите и си обещават да държат връзка и в бъдеще. Срещата със сигурност е полезна за рекламната кампания на “Съдилището”.
Зад нея застана и “Ню Бояна”. Затова миналата седмица филмовата компания организира благотворителен търг с тайно наддаване. Бяха продадени 2 костюма - на български и чужд воин, меч от “Хан Аспарух” и картина от българската комедия “13-ата годеница на принца”. По време на инициативата част от гостите са представители на бизнеса, които също си разменят контактите с Командарев и го канят на лични срещи.
От “Ню Бояна” не коментират колко средства са събрали. Но на практика компанията допълва сумата, за да може Командарев да реализира 7 прожекции на “Съдилището” в Щатите. Една струва между 500 и 10 000 долара, в зависимост от мястото.
Две от тях вече са минали в Лос Анджелис,
следващата е
в Бевърли хилс
в четвъртък
Необходими са, за да се запали интересът на зрителите и да тръгне мълвата, т.е. всички да говорят за филма. Реално това е част от тайната, за да забележат филма.
Вероятно на Командарев му е по-трудно в сравнение с конкурентите му, също кандидати за чуждестранен “Оскар” - тази година те са 81. Защото за разлика от останалите европейски държави, където има ясни регламенти при финансирането на филмите, които се състезават за “Оскар”, в България - няма. Например сръбският кандидат всяка година получава гарантирани 50 000 евро само за рекламната си кампания.
Сега Командарев ще похарчи средствата за 3 направления. Едното е кинопрожекции. Второто нещо, без което не може, е реклама. Рекламни карета вероятно ще има в списания като “Варайъти” и “Холивуд рипортер”. Големите държави си позволяват цели цветни страници, но вероятно “Съдилището” ще бъде рекламирано с по-малки черно-бели карета.
Последното направление, което е задължително, е такса на американска агенция, която да представлява филма. Командарев работи със същата, която през 2009 година му прави кампанията за “Светът е голям и спасение дебне отвсякъде”.
“Не мечтаем нито за статуетки, нито за червени килими. Искаме да направим просто равностойна кампания”, каза Стефан Командарев, преди да замине за Щатите, където ще остане до ноември.
Щатски медии пишат как “Съдилището” предсказва бежанската криза в Европа
“Когато филмът на Стефан Командарев “Съдилището” получава зелена светлина през 2011 година, Европа тъкмо започва да посреща първите сирийски бежанци, прогонени от гражданската война в страната им. Днес лентата е избрана да представи България в битката за чуждоезичен “Оскар”, а Старият континент е в разгара на имиграционна криза”, пише за лентата американският сайт за киноновини deadline.com преди дни.
Главният герой е Митю Петров (ролята се изпълнява от Асен Блатечки), който живее заедно със сина си Васко край границата с Турция. Митю остава без работа, след като мандрата, в която работи, фалира. Не е в състояние да погасява задълженията си към банката и е принуден да потърси помощ от Капитана – командир и настоящ участник в трафика на бежанци през границата. Задачата на Митю е да посреща бежанците в турска територия и да ги превежда през границата, а с помощта на цистерната за мляко, с която е работил преди това в мандрата, ги транспортира извън граничната зона. Докато ги превежда покрай местността Съдилището, си спомня за престъплението, което извършва през 1988 г. Тогава по заповед на Капитана застрелва момче и момиче от Източна Германия в опита им да избягат в Турция.
“Съдилището” е копродукция между България, Германия, Хърватия и Македония. Филмът е сниман в Източните Родопи – Ивайловградско, Свиленград и Мезек.
СИЛВИЯ ЖЕКОВА
Българският режисьор
е претендент
за филмовата
награда с лентата
“Съдилището”