Анна Томова – Синтова – слово за Вагнер в Софийската опера

https://www.24chasa.bg/ojivlenie/article/10178360 Анна Томова – Синтова – слово за Вагнер в Софийската опера Анна Томова – Синтова – слово за Вагнер в Софийската опера www.24chasa.bg
Анна Томова – Синтова – слово за Вагнер в Софийската опера

Всички сме свидетели през последните години за осъществяването на голямото, величаво произведение на Рихард Вагнер – неговата тетралогия „Пръстенът на нибелунгите“ на сцената на Софийската опера. Една огромна задача, с която се зае акад. Пламен Карталов, като интендант на тази опера. Известно е, че всички режисьори, които заемат позицията в един театър, като интенданти, поемат голямата задача да осъществят най-важните постановки през съответния сезон. Имам предвид Гьотц Фридрих, Хари Купфер, Аугуст Евърдинг, Джорджо Стрелър. Всички те бяха интенданти на съответните театри и се заемаха с огромната задача най-важните постановки за сезона да бъдат реализирани от тях. Това и се очакваше от тях, както от съставите на театрите, така и от публиката, съобщават от Софийската опера.

„Пръстенът на нибелунгите“ да бъде поставен в София бе една невероятна задача, тъй като този свят е абсолютно непознат, както за нашата публика, така и за артистичния състав. Маестро Карталов се зае с тази задача и ангажира големия Вагнеров експерт проф. Тримборн, който с много силно чувство за отговорност се зае да подготви целия състав. Не само да ги въведе в този непознат свят. Знам, че в Софийската опера са били поставени „Лоенгрин“ и „Танхойзер“, но „Пръстенът на нибелунгите“ е произведение, което си позволяват само най-големите театри в света! Изискванията са огромни! Това е една голяма задача, която в името на това Софийската опера да бъде катапултирана на голямо интернационално ниво, се зае маестро Карталов. Невероятна задача! Но в лицето на проф. Тримборн той имаше не само огромна помощ. Той въведе тези млади хора. Карталов както винаги е откривал и подпомагал младите певци в тяхното развитие! Още по-голямо чувство за отговорност трябваше да прояви проф. Тримборн. Той беше дългогодишен асистент на Волфганг Савалиш и бе пропит с всички познания, до крайни детайли, които изискват произведенията на Вагнер. Проф. Тримборн се зае тон по тон, дума по дума да въведе тези млади хора в стила на интерпретацията, в съдържанието на това, което стои вътре в творбите.

В крайна сметка всички сме свидетели на един много успешен резултат, който бе зачетен в цял свят и това повдигна нивото на Софийската опера! Това бе и въпрос на обогатяване, както на самите изпълнители, така и на публиката. В България винаги е имало един подтик и интуитивно разбиране, и усещане, и интерес, любопитство към откриване на нови светове. Именно това стана чрез въпросното голямо, пионерско начинание на Софийската опера!

Що се касае до младите певци, току-що излезли от Академията – аз съм привърженик на схемата – оперна студия към дадения оперен театър! Студия, в която младите хора имат възможността да осъществят прехода от Академията, от учебната система да бъдат вкарани в големите води и изисквания на сцената. А това най-вече се отнася за националната ни опера, която трябва да бъде най-високият връх в страната, към което ниво да се стремят и останалите театри.

Нещо важно, което се отнася до тези млади хора в посочените оперни студии. Наред с въпросното много стабилно образование и способността да се изнасят самостоятелно спектакли, отново трябва да се набляга на езиците, стила и вокалната подготовка! Това дава възможност и за участие в дадения оперен театър в по-малки и средни партии. Така те получават възможността да се научат да вървят по сцената, да се чувстват като господари на сцената, с това, че на нея могат да поднасят мъка и радост, и всичко! Това изисква съответна подготовка. Тази възможност се дава без въпросното чувство на отговорност веднага за конфронтиране с централни партии, за които младите не са още дорасли. Необходимо е да се узрее за тези изисквания чрез малки и средни партии. Аз лично съм минала по този път и го препоръчвам на всеки млад певец!

Тези оперни студии съществуват по цял свят – Лондон, Париж, Виена, Мюнхен, Берлин, където много често съм канена за майсторски класове в оперните им студии. За тях е необходим отделен апарат и силна организация – нещо, което маестро Карталов има в плановете си и отдавна се стреми към това. Осъществяването не е лесна работа. Но бих пожелала желаното да се осъществи!

От 200 кандидати при това прослушване се открояват по 10-12 души всяка година. На най-талантливите са дава възможност през следващите две години крачка по крачка да бъдат подготвени емоционално и професионално за изискванията на голямата сцена. За това е необходимо определено време! Впущането от преди един ден на следващия от Академията в океански води е много опасно, което след няколко години дава своето отражение.

Младият певец трябва да бъде изграден в себе си! Трябва със сигурност, с обич и увереност да постига желаното! А не с арогантност и външно прикриване на това, което липсва вътре, да се стреми да стане звезда от днес за утре. Истината в голямото изкуство стои в постепенното изграждане на творческата и човешката личност! В това се състои голямото изкуство, към което всички се стремим!

Такъв е и стремежът на Софийската опера! Да служи на хората, да им носи радост, да просветлява и в тежки години да повдига човешкото и професионално ниво! С много оптимизъм, с много позитивна вяра в едно истинско голямо бъдеще, в служба на голямата истина и на голямото изкуство, ваша Анна Томова-Синтова.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Афиш

Мюзикълът "Шрек"
Снимки: Софийска опера и балет

„Шрек“ отново на сцената на Софийската опера

Снимкап Софийска опера и балет

"Жената от езерото" отново на сцената

Иван Вазов

Операта бележи 100 г. от рождението на Лазар Николов с "Чичовци" на Вазов

Маестро Борислав Иванов

Софийската опера и балет чества 90 години юбилей на маестро Борислав Иванов

„Жената от езерото“ на Росини за първи път на сцената на Софийската опера и балет

„Жената от езерото“ на Росини за първи път на сцената на Софийската опера и балет

Младите актьори са много талантливи

Класът на покойната проф. Танковска с премиера в НАТФИЗ

Покажи още

Последно от

Последно от

Последно от

Последно от

Последно от

  • mila
  • mama
  • zdrave
Следвайте във Viber