Конституционният съд реши, че въвеждането на машинно гласуване не е противоконституционно, става ясно от решение на съда, публикувано днес.
Конституционното дело беше образувано на 07.05.21 г. по внесено искане от ГЕРБ, след като Изборният кодекс беше променен от 45-то Народно събрание.
Съдът е отхвърлил искането да се обявят за противоконституционни текстовете, които уреждат машинния вот, включително текста, който предвижда машинно гласуване да не се провежда в секции с по-малко от 300 избиратели, става ясно от решението.
Както е известно, в Изобрния кодекс бе прието, че на хартия ще се гласува само в секциите с по-малко от 300 избиратели, в болниците, домовете за стари хора, при гласуване с подвижна избирателна кутия. Вотът ще е с хартиена бюлетина и когато поради възникнали непреодолими външни обстоятелства машинното гласуване се окаже невъзможно. Като гласовете от техническото устройство се отчитат, като се преброяват контролните разписки.
Решението на Конституционния съд идва седмица преди първите избори у нас, които ще се проведат почти изцяло с машини.
Масовото машинно гласуване беше атакувано в КС от 66 депутати от ГЕРБ. Те твърдяха, че то нарушава принципа за „равно избирателно право” и оспориха почти всички разпоредби от Изборния кодекс, които за краткия си живот успя да промени 45-тото Народно събрание.
КС е отхвърлил искането им. В решението си той изтъква, че бюлетината за машинно гласуване е проектирана по същия начин както хартиената. Законът предвижда равно третиране на гласуването с бюлетина за машинно гласуване и с хартиена бюлетина. Избирателят, гласувал с бюлетина за машинно гласуване, не може да гласува с хартиена бюлетина.
"Бюлетината за машинно гласуване е проектирана по същия начин както хартиената бюлетина, като ЦИК утвърждава с решение образеца на бюлетината (чл. 212, ал. 3 ИК). По своята същност бюлетината за машинно гласуване не е нищо друго освен пренасяне и визуализиране на текста от хартиената бюлетина върху електронен носител", се посочва в мотивите.
Според вносителите, машинното гласуване не е съвместимо с принципа на публичност и прозрачност и изискването за контрол над изборния процес, както и че не са предвидени достатъчно гаранции срещу софтуерни грешки или манипулации. Съдът, обаче намира тези твърдения за неоснователни.
Електронната система за машинно гласуване се проектира, осъществява и поддържа, така че да гарантира, че всеки избирател подава само един глас за всеки вид избор и че всеки глас се съхранява и преброява само един път (чл. 213, ал. 2, т. 9 ИК). Доброволността и автентичността на волеизявлението на гласуващия се гарантират от разпоредбите на чл. 263, ал. 1, чл. 264, ал. 1 и чл. 268 ИК. Гласуването с бюлетина за машинно гласуване се извършва в контролирана среда.
Уредбата на гласуването с машина, дава и необходимите гаранции, че самият избирател е в състояние да провери начина, по който електронната система регистрира неговия вот. След потвърждаване на избора, системата отпечатва контролна разписка с отразения вот, която се пуска в специална кутия за машинното гласуване. Избирателят има възможност да сравни избора си показан на машината, с тази от хартиената разписка. Като има възможност да промени и избора си.. Противно на поддържаното в искането, както актът на гласуване, така и неговото отчитане от външна страна могат да бъдат наблюдавани и проверявани от самия гласоподавател, без това да изисква специални технически познания и умения, посочват магистратите.
"Като постижение на модерния конституционализъм избирателното право е „всеобщо“ – негов носител е всеки гражданин на държавата, независимо от пол, раса, език, имущество, професия, обществено положение, образование, религия или политически убеждения. Този принцип не се накърнява от възприетите в демократичните държави изисквания за упражняването на избирателното право – достигане на определена възраст, гражданство, местоживеене, правоспособност и дееспособност. Всеобщото избирателно право е предпоставка за равното избирателно право: всички граждани, отговарящи на определени изисквания, притежават избирателни права. Оспорените разпоредби на ИК не накърняват този принцип," се посочват още в мотивите на КС.
Решението е подписано с "особено мнение" от петима конституционни съдии - Анастас Анастасов, Гроздан Илиев, Мариана Карагьозова, Таня Райковска и Филип Димитров.
С решение на ЦИК на 11 юли с машина ще се гласува в 9401 секции у нас. В 1115 от секциите ще има по две устройства - в тези, в които има по над 425 избиратели по списък.
В чужбина с машини ще се гласува в 273 секции. Всички 421 машини за вота зад граница вече пътуват към дипломатическите и консулските ни представителства.
На 11 юли с хартиена бюлетина ще се гласува само в секциите с под 299 избиратели.