Искра Джанабетска: Няма непопулярна литература сред децата, четат всичко

https://www.24chasa.bg/novini/article/9898409 Искра Джанабетска: Няма непопулярна литература сред децата, четат всичко Искра Джанабетска: Няма непопулярна литература сред децата, четат всичко www.24chasa.bg
 Искра Джанабетска
Искра Джанабетска СНИМКА: Велислав Николов

20 истории, подкрепени от Фондация “Америка за България” и разказани от “24 часа”

В този проект ви разказваме 20 истории на българи от Клуба на модерните оптимисти, защото трендът днес е да вярваш, че ще успееш. И да има кой да те подкрепи.

Представяме ви съоснователката на платформата “Книговище” Искра Джанабетска. Платформата представлява онлайн игра на въпроси и отговори върху детска литература. Тя работи като образователен инструмент за развиване на четивната грамотност чрез забавление. Може да се присъедините към нея на https://www.knigovishte.bg/.

 

- Как се роди идеята за платформата “Книговище”?

- След резултатите от Програмата за международно оценяване на учениците (PISA) през 2018 г. и от Деси Гаврилова (б.р.- съосновател на “Книговище”), която живее във Виена. Чрез своя син тя беше видяла една много успешна практика в немскоезичния свят и това е платформата “Антолин”. Впоследствие разбрах, че тя се разпознава като много положителна и ефективна платформа за насърчаване на четенето с разбиране в Швейцария, Германия и Австрия. Когато Деси Гаврилова каза, че това трябва да се реализира и в България, именно “Антолин” стана основното вдъхновение на “Книговище” и така започнахме.

- За кого е “Книговище”?

- “Книговище” е ориентирано към деца от начален и основен образователен курс. Смисълът е да хване децата от онзи момент, когато за първи път се срещат с усилието да четат, при това не просто да четат, а да го правят, разбирайки текста. За много от тях това е трудно занимание, тъй като децата често се чувстват изтормозени или задължени и не могат да усетят удоволствието от срещата с литературата. Затова и през “Книговище” се опитахме да въведем една по-засилена игровизация и да се приближим повече до техния свят.

- Какво представлява “Книговище”?

- “Книговище” е платформа с куиз игри, с въпросници по детска литература. В нея децата имат свои профили, в които печелят точки, нива и награди чрез верни отговори по книгите, които са прочели. Детският профил изглежда в някаква степен като онлайн игра, но такава, в която могат да напредват чрез четене. Щом прочете една книга, детето влиза в профила си и намира въпросника по нея. В повечето случаи става дума за 15 въпроса, към които има един верен и два грешни отговора - често много забавни. За всеки верен отговор се печелят точки, за грешните се губят. Крайният резултат се сумира и децата печелят награди, като например читател на месеца. Имат си и читателски нива, които ги награждават със скъпоценни камъчета, и те много се радват, защото очакват да видят какъв ще е следващият камък. Нивата са така измислени, че

да ги задържат

във фантазния свят

и да го обогатят

Провокирани са да се замислят над имената им, защо точно високите нива са кръстени “шаман”. Част от игровизацията е, че децата във всеки един момент могат да се съпоставят със своите връстници. Това е въпрос на личен избор, защото не всички подрастващи обичат да се състезават. Но тези, които обичат, искат да видят на кое място са в града си, в класа си, в училище. Настървяват се по един симпатично детски начин и в крайна сметка единственият начин да успеят в това състезание е чрез четене на книги.

- Фондация “Америка за България” подкрепя платформата, осигурява и 500 абонамента за 10 хил. ученици и техните учители. Какво влияние оказва това?

- Вече отмина първата година, в която “Америка за България” подкрепя “Книговище”, и ние продължаваме и през следващата. Имаме изключително положителни отзиви и в момента организираме два семинара за среща с учители, които споделят добри практики от ползването на “Книговище”. Резултатите са, че учителите ползваха платформата, за да насърчават децата да четат повече, да си избират книги, да се състезават. Преподавателите имат допълнителни инструменти за мотивация. Те могат да правят специални дигитални грамоти, да устройват състезания в класа. Имаме много учители, които заедно с подрастващите правят въпросници, което е следващо ниво на осмисляне на текста в литературата. Много сме щастливи, че “Америка за България” ни подкрепи, защото благодарение на нея и сега стотици учители продължават да работят с децата именно през този иновативен инструмент. Той е много облекчаващ учителската работа и едновременно с това създава онази търсена атмосфера на учене чрез игра.

- Кои са най-търсените книги от подрастващите?

- На българския пазар има много разнообразни поредици. Дейвид Уолямс е един от най-популярните автори сред децата, защото много ги забавлява. Разбира се, класическата литература, която се изисква и като част от учебния процес, също е популярна - някои я намират за интересна, други - не, но виждаме, че се решават въпросници по нея. Много е богат детският пазар на книги. Напоследък поредицата “Мама и аз” се харесва от децата. Поредицата “Детективите Агата и Лари” на “Фют” - също. Когато надниквам в ежедневната активност на децата, се изненадвам колко разнообразни могат да бъдат интересите им. Всъщност не виждам да има непопулярна литература сред тях, четат всичко.

- Как стимулирате децата да се откажат от телефона и компютъра за сметка на книгата?

- Това е изключително трудно, но децата така или иначе трябва да имат своите външни ограничения от родителите. Те не са на възраст, в която да бъдат оставяни да решават сами. Но въпросът е какво правят във времето, в което не са пред компютрите. Аз много често казвам на моите деца: “Ако искаш да играеш, трябва колкото искаш да играеш, толкова и да четеш”. Не е необходимо да се дели едното или другото. Важното е постепенно те да се научат

сами да се

дисциплинират

в използването

на електронни

устройства

- Какво постигнахте от създаването си до днес?

- За тези 2 години, откакто създадохме “Книговище”, тя направи огромни стъпки. Това е, от една страна, благодарение на организациите, които ни подкрепиха. Фондация Reach for Change - България, беше една от първите, които ни помогнаха. “Америка за България” през тази година е много важна за нас, защото по време на пандемията хората се чувстваха много изгубени, за да могат да мислят в посока на алтернативни и подобряващи качеството образователни методи. В момента мога да кажа, че след 2 г. натрупахме страхотно доверие. Имаме хора, които за трета година се абонират за “Книговище”, което е много важно.

Особено съм щастлива, че на втората година успяхме да стартираме и още един елемент, който от самото началото мислехме за съществен.

Това е “Вижте” -

първият български

онлайн вестник,

който представя

новините за деца

В него новините от света на възрастните са написани така, че да са достъпни и интересни за деца на възраст между 7 и 14 години. Сайтът работи не само в посока на четивна грамотност, а и в трупане на функционална, гражданска и медийна грамотност.

“Вижте” стартира с обучение на журналисти, което организирахме заедно с Асоциацията на европейските журналисти в България, за писане на новини на детски език. Лектори бяха главните редактори на някои от водещите детски издания в Европа. Седем от обучените журналисти в момента са част от екипа на “Вижте”, а главният редактор е детската писателка и издателка Зорница Христова. “Вижте” стартира с подкрепата на Фондация “Робърт Бош” и посолството на САЩ. Децата вече могат да прочетат много статии, в които се обясняват актуалностите на деня - от науката и откритията до политиката и финансите. А могат и сами да дефинират темите - децата питат, а “Вижте” отговаря.

CV

Искра Джанабетска завършва “Връзки с обществеността” в Софийски университет “Св. Климент Охридски” и магистратура “Международна политика” в Манчестърския университет. Работи във Фондация “Комунитас”, в която в продължение на 10 година развива и ръководи стипендиантска програма, чрез която се среща с хиляди деца. По-късно става съосновател на “Книговище”.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Модерен оптимизъм

 Д-р Динко Младенов е учредител и първи дарител на фондация “Млади медици за България”. Той е лекар-интернист с 37 г. стаж и е основател на клиника “Медикус Алфа” - Пловдив.

Д-р Динко Младенов: Младите лекари заслужават справедливо заплащане, те не се страхуват от работа и от вируса

Лазар Лазоров (вляво) е завършил специалност “Облекло” в град Плевен. След това учи в Габраво текстилно инженерство.
Стелиан Радовенски е израснал в Плевен. В града е учил в механоелектротехникума със специалност “Компютърни системи и технологии”. Получава бакалавърска степен от Русенския университет пак по същата специалност.

Млади предприемачи: Бизнес се прави трудно в България, в чужбина има данъчни облекчения

Доц. Никифорова и семейство Пардю на един от спектаклите на финала на академията.

Диляна Никифорова: Джеймс и Кати Пардю през година бяха в село Марян в подкрепа на млади таланти в балета

Покажи още

Последно от

Последно от

Последно от

Последно от

Последно от

  • mila
  • mama
  • zdrave
Следвайте във Viber