Нека за миг се спрем, за да осмислим изминалата година и трансформациите, през които преминаха образованието, професионалният и личният ни живот. Дистанционната работа не само се превърна в опция, а в необходимост. Бизнесите бяха принудени да намерят начин да се адаптират, за да останат на пазара. Тази рязка промяна в глобалната работна екосистема промени и изгледите за образованието. То не само стана достъпно дистанционно на по-високите си нива (без да изключваме значимостта на личния контакт, особено за най-малките), но и претърпя промени откъм значението и ценността на професионалното дигитално образование.
Неведнъж Светлин Наков, основателят на „SoftUni“, е споделял мнението, че е необходимо разграничение между научните и приложните университети, както е и в западните страни. „От първия вид не трябва да има повече от два, например БАН и СУ „Климент Охридски“, така че да се обхванат всички сфери. С наука трябва да се занимават 10-15% от най-гениалните хора. Останалите трябва да правят приложно образование. В момента бизнесът очаква подготвени хора от преподаватели, които се оценяват по научни достижения. Вместо това, приложните университети трябва да се управляват от бизнеса, който да казва какво да се учи и как да се преподава.“, споделя той.
Именно по тази причина „SoftUni“, заедно с всичките си отделни инициативи, цели да подготви хора, които са готови да станат част от икономическата екосистема и могат да започнат работа веднага, тъй като са въоръжени не само с теоретични знания, но и с практически, придобити от хора в индустрията.
Програмиране
Инициативата „Софтуерен Университет“ вече 7 години подготвя кадри за IT сферата, благодарение на специално разработената цялостна програма по програмиране. Тя не само е създадена така, че всеки начинаещ да навлезе плавно в сферата, но и предоставя на учещите възможност за обучение в удобно за тях време – нещо, което започва да се цени все повече и повече. Методът на преподаване „Учене чрез правене“, който се използва във всички инициативи на „SoftUni“ осигурява на студентите обучение, съчетано с реален практически опит. Програмирането няма да спре да бъде все толкова популярно. Докато има компютри, ще трябва някой да може да си говори с тях.
„След курсовете стартирах с кандидатстванията за стаж и наистина ме викаха на интервюта, но по-скоро за да запълнят бройка. Затова знаех колко е важно какво ще предложа аз, за да изберат точно мен. Получих обаждане, явих се не интервю и ме попитаха защо искам да работя 6 месеца без пари. Отговорих им, че първо трябва да дам нещо от себе си и след това да искам. Все пак съм на 41 години без опит в сферата, само с мотивация и знания. Те не искаха да губим 6 месеца и се съгласиха на един.
Започнах с малки задачи, които постепенно ставаха все по-сложни. Правих грешки, поправях ги, работих в различни среди и с различни бази. Натрупах много полезен опит и в момента отговарям за всички поръчки. Имаше задачи, за които вложих много време, за да стигна до извода, че 20 реда код са напълно достатъчни. Практиката е много важна. Дори в сободното си време написах приложение за 7-годишната си дъщеря, за да може да учи математика.“, споделя един от успешно завършилите студенти – Михаил Господинов.
„След като започнах обучението си в СофтУни, аз научих страшно много нови неща, които и до ден днешен надграждам. След завършването на двете пътеки имах огромната чест да споделя част от скромния си опит с програмирането. Взех участие в екипа на SoftUni International, участвах в направата на лекциите в Engine-a за интерактивно обучение, което за мен беше изключително преживяване и много голямо удоволствие. Радвам се, че работих с такъв прекрасен екип.“ – Антонио Христо, още един успешно реализирал се курсист на СофтУни.
Дигитален маркетинг
Втората сфера, която не спира да се развива с пълна скорост, е тази на дигиталния маркетинг. Областта стремглаво беше тръгнала нагоре, но последната година съвсем доказа необходимостта от експерти в сферата. Бизнесите масово преминаха към дигитални маркетингови стратегии, а експертите в областта станаха все по-ценни. Инициативата SoftUni Digital покрива точно тази област. Следвайки принципите на SoftUni, цялостната програма по дигитален маркетинг подготвя маркетингови експерти във всички области, готови да заемат позицията си веднага.
„Още преди да приключа цялостната програма, набелязах фирми, в които исках да работя. Най-голямо впечатление ми направиха лекторите от Netpeak. Отдадени на професията си, страшно мотивирани и супер земни хора. Отвориха позиция в PPC отдела си и кандидатствах. Подборът беше много сериозен, но благодарение на СофтУни вече имах основите. Netpeak ми даде шанс да стана част от този страхотен екип и да задълбоча уменията си. Започнах да се занимавам основно с Facebook и Google, работя с големи брандове, които са пърформанс ориентирани и в най-различни сфери.“, споделя Савина Дамянова за опита си след SoftUni Digital.
Дизайн и криейтив
Както можете да се досетите, нещата са логически навързани. Дигиталният свят изисква много качествено съдържание, а това съдържание е не само текст. Голяма част от него е визуална, все пак възприемаме много с очите си. Всеки сайт, продукт, кампания, корица, игра и какво ли още не, се нуждае от професионалисти, които умеят да приложат креативността си по максимално добър и качествен начин. Било то чрез графичен дизайн, UI и UX дизайн, видеообработка или 3D моделиране. SoftUni Creative е инициативата за всички естети, които търсят реализация. Дигитализацията разчупи старите разбирания, че с изкуство не се печелят пари.
„Цялостната програма имаше много важна роля не само в усъвършенстването на техническите ми умения, но и в изграждането и израстването ми като дизайнер. Успешното ѝ завършване ми помогна да започна стаж в една от водещите медии в България, където прилагам на практика получените по време на обучението ми в SoftUni Creative знания.“, споделя Александра Кръстева
Направи своя избор
Не малко хора преминаха през сериозна промяна и то само за една година. Все повече и повече хора търсят начин да се преквалифицират в една от гореспоменатите области. Причината за това не е само финансова. Дигиталните професии дават възможността на хората да се изявят там, където винаги са искали. Дава възможност на тези, които обичат да решават проблеми, да навлязат в IT сферата, изпълнена с предизвикателни задачи; на тези, които винаги са били комуникативни, интуитивни и бързо мислещи, да си изберат един от многото пътища в маркетинга; а на тези, които винаги са искали да творят, да изкарат креативността си смело в дигитална среда, с някоя от професиите, които областта на графичния дизайн предлага.
SoftUni не само подготвя кадри, но създава и начин на мислене. Подготвя едно общество за промяната, която настъпва пред очите ни и го прави по-адаптивно за промените, които тепърва предстоят. Готов ли си да станеш част от това общество?