НА ЖИВО: Пленарно заседание на депутатите от 49-ото НС

Видео Подкаст image/svg+xml

Ловецът на екзопланети: Трифон Трифонов откри ключа дали около Gliese486b има живот

Трифон Трифонов откри “розетския камък”, който ще покаже дали някъде около Gliese486b е вторият ни дом

Астрономите не вярват на късмета си - новата екзопланета ще разкрие дали около нея има друга с атмосфера като нашата

Като дете колекционира "Космос", разлиства книги по астрономия, преди да може да чете

Българският астроном от Института "Макс Планк" Трифон Трифонов изглежда откри „розетския камък“ с най-близката до Земята екзопланета Gliese486b. Както през 1799 г. Камъкът от Розета дава ключа как да бъдат разчетени египетските йероглифи, така уникалните физически и орбитални характеристики на новата звезда ще помогнат на учените да проучат атмосферите на скалистите екзопланети около нея. С което шансът да открият подобна на нашата нараства, защото някъде там може да е вторият ни дом.

Сензационната находка се намира на 26 светлинни години от Слънчевата система, което я прави една от най-близките екзопланети до нас.

Интересното е, че е едва 30% по-голяма от

Земята, но е доста по-масивна, достигайки

2,8 пъти масата на нашата планета.

"Това означава, че бъдещите земни колонизатори на планетата ще изпитват около 70% по-силна гравитация от тази на Земята - казва Трифонов. - Повърхността на Gliese 486b вероятно прилича повече на тази на Венера, отколкото на Земята. Ако планетата има атмосфера, то се предполага, че там пейзажът е сух и горещ, осеян с реки от лава."

Самият Трифонов от много малък се увлича по астрономията. "Ясно помня как в началото на 90-те години излязоха първите илюстровани енциклопедии, някои от тях посветени на Космоса - разказва той. - Моята майка ми купи една от тях още преди дори да мога да чета. Затова вярвам, че именно майка ми ме е запалила по астрономията. Отделно имахме книгата-класика на Б. А. Воронцов-Веляминов "Неразгаданата вселена", която разлиствах с огромен интерес. По това време попаднах и на много стари броеве на "Космос", което вече не се издаваше. Списание "Космос" бе едно от основните ми четива като малък, опитвах се да намирам и колекционирам стари броеве от познати и съседи. В края на 90-те вече излизаха популярни списания за астрономия като "Андромеда" и вестник "Телескоп"."

На въпрос дали като малък е мечтаел да открие втория дом за земляните, ученият казва: "Не мисля, че съм бил привлечен към астрономията, за да бъда търсач на извънземни или планети от земен тип. Макар че научнофантастичните холивудски филми имаха значителен принос за интереса ми към звездите, вярвам, че бъдещите астрономи като цяло са любопитни деца, които искат да знаят как работи светът около тях и се интересуват от Космоса".

Постепенно Трифонов развива нюх на истински ловец и стига до светая светих - Института по астрономия "Макс Планк" в Хайделберг. Той е част от европейския консорциум CARMENES, обединяващ над 200 учени и инженери от 11 изследователски институтa от Испания и Германия, които заедно с Европейския регионален фонд финансират начинанието. А то е развитието на спектрографския инструмент CARMENES, по-известен като "Ловецът на планети". Тази уникална технология е инсталирана на 3,5-метровия телескоп в обсерваторията „Калар Алто“ в Испания и именно с тях бе открита сензационната Gliese486b.

Така с европейския "Ловец на планети"

днес работи роденият у нас Ловец на планети.

"По мои сметки съм бил водещ автор на 11 екзопланетни открития, но имам много повече и като основен съавтор в реномирани научни журнали - казва ученият. - Основният фокус на моите изследвания е гравитационната динамика на мултипланетни системи. Т.е., това са екзопланетни системи с повече от една планета в орбита, на които изучавам орбиталната устойчивост и въз основа на това изследвам процесите, довели до нейното формиране и еволюция.

Така откритията, над които работя, обикновено са мултипланетни системи, които се характеризират със силно изразена гравитационна динамика от типа на Юпитер и Сатурн. Тези планети имат достатъчно маса да предизвикат гравитационните ефекти, които могат да се регистрират като научни данни.

По-забележителните открития са резонансните планетни системи Eta Ceti и HD27894, както и публикация, която бе едно от първите екзопланетни открития, базирани на резултати от космическия телескоп TESS на NASA.

В интерес на истината Gliese 486b е моята първа "скалиста" екзопланета, която публикувам като водещ автор. Въпреки това само в рамките на обзора CARMENES съм бил съавтор на доста "малки" екзопланети. Макар и не толкова уникални като Gliese 486b."

Може би затова този Ловец на планети работи с другия - европейския CARMENES. Иновативната технология открива близки небесни тела чрез метода

"радиална скорост"

- следи движението им, измервайки разстоянието от Земята. Инструментариумът е толкова чувствителен, че е способен да засече дори леки колебания в движението на дадена звезда, причинени от гравитационното въздействие на планета.

CARMENES регистрира именно такова колебание на звездата, причинено от Gliese 486b, което се повтаря на всеки 1,47 земни дни.

Неслучайно този изключителен инструментариум тази година ще бъде използван в мисията на Европейската космическа агенция - Gaia. Целта й е повече от амбициозна - да се създаде точна триизмерна карта на Млечния път, както и да се проследи процесът на възникване, формиране и еволюция на нашата галактика. С помощта на CARMENES Gaia ще осигури точни позиционни и радиални измервания на скоростта на около един милиард звезди в Млечния път. По време на мисията ще бъде проследена и посоката на движение на 40 хил. звезди около Слънчевата система през следващите 400 хил. години.

CARMENES ще участва

в още една вълнуваща мисия

на Европейската космическа агенция - PLATO (PLAnetary Transits and Oscillations of stars). Това ще е ключовата технология на Агенцията за търсене на екзопланети - космически кораб, съоръжен с камера 80х12 см, която бе тествана 17 дни във вакуум, за да се установи дали ще предоставя коректни изображения на реалността. Корабът ще има 26 камери, насочени към едни и същи целеви звезди. Те ще получават изображения на всеки 25 секунди, както и на всеки 2,5 секунди за двете централни камери. "Очите" ще наблюдават поне две години, за да се открият малки промени в яркостта, причинени от екзопланети, преминаващи пред тези звезди. Идеята на мисията е да открие подобни на Земята екзопланети, където животът, какъвто го познаваме, да може да се развива. Докато стартира мисията на PLATO на 6 април 2026 г., ще разчитаме на "ловеца" CARMENES.

"Научните му цели са много, но основната е да намерим колкото може повече скалисти планети около т.нар. звезди от типа "червени джуджета" - казва пред "Космос" Трифон Трифонов. - Тези звезди са най-често срещаните в нашата галактика и съставляват 80% от нашата "локална Вселена". Условно казано, тя е на около 36 светлинни години около Слънцето. Обзорът CARMENES изследва около 350 червени джуджета чрез Доплеровия ефект, при който измерваме звездните радиални (или лъчеви) скорости, т.е.

движението на звездата

по направление на лъча

на зрението спрямо наблюдателя на Земята. В CARMENES се опитваме да изградим адекватна статистика на планетните характеристики на близките екзопланети. Особено важни са планетите, които се намират в т.нар. „обитаема зона“, където водата може да съществува в течна форма. Някоя от тези планети в малко по-далечното бъдеще вероятно ще бъде колонизирана от човечеството."

От над 4 хил. екзопланети, 42 се считат за потенциално обитаеми. Има ли обаче такива, които могат да се превърнат във втори дом за човечеството? "Астрономите са открили немалко планети в т.нар. "обитаема зона" около своите звезди - казва астрономът. - Въпреки това повечето са или доста по-масивни от Земята, или благодарение на приливни сили са "заключени" с едната си страна към своята звезда (точно както Луната гледа с една страна към Земята). Други обикалят около силно активни звезди, което прави колонизирането на тези планети малко вероятно. Планетата, която прилича възможно най-много на Земята, ще бъде нашият най-добър вариант за втори дом на човечеството. Все още търсим тази планета, но е само въпрос на време да я намерим."

Новооткритата Gliese 486b определено не е много уютна,

защото температурата й е около 430 градуса, но тя докара астрономите в цял свят до възторг, защото ще се окаже отдавна търсеният „розетски камък“.

"Астрономите се стремят да намерят скалисти планети от земен тип, които да разкрият своите свойства - казва ученият. - Нашата голяма надежда е един ден да намерим подобна на Земята планета, на която да има условия за живот. Скалистите планети са най-много в галактиката и въпреки това тяхното откриване е много трудно с наличните телескопи, тъй като техният "сигнал" е твърде слаб, за да бъде регистриран. В това отношение Gliese486b е различна, защото се намира в непосредствена близост до Земята. Благодарение на изключително точните пасажни и Доплерови наблюдения на тази екзопланета ние сме в състояние да изчислим нейния радиус и маса с безпрецедентна точност.

Тази информация е много важна за астрономите, които моделират произхода и еволюцията на скалистите планети. Отделно, тъй като екзопланетата периодично преминава пред диска на своята звезда, малка част от звездната светлина преминава през планетния атмосферен слой и оставя своя отпечатък в спектъра, който ние можем да регистрираме. Ако успеем да регистрираме атмосфера на Gliese 486b, това ще даде надежда, че планетите в обитаемата зона около т.нар. „червени джуджета" също могат да имат атмосфера, а това е от фундаментална важност за наличието на живот. Поне такъв, какъвто сме свикнали да го виждаме на планетата Земя."

Именно затова новината за тази най-близка планета до Земята стана световна сензация.

Защото тя е ключът към разплитането на загадката как да открием втория си дом.

"Макар Gliese 486b да не е годна за живот, какъвто ни е познат на Земята, откритието има изключителна научна стойност - казва Трифонов. - Причината е, че това е най-удобната скалиста екзопланета, която може да ни помогне да узнаем химическия и физическия състав на първичните планетни атмосфери и по този начин да ни предостави важна информация за произхода и еволюцията на планетите от земен тип. В интерес на истината астрономите се чувстваме големи късметлии, че сме попаднали на нещо подобно, защото всички шансове да открием подобна близка планета бяха против нас."

Колко назад във времето може да ни върне историята с Gliese486b? Какви тайни още може да ни разкрие?

"Трудно е да се каже - казва ученият. - Астрономите и астрофизиците разполагат с много добри модели, за които обаче са нужни наблюдения, за да се калиброват. На този етап ще трябва да изчакаме директни доказателства за наличието на атмосфера там, за да преценим колко назад във времето можем да "погледнем". Тъй като Gliese486b е сравнително масивна планета, много е вероятно тя да е запазила част от своята първична атмосфера. Самото регистриране на атмосфера там може да ни даде насоки за физическите процеси и химическата композиция на планетите по време на тяхното формиране. А това, най-общо казано, може да ни върне в самото начало."

Автор на статията