43,4% от софиянци пътуват с градския транспорт, 31,8% с автомобил

https://www.24chasa.bg/novini/article/9411827 43,4% от софиянци пътуват с градския транспорт, 31,8% с автомобил 43,4% от софиянци пътуват с градския транспорт, 31,8% с автомобил www.24chasa.bg
43,4% от софиянци пътуват с градския транспорт, 31,8% с автомобил

73,7 на сто от софиянци имат карта

Най-много пеша ходят пенсионерите

Само 1,7% стигат с колело на работа

43,4% от софиянци пътуват с градски транспорт, а 31,8% се придвижват с кола. Това сочат данните от анкетно изследване за разпределението на пътуванията в София, което е представително за населението на столицата на възраст от 14 до 80 г., с което “24 часа” разполага.

То е направено от аналитично-консултативната група “Ей Си Джи” ООД. В него са участвали 5019 души, с които е направено интервю “лице в лице”. Анкетите са направени в периода от 1 до 23 ноември 2020 г.

В тях са участвали 48,6% мъже и 51,4% жени. По възрастови групи най-голям е делът на анкетираните между 18 и 30 г. - 21,7%; 31 - 40 г. - 20,2%, и 41 - 50 г. - 18,2%.

Сред тях работещите са 59,9%, пенсионерите - 16,4%, студентите - 8,8%, учениците - 5,3%, безработните - 4,1%, работещите пенсионери - 3,3%, и домакините - 2,2%.

С 2% са се

увеличили

хората, които

ползват градски

транспорт

през 2020 г. спрямо 2017 г., сочат данните от разпределението на пътуванията по вид транспорт на база 14 449 единични придвижвания. Така сега с градски транспорт пътуват 39,3%, а през 2017 г. делът им е бил 37,1%. С толкова обаче нараства и броят на придвижванията с кола - от 31,2% през 2017 г. до 33,5% през 2020 г. Въпреки пандемията данните от анкетата сочат, че пешеходците намаляват - от 29,7% през 2017 г. на 24,9% сега. Малко по-малко са и движещите се с велосипед - от 1,8% през 2017 г. на 1,1% през 2020 г.

0,4% декларират,

че използват

тротинетка,

също толкова се движат с такси, 0,2% - с мотоциклет, а 0,1% ползват автомобили за споделено пътуване.

На въпрос какъв транспорт обичайно използват в делнични дни, 43,4% от анкетираните отговарят, че пътуват с градски транспорт, 31,8% - с кола, а пеша - 21,8%.

С велосипед се

движат 1,8%,

с тротинетка - 0,6%, с автомобили за споделено пътуване- 0,4%, а с мотоциклет - 0,3%.

Любопитни са данните за пътуванията на анкетираните според техния профил. Логично -

най-често с

автомобил се

придвижват

работещите -

45,7%, следвани

от домакините

- 25,9%, студентите - 19,3%, и безработните - 17,7%.

Градският транспорт пък е предпочитано средство за придвижване за 56,4% от работещите пенсионери и 56,3% от студентите, следвани от 51,9% от учениците и 51,5% от работещите пенсионери.

Пеша пък

най-често ходят

38,8% от

пенсионерите,

36% от домакините, 31,2% от учениците и 30% от безработните. С велосипед се придвижват само 4,9% от студентите, 4,4% от учениците, 3,8% от безработните и едва 1,7% от работещите.

5019-те анкетирани са осъществили 13 519 пътувания от начална до крайна точка, което прави средно по 2,7 пътувания. Тези пътувания включват 15 675 единични придвижвания. 6992 от тях са с градски транспорт, пише в доклада за изследването.

Така от данните става ясно, че през 2020 г. ползващите автобусните линии на градския транспорт са се увеличили до 51%, като през 2017 г. те са били 44,4%. Логично нараства и броят на пътуващите с метро - от 21,8% през 2017 г. те вече са 24,3%. Намаляват обаче пътниците в електротранспорта - с трамвай се возят 16,9%, а с тролей - 7,8%.

Най-често софиянци пътуват с една линия, без да се налага да се прекачват на друга. Тези пътувания са 86,5%.

11,1% от

пътуванията са

със смяна на

още една линия,

а с две прекачвания - 2,4%.

Най-често пътуващите с градски транспорт ползват карта, сочи анкетата сред 3327 лица, посочили, че използват най-често обществен транспорт за придвижването си в града. Карта по преференциална тарифа (например за ученици, студенти, пенсионери и др.) ползват 42,5%, с карта по редовна тарифа се движат 29,2%, 2% си купуват годишна карта и също толкова - дневна карта. С билет се возят само 11,8% от пътуващите с градски транспорт, а талон с 10 пътувания ползват 9,8%.

2,6% пък си

признават, че

се возят гратис

От пътуващите с билет 94,9% се возят по една линия, а на 5,1% им се налага да направят едно прекачване. При ползващите талон с 10 пътувания 89% пътуват без прекачване, а 11% - с едно. На 33% от пътниците, които се возят с дневна карта от 4 лв., им се налага да правят едно прекачване.

В доклада е направено и разпределение на пътуванията по цели за всички видове транспорт. Най-честата причина за пътуване, разбира се, е, за да отидем от дома до работа - 21,2%, и за да се приберем от офиса до вкъщи - 16%. 11,5% от пътуванията са от търговски обект до дома, 6,2% в обратната посока, 4,9% от офиса до търговски обект и др.

Пътуванията с кола от вкъщи до работа и обратно са 53%, а с градски транспорт - 37,5%. Най-често софиянци ходят пеша от дома до търговски обект и обратно - 37,1%

56,2% посочват

времето за

пътуване като

най-голям

недостатък

на придвижването с градски транспорт. За 45,8% той е условията по спирките, а за 35% - редовността и интервалите на разписанията.

Заради пандемията повече тръгнали пеша или с коли

Пандемията е накарала софиянци да ходят по-често пеша или да използват повече автомобил, става ясно от данните за нагласите на анкетираните относно начина им на придвижване в условия на усложнена епидемиологична обстановка.

На въпрос дали са променили начина си на придвижване по време на пандемията от COVID-19 70,7% отговарят с “не”. 14,9% обаче казват, че заради коронавируса ползват по-често автомобил, а заради риска от зараза 14,2% вече се придвижват по-често пеша. Пандемията е “качила” на велосипед едва 1,4%, които признават, че карат повече колело.

На въпрос дали се чувстват сигурни да пътуват с обществен транспорт в условията на предприетите противоепидемични мерки 48% отговарят положително, а “не” посочват 52% от анкетираните.

На въпрос за буферните паркинги към метрото са отговорили 2595 души, които ползват автомобил, за да се придвижват.

56,7% от тях никога не

са ползвали паркингите

от типа “паркирай и пътувай”, 23,6% са го правили рядко, 11,9% - 1-2 пъти месечно, на 5,9% им се налага 1-2 пъти седмично, а 1,9% - всеки ден.

Допълнителен въпрос е зададен на 1374 души, които казват, че никога не са ползвали подземните паркинги. 28,4% посочват, че по принцип не желаят да ги ползват, за 19,6% причината е високата цена, 18,2% - липсата на удобен паркинг от този тип, а на 3,6% им се струва несигурен. Тук анкетираните са дали повече от един отговор.

Любопитни са и данните за нагласите на анкетираните към евентуална нова услуга - заплащане на допълнителна цена за пътуване с нощен транспорт към абонаментна карта. 70,6% от запитаните 2257 души отговарят, че не биха платили за подобна услуга, а 13,4% отговарят с “да”. Средната допълнителна цена, която последните биха платили, е 6 лв.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от България

Виртуалните преживявания обаче крият и редица рискове.

Онлайн сексът измества гледането на порно

СНИМКИ: Coronavirus.bg

1733 новозаразени с коронавирус, 14,3% от тестваните, 505 излекувани за ден

От "АстраЗенека" готови да ни пратят ваксини 2 дни по-рано

От "АстраЗенека" готови да ни пратят ваксини 2 дни по-рано

Борисов инспектира пътя Монтана-Видин заедно с бившата областна координаторка на “Има такъв народ”във Видин Росица Кирова.

Борисов кани уволнената от Слави координаторка за водачка във Видин (Обзор)

РОСИНА СТАНИСЛАВОВА

“Демократична България” изтри кмета на “Красно село” след отказ да върне 7602 лв. (Обзор)

Фалстарт на делото за плажа край така наречените Летни сараи в парк "Росенец"

Фалстарт на делото за плажа в парк "Росенец"

Покажи още

Последно от

Последно от

Видеосъдържание

  • mila
  • mama
  • zdrave
Следвайте във Viber