След пандемията: хората ще пътуват по-рядко, ще правят екскурзии “веднъж в живота”

https://www.24chasa.bg/novini/article/9396553 След пандемията: хората ще пътуват по-рядко, ще правят екскурзии “веднъж в живота” След пандемията: хората ще пътуват по-рядко, ще правят екскурзии “веднъж в живота” www.24chasa.bg
След пандемията: хората ще пътуват по-рядко, ще правят екскурзии “веднъж в живота”

Най-големи проблеми в бъдеще ще има масовият туризъм

Вече е ясно, че туризмът е сред най-силно пострадалите от пандемията индустрии в световен мащаб, дори по всяка вероятност ще се окаже с най-големия възможен срив. Според скорошен доклад на световната организация по туризъм към ООН 2020 г. е върнала този отрасъл с 30 години назад – в 1990 г., когато по света са отчетени едва 400 милиона пътувания. COVID-19 на практика изтри близо 1 трилион долара на тази индустрия и възстановяването ще отнеме около 2 до 4 години.

За България най-красноречива е цифрата, която илюстрира броя на туристите през лятото – от близо 9 милиона туристи, посетили Българското Черноморие през 2019 г., те паднаха на малко над 2 милиона за 2020 г. Липсващите 7 милиона са почти само чужденците и тяхното повторно привличане ще е най-важната задача през предстоящия и през следващите няколко летни сезона.

Възниква обаче въпросът как точно ще стане това и какъв изобщо ще е туризмът след пандемията. Специално в България сравнително големият за мащабите на страната брой чужди туристи се дължи предимно на големите курорти, в които има големи хотели, чиито гости идват с чартърни полети и се трансферират от летището до курорта с големи автобуси. Те се хранят само на територията на хотела на принципа ол инклузив и ако правят екскурзии до някъде, биват превозвани със същите големи автобуси.

Т.е. този тип почивка предполага непрекъснато огромни групи хора да се събират заедно, много често в тесни затворени пространства. Точно това, което хората със сигурност ще избягват поне още няколко години.

България набързо въведе това лято субсидия за доведени с чартърни полети туристи от 35 евро за всяка седалка в самолет, за която браншът настояваше от много години. Раздаването на тези пари ще продължи и това лято, но както се вижда от отчета за миналата година, повечето пари са отишли в чужди туроператорски фирми.

И то не в онези, които традиционно водят чужди туристи – големите немски и британски туроператори, а във фирми, които въпреки пандемията все пак са работили активно на българския пазар (виж карето).

Много хотели по морето – на практика три четвърти от тях, това лято изобщо не отвориха и към края на годината очаквано се появиха много обяви за продажба на хотели. В средата на декември 2020 г. в. “24 часа” установи, че на практика всеки ден у нас по един средно голям хотел се обявява за продажба. Сред тях има и немалко средно големи хотели по морето, но няма нито един, който да принадлежи на някаква верига или да работи с големите западни туроператорски фирми.

Според директора на Института за анализи и оценки в туризма доц. Румен Драганов има просто обяснение на този факт. “Най-големите, онези, които са предназначени за масов туризъм, у нас са предимно собственост на бизнесмени, за които туризмът не е основен бизнес. За тях той е просто един от многото начини да инвестират парите си. Особено за морските хотели, които работят само по 3 месеца в годината, не е от голямо значение, че ще им се наложи да стоят затворени не 9, а цели 12 месеца в годината. Затова смятам, че те ще преживеят лесно сегашната криза и когато нещата отново се оправят, ще отворят. Тъй че картината в масовия туризъм няма да се промени особено”, каза пред “24 часа” Драганов.

Според него обаче тенденцията ще е по-скоро онова, което досега у нас се смяташе за нишов туризъм – селският, екотуризмът, приключенският, ловният, виненият, културният и т.нат., да заемат подобаващото им се място.

“През лятото по морето нямаше къде да се паркира именно около малките хотели и къщите за гости в малките населени места. Тази тенденция в никакъв случай няма да заглъхне, а ще се разширява. Това е и същността на туризма – храната, приготвена на бавен огън, гостоприемството, наблюдаването на природата”, каза Драганов.

Наред с това се наблюдава още една тенденция, която пролича най-ярко покрай коледно-новогодишните празници – хората, които държаха непременно да отидат някъде, заложиха на екзотични далечни дестинации от типа “веднъж в живота”. По стечение на обстоятелствата за българите това се оказаха Малдивските острови и Занзибар - две места, за които не се изискваха PCR тестове и където местните се видяха принудени да намалят цените наполовина. Затова и за първи път от десет години насам туроператори организираха специални чартъри до двете места.

Тази тенденция да се прави едно в годината, но запомняващо се пътуване вместо многократното отскачане до познати места не е само българска. Тя бе отбелязана през последната година и на много други места по света. Според статия в списание Traveller през пандемичната 2020 г. е имало чувствително завишаване на пътувания до Аржентина във връзка със слънчевото затъмнение, до Исландия за наблюдаване на северното сияние и до много места в Кения специално за сафари.

Много от бъдещите тенденции не са някаква новост и са съществували и досега, но пандемията ще тласне напред развитието им. Такава е например тенденцията организирането на пътуването да бъде почти или изцяло безконтактно и трансферите да се организират не групово, а индивидуално. Нищо чудно много туристически дестинации да въведат правилото да допускат на своя територия само ваксинирани граждани, ако идеята за ваксинационни паспорти се превърне в реалност.

Чешки туроператори получиха най-много

пари за доведени в България туристи

Чешките туроператори получиха най-много пари за доведени чужди туристи в България. Това показва справката на Министерството на туризма, която е публикувана на сайта на ведомството. Става въпрос за субсидията от 35 евро на седалка в самолет за доведен чужд турист, за която държавният бюджет отпусна с разрешението на Европейската комисия 55 млн. лв. От тях за периода юни – декември 2020 г. са усвоени едва 3,5 млн. лв. за 50 хиляди чужди туристи, доведени от 22 туроператорски фирми. .

Най-много средства са получили 8 чешки туроператора. Това са Alexandria, Blu Style, Cedok, Cestovni Kancelar Fischer, Emma agency, Exim tours, Krasim tour и VVV TOUR CZ. От тях на Blu Style са преведени над 671 000 лв., което нарежда тази фирма на първо място в класацията по изплатени субсидии от държавата, т.е. е довел най-много гости от Чехия. Cedok е с над 355 000 лв. Втората група са германските туроператори. Само три компании са получили средства - SCHAUINSLAND REISEN - 396 212,04 лв., ALL TOURS FLUGREISEN - 356 577,15 лв. и CORENDON INTERNATIONAL B.V. - 206 936,59 лв. Прави впечатление, че другите големи германски туроператори - DER Touristik (в който влиза ITS) и ТУИ, ги няма в списъка.

На трето място по най-много получени субсидии са туроператорите от Полша. Това са NVA ITAKA - 514 500,64 лв., и RAIBOW YOURS SPOLKA AKCYJNA - 119 041,59 лв. На датския туроператор ML TRAVEL GROUP са отпуснати 30 256,69 лв., а на украинския ALF TOUR - 25 601,81 лв.

Четири български туроператора също са в списъка на доведени чужди туристи с чартърни полети. Единият е AEРОТУР ММ ООД с 90 838,52 лв. Компанията работи основно на пазарите в Русия, Украйна, Молдова, Беларус. Руският пазар обаче беше затворен през изминалото лято. Фирмата е собственост на Мария Ангелова и Надежда Ангелова. Главният им офис се намира в Руския културен център в София.

Бургаският туроператор ТЕДИ КАМ ЕООД на Тодор Камарашев е получил 21 494,57 лв. Компанията също оперира основно в страните от бившия соцлагер. Субсидии за туристи от Украйна, Молдова и Беларус са преведени още на “Тез тур” с централа в Турция и на варненската “Он Кю травъл” ЕООД с управители Виктор Жуков и Валентина Осокина.

Преди няколко дни вицепремиерът и министър на туризма Марияна Николова съобщи във Варна, че мярката за подпомагане продължава до 31 май 2021 г. или докато не се изчерпят предвидените 55 млн. лв.

Спечели безплатна реклама на стойност 10 000 лв за твоя бизнес!

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Бизнес

София на пето място по ниски цени на тока

София на пето място по ниски цени на тока

Тази година не имало опашки в офисите на НАП, защото над 85% от данъчните декларации да подадени онлайн.

НАП с рекорд – събрала 8,8 млрд. лв. за 4 месеца

Земеделската земя се е увеличила с 9 на сто за десет години

Земеделската земя се е увеличила с 9 на сто за десет години

Месец за насърчаване на потреблението в Китай

Месец за насърчаване на потреблението в Китай

Рачникът представлява речни раци, сварени с перлен ориз и запечени на фурна.

9 традиционни менюта ще привличат чужденците

Летище Варна очаква 14 000 полета.

СНИМКА: МАРИЯНА БОЙКОВА

Слух, че пак няма да има руски туристи в България това лято

Покажи още

Последно от

Видеосъдържание

Съветите на специалиста

  • mila
  • mama
  • zdrave
Следвайте във Viber