Космически телескоп изготви карта с над 1,8 млрд. звезди от Млечния път

https://www.24chasa.bg/novini/article/9284089 Космически телескоп изготви карта с над 1,8 млрд. звезди от Млечния път Космически телескоп изготви карта с над 1,8 млрд. звезди от Млечния път www.24chasa.bg

Европейският космически телескоп "Гая" представи първата част от каталог с над 1,8 милиарда небесни обекта от галактиката Млечен път, наблюдавана с несравнима точност, предаде Франс прес.

Събитието се очакваше от хиляди учени по целия свят, които всекидневно "ровят" в данните от телескопа, изведен в орбита от Европейската космическа агенция (ЕКА) през 2013 г.

След изстрелването си "Гая" работи над създаването на най-големия и най-прецизен триизмерен космически каталог в историята, предава БТА.

Телескопът "Гая" е разположен на 1,5 милиона километра от Земята срещу посоката на Слънцето, за да се предпазва по-добре от радиацията му. Защитени от въздействието на микрометеорити, двете му оптики се движат бавно в пространството, извършвайки пълен оборот за шест часа.

"Гая" открива и наблюдава много малка част от звездите в нашата галактика, която има диаметър 100 000 светлинни години, и отвъд. Въпреки че фокусът му е насочен главно към звездите, каталогът на телескопа включва множество небесни обекти. Те варират от всички известни разновидности на звезди, екзопланети и астероиди, до междузвездната среда и галактическите облаци в близост до Млечния път.

Благодарение на наблюденията на телескопа "Гая" учените могат да разберат по-добре феномените на формиране и еволюция на звездите и на нашата галактика.

Първият каталог на "Гая" беше представен през 2016 г. Едва благодарение на втория от 2018 г., включващ 1,7 милиарда небесни обекта, учените установиха например, че нашата галактика Млечен път се е сляла със своя "посестрима" преди 10 милиарда години. Представеният днес трети каталог е най-пълният досега със своите 1,8 милиарда небесни обекта.

""Гая" предизвика революция в познанието", споделя Катрин Тюрон, астроном от Парижката обсерватория.

"Откритията ще се умножат", отбелязва на свой ред Шантал Панам от Националния център за космически изследвания, допълвайки, че след излизането на втория каталог в около 3800 научни публикации са използвани данни от телескопа "Гая".

Краят на мисията на "Гая" е планиран за 2025 г. Окончателният космически каталог няма да е готов преди 2028 г.

Биолози откриха най-дългия генетичен код в животинския свят