Софиянци против “Спаси София” заради необмислени решения в центъра

https://www.24chasa.bg/novini/article/9248049 Софиянци против “Спаси София” заради необмислени решения в центъра Софиянци против “Спаси София” заради необмислени решения в центъра www.24chasa.bg
И в момента по част от “Патриарх Евтимий” има широка велоалея, която обаче не пречи на автомобилите.

Предлагат едно платно за колела и без промени в паркирането на бул. “Патриарх Евтимий”, а по “Съборна” да върнат паркоместата - сега има 12 за 38 магазина, 6 ресторанта, хотел и над 700 живеещи

Софиянци, които живеят и работят в централните части на града, се изправиха срещу организацията “Спаси София” и нейния общински съветник Борис Бонев. Според тях необмислени предложение за нов ред на движението по бул. “Патриарх Евтимий” и въвеждането на полупешеходно движение по ул. “Съборна” създава сериозни грижи на търговци, ресторантьори и стотици семейства и то в периода на Ковид кризата.

По бул. “Патриарх Евтимий” да бъдат направени две еднопосочни велоалеи и освен това да се намалят паркоместата, да се направи бус лента, а движението по бул. “Фритьоф Нансен” да стане двупосочно, предвижда първата част от предложението на Бонев и “Спаси София.

Енергичният съветник го представи през май, като реорганизацията първоначално бе подкрепена от столична община, но след като избухна масовото недоволство, стартираха разговори със засегнатите за коригиране на идеята. Цели 45 жалби са внесени в кметството от живеещи и работещи на бул.“Патриарх Евтимий”. Хората в централната част не са против велосипедистите, но смятат, че трябва да има разумно и балансирано решение. Опитали да споделят своите идеи на Борис Бонев, но след първия разговор, общинският съветник спрял да си вдига телефона.

В началото на ноември темата отново излезе на дневен ред, след като от

“Спаси София”

решиха да

заобиколят

процедурите и

мнението

на хората

в района, подавайки проекта по общинската програма “София избира”. По нея граждани предлагат идеи за инфраструктурни промени, нови детски площадки, културни събития и др. След това до края на месеца тече гласуване, а накрая общината ще реализира проектите, спечелили най-много гласове, които са в рамките на определения 1,5 млн. лв. бюджет.

От началото на месеца организацията на Борис Бонев води кампания в социалните мрежи и призовава софиянци да гласуват за нейния проект - “Улица за всеки”.

Това обаче изкара на улицата преди седмица живеещи и работещи в центъра. Протестът обедини хора от улиците “Съборна”, “Шишман”, “Фритьоф Нансен” и бул. “Патриарх Евтимий”. И за четирите от “Спаси София” имат проекти за нова организация на движението. По една от тях, ул. “Съборна”, той вече е реализиран, като от лятото тя е превърната в полупешеходна. Инициативите на “Спаси София” родиха две нови граждански обединения - “Спаси Съборна” и “София – Център”.

С проблема днес ще се занимаят и общинските съветници от комисията по транспорт. Те ще разгледат две писма на граждани срещу проекта на “Спаси София” за трансформация на бул. “Патриарх Евтимий”.

В едното от тях - до кмета на София Йорданка Фандъкова, шефа на СОС Елен Герджиков, главния архитект Здравко Здравков и представители на всички политически групи в съвета от гражданско обединение “София – Център” се обявяват против “одобряването на проекти и реконструкции на централните улици, площади и зони в столицата, които се извършват на парче, без анализ и симулации на трафика, без изследване на ефектите и под натиск на “Спаси София”. Те посочват, че за такива промени е нужен нов генерален план за организация на движението в София, смятат, че в “нарушение на нормативната рамка Борис Бонев от “Спаси София” е едновременно вносител на проекти, член на комисията по транспорт към СОС и общински съветник”. Твърдят, че

проектите на

“Спаси София”

не са изготвени

от експерти, и

дори че

“представят

неверни данни

от преброявания на трафика на хора и автомобили”.

От сдружението недоволстват, че не е направено обществено обсъждане и анализ на последиците за живеещите и работещите в тази част от центъра. И са категорични, че “ако за пореден път пренебрегнете исканията на представляваните от нас граждани и бизнес, сме готови на нови предупредителни и ефективни действия и протести”. От сдружението добавят, че биха подкрепили проекти, разработени в консенсус с всички страни, а “не от

популисти без

всеобхватно

мислене, че в

столицата ни

живеят хора с

различни нужди”

Относно бул. “Патриарх Евтимий” те са съгласни да има велоалея, но с минимално отнемане на площ от пътното платно, която да не създава конфликт между автомобили, колоездачи и градски транспорт. Според тях липсва анализ дали е необходима бус лента. Идеята на “Спаси София” за успоредно паркиране до велоалеята щяло да повтори ситуацията с тази по ул. “Г. С. Раковски” - “конфликт с велосипедистите, разрушени съоръжения, осакатено движение, невъзможност да стигнеш до жилището, офиса или магазина си, да разтовариш материали или превозиш болен родител или дете без създаването на конфликтни ситуации”.

Намаляването на паркоместата пък ще създаде затруднения за родителите, които вземат или оставят децата си от френската гимназия или 20-о СУ, или пък болен от Първа градска болница.

Бизнесът по

булеварда е

притеснен, че

проектът ще

доведе и до

фалити

Недоволство има и срещу трансформацията в полупешеходна на ул. “Съборна”.

Според “София-център” проектът се оказал несполучлив опит за създаване на нова пешеходна зона, не се е постигнала целта за повече пешеходци, а вместо това - шофьори и велосипедисти са принудени да нарушават правилата за движение.

Съседните улици “Леге”, “Цар Калоян” и “Позитано” пък са пренатоварени вследствие на затварянето на “Съборна” - между ул. “Леге” и ул. “Княз Александър I” и обособяването на еднопосочно движение между ул. “Леге” и ул. “Цар Калоян”. Хората оспорват данните на “Спаси София”, че при тяхно преброяване през 2017 г. преминалите по улицата коли за 2 дни били нула, а пешеходците – над 10 000 души дневно. И твърдят, че

реалните данни

са за 124

автомобила на

час, или средно

1400 коли

дневно

Те недоволстват и от намаляването на паркоместата с 84%, като за всички живеещи, работещи и посетители на улицата са оставени едва 12 места за паркиране. И настояват до 1 месец да се приеме ново решение за улицата като се възстановят еднопосочното движение и косото паркиране. Огромни кашпи сега са блокирали паркоместата пред магазините. По време на протестите някои дори решили, че така от магазините се пазят от недоволни, които в Париж атакува скъпите бутизи по време на недоволството на жълтите жилетки.

От “Спаси Съборна” добавят, че с оставените 12 паркоместа трябва да се обслужват 38 магазина, 6 ресторанта, хотел, институции и жилищни домове, като са засегнати общо 700 души. Те предлагат два варианта за промени – единия с възстановяване на паркирането от северната страна на улицата - от хотел “Балкан” до ул. “Княз Александър I Батенберг” или от южната страна – между Софийската света митрополия до ул.“Княз Александър I Батенберг“. Те напомнят, че “Съборна” има богата история, като в миналото там са били луксозни магазини за дамски шапки, прочутите шивашки салони на Клайн и Ангел Буюклийски и дори магазинът на “Рено”. Неслучайно “Съборна” си спечелва прозвището “бижуто на София” и

не искаме то

да се превърне

в копие на

пешеходната

част на

“Витошка”

с нейните

стъклени

фургони и

наргилета,

пишат от “Спаси Съборна”.

На ул. “Фритьоф Нансен” гражданското обединение предлага да има легнал полицай на кръстовището с бул. “Патриарх Евтимий”, да се обнови подлезът, да се демонтира островът, а велоалеята да бъде на пътното платно.

Недоволство има и срещу идеята ул. “Иван Шишман” да стане пешеходна, като се посочва, че на нея има много жилищни сгради, две училища, детска градина и ясли.

“Всички наши предложения от години са записани във всички стратегически документи на Столичната община – във “Визия за София”, в плана за устойчива градска мобилност, във всички дългосрочни стратегии. Как ще се изградят велоалеи, ако навсякъде, където започне изграждането, стават протеести”, недоволства пред БНТ преди седмица Борис Бонев.

Зам-шефът на транспортната комисия в общинския съвет Зафир Зарков смята, че е нужен диалог, за да се реализират нови политики.

“Велоалеята по бул. “П. Евтимий” е важна част от изграждането на цялостна веломрежа в София. Всяка промяна в градската среда има критици и почти винаги среща недоволство. Причините са различни – политически, експертни, а понякога и фактът, че сме свикнали със старото”, смята той преди дешния дебат в столичния парламент.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от България

233 новозаразени с COVID-19 - 5 % от тестваните, 296 са излекувани

233 новозаразени с COVID-19 - 5 % от тестваните, 296 са излекувани

Ваксината на "Пфайзер"/"Бионтех"

България ще получи половината от очакваните в понеделник ваксини на "Пфайзер"

Павел Михайлов отиде в Брестовица, за да обясни на местните как ще се решава проблемът с водата

Кметът на "Родопи": Брестовица ще пие вода без манган, подменяме тръбите

Председателят на парламента Цвета Караянчева СНИМКА: Архив

Караянчева: Датата на изборите показва некомпетентност на президента

Проф. Йовчо Топалов почина на 89-годишна възраст.
СНИМКА: ВАСИЛ ПЕТКОВ

"168 часа": Създателят на ВМА скрива Живков в болницата, за да не го убият

Красимир Вълчев Кадър: Nova News

Вълчев: Учениците ще се върнат в клас през февруари чрез редуване

Последно от

Последно от

Видеосъдържание

  • mila
  • mama
  • zdrave
Следвайте във Viber