На Луната водата е повече, отколкото се мислеше досега

https://www.24chasa.bg/novini/article/9158569 На Луната водата е повече, отколкото се мислеше досега На Луната водата е повече, отколкото се мислеше досега www.24chasa.bg
Американски учени откриха нови доказателства за съществуване на вода на Луната под формата на молекули и лед в полярните райони и близо до тях. Снимка: Пиксабей

Американски учени откриха нови доказателства за съществуване на вода на Луната под формата на молекули и лед в полярните райони и близо до тях, съобщиха световните информационни агенции.

Данните показват, че водата или се образува на Луната, или достига там от други източници, пишат авторите на две статии, публикувани в сп. "Нейчър Асторноми", съобщава БТА.

На Луната няма водни басейни, каквито са характерни за Земята, но тя е повече, отколкото мислеха специалистите досега. Водните молекули са в зрънца минерали на повърхността дори на осветената от Слънцето страна и в ледени участъци, които са постоянно на сянка.

Вода на Луната беше открита още преди 11 години в малки количества. Два екипа сега съобщават, че имат неоспорими данни - за водни молекули на повърхността и за възможност тя да е в ледени джобове в зоната на постоянна сянка, която е 40 000 кв. км.

Молекулярната вода е открита от екипа на Кейси Хонибол ат космическия център "Годард" на НАСА. Докато при предишните наблюдения има неяснота дали това е вода или сродният на водата хидроксил, сегашният метод на изследване дава категоричен резултат.

Единственият начин тези молекули да оцелеят на огряната от Слънцето страна, където са наблюдавани, е те да са в минерални зърна, които ги предпазват от околната среда. Молекулите са на разстояние и не взаимодействат, така че да образуват лед или течна вода.

Второто изследване се фокусира върху така наречените студени трапове - райони, които са в постоянна тъмнина с температура под 163 градуса Целзий. При такъв студ замръзналата вода може да остане стабилна милиони години. Учените, ръководени от Пол Хейн от университета на Колорадо в Боулдър са използвали данни от американския апарат "Лунар рикънисънс орбитър". Те установяват огромно количество малки сенки, големи колкото монета или повече - повечето в полярните райони.

Изследването ни показва, че много преди неизвестни райони могат да крият воден лед" - каза Хейн. - Резултатите ни показват, че водата може да е много по-широко разпространена в полярните райони, отколкото се мислеше досега. Така тя ще е по-достъпна и ще се извлича и анализира по-лесно".

Водата е ценен ресурс за бъдещите мисии с хора на Луната, като ще се използва не само за пиене, но и за материал за гориво. НАСА планира завръщане на астронавти на Луната като подготовка за мисия до Марс. Наличие на вода на спътника ни би било много полезно за такива програми.

Боят на пчелите спада заради болести, пестициди и намаляване на естествените им местообитания Снимка: CURRENT BIOLOGY