Астрономи откриха свръхмасивна черна дупка, "пленила" 6 галактики

https://www.24chasa.bg/novini/article/9073356 Астрономи откриха свръхмасивна черна дупка, "пленила" 6 галактики Астрономи откриха свръхмасивна черна дупка, "пленила" 6 галактики www.24chasa.bg

Европейски и американски астрономи се натъкнаха в съзвездие Лъв на необичайно струпване на шест древни галактики, "пленени" от притеглянето на гигантска свръхмасивна черна дупка от зората на Вселената, предадоха Франс прес и ТАСС, цитирани от БТА.

Сцената, наблюдавана от Южната европейска обсерватория, се е разиграла, когато Вселената е била на по-малко от един милиард години, което съставлява 10 процента от сегашната й възраст /13, 8 милиарда години/. Шест галактики са били впримчени в космически нишки, приличащи на паяжина, от огромна свръхмасивна черна дупка с размерите на един милиард слънца. Тя е била разположена в центъра на астрономическото струпване.

"Тези първични черни дупки, образувани от разпада на първите звезди, са едни от най-трудните за изследване астрономически обекти", коментира Марко Миньоли от Института по астрофизика в Болоня, един от главните автори на проучването.

"Отначало предполагахме, че черните дупки са били малки и че са трупали маса с времето. Но фактът, че ги откриваме на толкова ранен етап от формирането на Вселената говори за това, че те са еволюирали много по-бързо, отколкото предполагахме", коментира ученият.

Как е било възможно такова бързо нарастване? Проучването подсказва, че огромната паяжина от нишки и галактиките, които се натрупват там,, съдържат достатъчно газ, който да служи за "гориво", с което черната дупка се захранва. Като поглъща газа на нишките на главната галактика, тази която разполага с най-много от него и в чиито център е разположена черната дупка, тя бързо се превръща в космически гигант.

В зората на Вселената е имало много повече газ и много по-голяма плътност, в сравнение с настоящето, изтъкват учените. Именно в тези свръхплътни области на галактическите нишки, където всичко е ставало по-бързо, е могло да се оформят подобни гигантски обекти. За сравнение, черната дупка в центъра на нашия Млечен път, е с размерите "само" на четири милиона слънца.

Европейската космическа агенция и НАСА ще изследват заедно Луната

Европейската космическа агенция (ЕКА) и НАСА подписаха меморандум, който предвижда НАСА да изведе на мисия до Луната трима европейски астронавт, а ЕКА се ангажира с построяването на два модула за лунната станция "Гейтуей", предаде БТА.  Освен това ЕКА ще построи "не по-малко от два служебни модула" за американския пилотиран кораб "Орион"

Откриха молекули вода в кратери на Луната (инфографика)

Американски учени откриха нови доказателства за съществуване на вода на Луната под формата на молекули и лед в полярните райони и близо до тях, съобщиха световните информационни агенции. Данните показват, че водата или се образува на Луната, или достига там от други източници, пишат авторите на две статии, публикувани в сп

230 000 тона пластмаса се изхвърлят всяка година в Средиземно море

Близо 230 000 тона пластмаса се изхвърлят в Средиземно море всяка година. Това число може да се удвои до 2040 г., ако не се предприемат "амбициозни" стъпки, съобщи Международният съюз за опазване на природата (IUCN). Египет, Италия и Турция са страните, които изпускат най-много пластмаса в морето, главно поради голямото крайбрежно население и

Китай изстреля спътници за дистанционно сондиране на Земята

Китай изстреля на орбита седмата група от спътници за дистанционно наблюдение на Земята "Яоган - 30" с ракта-носител "Чанчжън - 2С" от космодрума Сичан, съобщи ТАСС. Спътниците успешно навлязоха в зададените им орбити. Техният брой не беше посочен. Те ще бъдат използвани за изследвания на земното електромагнитно поле и технически тестове

Китайска платформа за иновации в изкуствен интелект е привлякла 1,57 млн. разработчици от цял свят

Китайска платформа за иновации в сферата на изкуствения интелект (AI) е привлякла от 1,57 милиона разработчици от страната и чужбина, съобщава Радио Китай.  Платформата бе одобрена през 2017 г. от китайското Министерство на науката и технологиите като една от първите отворени за ново поколение иновации в изкуствен интелект и подкрепена от

Американски учени откриха нови доказателства за съществуване на вода на Луната под формата на молекули и лед в полярните райони и близо до тях. Снимка: Пиксабей

На Луната водата е повече, отколкото се мислеше досега

Мария Габриел: Европа се нуждае от повече млади хора, избиращи образование в науката и технологиите

„Бъдещето принадлежи на технологиите и на иновативните млади хора. Уменията и образованието в областта на науката, технологиите, инженерството и математиката (STEM) са движеща сила на конкурентоспособността и устойчивостта на Европа.“ Това заяви българският еврокомисар Мария Габриел при откриването на виртуалното събитие на тема „Работните места

Мазило с магнитни частици лекува по-бързо изгаряния

Специалисти от Красноярския научен център на Руската академия на науките (РАН) са добавили магнитни наночастици към мехлем за изгаряния на антибиотична основа. Така полученото ново лекарство убива повече патогенни бактерии и заздравява тъканите по-бързо, предаде ТАСС. Учените обясняват, че магнитните частици в мазилото допринасят за по-бързото

"168 часа": Нови подозрения: Вирусът е произведен в лаборатория

Сериозни лекари намекват, че е изкуствен BSL-4 в Ухан е като колежански кампус - тухлена сграда, езерце, но и най-висока степен на биозащита Учени откриха слабите места на SARS-CoV-2 Сериозни български специалисти започнаха да говорят за изкуствен произход на вируса. В Нова тв директорът на "Пирогов" проф. Асен Балтов заяви: "Това не е прост грип

Маска убива вируси с топлина

Инженери от Масачузетския технологичен институт са проектирали нагряваща маска, която да филтрира и деактивира коронавируса, намалявайки риска от инфекция, съобщи „Сабах”. Според Sci-Tech Daily маската за многократна употреба ще включва медна мрежа, която ще се нагрява посредством захранване от батерия

Разработиха метод за откриване на токсини в ядки и млечни продукти

Учени от Русия са разработили прост, чувствителен и бърз метод за определяне на съдържанието на токсичното вещество афлатоксин-В1 в ядките и млечните продукти, съобщава РИА Новости. Разработеният от специалистите метод осигурява най-точната проверка на безопасността на храните. Въпросното отровно вещество представлява химично съединение, което

Новата боя може да се използва, за да поддържа сградите по-охладени по естествен начин, вместо да се използват климатици, допринасящи за глобалното затопляне.

Супербоя охлажда сградата