Орбиталният телескоп "Хеопс" за пръв път изучи свойствата на свръхгореща екзопланета

Европейската орбитална обсерватория "Хеопс" получи първите научни данни, като измери радиуса и температурата на газовия гигант WASP-189b, една от най-горещите екзопланети, чиято атмосфера се нагрява до 3 161 градуса по Целзий, предаде ТАСС.

"Нашите изследвания установиха, че температурата на планетата WASP-189b доближава 3,2 хиляди градуса, което я поставя в категорията на "свръхгорещите Юпитери". Това я прави един от най-екстремалните светове, известни на човечеството. При такива температури се разтопява и изпарява дори и желязото", изтъкна Моника Лендъл, старши-научен сътрудник в университета в Женева, предава БТА.

Европейският телескоп "Хеопс" е специализиран в наблюдението на едни от най-неизучените екзопланети - "суперземите" и "горещите Нептуни". Така учените нарекоха световете, чиито размери са значително по-големи от тези на Земята, но отстъпват на Юпитер и Сатурн. Физическите свойства и обликът на тези планети, както и плътността на заселването им в галактиката, засега остават загадка за планетолозите.

Орбиталният телескоп "Хеопс", в чието създаване участваха Нобеловите лауреати Дидие Кело и Мишел Майор, беше изведен в орбита през месец декември 2019 година, където ще функционира минимум 3,5 години. Неговата главна цел ще бъде точното измерване на радиусите на големите планети, кръжащи около ярки звезди, а също така откриването на трудно наблюдаеми екзосветове, незабележими за други телескопи.

Европейската космическа агенция и НАСА ще изследват заедно Луната

Европейската космическа агенция (ЕКА) и НАСА подписаха меморандум, който предвижда НАСА да изведе на мисия до Луната трима европейски астронавт, а ЕКА се ангажира с построяването на два модула за лунната станция "Гейтуей", предаде БТА.  Освен това ЕКА ще построи "не по-малко от два служебни модула" за американския пилотиран кораб "Орион"

Откриха молекули вода в кратери на Луната (инфографика)

Американски учени откриха нови доказателства за съществуване на вода на Луната под формата на молекули и лед в полярните райони и близо до тях, съобщиха световните информационни агенции. Данните показват, че водата или се образува на Луната, или достига там от други източници, пишат авторите на две статии, публикувани в сп

230 000 тона пластмаса се изхвърлят всяка година в Средиземно море

Близо 230 000 тона пластмаса се изхвърлят в Средиземно море всяка година. Това число може да се удвои до 2040 г., ако не се предприемат "амбициозни" стъпки, съобщи Международният съюз за опазване на природата (IUCN). Египет, Италия и Турция са страните, които изпускат най-много пластмаса в морето, главно поради голямото крайбрежно население и

Китай изстреля спътници за дистанционно сондиране на Земята

Китай изстреля на орбита седмата група от спътници за дистанционно наблюдение на Земята "Яоган - 30" с ракта-носител "Чанчжън - 2С" от космодрума Сичан, съобщи ТАСС. Спътниците успешно навлязоха в зададените им орбити. Техният брой не беше посочен. Те ще бъдат използвани за изследвания на земното електромагнитно поле и технически тестове

Китайска платформа за иновации в изкуствен интелект е привлякла 1,57 млн. разработчици от цял свят

Китайска платформа за иновации в сферата на изкуствения интелект (AI) е привлякла от 1,57 милиона разработчици от страната и чужбина, съобщава Радио Китай.  Платформата бе одобрена през 2017 г. от китайското Министерство на науката и технологиите като една от първите отворени за ново поколение иновации в изкуствен интелект и подкрепена от

Американски учени откриха нови доказателства за съществуване на вода на Луната под формата на молекули и лед в полярните райони и близо до тях. Снимка: Пиксабей

На Луната водата е повече, отколкото се мислеше досега

Мария Габриел: Европа се нуждае от повече млади хора, избиращи образование в науката и технологиите

„Бъдещето принадлежи на технологиите и на иновативните млади хора. Уменията и образованието в областта на науката, технологиите, инженерството и математиката (STEM) са движеща сила на конкурентоспособността и устойчивостта на Европа.“ Това заяви българският еврокомисар Мария Габриел при откриването на виртуалното събитие на тема „Работните места

Мазило с магнитни частици лекува по-бързо изгаряния

Специалисти от Красноярския научен център на Руската академия на науките (РАН) са добавили магнитни наночастици към мехлем за изгаряния на антибиотична основа. Така полученото ново лекарство убива повече патогенни бактерии и заздравява тъканите по-бързо, предаде ТАСС. Учените обясняват, че магнитните частици в мазилото допринасят за по-бързото

"168 часа": Нови подозрения: Вирусът е произведен в лаборатория

Сериозни лекари намекват, че е изкуствен BSL-4 в Ухан е като колежански кампус - тухлена сграда, езерце, но и най-висока степен на биозащита Учени откриха слабите места на SARS-CoV-2 Сериозни български специалисти започнаха да говорят за изкуствен произход на вируса. В Нова тв директорът на "Пирогов" проф. Асен Балтов заяви: "Това не е прост грип

Маска убива вируси с топлина

Инженери от Масачузетския технологичен институт са проектирали нагряваща маска, която да филтрира и деактивира коронавируса, намалявайки риска от инфекция, съобщи „Сабах”. Според Sci-Tech Daily маската за многократна употреба ще включва медна мрежа, която ще се нагрява посредством захранване от батерия

Разработиха метод за откриване на токсини в ядки и млечни продукти

Учени от Русия са разработили прост, чувствителен и бърз метод за определяне на съдържанието на токсичното вещество афлатоксин-В1 в ядките и млечните продукти, съобщава РИА Новости. Разработеният от специалистите метод осигурява най-точната проверка на безопасността на храните. Въпросното отровно вещество представлява химично съединение, което

Новата боя може да се използва, за да поддържа сградите по-охладени по естествен начин, вместо да се използват климатици, допринасящи за глобалното затопляне.

Супербоя охлажда сградата