Колите - нови и стари, почти не се купуват, но цените им шоково нагоре

https://www.24chasa.bg/avto/article/9036939 Колите - нови и стари, почти не се купуват, но цените им шоково нагоре Колите - нови и стари, почти не се купуват, но цените им шоково нагоре www.24chasa.bg

Парадокс по време на пандемията

l Вече няма нови автомобили под 20 000 лв., употребяваните струват с над 10-15% повече

l Близо 30% от автокъщите за коли втора употреба у нас са фалирали от началото на коронакризата

Пандемията от коронавирус доведе едновременно до рекордно свиване на пазара на нови и употребявани автомобили у нас, но и на шоково поскъпване на колите. При новите возила то се дължи най-вече на екологичните изисквания на Европейската комисия, които влизат в пълна сила от 1 януари, а при старите заради ограничения внос по време на пандемията и засиления интерес към колите, втора ръка, на хората от Западна Европа.

Колкото и дълго да ровите в интернет страниците на официалните вносители, няма да намерите нов автомобил дори и в най-базовото си оборудване за по-малко от 20 000 лева. Миналата година имаше поне десетина предложения за коли от най-малкия клас в ценовия диапазон под тази сума. Ако сравним цените на най-евтините возила преди 9 години и в началото на века, ще се види разликата. Например през 2010-а цената на дачия “Логан” тръгваше от 12 990 лв. с ДДС. Тази година масовият румънски модел

вече е

поскъпнал почти

двойно за

10 години

Факт е, че сега тази дачия е осъвременена и второ поколение, както и че в базовото ниво влизат и повече екстри.

Поскъпването на новите автомобили засяга всички сегменти и класове, а не само малките. То се усеща най-много при смяна на поколенията. Досегашният вариант на шкода “Октавия” започва от 32 980 лв. с ДДС, докато най-новото поколение е на минимална цена 37 960 лв., т.е. разликата е 5000 лева, или над 15% отгоре. При модерните кросоувъри сумата набъбва още повече паралелно с интереса към тях.

С над 10-15 процента са се повишили цените на употребяваните автомобили в България вследствие на свития пазар и затруднения внос заради пандемията. Един от най-големите доставчици на коли на старо - Италия, вече затегна контрола на возилата, които трябва да отидат за скрап, и по правило вместо към местните автоморги се запътваха полулегално към България.

Испанският и италианският автомобилен пазар отбелязват развитие в странна посока -

купуват се все

повече

автомобили,

навършили 20 г.

Това поведение се свързва с икономическите затруднения и несигурността, последвали карантинните мерки. Част от купувачите на тези коли на пределна възраст са всъщност хора, които досега са ползвали обществения транспорт, но вече го намират недостатъчно сигурен.

През юли и август продажбите на над 20-годишни автомобили в Испания са се увеличили с 31% в сравнение със същия период на миналата година.

Близо 30% от автокъщите за коли втора употреба у нас са фалирали от началото на пандемията. Заради кризата хората отлагат покупката на автомобили или са склонни да отделят по-малко пари.

Най-търсени продължават да са автомобилите

над 20-годишна

възраст и в

ценовия диапазон

до 5000 лева

Асоциацията на вносителите на автомобили в България прогнозира, че и цените, и процентът на фалиралите автокъщи ще се увеличат до края на годината.

Шоковото поскъпване на новите автомобили се дължи на пандемията, която срина продажбите, но най-вече на новите екологични норми, които автогигантите трябва да покрият, а всички те изпитват затруднения. Според регулациите, считано от 1 януари 2020 г., 95% от автомобилите, продавани на европейския пазар, ще трябва да произвеждат максимум по 95 грама въглероден диоксид на километър. А от 2021 г. това ограничение ще важи и за останалите 5%. За всеки автомобил в нарушение компаниите

трябва да плащат

по 95 евро за

всеки грам

над лимита

Това принуди производителите значително да ускорят електрификацията на моделната си гама. На практика всеки нов бензинов модел в Европа с мощност над 100-120 конски сили вече се предлага най-малкото като мек хибрид с помощен електрически стартер генератор и малка батерия, за да се намалят вредните емисии.

Глобите за тези, които не покрият екологичните стандарти, са огромни. Те могат да достигнат общо 32 млрд. евро, което превишава със 100% приходите, които компаниите ще реализират от продажба на нови автомобили през настоящата година. Затова и самите производители вдигат цените на продуктите си, които в крайна сметка рефлектират върху дилърите и крайния клиент.

Цените ще продължават да пълзят нагоре и заради задължителните системи за сигурност и екстри, с които се оборудват новите автомобили. ЕК вече обяви, че от 2021 г. стават задължителни 11 системи за сигурност и екстри при производството на нови коли и камиони. Така базовото оборудване, което се предлага в момента, ще остане в историята. Приемането на новите стандарти със сигурност ще доведе до още повишаване на цената на автомобилите.

Ако се запазят сегашните цени на асистиращите системи и екстрите, базовата цена на новите коли ще скочи с поне 3000 евро до края на следващата година, изчисляват експертите.

Според Брюксел въвеждането на тези екстри ще спаси 7300 живота и ще предотврати 38 900 сериозни наранявания между 2020 и 2030 г.

Сред задължителните асистенти при вграждане в новите автомобили през следващите 2 години са системата за автоматично спиране, камерата за заден ход (или парктроник), системата за разпознаване на умората у водача, подобрените предпазни колани и повишената защита при страничен удар.

Освен това в ЕК замислят в автомобилите да бъде вграден задължително алкохолен тестер, който ще проверява състоянието на шофьора и ако е пил, автоматично ще блокира двигателя.

Предвижда се задължителни да са и системата за защита на пешеходците и велосипедистите при удар, функцията за оставане в лентата на движение и предупреждение за превишение на скоростта, както и специални устройства за записване на данни за произшествия, като след всеки сблъсък ще се получава информация за това как е станал той, т.е. нещо като черна кутия като при самолетите.

Автономното аварийно спиране (AEB) също се очаква да стане задължително за новите коли.

Системата, която автоматично натиска спирачките на автомобила, ако водачът не успее да реагира, се смята, че намалява ударите с 38%. Камерите за задно виждане пък наскоро станаха задължителни за новите автомобили, продавани в Америка, и се очаква да спасят 95 живота годишно в САЩ.

Търсят се автомобили

до 5 г. за сметка на новите

Регистрираните

употребявани

коли са с

37 271 по-малко

37 271 по-малко употребявани коли са регистрирани от началото на годината спрямо първите 8 месеца на 2019-а, сочи статистиката на Пътната полиция.

Леките автомобили, нов внос, от категория М1 са 106 067, а лекотоварните и вановете 11 325 до 1 септември тази година, или общо 117 392. До края на август миналата година новорегистрираните леки возила са били 139 309, а лекотоварните 14 354, или общо 154 663. Ако вземем регистрациите само на леките коли, то намалението е с 33 242 возила, или 31,34 процента.

При лекотоварните автомобили тази година са регистрирани с 3029 бройки по-малко, или спадът е с 26,75 процента.

В дните на пандемия от коронавирус се наблюдава тенденция и на огромен спад на продажбите на нови автомобили за сметка на тези до 5 години. Явно голяма част от потенциалните купувачи на чисто нови возила са се ориентирали към такива с пробег, но все пак по-новички коли.

15 550 чисто нови леки автомобила в категория М1 са записани в КАТ за първите 8 месеца на годината, докато за същия период през миналата година те са били 25 081. Сгромолясването на пазара на новите леки коли е 38%.

В процентно съотношение понижението на продажбите е по-голямо при лекотоварните в категория N1 - 44,8 процента. През тази година са регистрирани 3444 вана, а до 1 септември миналата 6232. Общо през първите осем месеца на тази година новите леки и лекотоварни коли са 18 994, а през 2019-а са били 31 313, или има спад от 39,34 процента.

При “почти” новите леки автомобили до 5 години регистрациите през първите 8 месеца на тази година са 6703, докато през миналата са били 7690, т.е. само с 987 бройки по-малко. При лекотоварните автомобили в категория N1 спадът е още по-малък. Тази година са регистрирани 914 вана до 5-годишна възраст, докато до 1 септември миналата година са били 1086.

14 973 са леките автомобили до 10-годишна възраст през първите осем месеца на тази година, докато за същия период през миналата бройката е била 19 977. Това означава, че в тази категория продажбите са намелели с 5004. При лекотоварните коли намалението е много по-малко. До 1 септември сега са регистрирани 2111 вана, докато през 2019-а те са били 2661.

При най-масово купуваните возила на старо (над 10-годишна възраст) леките и лекотоварните новорегистрирани автомобили са общо 92 691 (в клас M1 - 84 391 и N1 - 8300) до 1 септември тази година.

За същия период през 2019-а са били новозаписани в КАТ общо 122 249 употребявани коли, произведени преди 2010 г. От тях леките автомобили са 111 642, а лекотоварните - 10 607. Така общо намалението при “трошките” досега за годината е с внушителните 29 558 бройки.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Авто

Франция слага огромен екоданък на джиповете с над 1800 кг. тегло

Франция слага огромен екоданък на джиповете с над 1800 кг. тегло

Още от следващата година Франция може да въведе суров екологичен данък на автомобилите, които тежат над 1800 кг. Всички модели, които нямат електрически мотор и са с маса над 1,8 тона, ще се облагат с по 10 евро данък на всеки килограм отгоре. Предложението беше обявено от министъра на екологията Барбара Помпили след решението на френското

Bridgestone Blizzak LM005 получи най-добра оценка в теста за зимни гуми ADAC 2020

Bridgestone Blizzak LM005 получи най-добра оценка в теста за зимни гуми ADAC 2020

Най-голямата автомобилна асоциация в Европа – ADAC, която ежегодно тества, качествата на автомобилните гуми, предлагани на европейските потребители, отличи Blizzak LM005 с най-добрата оценка от всички профили в теста. Това е поредното признание, което водещата зимна гума на Bridgestone получава след редица награждавания

Тест на Toyota Corolla Hybrid: Хибридно сефте за най-продаваната кола в света

Тест на Toyota Corolla Hybrid: Хибридно сефте за най-продаваната кола в света

Кой не знае Toyota Corolla, кой не е слушал за нея. Наистина това е исторически модел за автомобилната индустрия. Най-продаваната кола в света е предпочитана от милиони (с над 45 млн. продажби в света), подценявана и наричана “обикновена” от някои. Сега за първи път най-новото 12-о поколение на Toyota Corolla се предлага в хибридна версия - нещо

С 30% са намалели новорегистрираните автомобили заради кризата, причинена от епидемията от коронавирус, показват статистиките на вътрешното министерство.

Рекорден спад на новите коли у нас

Рекорден спад на продажбите на нови коли в България е регистриран за септември - 27,1% на годишна база. Според данните на Асоциацията на производителите на автомобили в Европа у нас са купени едва 1823 леки коли. В същото време в ЕС за първи път от осем месеца има ръст - 3,1%, като продажбите са 933 971

България с най-голям спад в Европа в продажбите на нови коли през септември

България с най-голям спад в Европа в продажбите на нови коли през септември

Пазарът на нови коли у нас бележи най-голям спад спрямо всички европейски страни през септември. Това сочат данните Асоциацията на атомобилните производителите в Европа (ACEA). С 27,7% са намалели сделките на нови леки автомобили в България през септември спрямо същия месец миналата година. Сега са пласирани 1823 коли спрямо 2522 през септември

Студенти представиха модерен автомобил от отпадъци (Видео)

Студенти представиха модерен автомобил от отпадъци (Видео)

Студенти от Техническия университет в Айндховен, Нидерландия, представиха автомобил, направен изцяло от отпадъци, предаде ТАСС. Превозното средство има модерна визия, но все още няма планове да се появи по обществените пътища. За производството на автомобила са използвани различни отпадъци, включително конски косми, кокосови кърпи, ленени парцали

Последно от 24 здраве лого

Новини

Последно от мила бг лого

Последно от

Последно от

Още от Авто

Показаха в София най-мощното Volvo

Показаха в София най-мощното Volvo

На ексклузивно събитие в столицата за първи път в България бе представен XC60 Polestar Engineered – уникалната спортна версия на електрифицирания SUV на Volvo XC60 T8 Plug-in Hybrid. Polestar Engineered представлява цялостен пакет за оптимизация, разработен от Volvo и пърформанс бранда за електромобили на компанията - Polestar

Кросоувърът Х7 за 200 хиляди лева е най-купуван от новите BMW модели в кризата

Кросоувърът Х7 за 200 хиляди лева е най-купуван от новите BMW модели в кризата

Огромният кросоувър Х7 на средна цена от около 200 хиляди лева е най-купуван от новите BMW модели в кризата. Това стана ясно на пресконференция на управляващия директор на "BMW България" Александър Миланов. От произвеждания в Щатите луксозен джип през първите осем месеца на годината у нас са продадени 81 бройки

Пекин показа най-доброто от електрическите автомобили

Пекин показа най-доброто от електрическите автомобили

Автомобилното изложение в Пекин тази година бе много добра възможност за производителите на електрически автомобили да покажат най-доброто от новите си продукти. Според критиците BMW i3 Urban Suite демонстрира баланс между лукс и технологии, макар и батерията му да не издържа на много дълъг пробег, съобщи Радио Китай

Възстановяването на автомобилния пазар в Китай съживи световната индустрия

Възстановяването на автомобилния пазар в Китай съживи световната индустрия

Десетдневното международно автомобилно изложение 2020 бе закрито на 5 октомври. Събитието се проведе след отлагане с повече от 5 месеца и привлече вниманието на света. Възстановяването на китайския автомобилен пазар също предоставя възможност за съживяването на световната автомобилна индустрия, предаде Радио Китай

Новата всесезонна гума за ванове и микробуси на Firestone - Vanhawk Multiseason

Vanhawk Multiseason – първата всесезоннa гумa за ванове и микробуси на Firestone пести гориво

Сертифицираната с отличителните за зимни гуми маркировки 3PMSF и M + S гума на Firestone за ванове и микробуси е проектирана да работи целогодишно при всякакви метеорологични условия. Firestone, емблематичната марка гуми, известна с устойчивите си и надеждни продукти, обяви пускането на първата си всесезонна гума за ванове и микробуси на

Българи създадоха електрическа хиперкола - вдига 488 км/ч, струва минимум 750 000 евро

Българи създадоха електрическа хиперкола - вдига 488 км/ч, струва минимум 750 000 евро

Българи анонсираха, че ще произвеждат първата родна електрическа суперкола, която е готова да чупи световни рекорди. Това са твърди в съобщение до медиите за модела Alieno Arcanum, чиито интериор вече също е готов. Alieno Arcanum е изцяло електрическа хиперкола, която в топ версията си (RP5) е с мощност 5221 к.с

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber