Заниманията може да бъдат изнесени в парка, на стадиона или на екопътека
Учителите по физическо възпитание и спорт през тази учебна година са изправени пред голямата и нелека задача да осигурят едновременно и паралелно условия за опазване на здравето на децата в условията на COVID-19 и непрекъснатост на обучението по различните видове спорт и спортни дейности.
От особена важност в изпълнението на тази нелека задача е те да прилагат по най-добър начин многообразието от средствата и методите на възпитанието и обучението по спорт, както и по-смело да използват различни иновативни педагогически подходи и добри практики в това отношение.
Това каза за “24 часа” Любка Алипиева, експерт по физическо възпитание и спорт в Министерството на образованието и науката.
Организирането и провеждането на часовете ще се реализират при спазването на общите (задължителни) и препоръчителни (приложими частично и/или само в отделни училища) мерки и правила на обучение в условията на COVID-19.
Часовете ще се провеждат максимално на открито, когато метеорологичната обстановка позволява това. Използването на откритите спортни площадки и фитнес сектори в училищата ще се осъществява поотделно за паралелките, когато има съвпадение на часовете в училището.
Редът и условията за осъществяването на обучението в конкретния час ще се определят от учителя
при максимално
спазване на
физическа
дистанция
между учениците и на правилата за физическо натоварване и възстановяване на функционалните възможности на ученика.
Физкултурните салони ще се използват препоръчително само в месеците, когато не е възможно провеждането на часовете на открито. В други подходящи помещения в училището, в които се провеждат часове по физическо възпитание и спорт като
секторите за
фитнес и танци,
също ще се
използват,
когато не е възможно провеждането на часовете на открито. При невъзможност поради спецификата на сезона във физкултурния салон ще се провеждат часовете само на една паралелка.
Учителите може да провеждат часовете по физическо и извън училището, когато това е удобно, по-безопасно, не е свързано с риск и много време за придвижване на учениците. Подходящи места могат да бъдат например затревени площи, паркове, екопътеки, стадиони.
Заради въведените мерки и епидемиологичната обстановка ще се наложи и ограничаване на отдаването на училищната спортна база под наем, чрез което се цели да се ограничи достъпът на външни за училището хора, обясниха още от Министерството на образованието и науката.
При планирането на учебните дейности в тези условия ще е необходимо учителите да се съобразяват с етапите на двигателното обучение (начално разучаване, затвърдяване и усъвършенстване на двигателната задача), с възможностите на учениците, с наличната или предвидената за ползване материална база, със специфичните и характерните за региона климатични условия при спазването на задължителните и препоръчителните мерки в условията на COVID-19, обясни Любка Алипиева.
Очакваните резултати от обучението ще се оценяват по критерии, определени в началото на учебната година от учителя по физическо възпитание и спорт.
Практическите
изпитвания
може да се
организират
индивидуално
или групово
Устните изпитвания са индивидуални - ученикът дава устни решения и отговори на индивидуално поставени въпроси или задачи.
Състоянието на физическата дееспособност се оценява чрез система за контрол и оценка на физическата дееспособност на учениците.
При заниманията по интереси, свързани с колективни спортове, се прилагат актуалните здравни регулации на Министерството на здравеопазването, категорични са от МОН.
Плуването
може да е в
блок от 2 часа
Чрез въведените нови образователни политики по учебния предмет (новите учебни програми) в условия на COVID-19 е предоставена възможност да се организира и осъществява обучение задължително по:
- лека атлетика,
- гимнастика,
- спортни игри (баскетбол, волейбол, футбол и хандбал)
и избираемо по:
- плуване и водни спортове,
- туризъм,
- ориентиране и зимни спортове, от групата на ракетните спортове -
- тенис,
- бадминтон,
- тенис на корт,
- фитнес и бойни спортове.
Обучението по плуване и водни спортове и по туризъм, ориентиране и зимни спортове може да се реализира като блок от два учебни часа.
Физическото възпитание и спорт в системата на предучилищното и училищното образование има своите постоянни и важни задачи:
- да включи и приобщи всяко дете;
- да му даде възможност да придобие набор от знания и умения по различни видове спорт;
- да го възпитава и подкрепя да води здравословен начин на живот.