Българите винаги биха предпочели продукти, произведени тук. Доказват го продажбите на серията "Брей
- Съвсем скоро Kaufland представи първата си национална линия български продукти "Брей!". Защо на ритейл компания с десетки хиляди продукти в асортимента й е необходима собствена марка?
- За Kaufland на първо място е клиентът. Всеки един от продуктите, които предлагаме, е там, защото потребителите имат интерес към него - това е формулата на нашия основен бизнес. Съвсем логично в България клиентите предпочитат преди всичко качествената българска продукция. Това, както и стремежът ни да продължаваме да подкрепяме и развиваме качествените продукти, произведени в България, са двете ключови причини да създадем "Брей!" - първата национална собствена марка на Kaufland България.
- Не са ли достатъчно качествени останалите предлагани от вас продукти?
- Летвата за високо качество, която в Kaufland залагаме, е еднакво висока за всеки продукт, производител и доставчик, с когото работим. Целта ни винаги е да удовлетворяваме нуждите и желанията на клиента, като същевременно
налагаме трендовете на пазара.
Това е причината постоянно да развиваме нашия асортимент, като винаги се ръководим от обещанията ни към клиента за качество и добра цена. Безспорни доказателства за приоритета, който поставяме върху качеството, са стриктните ни вътрешни процеси, международните сертификати за качество и произход на продукцията, регулярните тестове в независими акредитирани международни лаборатории и многостепенният вътрешен качествен контрол, които изискваме и прилагаме.
- Можете ли да гарантирате качеството на продаваните в Kaufland стоки?
- Не правим компромис с качеството на предлаганите продукти - те подлежат на стриктен контрол по цялата верига на доставка - от избора на производител и личното проследяване на производствения процес, през окачествяването, правилното съхранение и транспортиране на готовата продукция, до грижата за това тя да е свежа през целия ден в нашите хипермаркети.
Нашите собствени марки стоки редовно
се проверяват в над 10 сертифицирани лаборатории
в България и чужбина. Продуктите с марка "Брей!" например се тестват минимум четири пъти в годината. Част от тях като прясното месо например преминават контролни тестове осем пъти годишно.
"Брей!" серията е отличен пример и за усилията, които полагаме с цел максимална прозрачност и информиран избор на клиента - на етикета на всеки продукт описваме неговия производител и използваните суровини.
- При толкова голям асортимент гаранциите не са ли само на хартия и къде най-често стават грешки?
- Голямото разнообразие не означава занижени критерии за качество, а още по-голяма отговорност към потребителя и възможност за подкрепа на повече местни производители.
В Kaufland се стараем да оформяме асортимента си устойчиво, като
следим лично за условията на производство,
държим на справедливата търговия, на органичното и регионално земеделие.
Нашето разбиране е, че за да получи крайният клиент качествен продукт, всички по веригата трябва да положим общи усилия. Сертифицирането по международни стандарти за качество е нещо, което търговските вериги изискваме от производителите, но често за тях това е непосилно финансово перо. Затова подпомогнахме 11 български фермери да се сертифицират по международния стандарт за качество Global G.A.P., благодарение на който те успяват да намалят наполовина торовете и препаратите за растителна защита и да оптимизират производствените си разходи. Всичко това дава директно отражение върху по-високото качество на продукцията им.
В последните две години сключваме договори с местни производители за изкупуване на продукцията. Така им даваме спокойствието и възможността да се съсредоточат върху качеството на продукцията си вместо в търсене на пазар за нея.
Вярваме, че от това печелят всички по веригата и най-вече потребителите.
- Как отговаряте на твърденията, че вериги като Kaufland продават едни и същи продукти с по-ниско качество тук в сравнение с Германия например?
- Мога да коментирам само това, върху което ние имаме контрол, а то е, че съдържанието на продуктите от собствените ни марки, които предлагаме в България, не се различава от тези в останалата част от Европа.
Нещо повече, държим киселото и прясното мляко на международната ни собствената марка K-Classic например да са произведени изцяло от български производители за местния пазар. По този начин гарантираме, че
вкусът
на тези традиционни за българската кухня продукти ще отговаря изцяло на очакванията на местния потребител.
- Класации определят България като страната с едни от най-ниските доходи на населението в Европа. От тази гледна точка готови ли са клиентите тук да плащат по-висока цена за по-добро качество, или българският пазар е по-скоро силно ценово ориентиран?
- Като цяло българският потребител е ценово чувствителен, но в никакъв случай това не е за сметка на качеството. Разлики в потреблението по-скоро наблюдаваме в различните по големина градове. В по-големите например все по-отчетливо се очертава тенденцията за
търсене на екологично чисти храни,
алтернативни продукти и продукти, позиционирани в премиум сегмента.
Ние развиваме този тренд, като в последните две години увеличихме значително пропорцията на органичните храни и продукти - биопродукти, продукти без лактоза, биокозметика и почистващи биопродукти.
Разбира се, в контекста на глобална епидемична обстановка в момента съвсем логично наблюдаваме свито потребление. Вследствие на това адаптирахме ценовите си предложения така, че всеки да има възможността да осигури за домакинството най-необходимите продукти според възможностите си, без да правим компромис с качеството.
При всички случаи ще продължим да развиваме асортимента си, за да отговаряме на предпочитанията на клиента. Разбира се, ще запазим едни от най-атрактивните цени на пазара, като качеството и свежестта са нашият абсолютен приоритет.
- Вие сте работили и в други страни, в които оперира Kaufland. С какво се различава според Вас българският потребител?
- На първо място с гордостта към родната кухня. По мои наблюдения българският потребител е чувствителен към произхода на храната, която консумира, и винаги би предпочел продукт, произведен у дома.
Продажбите на продуктите от собствената ни марка "Брей!", които генерирахме само месец, след като представихме марката на пазара, потвърждават именно това - близо 750 хиляди продадени продукта. Най-висок интерес бележат киселото мляко, лютеницата, домашните сладка и точените кори.
Лаура Ману е директор на дирекция "Търговия и маркетинг" и член на борда на Kaufland България. Тя отговаря за стратегическото управление и развитие на търговската и маркетинговата дейност на компанията.
Лаура Ману има 16-годишен опит в модерната търговия. През последните 11 години е ключова част от екипа на Kaufland Румъния, където е заемала позиции като търговец, мениджър управление на категория, директор направление "Храни сух асортимент".