Планетата-джудже Церера е воден свят, под леда й има много сол

https://www.24chasa.bg/novini/article/8898251 Планетата-джудже Церера е воден свят, под леда й има много сол Планетата-джудже Церера е воден свят, под леда й има много сол www.24chasa.bg
Изображението на планетата-джудже Церера като воден свят е предоставено от  Anton Ermakov, UC Berkeley, NASA/JPL
Изображението на планетата-джудже Церера като воден свят е предоставено от Anton Ermakov, UC Berkeley, NASA/JPL

Планетата-джудже Церера е воден свят и под замръзналата й повърхност има резервоар със солена вода, съобщи Ройтерс.

От откриването й през 1801 г. между Марс и Юпитер, Церера е смятана първо за планета, след това за астероид, а сега за планета- джудже. Независимо от определението, винаги е интригувала специалистите. С диаметър от 950 км тя е най-големия обект в астероидния пояс. През 2015 г. до нея достигна американската сонда "Доун", припомня БТА.

Сондата "Доун" не предава данни от 2018 г., но специалистите продължават да изследват изпратените снимки и информация. Седем статии за Церера бяха публикувани едновременно в три специализирани списания - "Нейчър Астронъми", "Нейчър Джиосайънс" и "Нейчър Къмюникейшънс".

Новите данни насочват, че Церера е геоложки активна и там има криовулканизъм - вулканите й изхвърлят заледен материал. Те потвърдиха и наличието на резервоар със солена вода под повърхността, останал от огромен покрит океан, който постепенно е замръзнал.

"Това издига Церера до категорията "океански свят", но тя не означава, че океанът е глобален - каза планетоложката Каръл Реймънд от Технологичния институт на Калифорния, главен изследовател на мисията "Доун". - В случая с Церера знаем, че резервоарът е регионален, но не можем да кажем дали е глобален. Важното е, че има течност в голям мащаб".

Една от загадките на Церера е наличието на 130 светещи зони на повърхността. Повечето от тях се свързват с кратери от удар. През последния етап от работата си "Доун" прелетя само на 35 км от планетата-джудже, като се фокусира върху Окатор - един от кратерите на 20 милиона години.

Според авторите на едното от изследванията, ръководено от Каръл Реймънд, под него има огромен солен резервоар. Той е на около 40 км от повърхността.

В друга статия екипът на Мария Кристина де Санктис от италианския Национален институт по астрофизика твърди, че в най-голямата светеща зона на кратера Окатор има хидратиран натриев хлорид. Според италианските учени това насочва към вода в течно състояние под повърхността на планетата-джудже и тя е "океански свят" като някои луни на Сатурн и Юпитер.

"Материалът, открит върху Церера е изключително важен от астробиологична гледна точка, защото знаем, че тези минерали са от изключителна важност за появата на живота", заяви тя пред АФП.

Птиците пеят по-хихо и секси заради пандемията Снимка: Пиксабей

Птиците пеят по-тихо и "по-секси" заради пандемията

Заради пандемията птиците пеят по-тихо и "по-секси". Еколози от Сан Франциско установиха, че самците при птиците са започнали да пеят значително по-меко, за да привлекат своите половинки. Информация за проучването е публикувана на сайта phys.org. Според експертите причината за това явление е въведената всеобща карантина в Калифорния

"Умни клетки" ще лекуват болести в бъдещето

В недалечно бъдеще лекарите могат да третират болести, натоварвайки поставени в тялото изкуствени клетки със задачата да се справят с проблема на клетъчно ниво, пише сп. "Сайънс адвансис". Учени от университета на Алберта, Канада, съвместно с колеги от университета на Тренто, Италия, са създали изкуствени "умни клетки"

Радиацията на Луната е опасно висока

Китайската сонда "Чанъе-4", която е на Луната от януари 2019 г., е събрала данни, според които нивото на радиация на естествения спътник на Земята е опасно високо, съобщи АФП. Космическата радиация на Луната е два до три пъти по-висока от тази на Международната космическа станция (МКС) и това може да представлява основна заплаха за бъдещите мисии

Първият турски летящ автомобил може да полети в небето още след пет години

Първият турски летящ автомобил може да полети в небето още след пет години, заяви отговорен представител на фирмата производител, цитиран от Анадолската агенция. Между пет и 15 години ще отнеме целият процес, преди летящата кола да бъде напълно завършена, предаде БТА.  По-рано този месец успешно бяха извършени изпитания на летящия автомобил

Враните притежават някаква форма на съзнание

Птиците могат да мислят, твърдят две публикации в американското научно списание "Сайънс", установяващи приликите на техния мозък с този на бозайниците и известна форма на съзнание при черните врани, предава Франс прес. Често хората използват в обиден контекст израза "пилешки мозък". Но Сузана Еркулано-Хаузъл от американския университет Вандербилт

Американска сонда ще се спусне на астероида Бену на 20 октомври

След двегодишно пътуване и двегодишни наблюдения, американската сонда "ОСИРИС-РЕКС" ще се спусне на повърхността на астероида Бену на 20 октомври, за да вземе проби от почвата му, предава Франс прес. Агенцията цитира съобщение на НАСА, която се надява пробите да достигнат до Земята и да хвърлят нова светлина върху възникването на Слънчевата

Цветът на крилата на пеперудите определя жизнеспособността им

Устойчивостта на пеперудите на климатичните промени е свързана със способността им да регулират телесната си температура, която зависи от размера и цвета на крилата им, съобщи АФП. Пеперудите не произвеждат своя топлина, а телесната им температура зависи от топлообмена им с околната среда. Способността им да регулират този процес обаче зависи в

Изследователи: Всеки по-висок градус влияе на Антарктика и морското ниво

Всеки градус повишаване на температурата на планетата ускорява разпадането на ледената покривка и предизвиква с времето неизбежно и все по-бързо покачване на морското ниво, съобщи АФП. Планетата ни е вече с един градус по-топла, отколкото през доиндустриалната епоха. Още един градус, което е минималната цел на Парижкото споразумение

Геномът на сома съдържа малко над 21 00 гена и е сравним с този на други същински костни риби СНИМКА: Pixabay

Учени дешифрираха генома на сома

Международен изследователски екип под ръководството на учени от Естонския университет за природни науки е дешифрирал генома на Европейския (обикновен) сом - един от най-големите видове сладководни риби в света, съобщава сайтът Юрик алърт. Геномът на сома съдържа малко над 21 00 гена и е сравним с този на други същински костни риби: съдържа 800

Екипажът на кораба "Союз МС-16" се връща на Земята на 22 октомври

Руските космонавти Анатолий Иванишин и Иван Вагнер, а също така и астронавтът от НАСА Крис Касиди, които от 9 април бяха на борда на Международната космическа станция /МКС/, ще се завърнат на Земята на 22 октомври, предаде ТАСС. "Съветът на главните конструктори одобри предложението на РКК "Енергия" за завръщането на 3-членния екипаж на кораба

НАСА планира безпилотен полет около Луната през 2021 г.

Американското космическо ведомство е планирало да осъществи безпилотен полет около Луната през ноември 2021 г. с кораба "Орион" и завръщането му на Земята, заяви ръководителят на НАСА Джеймс Брайдънстайн на изслушване пред сенатска комисия, предаде ТАСС. "Орион" ще бъде изстрелян на борда на тежката ракета-носител "Спейс лонч систем" /Eс Ел Ес/