Капсулата на "Спейс Екс" звучала като "звяр" при навлизането в атмосферата

Снимка: "Спейс екс"

Астронавтите от първия екипаж на "Спейс Екс" в космоса споделиха, че капсулата сякаш "оживяла" и звучала като "звяр", докато се спускала през атмосферата, преди да падне в Мексиканския залив, съобщи Асошиейтед прес.

Два дни след като се върна от Международната космическа станция, астронавтът от НАСА Боб Бенкен описа детайлно обратния полет до Земята. От "Спейс Екс" подготвили Бенкен и колегата му Дъг Хърли с аудио и видеозаписи от предишни приводнявания на астронавти, предава БТА.

"Щом започнахме да навлизаме в атмосферата, "Дракон" сякаш оживя", каза Бенкен от космическия център на НАСА "Джонсън" в Хюстън. "Не звучеше като машина, звучеше като животно, което преминава през атмосферата, с всички звуци, които идваха от тласкачите на капсулата и атмосферния шум", каза той.

Когато част от корпуса на капсулата паднал, както било предвидено, и при отварянето на парашутите, Бенкен усетил нещо като "удар с бейзболна бухалка по задната част на седалката". Астронавтите изпитали 4,2 пъти силата на земната гравитация при спускането си.

Хърли пък каза, че е "почти без думи" от начина, по който капсулата е работила, както и от протичането на двумесечната мисия.

"Спейс Екс" е първата частна компания, която изпрати астронавти в орбита на 30 май от космическия център "Кенеди" и за пръв път от девет години астронавти се отправиха в космоса от американска територия.

"Едно от нещата, с които се гордеем най-много, е способността за връщане и това, че успяхме да се приземим безопасно, разбира се", каза Бенкен. За пръв път от 45 години космическа мисия завършва с приводняване.

Една от големите изненади при приводняването в неделя следобед е, че над двадесет частни лодки се спускат към капсулата, която падна на около 60 км от брега на Пенсакола. Два кораба на бреговата охрана останаха на 16 км от мястото, както бе предвидено, но призивите им към частните лодки да стоят настрана заради своята безопасност, както и тази на астронавтите и спасителните екипи, бяха пренебрегнати. Хърли казва, че с Бенкен не са разбрали, докато са били в капсулата, че ги посреща цяла флотилия.

"Разбираме, че хората искаха да участват в събитието, но има и въпроси на сигурността...трябва да се заемем с този въпрос, защото занапред не бива да се случва така", каза Хърли.

Отварянето на люка на капсулата бе забавено заради следи от дим от ракетното гориво около капсулата, а той е токсичен за вдишване.

Докато чакали в капсулата, астронавтите изпробвали сателитния телефон на борда и се свързали с контролния център на "Спейс Екс". От централата обаче ги оставили на изчакване, затова астронавтите позвънили на директора на полетите в НАСА и след това на съпругите си в Хюстън. От НАСА настоявали за тест на сателитния телефон, след като се установило объркване в цифрите на номера на сателитния телефон през 2018 г., при отменен полет на астронавт с руска ракета, каза Хърли.

Бенкен казва, че сега е негов ред да подкрепя съпругата си, астронавтката от НАСА Меган Макартър. Тя ще лети с "Дракон" до МКС през пролетта на следващата година. Двамата обещали на шестгодишния си син Тео да му вземат куче, след като Боб се върне от пробния полет на "Спейс Екс". Кученцето ще е при новите си стопани след две седмици, през това време Тео трябва да се подготви за отглеждането му. "Иначе ще е мое куче, не негово", казва астронавтът.

МКС направи маневри, за да избегне отломки от стара японска ракета

Екипажът на Международната космическа станция (МКС) бе принуден да направи маневри, за да избегне космически отломки от стара японска ракета, предаде Франс прес, като се позова на НАСА. От съображения за сигурност хората на борда - двама руснаци и един американец, - се събрали в руския отсек на МКС, за да може да се евакуират с капсулата "Союз"

Компанията показа прототипите на 3-те самолета.

СНИМКА: “ЕЪРБЪС”

“Еърбъс” пуска революционни екосамолети, задвижвани с водород

Компанията се надява до 2035 г. те да изпълняват пътнически полети “Еърбъс” представи революционен проект за 3 екосамолета с нулеви емисии на въглероден диоксид, съобщи Ройтерс. Плановете на европейския авиопроизводител са първите пътнически самолети, задвижвани с водород, да започнат полети през 2035 година

Пуснаха билети за първия полет с летящо такси

На Берлинския фестивал за зелени технологии „Грийнтех“ пионерът в градския въздушен транспорт „Волокоптер“ обяви, че стартира първата публична продажба и резервация на полети с електрическо въздушно такси в света. Един билет струва 300 евро и може да се резервира онлайн, пише БГНЕС. „Въз основа на нашите публични тестови полети и постижения

Китай изстреля още един сателит за наблюдение на океана

В понеделник следобед Китай изстреля в орбита сателита HY-2C с ракетата-носител „Чанджън-4В“. Той е третият спътник на страната за океански наблюдения и вторият от разположената в Космоса инфраструктура за мониторинг на динамиката на океана, съобщи Радио Китай. HY-2С ще се обедини с HY-2В, който бе пуснат в орбита през октомври 2018 г

Саркофази на повече от 2500 години бяха открити в Египет

Археолози откриха 27 дървени саркофага на повече от 2500 години в некропола Сакара, съобщи Ройтерс, цитирана от БТА.  Саркофазите са изрисувани богато и изписани с йероглифи. Намерени са в две погребални шахти. Първоначално са открити 13 саркофага, а след това още 14. Все още не са отворени. Според експерти това е една от най-големите подобни

Китай ще изстреля втория сателит от програмата „Тайдзи“ преди 2024 г.

Китай планира да изстреля спътника „Тайдзи-2“ преди 2024 г. Той ще провежда експерименти на ключови технологии в орбита, свързани с откриването на гравитационни вълни, заяви главният учен на програмата „Тайдзи“ У Юелян, съобщава Радио Китай. „Тайдзи-1“, първият сателит в програмата, бе изстрелян през август 2019 г