Динозаврите също са страдали от рак

https://www.24chasa.bg/novini/article/8877392 Динозаврите също са страдали от рак Динозаврите също са страдали от рак www.24chasa.bg
Динозаврите също са страдали от
рак

Когато за първи път се натъкват на фосили на рогат динозавър, наречен Центрозавър, в канадската провинция Албърта през 1989 г., учените забелязват лошо деформирана кост на крака. Специалистите решават, че става въпрос за зараснала фрактура. Ново изследване разкрива нещо съвсем различно. Малформацията се оказва проява на остеосарком - агресивен рак на костите, предаде Ройтерс, позовавайки се на публикация в сп. "Лансет онколъджи".

Откритието прави въпросния Центрозавър, живял преди 76 милиона години, първия известен пример за динозавър, засегнат от злокачествен тумор, предава БТА.

С дължина около шест метра, рогатият Центрозавър е бил растителнояден динозавър от периода креда.

Възлестият тумор с големината на ябълка е открит във фибулата - кост в задния крайник, отбелязва палеонтологът Дейвид Еванс от Кралския музей на Онтарио в Торонто.

"Този екземпляр вероятно е бил слаб и куц заради рака преди смъртта си. Забележителната находка показва, че независимо колко големи или могъщи да са изглеждали някои динозаври, те са страдали от редица болести, които засягат съвременните хора и животни, в това число и рак. Макар да възприемаме динозаврите като митични зверове, те са били живи, дишащи създания, понасяли ужасяващи травми и болести", казва Еванс.

"Находката свидетелства за биологията на рака, който не е новост и вероятно се случва от незапомнени времена и е очаквано усложнение при всички животни", казва съавторът на изследването Марк Кроутър от университета "Макмастър" в Онтарио.

"Остеосаркомът обикновено се среща в бързо растящи кости, най-често при деца и млади хора. Вероятно динозаврите също са били изложени на риск поради скоростните си темпове на растеж", допълва Кроутър.

Изследователите са потвърдили, че става въпрос за тумор, а не за зараснала фрактура, както се е предполагало, чрез скенерни изображения с висока разделителна способност и микроскопско изследване.

Специалистите отбелязват, че ракът вероятно не е причинил гибелта на динозавъра, тъй като на мястото, където са открити вкаменелостите му, са намерени останки от стотици други центрозаври. Учените допускат, че древните създания са станали жертва на наводнение.

МКС направи маневри, за да избегне отломки от стара японска ракета

Екипажът на Международната космическа станция (МКС) бе принуден да направи маневри, за да избегне космически отломки от стара японска ракета, предаде Франс прес, като се позова на НАСА. От съображения за сигурност хората на борда - двама руснаци и един американец, - се събрали в руския отсек на МКС, за да може да се евакуират с капсулата "Союз"

Компанията показа прототипите на 3-те самолета.

СНИМКА: “ЕЪРБЪС”

“Еърбъс” пуска революционни екосамолети, задвижвани с водород

Компанията се надява до 2035 г. те да изпълняват пътнически полети “Еърбъс” представи революционен проект за 3 екосамолета с нулеви емисии на въглероден диоксид, съобщи Ройтерс. Плановете на европейския авиопроизводител са първите пътнически самолети, задвижвани с водород, да започнат полети през 2035 година

Пуснаха билети за първия полет с летящо такси

На Берлинския фестивал за зелени технологии „Грийнтех“ пионерът в градския въздушен транспорт „Волокоптер“ обяви, че стартира първата публична продажба и резервация на полети с електрическо въздушно такси в света. Един билет струва 300 евро и може да се резервира онлайн, пише БГНЕС. „Въз основа на нашите публични тестови полети и постижения

Китай изстреля още един сателит за наблюдение на океана

В понеделник следобед Китай изстреля в орбита сателита HY-2C с ракетата-носител „Чанджън-4В“. Той е третият спътник на страната за океански наблюдения и вторият от разположената в Космоса инфраструктура за мониторинг на динамиката на океана, съобщи Радио Китай. HY-2С ще се обедини с HY-2В, който бе пуснат в орбита през октомври 2018 г

Саркофази на повече от 2500 години бяха открити в Египет

Археолози откриха 27 дървени саркофага на повече от 2500 години в некропола Сакара, съобщи Ройтерс, цитирана от БТА.  Саркофазите са изрисувани богато и изписани с йероглифи. Намерени са в две погребални шахти. Първоначално са открити 13 саркофага, а след това още 14. Все още не са отворени. Според експерти това е една от най-големите подобни

Китай ще изстреля втория сателит от програмата „Тайдзи“ преди 2024 г.

Китай планира да изстреля спътника „Тайдзи-2“ преди 2024 г. Той ще провежда експерименти на ключови технологии в орбита, свързани с откриването на гравитационни вълни, заяви главният учен на програмата „Тайдзи“ У Юелян, съобщава Радио Китай. „Тайдзи-1“, първият сателит в програмата, бе изстрелян през август 2019 г