Експерти предупреждават за подвеждащи практики на свободния пазар на ток, на който малките фирми трябва да излязат

https://www.24chasa.bg/novini/article/8811734 Експерти предупреждават за подвеждащи практики на свободния пазар на ток, на който малките фирми трябва да излязат Експерти предупреждават за подвеждащи практики на свободния пазар на ток, на който малките фирми трябва да излязат www.24chasa.bg
Снимка: Pixabay
Снимка: Pixabay

До 1 октомври 2020 г. всеки стопански потребител трябва да излезе на свободния пазар на електроенергия. Това означава, че от тази дата всеки малък офис, кантора, фризьорско салонче, книжарничка, сладкарничка и останалите така наречени микро фирми, ще плаща потребената от тях електроенергия по свободно договорени цени и вече са изправени пред избора на доставчик на електроенергия, с който да подпишат договор. Свободният пазар носи много предимства, но заедно с тях и определени рискове за клиентите, свързани с некоректни търговски практики, прилагани от някои търговци. Вече има достатъчно примери за драстични, подвеждащи практики и нелоялна конкуренция, водещи до риск за клиентите, пише специализираният сайт 3e-news.net.

Проблемът е, че точно тези микрофирми, които обикновено са с по 2-3 до 10 служители, нямат никаква подготовка и опит за оценка на предложенията на доставчици и лесно могат да бъдат подведени с манипулативни и неверни твърдения. Още повече, че законът за енергетиката и КЕВР не предвиждат никакви механизми за защита на българските потребители на енергия в тази посока, каквито биха били например регистър с нелоялни търговски практики и Етичен кодекс на търговците на електроенергия. Приемането им бе инициирано от ЧЕЗ в България още през 2016 г. Предложението бе подкрепено от различни институции и енергийни търговски дружества, но до момента все още не е реализирано, напомня специализираният сайт.

Как се „зарибяват“ клиенти

Още от началото на либерализирането на пазара на електроенергия в България се очертаха тенденции за не съвсем коректни практики от страна на някои търговци. С напредването на процеса те използват невярна и заблуждаваща информация за вече утвърдени на пазара енергийни търговски дружества, за да убедят клиентите им да изберат тях за свой търговец. Подобно поведение бе регистрирано и в началото на освобождаването на електроенергийните пазари в някои европейски страни /Германия, Англия, Чехия, Швеция и др./, които осъществиха този процес доста преди той да стартира в нашата страна. Всички ние, като потребители, имаме възможност да се поучим от техния опит и да се опитаме да не допуснем да повторим грешките, водещи до неприятни последици за нас като клиенти.

___________________________________________________________

Нелоялни търговци предлагат, на пръв поглед, много атрактивни оферти, като например не включват всички такси в предлаганата цена или предлагат ниска цена за кратък период от време, но в дългосрочен план това означава по-високи сметки за ток от очакваното. Такъв пример е невключването на компонента на цената „задължения към обществото“. Така цената без тази компонента автоматично пада с около 20 на сто, но след това се включва в сметката и клиентът реално плаща много по-висока цена от оферираната.

___________________________________________________________

Например, за всички стопански клиенти, присъединени към електроразпределителната мрежа на ниво „ниско напрежение“, които в момента са в регулираното портфолио на ЧЕЗ Електро, средната регулирана цена без „задължения към обществото“ /ЗО/ е 124.88 лв. Когато към нея се добави и изчислената за тази сума компонента „задължение към обществото“ в размер на 21.47 лв. /което е 17% от средната регулирана цена/, цената на електроенергията става 146,35 лв. Това заплаща реално клиента.

___________________________________________________________

Ако цената на електроенергията, обявена от търговеца, е без ЗО, тя трябва да се сравнява с цената без ЗО на конкурента. Тоест, ако търговец обяви, че предлага цена 122 лева, то той трябва да упомене дали тя е със ЗО или без ЗО. Ако е без тази компонента, то той трябва да я сравнява със 124.88 лева. Некоректните търговци „спестяват“ в офертата си към клиента тази задължителна компонента, като я представят като отстъпка и така мамят потребителите.

___________________________________________________________

Други използват невярна и заблуждаваща информация за конкурентни доставчици на електроенергия. Трети обвързват преминаването към друг доставчик с плащане на големи неустойки. Четвърти вече твърдят пред клиенти, че след 1 октомври 2020 г. крайните снабдители, в частност ЧЕЗ Електро, Енерго-про и ЕВН, няма да съществуват, което категорично не е вярно, и заблуждават клиента, че е задължен да избере друг доставчик поради тази причина.

___________________________________________________________

Не са малко и случаите, когато опитът за спечелване на клиент включва и оферта от типа „Каквато и цена да Ви предложи сегашният Ви търговец, ние ще Ви предложим по-ниска от нея“. Как би могло да се случи това, ако тази фирма работи по правилата? Би трябвало, след като плати всички такси и отчисления по веригата на доставките, в търговеца на електроенергия да остава определен процент печалба, който в момента не е никак голям. Това означава ли, че конкурентната фирма е готова да работи и на загуба, само за да извади от пазара свой конкурент? Несериозни са и уверенията, че по този начин тези търговци ще фалират другите доставчици на електроенергия.

___________________________________________________________

Типичен пример за опит за „зарибяване“ на клиент с невярна информация е и случай от миналата седмица, в който на дългогодишен клиент на ЧЕЗ Електро на свободен пазар, предложението за смяна на търговеца е придружено с думите: „Имам сигурна информация от вътрешен човек, че ЧЕЗ Електро ще вдигне цените с 60%“. Силно вероятно е подобен подход да се използва и при настоящи клиенти на други енергийни търговски дружества на свободен пазар. Най-простата пазарна логика категорично оборва това твърдение. Цената на електрическата енергия на свободния пазар не се определя от желанието на една компания, а зависи от конкуренцията на този пазар и от цените на предлаганата от производителите енергия. Драстично поскъпване не е възможно, защото би довело до отлив на клиенти и това е азбучна истина за всеки търговец. При определянето на цената при свободното договаряне компанията доставчик отчита редица фактори - възвръщаемост на направените разходи, но също така съобразяване на ценовите нива с тези на конкурентните компании и покупателната способност на клиентите.

___________________________________________________________

Част от потребителите, които до 1 октомври 2020 г. трябва да излязат на свободния пазар на електроенергия вече получават и съобщения, в които се твърди, че от октомври регулираният пазар ще спре да съществува. Клиентите трябва да знаят, че това категорично не е вярно.

___________________________________________________________

Съгласно разпоредбите на параграф 15 от Закона за изменение и допълнение на Закона за енергетиката, публикуван в бр. 57 на Държавен вестник от 26.06.2020 г., считано от 1 октомври 2020 г. всички небитови клиенти, присъединени на ниво „ниско напрежение“ към електроразпределителната мрежа, следва да изберат свой доставчик на енергия по свободно договорени цени, тъй като от същата дата КЕВР вече няма да одобрява регулирани цени за този сегмент от клиенти. Регулираният пазар на електроенергия продължава да съществува, като крайните снабдители - ЧЕЗ Електро, Енерго-про и ЕВН, ще продължат да снабдяват с електроенергия всички битови потребители на него. Същите компании имат и лицензии за търговия и снабдяват клиенти и по свободно договорени цени и то от години. Според закона, след 30 септември 2020 г. ЧЕЗ Електро, Енерго-про и ЕВН ще продължат да обслужват стопанските си клиенти, които не са сключили договор за покупка на електрическа енергия на отворения пазар, чрез лицензията си за търговия.

___________________________________________________________

Очаквайте продължение!

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Бизнес

СНИМКА: Pixabay

Кабинният персонал на "Луфтханза" прие плана за икономии

Луфтханза (Lufthansa) постигна споразумение за намаляване на разходите с първата група служители, което ще ѝ помогне да преодолее финансовите затруднения, предизвикани от коронавирусната пандемия, предаде ДПА. Стюардите и стюардесите са одобрили колективния договор с мнозинство от 87,9 процента чрез тайно гласуване

СНИМКА: Радио Китай

Радио Китай: Колкото по-стабилна е външната търговия на Китай, толкова по-гладко ще функционира световната индустриална верига

„Търговията между Китай и Германия в момента се възстановява бързо. Всяка седмица между Дуйсбург и Китай пътуват по 45-60 влакови композиции, което е рекорден брой“, цитира думите на директора на финансовия отдел на Дуйсбург испанският вестник „Le Nationale“. Пандемията от новия коронавирус засегна значително глобалната търговия

Лаура Ману, търговски директор на Kaufland България:
Качеството и добрата цена са нашите обещания към клиента

Лаура Ману, търговски директор на Kaufland България: Качеството и добрата цена са нашите обещания към клиента

Българите винаги биха предпочели продукти, произведени тук. Доказват го продажбите на серията "Брей - Съвсем скоро Kaufland представи първата си национална линия български продукти "Брей!". Защо на ритейл компания с десетки хиляди продукти в асортимента й е необходима собствена марка? - За Kaufland на първо място е клиентът

България се оказа четвърта в ЕС по най-нисък срив на икономиката

България се оказа четвърта в ЕС по най-нисък срив на икономиката

Страната ни се представя сравнително добре спрямо средното  европейско равнище по заетост и безработица Спадът на икономиката в България през второто тримесечие, когато действаха най-строгите мерки от извънредното положение, надвишава значително всички прогнози. Той е 8,2% спрямо същия период на миналата година и 9,8% спрямо първото тримесечие

Министърът на туризма: "Аполония" ще удължи сезона в Созопол

Министърът на туризма: "Аполония" ще удължи сезона в Созопол

Фестивалът на изкуствата “Аполония” през септември ще допринесe за удължаване на сезона. Исках лично да се уверя как протича летният сезон и наблюдавам положителна тенденция в броя на посетителите в района. Това заяви вицепремиерът и министър на туризма Марияна Николова по време на среща с кмета на община Созопол Тихомир Янакиев

Възстановява се за движение обновения участък от бул.“България“ от бул.“Тодор Каблешков“ до Околовръстен път. Снимки и карта: Община София

Тръгва движението по обновения участък от бул."България" до Околовръстен път

Възстановява се за движение обновения участък от бул.“България“ от бул.“Тодор Каблешков“ до Околовръстен път, съобщиха от Столична община. Това става от 16 август, неделя. Движението се възстановява до Околовръстен път в посока кв.“Бояна“, който е цялостно рехабилитиран. Извършен е ремонт на трасето с дължина 1350 м, поставена е 17 000 кв

Последно от 24 здраве лого

Мнения

Последно от мила бг лого

Последно от

Последно от 168 часа лого

Последно от

Още от Бизнес

Турския посланик Айлин Секизкьок разкри пред икономическия министър Лъчезар Борисов, че предстои нова инвестиция в България. Снимка: МИ

Турция с нова инвестиция у нас - ще разкрият до 400 нови работни места

Турския посланик Айлин Секизкьок разкри пред икономическия министър Лъчезар Борисов, че предстои нова инвестиция в България. Очаква се чрез нея да се разкрият до 400 нови работни места. Засилване на търговско-икономическите взаимоотношения и смекчаване последствията от COVID-19 била темата на разговор между министъра на икономиката Лъчезар Борисов

Кресненското дефиле СНИМКА: Google Street View

АПИ инвестира 3 млн.лв. в опазване на фауната в Кресненското дефиле

Агенция „Пътна инфраструктура“ стартира процедура на договаряне без предварително обявление по Закона за обществените поръчки за изработването на технически проект и изпълнение на мерки за смекчаване на въздействието на трафика върху дивите животни и птиците в Кресненското дефиле, посочени в решението по ОВОС от 2017 г

Сирене Снимка Архив

България не влиза в новата ставка за митото върху овчето сирене за САЩ

България не е включена в планираното повишаване на 25 на сто на защитното мито върху овчето саламуренo сирене за САЩ. За този резултат допринесоха усилията и активните действия на Министерство на земеделието, храните и горите, Асоциация на млекопреработвателите в България, Национална асоциация на млекопреработвателите и посолството на Република

СНИМКА: "Радио Китай"

Правителството в Китай представи мерки за стабилизиране на външната търговия и инвестиции

Вчера министърът на търговията на Китай Жън Хунбин даде пресконференция, на която представи „Насоки за стабилизиране на външната търговия и инвестиции“, предаде "Радио Китай" В тях са посочени 15 мерки за оптимизиране на финансовата и данъчната политика, улесняване на митническите процедура и персоналните контакт

СНИМКА: "Радио Китай"

Летището на Хонконг възобновява трансферите за полети към останалата част на Китай

Пътниците, заминаващи от континенталната част на Китай, ще могат да се прехвърлят на международното летище в Хонконг от събота до 15 октомври, докато услугите за трансфер и транзит за тези, които пътуват до други дестинации в Китай останат недостъпни, съобщиха в четвъртък от Хонконгското летищно управление, съобщава "Радио Китай"

Коефициентът на безработица през второто тримесечие на 2020 г. е 5.9 на сто

Коефициентът на безработица през второто тримесечие на 2020 г. е 5.9 на сто

Коефициентът на безработица през второто тримесечие на 2020 г. е 5.9 на сто, съответно 6.2 на сто за мъжете и 5.5 на сто за жените. Това е с 1.7 процентни пункта по-висок в сравнение с второто тримесечие на 2019 година, съобщава националният статистически институт. Коефициентът на икономическа активност за населението на възраст 15 - 64 навършени

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber