САЩ, Китай и Обединените арабски емирства изпращат мисии до Марс

https://www.24chasa.bg/novini/article/8805506 САЩ, Китай и Обединените арабски емирства изпращат мисии до Марс САЩ, Китай и Обединените арабски емирства изпращат мисии до Марс www.24chasa.bg
Нашествие очаква Марс от планетата Земя СНИМКА: Pixabay

Нашествие очаква Марс от планетата Земя. Три страни - САЩ, Китай и ОАЕ изпращат безпилотни космически апарати към Червената планета в следващите седмици, съобщи Асошиейтед прес.

Трите мисии потеглят една след друга и целта им е да търсят признаци на древни микроскопични форми на живот и да проучат условията за бъдещи пилотирани мисии.

САЩ изпращат ровъра с размер на лек автомобил "Пърсивиърънс" (Постоянство), който ще събере проби от скалите на Марс и ще ги върне за анализ на Земята.

Днес повече от всеки друг път това име има голямо значение, каза директорът на НАСА Джим Брайдънстайн. В момента е в ход подготовка за изстрелването в условията на пандемията от новия коронавирус, заради която гостите ще са сведени до минимум, допълва БТА.

Всеки от космическите апарати ще пропътува над 483 милиона километра, преди да стигне до Марс през февруари догодина. Ще са нужни шест-седем месеца, за да излязат апаратите от земната орбита и да се синхронизират с далечната орбита на Марс около Слънцето.

Учените искат да узнаят как е изглеждала планетата Марс преди милиарди години, когато на повърхността й е имало реки, езера и океани, които вероятно са предполагали съществуването на малки, прости организми, преди планетата да се превърне във ветровитата пустиня, която е в момента.

Според Кен Фарли от Калифорнийския технологичен институт и учен от проекта "Пърсивиърънс", ще е изключително трудно да се открият доказателства за съществуването някога на живот на планетата.

Последователното изстрелване на трите космически апарата до Марс съвсем не е случайно. Изборът на времето е съобразен с едномесечен период, в който Земята и Марс се намират в идеално разположение спрямо Слънцето и това ще намали разходите за гориво и времетраенето на пътуването. Подобен период настъпва веднъж на 26 месеца.

Марс отдавна е притегателна сила за въображението, но се превърна и в гробище за много мисии. През последните десетилетия над 50 на сто от мисиите приключаваха с взривяване, изгаряне или разбиване на космическите апарати. Последният опит на Китай в сътрудничество с Русия от 2011 г. приключи безуспешно.

Досега само САЩ са успявали с мисии до Марс. На повърхността на планетата работят марсоходите "ИнСайт" и "Кюриосити". 6 апарата проучват планетата от орбита - три от тях са на САЩ, два са европейски и един е от Индия. Обединените арабски емирства и Китай също искат да се присъединят към елитния клуб.

Космическият апарат от ОАЕ носи името "Амал", което означава "Надежда". Той трябва да бъде изстрелян в сряда от Япония и ще е първата арабска междупланетарна мисия. Контролиран от Дубай, апаратът ще изследва горните слоеве на атмосферата и климатичните промени на Марс.

Китай изпраща роувър и орбитър около 23 юли. НАСА е насрочила изстрелването на "Пърсивиърънс" за 30 юли.

Млечния път. Снимка: Pixabay

Астрономи откриха далечна галактика, приличаща на Млечния път

Астрономи откриха галактика-бебе на 12 милиарда светлинни години, която прилича на Млечния път, съобщи АФП, цитирана от БТА. Галактиката е вписана под номер SPT0418-47. Тя е толкова далечна, че я виждаме каквато е била, когато Вселената е била на 1,4 милиарда години - само на 10 процента от сегашната възраст

Откриха кости от неизвестен досега тиранозавър

Палеонтолози от университета в Саутхемптън откриха кости от неизвестен до момента динозавър от семейството на тиранозаврите. Той е живял на Земята преди 115 милиона години, съобщава „Скай нюз”. Учените са изследвали четири кости, открити на британския остров Уайт миналата година. Изводът е, че те принадлежат на неизвестен досега на науката

Коронавирусът ускорява дигитализацията на европейските енергийни компании

Когато Ковид-19 доведе до строги ограничителни мерки в Италия, в електрическата компания Verampio беше време за решения. Залата за управление, от която се ръководят няколко хидроцентрали в региона Пиемонт, изключително тежко засегнат от пандемията, трябваше да бъде подсигурена, за да продължи работата, предаде БТА

Twitter с нова функция

Ръководството на социалната мрежа Twitter предостави на потребителите възможността да определят кой има право да отговаря на техните публикации, това беше съобщено на сайта на компанията. Ограничен брой потребители тестват новата функция от май тази година и технологията се оказва удачна. Понякога хората се чувстват много по-удобно да говорят за

Китайската академия на науките изпрати плоча със звуци от космоса заедно с писмото за прием на новите студенти

Университетът към Китайската академия на науките изпрати писмата за прием на новите си студенти, но освен лист хартия, те съдържат и специален подарък – плоча със звуци от космоса. Те наподобяват бягащи коне, ударите на биещо сърце, фойерверки или капки дъжд и са записани от най-големия в света радиотелескоп с единична антена „FAST“

Google ще ни предупреждава за земетресения чрез телефона

Американската компания Google обяви във вторник намерението си да създаде най-обширната мрежа за разпознаване на земетресения с помощта на смартфони на Android. Отсега нататък телефонът ви с Android може да стане част от системата за предупреждение за земетресение, където и да живеете. Това означава

Китайска компания започна трета фаза на изпитания на ваксина срещу COVID-19

Китайската компания "Синовак байотек" започна трета фаза на изпитания на проектоваксината си срещу COVID-19 върху 1620 пациенти в Индонезия, съобщи Ройтерс. "Синовак" обяви вчера резултатите от втората фаза на изпитанията на препарата, който разработва заедно с индонезийската фирма "Био фарма". Те показват

Изображението на планетата-джудже Церера като воден свят е предоставено от  Anton Ermakov, UC Berkeley, NASA/JPL

Планетата-джудже Церера е воден свят, под леда й има много сол

Планетата-джудже Церера е воден свят и под замръзналата й повърхност има резервоар със солена вода, съобщи Ройтерс. От откриването й през 1801 г. между Марс и Юпитер, Церера е смятана първо за планета, след това за астероид, а сега за планета- джудже. Независимо от определението, винаги е интригувала специалистите

Британски климатолози установиха, че почти цялата полярна ледена шапка може да изчезне напълно през лятото до 2035 г. СНИМКА: Pixabay

Климатолози: Арктика може да остане без лед до 2035 г.

Британски климатолози установиха, че почти цялата полярна ледена шапка може да изчезне напълно през лятото до 2035 г., изучавайки състоянието на Арктика през последния междуледников период, съобщи ТАСС. "Знаем, че Арктика се променя значително под влиянието на глобалното затопляне. Проучвайки какво се случи с него през последния топъл период от