Откриват коронавирус по гласа

https://www.24chasa.bg/novini/article/8805117 Откриват коронавирус по гласа Откриват коронавирус по гласа www.24chasa.bg
Откриват коронавирус по гласа
Откриват коронавирус по гласа СНИМКА: Пиксабей

Коронавирусът може да бъде диагностициран по гласа, твърдят американски учени. Експерти от US лабораторията на MIT Lincoln са разработили алгоритъм, който може да определи коронавирус чрез промени в гласа. Проучването е публикувано в IEEE Open Journal of Engineering in Medicine and Biology, пише руският информационен сайт gazeta.ru.

Преди това екипът работr върху търсенето на гласови биомаркери на неврологични разстройства - амиотрофична латерална склероза, болест на Паркинсон и др.

Учените се интересуват дали COVID-19 също има такива маркери - заболяването засяга дихателната система, което се отразява на интензивността на вдишвания и издишвания и работата на мускулите. Това от своя страна води до промени в силата на звука, тембъра и други характеристики на гласа, които могат да бъдат измерени.

За първите експерименти изследователите използват публично достъпни записи на глас на известни личности, заразени с коронавирус, но нямат симптоми. Те сравняват речта си преди болестта и след нейното откриване. Учените успяват да идентифицират редица разлики, които могат да показват инфекция.

Изследователите анализират акустичните характеристики на речевите звуци. Техните промени говорят за това как се променя работата на речевия апарат - езикът, устните, ларинкса и челюстта. Обемът на гласа се използва като мярка за оценка на състоянието на дихателната система. Тоналността и вибрациите на тона пък говорят за това колко стабилни са гласните струни.
„Цялостността на тези речеви подсистеми може да се сравни с китката и пръстите на опитен пианист“, казва Томас Куатерие, водещ автор на изследването. - Обикновено движенията им са независими и много сложни. Но представете си, че са принудени да се движат заедно. Това ще накара пианиста да свири по-опростена мелодия."

Авторите на работата конструират спектрограми, където отклоненията в характеристиките на гласа се измерват със стъпка от 10 милисекунди. Оказва се, че COVID-19 наистина силно ограничава разнообразието от аудио сигнали.

Заболяването има по-слаб ефект върху артикулационния апарат. Най-голямата разлика се наблюдава в характеристиките, свързани с дишането.

Рано е да се правят категорични заключения, отбелязват учените, но данните ясно показват, че COVID-19 влияе върху характеристиките на гласа и тези промени могат да се използват за идентифициране на заболяването, дори и да няма симптоми. За да потвърдите резултатите, ви трябват много повече речеви проби. Ето защо сега изследователите работят с отворен набор от данни от университета в Карнеги Мелън, който съдържа речеви проби на хора с положителен анализ за коронавирус. Те също изследват възможността за внедряване на такъв диагностичен инструмент с помощта на мобилно приложение. По този начин, ние смятаме интегрирането на гласовия тест за коронавирус в приложението VoiceUp, първоначално разработено за проучване на връзката между гласа и депресията. Можете също да добавите тест към приложението "Как се чувстваме". Той събира демографски и здравни данни, за да открие и прогнозира огнища на коронавирусна инфекция.
По-нататъшните проучвания трябва да направят алгоритъма по-чувствителен към фактори, които могат да повлияят на гласовите промени - околната среда, емоционалното състояние на човек и други заболявания.

Интеграцията в мобилните приложения ще помогне да се открие инфекция в ранен етап, преди появата на симптомите, надяват се учените. Това е особено важно за случаи на безсимптомно протичане на заболяването - без да знаят, че са болни, хората могат да заразят роднини или колеги.

По-рано експерти от университета в Кеймбридж обявиха възможността за диагностициране на коронавирус по гласа. Те разработиха приложение за събиране на данни за кашлица и промени в гласа и дишането при пациенти с COVID-19. Приложението COVID-19 Sounds е достъпно за браузъри Chrome и Firefox, скоро ще се появят версии за смартфони, базирани на Android и iOS, пише gazeta.ru.

Приложението ще се нуждае от основните демографски и медицински данни на потребителите, проби от тяхната реч, дишане и кашлица, както и информация дали имат положителен резултат от теста за коронавирус. Приложението не предоставя медицински съвети - то събира информация само за изследователски цели.

В бъдеще се предполага, че тези данни ще бъдат използвани за по-точна диагноза и идентифициране на усложненията. В допълнение към данните за COVID-19, изследователите се надяват да събират информация за други респираторни заболявания.

Млечния път. Снимка: Pixabay

Астрономи откриха далечна галактика, приличаща на Млечния път

Астрономи откриха галактика-бебе на 12 милиарда светлинни години, която прилича на Млечния път, съобщи АФП, цитирана от БТА. Галактиката е вписана под номер SPT0418-47. Тя е толкова далечна, че я виждаме каквато е била, когато Вселената е била на 1,4 милиарда години - само на 10 процента от сегашната възраст

Откриха кости от неизвестен досега тиранозавър

Палеонтолози от университета в Саутхемптън откриха кости от неизвестен до момента динозавър от семейството на тиранозаврите. Той е живял на Земята преди 115 милиона години, съобщава „Скай нюз”. Учените са изследвали четири кости, открити на британския остров Уайт миналата година. Изводът е, че те принадлежат на неизвестен досега на науката

Коронавирусът ускорява дигитализацията на европейските енергийни компании

Когато Ковид-19 доведе до строги ограничителни мерки в Италия, в електрическата компания Verampio беше време за решения. Залата за управление, от която се ръководят няколко хидроцентрали в региона Пиемонт, изключително тежко засегнат от пандемията, трябваше да бъде подсигурена, за да продължи работата, предаде БТА

Twitter с нова функция

Ръководството на социалната мрежа Twitter предостави на потребителите възможността да определят кой има право да отговаря на техните публикации, това беше съобщено на сайта на компанията. Ограничен брой потребители тестват новата функция от май тази година и технологията се оказва удачна. Понякога хората се чувстват много по-удобно да говорят за

Китайската академия на науките изпрати плоча със звуци от космоса заедно с писмото за прием на новите студенти

Университетът към Китайската академия на науките изпрати писмата за прием на новите си студенти, но освен лист хартия, те съдържат и специален подарък – плоча със звуци от космоса. Те наподобяват бягащи коне, ударите на биещо сърце, фойерверки или капки дъжд и са записани от най-големия в света радиотелескоп с единична антена „FAST“

Google ще ни предупреждава за земетресения чрез телефона

Американската компания Google обяви във вторник намерението си да създаде най-обширната мрежа за разпознаване на земетресения с помощта на смартфони на Android. Отсега нататък телефонът ви с Android може да стане част от системата за предупреждение за земетресение, където и да живеете. Това означава

Китайска компания започна трета фаза на изпитания на ваксина срещу COVID-19

Китайската компания "Синовак байотек" започна трета фаза на изпитания на проектоваксината си срещу COVID-19 върху 1620 пациенти в Индонезия, съобщи Ройтерс. "Синовак" обяви вчера резултатите от втората фаза на изпитанията на препарата, който разработва заедно с индонезийската фирма "Био фарма". Те показват

Изображението на планетата-джудже Церера като воден свят е предоставено от  Anton Ermakov, UC Berkeley, NASA/JPL

Планетата-джудже Церера е воден свят, под леда й има много сол

Планетата-джудже Церера е воден свят и под замръзналата й повърхност има резервоар със солена вода, съобщи Ройтерс. От откриването й през 1801 г. между Марс и Юпитер, Церера е смятана първо за планета, след това за астероид, а сега за планета- джудже. Независимо от определението, винаги е интригувала специалистите

Британски климатолози установиха, че почти цялата полярна ледена шапка може да изчезне напълно през лятото до 2035 г. СНИМКА: Pixabay

Климатолози: Арктика може да остане без лед до 2035 г.

Британски климатолози установиха, че почти цялата полярна ледена шапка може да изчезне напълно през лятото до 2035 г., изучавайки състоянието на Арктика през последния междуледников период, съобщи ТАСС. "Знаем, че Арктика се променя значително под влиянието на глобалното затопляне. Проучвайки какво се случи с него през последния топъл период от