Севдалина Василева: Дигиталните разплащания носят предимства на потребителите, бизнеса и правителствата

https://www.24chasa.bg/novini/article/8797026 Севдалина Василева: Дигиталните разплащания носят предимства на потребителите, бизнеса и правителствата Севдалина Василева: Дигиталните разплащания носят предимства на потребителите, бизнеса и правителствата www.24chasa.bg
Севдалина Василева:
Дигиталните разплащания носят предимства 
на потребителите, бизнеса и правителствата

Не настояваме за „общество без пари в брой“, а сме за свят с „по-малко пари в брой“ и по-голям достъп до сигурни цифрови решения, казва генералният мениджър на Visa за България, Гърция и Кипър

- Промениха ли се навиците за плащане по време на извънредното положение, г-жо Василева?

- По време на извънредното положение доставката до дома стана удобство и сега говорим не само за безплатни поръчки за доставка, но и за „безконтактна доставка“. По този начин секторът успя да отговори на промяната в търсенето и използването на пари в брой беше ограничено и заменено с далеч по-безопасен и по-удобен начин за разплащане онлайн с карта, с мобилен портфейл и т.н. Тази тенденция няма да отслабне. Напротив, ще се задълбочи, след като пандемията премине, защото освен че дава сигурност и удобство, тя значително подобрява потребителското изживяване. А за търговците дигитализацията оптимизира процесите, така че да бъдат по-ефективни, да намалят разходите си и да подобрят качеството на услугите.

На този фон Visa остава изцяло ангажирана с предоставянето на сигурни, безопасни и надеждни решения за разплащане, които отговарят на нуждите на търговците и техните клиенти.

Тази трансформация ще засегне осезателно начина на привличане и обслужване на клиенти, дизайна и скоростта на процесите, анализа на данни и изграждането на системи и модели за тяхното приложение. Дигиталните технологии

ще променят и отношението към клиента.

То ще става все по-персонализирано, директно, свързано с индивидуалните потребности. Благодарение на тях клиентът може да бъде и възнаграждаван за лоялно поведение.

В резултат на мерките за спиране на разпространението на Covid-19, предприети от правителството не само в България, но и по целия свят, голяма част от ежедневието и бизнесът, предоставящ стоки от първа необходимост и услуги, например хранителни магазини, аптеки, банки и други, се промениха. Безконтактните разплащания, извършени с карта или мобилно устройство, бързо се превръщат в предпочитан начин за разплащане в световен мащаб. Близо 60% от трансакциите с карта Visa извън САЩ, се извършват по този начин и България не прави изключение.

- Какъв е ръстът при използването на карти Visa?

- Най-значителният ръст на използването на Visa карти в България за периода март-април бе, както се очаква, при онлайн разплащанията. В България почти 30% от притежателите на карти Visa, които традиционно не пазаруват онлайн (за периода 1 януари 2019 – 7 март 2020), промениха поведението си след март тази година и започнаха да правят електронни трансакции. Данните показват, че на годишна база

разплащанията с карти Visa са увеличени двойно.

Над 100% за дрогерии и аптеки и почти 100% за хранителни магазини и супермаркети. Освен това има увеличение и на безконтактните разплащателни трансакции за същия период. Те нарастват на годишна база с 14% в дрогериите и аптеките и с 9% в магазините и супермаркетите

През март 2020 г. Visa работи активно с партньорите в платежната индустрия и правителствата, за да подкрепи повишаването на лимитите за безконтактни разплащания на пазарите по света, които изискват верифициране на картодържателя за извършване на трансакцията. Сега хората могат да купуват стоки и услуги до 100 лева безопасно и ефективно, без да се налага да въвеждат ПИН код.

Продължаваме нашата работа по посока повишаване приемането на карти в България, превръщането на пари в брой при доставка в разплащане с карта и предлагането на нови продукти заедно с нашите партньори от финансовите институции. Работим и по въвеждането на безконтактни разплащания в градския транспорт, което позволява внедряването на нови начини за плащане като xPays и мобилни портфейли благодарение на нашето решение за токенизация.

- Започват ли хората да разбират удобството на картовите разплащания или все още кешовите са предпочитани?

- В това отношение изминахме дълъг път в нашата 60-годишна история. Днес Visa обработва в световен мащаб средно повече от

500 милиона трансакции на ден.

Свързваме 60 милиона търговци в над 200+ страни и територии с повече от 3,5 милиарда платежни сметки чрез нашите 15 500 партньори от финансови институции, което ни прави предпочитаният начин за разплащане и получаване на пари. Но все още разходи на стойност 17 трилиона долара се правят в брой и с чекове, а за бизнеса тази сума е 20 трилиона долара.

Вярваме, че отворен и по-свързан свят е този, в който потребителите и бизнесът се радват на по-голям избор и гъвкавост. Ето защо например не се застъпваме изрично за „общество без пари в брой“, по-скоро сме за свят с „по-малко пари в брой“ и по-голям достъп до сигурни и надеждни цифрови плащания. Това е малка, но съществена разлика.

За да постигнем тази цел, трябва да преодолеем разликата между онези, които имат достъп до цифрови плащания, и онези, които нямат. Също така трябва да продължим да премахваме проблемните зони, които все още съществуват за потребителите и бизнеса. Като започнем от това как се разменят средства между отделните лица, между компаниите и как се заплаща на временните работници в растящата икономика. В разговорите си с правителствата ще продължим да се застъпваме за неограничен избор при начина, по който потребителите и бизнесът плащат и се разплащат.

Две от най-съществените предизвикателства на българския пазар

са по-големият дял на разплащания в брой, ниската терминализация на глава от населението и предпочитаното разплащане с пари в брой при доставка. Но добрата новина е, че българските банки имат голям апетит към иновации и потребителите имат желание да приемат картови плащания. За да намалим необходимостта от пари в брой в страната,

- А какви са предимствата на плащанията с карта?

- Миграцията от пари в брой към дигитални разплащания може да осигури безброй предимства на потребителите, бизнеса и правителствата. Те обикновено са много по-удобни и могат да спестят разходи, труд и време за всички страни. В допълнение, дигиталните разплащания дават възможност на бизнеса да стимулира растежа и печалбите, помагат на правителствата да намалят престъпността, да повишат данъчните постъпления и да предоставят по-ефективни публични услуги.

Освен това съществува силна обратна връзка между дигиталните разплащания и неформалната икономика. Колкото по-голямо е използването им в дадена държава, толкова по-малък е размерът на сивата икономика. Парите в брой са важен фактор за съществуването на неформалната икономика, тъй като улесняват трансакциите, които остават встрани от правителствените разпоредби и надзора.

Поръчаното от Visa изследване „Дигиталните разплащания и глобалната неформална икономика“ установява, че ако всички 60 изследвани пазари увеличат цифровите разплащания с 10% годишно за период от 5 последователни години, това би могло заедно да добави 1,5 трилиона щатски долара към БВП за периода 2017-2021 г. С други думи, ръстът на дигиталните разплащания от 10% годишно може да добави еквивалент на икономиката на Канада (през 2017 г.) към световната икономика в резултат от пълното въздействие на увеличението на цифровите плащания.

През последното десетилетие страните, които са най-успешни при намаляване на размера на неформалната икономика, имат едно общо нещо: те се фокусират върху намаляване на използването на пари в брой и подобряване на приемането и усвояването на дигиталните разплащания.

Анализът показва, че много правителства са наясно, че дигиталните разплащания оказват влияние върху справянето с неформалните дейности. Повече от 65% от правителствените политики за борба с неформалната икономика сега се съсредоточават върху увеличаване на дигиталните разплащания вместо върху наказателните мерки, сравнено с едва една трета през 2007 г. Съвместните действия на публичните власти, финансовите институции и платежните системи заедно със стратегическа пътна карта и силната обществена и институционална ангажираност към промените са от ключово значение за

успешното справяне с неформалната икономика

Според последния доклад на Международния валутен фонд (МВФ) за сивата икономика в Европа от декември 2019 г. процентът й в България е най-висок от ЕС - 37,8%. Сред балканските държави страната ни е трета след Косово с 38,8% и Черна гора с 38,2%. В Македония делът на сивата икономика е 37,6%, а в Хърватия – 35%. Румъния е някъде около златната среда на Балканите с 34,8%. Сърбия има 34,5%, Босна и Херцеговина – 34,5%. Гърция показва „добър“ резултат като 1/3 от икономика й е сивата зона. Най-добрите на полуострова са Турция с 29,6% и Албания, която има 28,3%.

- Как е гарантирана сигурността на дигиталните разплащания?

- Светът все повече приема дигиталните разплащания. През последните пет години делът на трансакциите, извършени в брой, в световен мащаб е намалял от 89 на 77 процента, което подчертава нарастващата възможност за участниците в платежната екосистема - търговци, правителства, физически лица и финансови институции да продължат да се възползват от удобството и надеждността им.

Ключът към разширяване на приемането на дигиталните разплащания, от една страна, са много по-големите възможности, удобство и бързина, които предлагат, а от друга е доверието. Успяхме да го спечелим именно чрез непрекъснатите усилия, работа и технологии, които влагаме, за да могат да се случват почти мигновено и сигурно милиардите трансакции, които Visa Net обработва. През последните 60 години Visa инвестира в най-съвременните решения за сигурност, за да предвиди естеството на потенциалните измами и да защити участниците в глобалната платежна екосистема.

Visa бе първата платежна мрежа, която въведе изцяло автоматизирани проверки за рисков скрийнинг на всяка трансакция. Системите ни за сигурност използват изкуствен интелект и анализират над 100 различни показатели за всяка трансакция в реално време, за да могат да предовратят евентуални недобросъвестни „атаки“.

В областта на киберсигурността Visa разполага с водещи в индустрията нива на защита на нашите критични бизнес процеси на фона на все по-враждебна и сложна глобална заплаха. В резултат на това измамите са по-малко от една десета от един процент и не наблюдаваме ръст след началото на пандемията от Covid-19.

През последните пет години повече от 300 милиарда трансакции са обработени безопасно. Процентът на неуспешните трансакции е по-малък от една на всеки 200 000 трансакции. По време на кризата от COVID-19 защитихме нашите мрежи и минимизирахме риска от евентуални прекъсвания. Фокусирахме се изцяло в осигуряването на оперативната безпрепятственост на глобалната ни мрежа и разплащанията през нея. Всеки от нас осъзнава отговорността, която имаме към обществото, хората и бизнеса, за да могат те да функционират нормално.

Доказателство за доверието на милиардите притежатели на кредитни карти да класират Visa на първо място като най-доверената марка по отношение на сигурността на разплащанията. В третата годишна класация на сп. Forbes „Най-уважаваните компании в света“ Visa заема първо място. Проучванията показват също, че брандът и логото на Visa е знак за сигурност – потребителите са с 39 процента по-склонни да мислят, че разплащанията им са защитени в магазини с лого на Visa в сравнение с тези без нашето лого.

- Може ли да се очаква лимитът на разплащане без ПИН да бъде увеличен над сегашните 100 лева?

- Само преди малко повече от година лимитът беше четири пъти по-малък - 25 лева. Първото увеличение беше през април 2019 г., когато бе определен нов лимит от 50 лв., а година по-късно заедно с повече от 50 пазари в Европа, Близкия Изток, Африка и Канада българските ни партньори от платежната индустрия и правителството направиха важна стъпка, за да помогнат на повече хора да използват този безопасен и надежден начин на плащане. С гордост казвам, че страната ни следва световната и европейската тенденция и е сред страните

с най-висок лимит на безконтактни разплащания

в Европа заедно със силни икономики като Обединеното кралство, Германия, Испания, Холандия и т.н. Дали лимитът ще бъде увеличен отново? Следващото увеличение ще зависи от много фактори и основно от темповете на икономическо развитие и покупателната способност на клиентите.

- Стартирахте програма за подпомагане на финтех иновации. Как може да се преведе това на достъпен език?

- През последните няколко години Visa до голяма степен е развила както собствените си платформи, така и работата си с партньори и клиенти, за да насърчим разширяването на търговската екосистема.

Вярваме, че сътрудничеството е ключът към иновациите. Създадохме глобална мрежа от 10 Visa Innovation Centres and Studios в Берлин, Дубай, Лондон, Ню Йорк, Маями, Сан Франциско, Сингапур, Сау Пауло, Стокхолм и Тел Авив. Те осигуряват креативна среда, като използват доказани методологии за клиентите и партньорите за бързо съвместно създаване на нови продукти и работят заедно с експерти от Visa, за да се изгради новото поколение разплащания. Всичко това се случва при използването на

дизайн, ориентиран към човека,

така че потребителят да остане в центъра на нашите усилия за иновации. Като си сътрудничим с широк кръг партньори, които се впускат в гъвкавостта на финтех компаниите и мащаба на големите банки и търговци, даваме възможност на иновациите да процъфтяват, така че в крайна сметка потребителят избира „победителите“.

Програмата за иновации на Visa в България е инициатива, при която Visa си партнира с Eleven Ventures, за да предостави решения на пазарни предизвикателства и да продължи да оформя бъдещето на разплащанията и търговията заедно с българските финтех компании. Програмата предоставя на стартъпите насоки около ключови теми, важни за растежа на българската платежна индустрия, и очаква те да генерират нови идеи. Тази година темите са изграждане на бъдещето на търговията на дребно, ускоряване на банковата трансформация, стимулиране на трансграничната икономика и на социалните промени.

От друга страна, в контекста на пандемията Програмата за иновации на Visa е по-целенасочена от всякога по отношение на подкрепата на финтех компаниите, които в крайна сметка са предприемачи на ниво малки и средни предприятия в областта на технологиите.

Като част от програмата финтех компаниите получават подкрепа от топ експерти в областта на разплащанията, достъп до банките-клиенти на Visa и до общността на Eleven. Те също така могат да използват платформата Visa Developer Platform (VDP) и имат възможности за доказване на концепция (POC) и пилотни проекти с глобалната партньорска мрежа на Visa от банките издатели и търговци, целяща съкращаване на цикъла на продажбите на предприятия и по-бързо внедряване на пазара на иновативни решения и в мащаб, докато се прилага методологията на Visa's Design Thinking.

Избраните финтех компании работят с UX/UI дизайнери, изследователи и експерти по дизайнерско мислене, за да им помогнат да преминат на следващо ниво в своя продукт или стратегическо развитие и да посещават обучения с ментори на Eleven. Те участват в проектирането на дизайн спринтове, срещат се с експерти на Visa от центровете за иновации Visa в Сан Франциско, Берлин, Лондон и Тел Авив, имат достъп до разговори с партньори и посещават глобални конференции и събития.

Първият сезон на програмата (2018-2019 т.) с участието на 6 компании беше толкова успешен, че концепцията, стартирана в България, беше пренесена в Гърция (март 2019 г.) и Турция (май 2019 г.). Следващата стъпка несъмнено беше стартирането на втория сезон на програмата за иновации Visa за 2020 г., което направихме на 15 април тази година. Избрахме нови 5 компании, които се фокусират върху четири предизвикателства за решаване на проблеми в реалния свят за потребителите, малкия бизнес и финансовите институции. Във второто издание също така

насърчихме участието на повече жени,

като въведохме категория за жени предприемачи, занимаващи се с финтех и социално предприемачество, с открита покана за насърчаване и овластяване на „технологиите и финтех жените“ през цялата година.

- Това ли е бъдещето на финансовите услуги - все по-малко традиционни банки и все повече алтернативи за разплащане. И какви могат да бъдат те занапред?

- Банките продължават да играят важна роля, тъй като те осигуряват надеждни взаимоотношения, предоставят широка гама финансови услуги на потребителите, дават възможност на хората да извършват и получават разплащания.

Ключът към успеха на банките ще бъде фокусът върху потребителското изживяване, което днес е във фокуса на интереса и очакванията към него са много по-високи отпреди.

Отличното потребителско изживяване е оръжие,

използвано от небанковите институции чрез премахване на посредничеството в отношенията с клиентите. Подобряването на потребителското изживяване е начинът, по който банките могат значително да се отличат в условията на все по-конкурентна среда

- Имате инициатива за подкрепа на жени предприемачи. Защо точно към тях, мъжете нямат ли нужда от помощ в бизнеса?

- Овластяването и равенството на жените са в центъра на развитие на отделните култури в глобален обхват. Жените са тези, които вдъхновяват и оказват влияние върху работната сила в ролята им на предприемачи, спортисти и хората, които вземат решенията в домакинството. И все пак в глобален обхват те все още не са достатъчно добре представени и срещат много прегради. Разликата в овластяването на половете е толкова голяма, че по данни на Световния икономически форум за преодоляването й ще са необходими 108 години.

Във Visa универсалното приемане за всички не е само обещание на нашата марка, а е крайъгълен камък на корпоративната ни култура. Равенството между половете, овластяването на жените и заплащането по полов признак са теми, които Visa приема много сериозно във и извън компанията.

Радвам се, че и в България имаме причина да се гордеем в хода на

нашите цели и стъпки към овластяване на жените.

Във втория сезон на Програмата за иновации на VISA има жена основателка на един от стартъпите. Надявам се, че всяка година броят на жените предприемачи в програмата ще се увеличава.

Фондацията Visa обяви през април ангажимент от две глобални програми на обща стойност 210 милиона долара за подкрепа на малкия и микро бизнеса. Този ангажимент представя дългосрочния фокус на фондацията върху икономическия напредък на жените, приобщаващото икономическо развитие и за справяне с неотложна нужда от помощ за местните общности след разпространението на Covid-19.

Севдалина Василева зае поста генерален мениджър на Visa за България, Гърция и Кипър, и се присъедини към екипа на лидерите на Visa в Югоизточна Европа от началото на ноември 2019 г.

Преди това тя беше изпълнителен директор и главен директор банкиране на дребно в Първа инвестиционна банка, където управляваше разплащанията, дигиталните технологии и банкирането на дребно. Заемала е ръководни позиции в Алфа Банк и Юробанк.

Има богат опит в сферата на стартъпите, иновационните компании и технологиите. Натрупала е значителен опит в продажбите и маркетинга, включително и в дигиталния маркетинг. Тя е заемала високи мениджърски позиции в компании за бързооборотни стоки като Coca-Cola, където е била ангажирана с ключовите клиенти на компанията и е била част от интернационалния екип.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Бизнес

Безработните могат да подават документи онлайн, вместо да се редят пред бюрата по труда. Снимка: Архив

Фирми са поискали помощ за 62 000 работници по новия пакет "Заетост х 3"

Заявления за получаване на компенсации за запазване на 61 918 работни места и за наемане на 7194 безработни по трите мерки от пакета „Заетост х 3“ са подадени в Агенцията по заетостта до момента. Данните показват, че от въвеждането на извънредното положение на 13 март до 6 август други 114 163 безработни са започнали работа благодарение на

СНИМКА: КРИБ

КРИБ в писмо до Борисов: Протестите да се провеждат на точно определени места

От КРИБ са изпратили отворено писмо до премиера Бойко Борисов, в което регионални организации (клонове) на КРИБ в страната предлагат да бъде издадено разпореждане за провеждане на протести на точно определени места, с цел гарантиране на нормална стопанска дейност, както и за спазване на строги противоепидемични мерки

Сградата на НСИ Снимка: Архив

НСИ: Българите са песимисти за доходите си в следващата една година

Българите имат песимистична нагласа за финансовото си състояние през следващите 12 месеца, показва анкетата на Националния статистически институт, проведена през юли. Въпреки че нагласите за икономическото развитие в страната са по-добри от тези, отчетени през април, хората и в градовете, и в селата са песимисти за бъдещото състояние на семейния

Българската народна банка СНИМКА: Архив

В края на юни българите държали на депозит в банките 57.171 млрд. лв.

Депозитите на сектори нефинансови предприятия и домакинства и нетърговски организации, обслужващи домакинствата (НТООД) в края на юни 2020 година са 9.905 млн. броя. На годишна база те намаляват с 2.8 на сто, съобщава Българската народна банка. Общият размер на тези депозити e 83.178 млрд. лева и нараства на годишна база с 9.0 процента

Китайската централна банка ще предприеме по-гъвкава и целенасочена парична политика

Китайската централна банка ще предприеме по-гъвкава и целенасочена парична политика

От Китайската централна банка заявиха вчера, че ще предприемат по-гъвкава и целенасочена парична политика и ще поддържат достатъчна ликвидност, за да подкрепят възстановяването на икономиката. За това информира Радио Китай. Плановете на банката са да поддържа разумно увеличение на паричното предлагане и финансирането в социалната сфера

Тол системата в момента у нас функционира нормално.

Надграждат толсистемата със 117 милиона лева

Толсистемата, която бе пусната в експлоатация през март т.г., ще бъде надградена с нови функции, като държавата в лицето на Агенция “Пътна инфраструктура” ще плати за това 117,9 млн. лв. без ДДС. Това личи от нова обществена поръчка, която ще се възложи пряко на изпълнителя на системата - обединението “Капш Трафик солюшънс” ДЗЗД

Последно от 24 здраве лого

Мнения

Последно от мила бг лого

Последно от

Последно от 168 часа лого

Последно от

Още от Бизнес

Депо за отпадъци Снимка: Архив

До 15 години 65% от битовите отпадъци трябва да се рециклират

До 2035 г. 65% от битовите отпадъци трябва да бъдат подготвяни за повторна употреба и рециклиране. Това гласят промени в Закона за управление на отпадъците, пуснати за обществено обсъждане. Те се налагат заради изисквания на европейска директива. В проекта са заложени и междинни цели от 55 и 60% съответно за 2025 и 2030 г

Доходността от отдаването на търговски площи под наем в момента в България е малко под 8%.

202 млн. вложени в инвестиционни имоти, годишният ръст е 21%

Доходността се свива в сравнение с миналата година През първата половина на 2020 г. общата стойност на инвестиционните сделки с бизнес имоти в България е била 202 млн. евро. Това се твърди в доклад на консултантската компания Calliers. Ръстът на сделките с такива имоти е 21%, сравнен със сделките през първата половина на 2019 г

Паническото пазаруване и теглене на депозити през март отдавна са само спомен.

Пандемията доведе до рекордна спестовност

Хората намаляват харчове и увеличават депозити Пандемията от коронавирус е довела до безпрецедентно повишаване на спестяванията на домакинствата в цяла Европа през второто тримесечие на 2020 г., показват публикувани в четвъртък данни на Евростат. Тази тенденция върви паралелно с друга - много силно свиване на разходите за крайно потребление

Стартирана е процедура за 24-часов мониторинг и поддържане на толсистемата

Стартирана е процедура за 24-часов мониторинг и поддържане на толсистемата

Агенция „Пътна инфраструктура“ обяви обществена поръчка - договаряне без предварително обявление по чл. 18, ал. 1, т. 8 от ЗОП, с предмет „Проактивен мониторинг и експлоатационна поддръжка и надграждане с нови функционалности на електронната система за събиране на таксите за ползване на републиканската пътна мрежа на база изминато разстояние за

Инспекцията по труда засилва контрола в морските курорти

Инспекцията по труда засилва контрола в морските курорти

Предвид активизирането на летния сезон Инспекцията по труда стартира традиционната си инспекционна кампания в морските курорти чрез подсилване на екипите с командировани служители от други области. Засилен контрол в тях се осъществява от 01.06.2020 г., но дирекциите, на чиито територии има курортни комплекси

СНИМКА: Ройтерс

Турската лира достигна най-ниското си равнище спрямо долара

Турската лира падна днес до ниво от 7,27 лири за долар, биейки предишния рекорден минимум от 7,26 лири за един щатски долар, регистриран през май тази година, предаде агенция ТАСС, като се позова на Блумбърг. Агенцията отбелязва, че националната валута на Турция се е обезценила с 3,2 процента, предава БТА

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber