Американски химици създадоха свръхустойчив на радиация материал

https://www.24chasa.bg/novini/article/8792870 Американски химици създадоха свръхустойчив на радиация материал Американски химици създадоха свръхустойчив на радиация материал www.24chasa.bg

Американски химици са създали свръхустойчиво на радиация вещество, като са внедрили атоми на селен в молекулата на природния пигмент меланин, съобщи пресслужбата на Северозападния университет в град Еванстън, щата Илинойс.

С получения материал са защитени микроби и клетъчни култури от смъртоносни дози йонизиращи лъчения. "Ние доказахме, че селеномеланинът поглъща значително по-добре радиацията, в сравнение с феомеланина. Имайки предвид факта, че в природата има големи количества селен, не е изключено това вещество да е било изобретено преди нас от представителите на живата природа, на които им се е налагало да се справят с повишени нива на радиация", заяви Нейтън Джанески, един от авторите на проучването, предава БТА.

Всяка секунда кожата и тялото на човека и на всички животни на Земята са подложени на йонизиращото въздействие на Слънцето под формата на ултравиолетовите лъчи, на космическите лъчи и на други форми на радиация. Като главен защитен механизъм срещу тях се явява пигментът меланин, който поглъща ултравиолетовите лъчи, без те да навредят на останалите части на кожните клетки.

Екипът на Джанески изследвал коя от петте разновидности на природния меланин най-добре поглъща рентгеновите лъчи. Сравнявайки свойствата на техните молекули станало видно, че техните защитни качества зависят най-вече от това колко атоми на сярата се съдържат в неговите вариации.

Тогава учените решили да повишат радиационната защита на меланина, като заменят серните атоми с тези на селена, които са с много по-големи размери.

Американските специалисти синтезирали тази разновидност на пигмента, като използвали хормона допамин и аналог на цистеина. Това е сяросъдържаща аминокиселина, в която сярата е била заменена със селен. Процесът на конструирането на неговите молекули се оказал много по-прост, в сравнение със синтеза на феомеланина, който се използва като средство за радиационна защита на астронавтите.

С полученото ново вещество учените подготвили набор от наночастици от селеномеланин и с тях обработили култури от клетъчни кожи и няколко колонии микроби. Те устояли на смъртоносни дози гама-излъчвания от порядъка на 6 единици грей.

Млечния път. Снимка: Pixabay

Астрономи откриха далечна галактика, приличаща на Млечния път

Астрономи откриха галактика-бебе на 12 милиарда светлинни години, която прилича на Млечния път, съобщи АФП, цитирана от БТА. Галактиката е вписана под номер SPT0418-47. Тя е толкова далечна, че я виждаме каквато е била, когато Вселената е била на 1,4 милиарда години - само на 10 процента от сегашната възраст

Откриха кости от неизвестен досега тиранозавър

Палеонтолози от университета в Саутхемптън откриха кости от неизвестен до момента динозавър от семейството на тиранозаврите. Той е живял на Земята преди 115 милиона години, съобщава „Скай нюз”. Учените са изследвали четири кости, открити на британския остров Уайт миналата година. Изводът е, че те принадлежат на неизвестен досега на науката

Коронавирусът ускорява дигитализацията на европейските енергийни компании

Когато Ковид-19 доведе до строги ограничителни мерки в Италия, в електрическата компания Verampio беше време за решения. Залата за управление, от която се ръководят няколко хидроцентрали в региона Пиемонт, изключително тежко засегнат от пандемията, трябваше да бъде подсигурена, за да продължи работата, предаде БТА

Twitter с нова функция

Ръководството на социалната мрежа Twitter предостави на потребителите възможността да определят кой има право да отговаря на техните публикации, това беше съобщено на сайта на компанията. Ограничен брой потребители тестват новата функция от май тази година и технологията се оказва удачна. Понякога хората се чувстват много по-удобно да говорят за

Китайската академия на науките изпрати плоча със звуци от космоса заедно с писмото за прием на новите студенти

Университетът към Китайската академия на науките изпрати писмата за прием на новите си студенти, но освен лист хартия, те съдържат и специален подарък – плоча със звуци от космоса. Те наподобяват бягащи коне, ударите на биещо сърце, фойерверки или капки дъжд и са записани от най-големия в света радиотелескоп с единична антена „FAST“

Google ще ни предупреждава за земетресения чрез телефона

Американската компания Google обяви във вторник намерението си да създаде най-обширната мрежа за разпознаване на земетресения с помощта на смартфони на Android. Отсега нататък телефонът ви с Android може да стане част от системата за предупреждение за земетресение, където и да живеете. Това означава

Китайска компания започна трета фаза на изпитания на ваксина срещу COVID-19

Китайската компания "Синовак байотек" започна трета фаза на изпитания на проектоваксината си срещу COVID-19 върху 1620 пациенти в Индонезия, съобщи Ройтерс. "Синовак" обяви вчера резултатите от втората фаза на изпитанията на препарата, който разработва заедно с индонезийската фирма "Био фарма". Те показват

Изображението на планетата-джудже Церера като воден свят е предоставено от  Anton Ermakov, UC Berkeley, NASA/JPL

Планетата-джудже Церера е воден свят, под леда й има много сол

Планетата-джудже Церера е воден свят и под замръзналата й повърхност има резервоар със солена вода, съобщи Ройтерс. От откриването й през 1801 г. между Марс и Юпитер, Церера е смятана първо за планета, след това за астероид, а сега за планета- джудже. Независимо от определението, винаги е интригувала специалистите

Британски климатолози установиха, че почти цялата полярна ледена шапка може да изчезне напълно през лятото до 2035 г. СНИМКА: Pixabay

Климатолози: Арктика може да остане без лед до 2035 г.

Британски климатолози установиха, че почти цялата полярна ледена шапка може да изчезне напълно през лятото до 2035 г., изучавайки състоянието на Арктика през последния междуледников период, съобщи ТАСС. "Знаем, че Арктика се променя значително под влиянието на глобалното затопляне. Проучвайки какво се случи с него през последния топъл период от