Страхът и отчаянието пречат на изследвания на коронавируса и създаването на нови лекарства

Светът, който отчаяно се опитва да разреши смъртоносната загадка COVID-19, настоява за бързи отговори от научна система, която не е изградена да действа светкавично, писа Ройтерс.

Ироничният и вероятно трагичен резултат от това: съкратените научни процедури забавиха разбирането и проучването на болестта и възможността да се установи кои лекарства помагат, вредят или не й влияят изобщо.

Докато смъртните случаи по света безмилостно се увеличаваха, десетки хиляди лекари и пациенти се втурнаха да използват лекарства, преди още да се докаже, че те са ефикасни и безопасни. А тресавището от нискокачествени проучвания замъгли още повече картината.

"Хората се изправиха пред епидемия и не бяха подготвени да чакат", казва д-р Дерек Ангъс, завеждащ отделението по интензивно лечение в медицинския център на университета в Питсбърг. "Направихме така, че традиционните клинични изследвания да изглеждат бавни и тромави".

Трябваше да минат почти шест месеца, до средата на юни, за да се появят първите доказателства, че лекарство може да подобри шансовете за оцеляване при тежко болните. Британски изследователи успяха да убедят всеки шести пациент с COVID-19 да участва в мащабно проучване, което установи, че евтиният стероид дексаметазон помага, а че широко използваното лекарство срещу малария не помага. Резултатите от проучването промениха за един ден практиката, макар че резултатите от изсдледването още не бяха публикувани и потвърдени и от други учени.

В САЩ едно малко, но щателно изследване установи, че друго лекарство може да съкрати времето за възстановяване на тежкоболните пациенти. Все още обаче остават много въпроси как е най-добре да се прилага медикаментът.

Лекарите все още посягат като обезумели към каквото лекарство им хрумне, че може да спре множеството вреди, нанасяни от вируса и експериментират с лекарства за инсулти, за разреждане на кръвта, срещу депресия, възпаления, СПИН, хепатит, артрит, дори със стволови клетки и радиация.

"Всеки е готов да посегне към всичко, което би могло да помогне. Но не така се разработва прецизна медицинска практика", казва д-р Стивън Нисен, изследовател в "Кливланд клиник" и чест съветник на американската агенция по храните и лекарствата. "Отчаянието не е стратегия. Добрите клинични изпитания са солидна стратегия", казва той.

Политиката изостря проблема. Десетки хиляди хора изпробваха лекарство срещу малария, след като президентът на САЩ Доналд Тръмп го рекламира с думите "Какво губите?". А в същото време главният експерт по инфекциозни болести в САЩ д-р Антъни Фаучи предупреди, че "искам първо да докажа нещата". В продължение на три месеца ограничени изследвания поляризираха настроенията към хидроксихлорохина, докато няколко по-надеждни не установиха, че лекарството не е ефективно.

"Проблемът с "медицината под прицел" е, че в крайна сметка обществото късно научава важните неща", казва д-р Отис Броули от университета "Джонс Хопкинс". "Нямаме надеждни доказателства, защото не оценяваме и не уважаваме науката". Той отбелязва, че ако през януари и февруари изследванията са били провеждани коректно, през март учените са щели да знаят кои лекарства са ефективни.

Когато се позволява употребата на лекарства, преди да са изследвани правилно, "в медицинската история отново и отново се случва така, че на повече хора се вреди, отколкото се помага", казва Броули.

Млечния път. Снимка: Pixabay

Астрономи откриха далечна галактика, приличаща на Млечния път

Астрономи откриха галактика-бебе на 12 милиарда светлинни години, която прилича на Млечния път, съобщи АФП, цитирана от БТА. Галактиката е вписана под номер SPT0418-47. Тя е толкова далечна, че я виждаме каквато е била, когато Вселената е била на 1,4 милиарда години - само на 10 процента от сегашната възраст

Откриха кости от неизвестен досега тиранозавър

Палеонтолози от университета в Саутхемптън откриха кости от неизвестен до момента динозавър от семейството на тиранозаврите. Той е живял на Земята преди 115 милиона години, съобщава „Скай нюз”. Учените са изследвали четири кости, открити на британския остров Уайт миналата година. Изводът е, че те принадлежат на неизвестен досега на науката

Коронавирусът ускорява дигитализацията на европейските енергийни компании

Когато Ковид-19 доведе до строги ограничителни мерки в Италия, в електрическата компания Verampio беше време за решения. Залата за управление, от която се ръководят няколко хидроцентрали в региона Пиемонт, изключително тежко засегнат от пандемията, трябваше да бъде подсигурена, за да продължи работата, предаде БТА

Twitter с нова функция

Ръководството на социалната мрежа Twitter предостави на потребителите възможността да определят кой има право да отговаря на техните публикации, това беше съобщено на сайта на компанията. Ограничен брой потребители тестват новата функция от май тази година и технологията се оказва удачна. Понякога хората се чувстват много по-удобно да говорят за

Китайската академия на науките изпрати плоча със звуци от космоса заедно с писмото за прием на новите студенти

Университетът към Китайската академия на науките изпрати писмата за прием на новите си студенти, но освен лист хартия, те съдържат и специален подарък – плоча със звуци от космоса. Те наподобяват бягащи коне, ударите на биещо сърце, фойерверки или капки дъжд и са записани от най-големия в света радиотелескоп с единична антена „FAST“

Google ще ни предупреждава за земетресения чрез телефона

Американската компания Google обяви във вторник намерението си да създаде най-обширната мрежа за разпознаване на земетресения с помощта на смартфони на Android. Отсега нататък телефонът ви с Android може да стане част от системата за предупреждение за земетресение, където и да живеете. Това означава

Китайска компания започна трета фаза на изпитания на ваксина срещу COVID-19

Китайската компания "Синовак байотек" започна трета фаза на изпитания на проектоваксината си срещу COVID-19 върху 1620 пациенти в Индонезия, съобщи Ройтерс. "Синовак" обяви вчера резултатите от втората фаза на изпитанията на препарата, който разработва заедно с индонезийската фирма "Био фарма". Те показват

Изображението на планетата-джудже Церера като воден свят е предоставено от  Anton Ermakov, UC Berkeley, NASA/JPL

Планетата-джудже Церера е воден свят, под леда й има много сол

Планетата-джудже Церера е воден свят и под замръзналата й повърхност има резервоар със солена вода, съобщи Ройтерс. От откриването й през 1801 г. между Марс и Юпитер, Церера е смятана първо за планета, след това за астероид, а сега за планета- джудже. Независимо от определението, винаги е интригувала специалистите

Британски климатолози установиха, че почти цялата полярна ледена шапка може да изчезне напълно през лятото до 2035 г. СНИМКА: Pixabay

Климатолози: Арктика може да остане без лед до 2035 г.

Британски климатолози установиха, че почти цялата полярна ледена шапка може да изчезне напълно през лятото до 2035 г., изучавайки състоянието на Арктика през последния междуледников период, съобщи ТАСС. "Знаем, че Арктика се променя значително под влиянието на глобалното затопляне. Проучвайки какво се случи с него през последния топъл период от