Ядрото на някога масивна планета обикаля около далечна звезда

https://www.24chasa.bg/novini/article/8767020 Ядрото на някога масивна планета обикаля около далечна звезда Ядрото на някога масивна планета обикаля около далечна звезда www.24chasa.bg

Астрономи откриха в орбита на далечна звезда скална планета, 39 пъти по-масивна от Земята и движеща се със зашеметяваща скорост, съобщи Ройтерс.

Това може да е оцеляло ядро на планета, някога може би по-голяма от Юпитер, която е останала без атмосфера. Според изследователите това е най-голямата скална планета, откривана досега и първото известно голо планетно ядро. Това предлага уникална възможност за по-добро разбиране на вътрешността на газови гиганти като Юпитер, най-голямата планета в Слънчевата система, предава БТА.

Планетата, наречена TOI-849b, е на орбита около звезда, малко по-малка и по-студена от Слънцето, която е на 730 светлинни години от Земята.

Газовите гиганти са съставени от твърдо ядро, заобиколено от огромна атмосфера предимно от водород и хелий.

"Тази планета можеше да бъде газов гигант като Юпитер, но е загубила външната си обвивка. Това може да е станало, защото се е сблъскала с друга планета към края на своето формиране или по-късно се е доближила твърде много до звездата си - обясни астрономът Дейвид Армстронг от университета на Уорик в Англия, водещ автор на изследването. - Друг възможен вариант е развитието на планетата да е спряло по време на формирането, да се е изградило ядро, но да не е успяла да събере газове. "

Диаметърът й от 43 000 км е малко по-малък от този на Нептун, най-малката от четирите газови планети в Слънчевата система. Той обаче е много по-голям от земния, който е 12 700 км. Тя е на орбита изключително близо до своята звезда - много по-близо от Меркурий в Слънчевата система. Скоростта й на движение е 10 пъти по-бърза от земната - една обиколка по орбитата си прави за 18 часа.

"TOI-849b е много по-масивна, отколкото очакваме дори за гигантски газови планетни ядра - каза Армстронг - Това може да предполага образуване на нова планета или еволюционен път, който ние все още не разбираме".

Южна Корея започва тази година тестове на собствени ваксини срещу COVID-19

Южнокорейските власти планират до края на годината да започнат клинични изпитания на собствени ваксини срещу новия коронавирус. Това съобщи днес пред журналисти Квон Чжун-ук, зам.-директор на Центъра за контрол и превенция на заболявания в Южна Корея, предаде ТАСС. Става дума за "три вида кандидат-ваксини"

Млечния път. Снимка: Pixabay

Астрономи откриха далечна галактика, приличаща на Млечния път

Астрономи откриха галактика-бебе на 12 милиарда светлинни години, която прилича на Млечния път, съобщи АФП, цитирана от БТА. Галактиката е вписана под номер SPT0418-47. Тя е толкова далечна, че я виждаме каквато е била, когато Вселената е била на 1,4 милиарда години - само на 10 процента от сегашната възраст

Откриха кости от неизвестен досега тиранозавър

Палеонтолози от университета в Саутхемптън откриха кости от неизвестен до момента динозавър от семейството на тиранозаврите. Той е живял на Земята преди 115 милиона години, съобщава „Скай нюз”. Учените са изследвали четири кости, открити на британския остров Уайт миналата година. Изводът е, че те принадлежат на неизвестен досега на науката

Коронавирусът ускорява дигитализацията на европейските енергийни компании

Когато Ковид-19 доведе до строги ограничителни мерки в Италия, в електрическата компания Verampio беше време за решения. Залата за управление, от която се ръководят няколко хидроцентрали в региона Пиемонт, изключително тежко засегнат от пандемията, трябваше да бъде подсигурена, за да продължи работата, предаде БТА

Twitter с нова функция

Ръководството на социалната мрежа Twitter предостави на потребителите възможността да определят кой има право да отговаря на техните публикации, това беше съобщено на сайта на компанията. Ограничен брой потребители тестват новата функция от май тази година и технологията се оказва удачна. Понякога хората се чувстват много по-удобно да говорят за

Орбиталната обсерватория TESS успешно завърши основната си мисия

Орбиталният телескоп TESS /Transiting Exoplanet Survey Satellite/ e изпълнил всички задачи в рамките на основната си мисия, като е получил детайлна карта на 75 процента от нощното небе и е открил няколко десетки неизвестни досега планети извън Слънчевата система, съобщи НАСА. "Нашият телескоп вече две години поред провежда много качествени

Google ще ни предупреждава за земетресения чрез телефона

Американската компания Google обяви във вторник намерението си да създаде най-обширната мрежа за разпознаване на земетресения с помощта на смартфони на Android. Отсега нататък телефонът ви с Android може да стане част от системата за предупреждение за земетресение, където и да живеете. Това означава

Китайска компания започна трета фаза на изпитания на ваксина срещу COVID-19

Китайската компания "Синовак байотек" започна трета фаза на изпитания на проектоваксината си срещу COVID-19 върху 1620 пациенти в Индонезия, съобщи Ройтерс. "Синовак" обяви вчера резултатите от втората фаза на изпитанията на препарата, който разработва заедно с индонезийската фирма "Био фарма". Те показват

Изображението на планетата-джудже Церера като воден свят е предоставено от  Anton Ermakov, UC Berkeley, NASA/JPL

Планетата-джудже Церера е воден свят, под леда й има много сол

Планетата-джудже Церера е воден свят и под замръзналата й повърхност има резервоар със солена вода, съобщи Ройтерс. От откриването й през 1801 г. между Марс и Юпитер, Церера е смятана първо за планета, след това за астероид, а сега за планета- джудже. Независимо от определението, винаги е интригувала специалистите

Британски климатолози установиха, че почти цялата полярна ледена шапка може да изчезне напълно през лятото до 2035 г. СНИМКА: Pixabay

Климатолози: Арктика може да остане без лед до 2035 г.

Британски климатолози установиха, че почти цялата полярна ледена шапка може да изчезне напълно през лятото до 2035 г., изучавайки състоянието на Арктика през последния междуледников период, съобщи ТАСС. "Знаем, че Арктика се променя значително под влиянието на глобалното затопляне. Проучвайки какво се случи с него през последния топъл период от