Учени: Земята повтаря глобален катаклизъм отпреди 466 млн. години

https://www.24chasa.bg/novini/article/8763951 Учени: Земята повтаря глобален катаклизъм отпреди 466 млн. години Учени: Земята повтаря глобален катаклизъм отпреди 466 млн. години www.24chasa.bg
Земята, гледана от Луната.
Земята, гледана от Луната. СНИМКА: НАСА

Чадър от космически отломки ще ни спаси от глобалното затопляне

Горещите дни напоследък все повече напомнят за неизбежността на глобалното затопляне, което според най-апокалиптичните прогнози може да завърши с изчезването на

Учени обаче твърдят, че преди милиони години нашата планета е преминала през такъв исторически етап, пише руският mk.ru. Тогава след края на ордовик* около 85% от видовете живи същества загиват от слънчевите лъчи. И това според изследователи е сравнително успешен край на екологична катастрофа. Тъй като тя протича бавно, в продължение на милиони години, някои животни и растения успяват да се адаптират към промените и оцеляват.

Предполага се, че причина за този драматичен катаклизъм е сблъсъкът на два големи космически астероида между орбитите на Марс и Юпитер, което довежда до освобождаването на огромно количество космически прах. След като стига до Земята, космическият прах я обвива. Това забележимо отслабва ефекта на слънчевата енергия и постепенно понижава температурата на нашата планета с около 10 градуса.

В този катаклизъм изследователите виждат възможност за борба с предстоящото глобално затопляне. "Поставете няколко астероидни аналога със значителни запаси от прах на земната орбита и периодично освобождавайте съдържанието на тези „камиони за боклук“. Подобно на случилото се преди 466 млн години замърсената атмосфера ще блокира навлизането на слънчева светлина на Земята и съответно ще намали степента на горещината.

Според руския учен Алексей Карнаухов, такава идея е осъществима, но много скъпа. "Прахът ще се разпределя в орбита и ще пречи на спътници и други изкуствени космически обекти. В края на краищата, скоростта на "мръсотията" на боклука, например пясък, ще бъде около 10 км в секунда и ще изтрие всички метални конструкции. Освен това пространството е относително понятие. Например на надморска височина от 200 км прахът няма да се върти около земната орбита до безкрайност, а постепенно ще се стеле на Земята. Това означава, че ще е необходимо да се изстрелват "ракети-камиони за боклук" отново и отново.

Има и други варианти за борба с глобалното затопляне. По думите на Карнаухов в точка „Лагранж“, на линията между Земята и Слънцето, би било по-ефективно да се създаде космически чадър от най-тънкото фолио и с диаметър около 1000 км. Той ще се върти около небесното ни тяло със същата ъглова скорост като Земята. И постоянно ще хвърля сянка върху нея, като по този начин ще отслабва потока от лъчи. За изграждането на такъв чадър обаче е необходима база на Луната, от която той да бъде спуснат. "Луната има 6 пъти по-малка притегателна сила, отколкото Земята, освен това няма атмосфера, която космическият апарат трябва да преодолее. Стартирането от Луната би било много по-икономично, смята ученият.

*Ордовик e вторият по ред геоложки период от палеозойската ера, чието начало е преди 488,3 ± 1,7 млн. години, продължава около 44,6 млн. години и завършва преди 443,7 ± 1,5 млн. години (МКС, 2004,[5]карта). Периодът започва непосредствено след края на камбрий и е следван от силур. Краят на ордовик е белязан от масово измиране на групи живи организми. По времето на ордовик безгръбначните животни като мекотели и членестоноги са доминирали в океаните. Рибите продължават да еволюират и се появяват първите челюстни животни.

Замърсеният въздух убива пчелите

Според 3-годишно проучване дори слабо замърсеният въздух може да унищожи до 80% от популацията на големите азиатски медоносни пчели, които сa главни опрашители в Южна Азия, пише научното списание "Сайънс". В изследването си екип от еколози от Националния център за биологични науки в индийския град Бенгалуру открил връзка между замърсяването на

Как учените възнамеряват да се борят с древно библейско бедствие

Учени откриха феромона, който причинява масовите струпвания на мигриращия скакалец и превръща индивидуалното скитащото насекомо в супер организъм на опустошението, съобщи "Бизнес инсайдър". Според проучване, публикувано в научния журнал "Нейчър", за раждането на унищожителните рояци от мигриращи скакалци са нужни едва шепа насекоми и тяхната

Южна Корея започва тази година тестове на собствени ваксини срещу COVID-19

Южнокорейските власти планират до края на годината да започнат клинични изпитания на собствени ваксини срещу новия коронавирус. Това съобщи днес пред журналисти Квон Чжун-ук, зам.-директор на Центъра за контрол и превенция на заболявания в Южна Корея, предаде ТАСС. Става дума за "три вида кандидат-ваксини"

Млечния път. Снимка: Pixabay

Астрономи откриха далечна галактика, приличаща на Млечния път

Астрономи откриха галактика-бебе на 12 милиарда светлинни години, която прилича на Млечния път, съобщи АФП, цитирана от БТА. Галактиката е вписана под номер SPT0418-47. Тя е толкова далечна, че я виждаме каквато е била, когато Вселената е била на 1,4 милиарда години - само на 10 процента от сегашната възраст

Откриха кости от неизвестен досега тиранозавър

Палеонтолози от университета в Саутхемптън откриха кости от неизвестен до момента динозавър от семейството на тиранозаврите. Той е живял на Земята преди 115 милиона години, съобщава „Скай нюз”. Учените са изследвали четири кости, открити на британския остров Уайт миналата година. Изводът е, че те принадлежат на неизвестен досега на науката

Twitter с нова функция

Ръководството на социалната мрежа Twitter предостави на потребителите възможността да определят кой има право да отговаря на техните публикации, това беше съобщено на сайта на компанията. Ограничен брой потребители тестват новата функция от май тази година и технологията се оказва удачна. Понякога хората се чувстват много по-удобно да говорят за

Китайската академия на науките изпрати плоча със звуци от космоса заедно с писмото за прием на новите студенти

Университетът към Китайската академия на науките изпрати писмата за прием на новите си студенти, но освен лист хартия, те съдържат и специален подарък – плоча със звуци от космоса. Те наподобяват бягащи коне, ударите на биещо сърце, фойерверки или капки дъжд и са записани от най-големия в света радиотелескоп с единична антена „FAST“

Орбиталната обсерватория TESS успешно завърши основната си мисия

Орбиталният телескоп TESS /Transiting Exoplanet Survey Satellite/ e изпълнил всички задачи в рамките на основната си мисия, като е получил детайлна карта на 75 процента от нощното небе и е открил няколко десетки неизвестни досега планети извън Слънчевата система, съобщи НАСА. "Нашият телескоп вече две години поред провежда много качествени

Google ще ни предупреждава за земетресения чрез телефона

Американската компания Google обяви във вторник намерението си да създаде най-обширната мрежа за разпознаване на земетресения с помощта на смартфони на Android. Отсега нататък телефонът ви с Android може да стане част от системата за предупреждение за земетресение, където и да живеете. Това означава

Китайска компания започна трета фаза на изпитания на ваксина срещу COVID-19

Китайската компания "Синовак байотек" започна трета фаза на изпитания на проектоваксината си срещу COVID-19 върху 1620 пациенти в Индонезия, съобщи Ройтерс. "Синовак" обяви вчера резултатите от втората фаза на изпитанията на препарата, който разработва заедно с индонезийската фирма "Био фарма". Те показват

Изображението на планетата-джудже Церера като воден свят е предоставено от  Anton Ermakov, UC Berkeley, NASA/JPL

Планетата-джудже Церера е воден свят, под леда й има много сол

Планетата-джудже Церера е воден свят и под замръзналата й повърхност има резервоар със солена вода, съобщи Ройтерс. От откриването й през 1801 г. между Марс и Юпитер, Церера е смятана първо за планета, след това за астероид, а сега за планета- джудже. Независимо от определението, винаги е интригувала специалистите

Британски климатолози установиха, че почти цялата полярна ледена шапка може да изчезне напълно през лятото до 2035 г. СНИМКА: Pixabay

Климатолози: Арктика може да остане без лед до 2035 г.

Британски климатолози установиха, че почти цялата полярна ледена шапка може да изчезне напълно през лятото до 2035 г., изучавайки състоянието на Арктика през последния междуледников период, съобщи ТАСС. "Знаем, че Арктика се променя значително под влиянието на глобалното затопляне. Проучвайки какво се случи с него през последния топъл период от