Отглеждат миниатюрни копия на мозъка от стволови клетки с неандерталски гени

Homo neanderthalensis не изчезва заради загубена конкуренция с кроманьонците, а поради генетична дегенерация

От стволови клетки, замесени с ДНК на неандерталец, учените са създали миниатюрни копия на мозък и други органи, за да изучават работата на техните гени. Резултатите от техните изследвания бяха публикувани от научното списание Stem Cell Reports .

„Някои вариации на неандерталските гени често се срещат в северните европейци. Поради това гените често се намират в техните стволови клетки, като двете копия са наследени от Homo neanderthalensis, включително тези места, които са свързани с цвета на кожата и косата. Показахме, че това може да се използва за да се проучи влиянието на тези участъци от ДНК върху развитието на човешкия мозък “, казва един от авторите на работата, палеогенетика Грейсън Лагер.

Декодирането на неандерталския геном, проведено през 2009 г. от учени и ръководено от директора на Института за еволюционна антропология в Лайпциг (Германия) Сванте Паабо, показа, че неандерталците са контактували с нашите предци и са оставили 2 до 4% от гените си в човешката ДНК. Някои от тези гени според учените са помогнали на нашите предци да се адаптират към живота на север.

По-нататъшното проучване на ДНК на неандерталеца показа, че тяхната популация е доста малка. Следователно много от учените предполагат, че Homo neanderthalensis не е изчезнал поради загубена конкуренция с кроманьонците, а поради генетична дегенерация и поради факта, че „забравят как“ да се адаптират към новите условия на живот.

Нещо повече, антропологическите и археологически проучвания от последните години показват, че неандерталците не са отстъпвали на първите Homo sapiens в интелектуалното, технологичното и културното развитие. Затова учените се съмняват, че причината за изчезването на първите жители на Европа е, че те изостават от съвременните хора в това отношение. Това е и причината да се опитват да научат повече за генетичните разлики между Homo neanderthalensis и Homo sapiens.

През пролетта на 2018 г. Паабо и други водещи палеогенетици на света заявиха, че искат да отглеждат миниатюрни копия на мозъка на неандерталците, като вмъкват фрагменти от тяхната ДНК в човешки стволови клетки. Днес Паабо и неговите колеги публикуваха първите резултати от тези експерименти, както и по-удобна методология за тяхното изпълнение.

Анализирайки една от най-големите генетични бази данни, в която се съхраняват геномите на препрограмирани стволови клетки, учените забелязват, че много от тях имат две копия на онези гени, които уж сме наследили от неандерталците. След анализ на тяхното разпространение учените установяват, че подобни вариации на гените най-често се срещат сред жителите на Северна Европа и хората от този регион.

Общо палеогенетиците идентифицират 173 култури от такива клетки. Те си осигуряват съгласието на собствениците за експерименти върху отглеждането на органоиди - сходни миниатюрни различни органи от подобни стволови клетки и следят как такива мини-органи растат и се развиват.

По-специално, учените отглеждат оригинални копия на мозъка, в клетките на които има неандерталски версии на гена BNC2, който определя цвета на кожата, както и рецептори от семействата TLR и OAS, отговорни за работата на вродения имунитет. Камп, Паабо и техните колеги проследяват промените в активността на около 535 гена, свързани с вмъкването на неандерталския геном в ДНК на клетките на тези органоиди.

Учените се надяват, че по-нататъшните експерименти и създаването на нови линии от стволови клетки „неандерталци“, ще им помогнат да научат за други различия в работата на геномите Homo sapiens и Homo neanderthalensis. Освен това учените искат да проведат подобни експерименти с препрограмирани стволови клетки на жителите на Океания, чийто геном съдържа необичайно много фрагменти от ДНК от Денисованс - представители на друга за нас роднина за, следи от която учените са открили в пещерата Алтай Денисова.

/Антон Новодережкин, ТАСС/

"168 часа": Изходът от кризата - малки реактори, зелен водород, панели в пустинята

Космическият кораб „Шънджоу 13“
Снимка: Радио Китай

Утре сутрин ще бъде изстрелян космическият кораб „Шънджоу 13“

Венера Снимка: Pixabay

Астрономи твърдят, че на Венера никога не е имало океани

Защо „Дзили“ влиза на пазара на мобилни телефони?

LinkedIn спира китайската си версия, ще прави ново приложение само за обяви за работа