Без нарушения в първия ден от проверките на веригите за стоки от български фермери

https://www.24chasa.bg/novini/article/8654537 Без нарушения в първия ден от проверките на веригите за стоки от български фермери Без нарушения в първия ден от проверките на веригите за стоки от български фермери www.24chasa.bg
Без нарушения в първия ден от проверките на веригите за стоки от български фермери

Засега проверките на Българската агенция по безопасност на храните не откриват нарушения в големите търговски вериги при предлагането на продукти от малки регионални производители. Това съобщи за “24 часа” директорът на “Контрол на храните” в БАБХ д-р Любомир Кулински. Той все пак уточни, че още е рано за обобщения, защото това са данни едва от първия ден на масираните инспекции.

Постановлението на Министерския съвет за достъп на регионални продукти в големите магазини с 10 и повече търговски обекта в страната беше прието като антикризисна мярка, за да улесни по-малките производители при реализацията на продукцията им.

Първоначално то трябваше да влезе в сила от 6 май, но след лека корекция от МС беше обнародвано в “Държавен вестник” отново на 5 май, което удължи срока за прилагане на 19 май. От земеделското министерство припомнят, че по настояване на веригите беше дадена след това и нова отсрочка от 14 дни, за да могат да приведат дейността си в съответствие с изискванията.

Проверките на БАБХ продължават, очакваме в петък да започнат да пристигат протоколите с резултатите от цялата страна, за да се види каква е пълната картина, обясни д-р Кулински. Ще са нужни няколко дни за обработка и вероятно първи обобщения ще има в началото на другата седмица.

Според постановлението на щандовете на веригите трябва да има “достатъчно място” с български сезонни плодове и зеленчуци, млечни продукти, прясно месо, яйца, риба и пчелен мед. Санкциите за неспазване на изискванията са високи. Глобата е от 15 000 до 25 000 лв. при първо нарушение, а при повторно се удвояват - от 30 000 до 50 000 лв.

Идеята на постановлението не е да се затрудняват веригите при предлагането на български продукти, а да се осигури пазар на родните производители, уточниха от БАБХ.

Много от магазините в София имат табели с надписи “Регионален продукт” най-вече при плодовете и зеленчуците, както и при млечните продукти. Повечето не са групирали всички български продукти на едно място, каквото беше първоначалното намерение при изготвяне на постановлението. Това обаче в крайна сметка не е задължително, важното е BG стоката да присъства, дори и да е на стандартните регали. Според записаното в постановлението регионални са тези производители или групи организации, които са с място на осъществяване на дейността на територията на административната област, в която се намира съответният търговски обект, или на съседна, граничеща с нея. Изключението е за столицата и София-област, като за тях освен граничните области за съседна се счита и Пловдивска област. Регионалните производители трябва да са регистрирани по Закона за подпомагане на земеделските производители или да притежават обект, регистриран съгласно Закона за храните.

Следващата седмица ще имаме повече анализи как е ситуацията и извън столицата и дали там българските продуки се предлагат на едно място групирали, или не, каза още директорът на “Контрол на храните” в БАБХ. Най-важното е не на какво място точно се предлагат, а потребителите в магазините да имат достатъчно информация, за да направят своя избор.

Агенцията по храните ще

обобщи данните от цялата

страна в края на седмицата

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Подкрепям българското

Иван Веселинов: Благодарение на партньорството с Kaufland
сме един от най-големите производители на декоративни тикви

Иван Веселинов: Благодарение на партньорството с Kaufland сме един от най-големите производители на декоративни тикви

Историята на Иван Веселинов и неговото стопанство е като съвременна приказка, в която хобито му, започнало с няколко коренчета декоративни тикви, се превръща в печелившо производство. В момента стопанството му се простира на 90 дка, от които 10 с тикви, а продукцията достига няколко тона годишно. Фирмата му „Нелас Екоплод“, макар и малка

Млечните продукти в Kaufland са с преобладаващ дял на родната продукция и строго контролирано качество

Млечните продукти в Kaufland са с преобладаващ дял на родната продукция и строго контролирано качество

Търговската верига работи с утвърдени производители и малки семейни мандри от 19 региона на страната и гарантира многостепенен контрол на качеството по веригата В основата стои качественият и утвърден роден вкус Kaufland България работи устойчиво, за да увеличава дяла на родната продукция в ключови за българския потребител хранителни категории

Зар Груп ООД: С Kaufland реализираме големи количества на добри цени за високото качество, което предлагаме

Зар Груп ООД: С Kaufland реализираме големи количества на добри цени за високото качество, което предлагаме

Идва сезонът вкусните български тикви. По това време на щандовете с продукция от български зеленчукопроизводители в Kaufland клиентите ще намерят тикви от сорта „Матилда“, които идват от безкрайните тиквени полета на Маргарита Захариева, управител на „Зар Груп“ ООД. Фирмата обединява 6 зеленчукопроизводители от района на Велико Търново

Kaufland предлага пилотно на пазара багрен домашен текстил с 0% вода от българския производител „Аглика“

Kaufland предлага пилотно на пазара багрен домашен текстил с 0% вода от българския производител „Аглика“

Продуктите са от изцяло български суровини, с потвърдено качество, създадени по технологията Watersave без използването на нито литър вода с цел опазване водния ресурс у нас Kaufland предлага пилотно на българския пазар първите текстилни изделия за дома, изработени по революционен метод с 0% вода. Иновацията е дело на българската семейна компания

Снимка Economic.bg/Красимир Свраков

За българите добрата храна е с роден вкус

Когато чуят думата „качество“, клиентите у нас си представят български продукти Георги Янев е в екипа на Kaufland България от 2009 година. Като директор за Северна България в дирекция „Продажби“ ръководи тази дейност в 21 от 60-те хипермаркета на веригата. Разговаряме с него за качеството на храните, предлагани на пазара

Ангел Димитров, „Бул Фрут”:
При сигурността, която ни дава Kaufland, всяка година увеличаваме културите, които отглеждаме

Ангел Димитров, „Бул Фрут”: При сигурността, която ни дава Kaufland, всяка година увеличаваме културите, които отглеждаме

Семейство Димитрови от село Ягодово обработва стопанството, което се простира на 250 декара плодородна земя Kaufland България си партнира с български стопанства от 12 региона в страната, за да предлага на клиентите си пресни и качествени плодове и зеленчуци. Миналата година веригата е продала 35 милиона килограма местна продукция. През 2020 г

Последно от 24 здраве лого

Мнения

Последно от мила бг лого

Последно от

Последно от 168 часа лого

Последно от

Още от Подкрепям българското

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber