Милена Драгийска: Работим с българските производители от 10 години

https://www.24chasa.bg/novini/article/8625500 Милена Драгийска: Работим с българските производители от 10 години Милена Драгийска: Работим с българските производители от 10 години www.24chasa.bg
Милена Драгийска: Работим с българските производители от 10 години

Продължаваме и сега с пълна мобилизация и редица нови мерки в изпълнение на ПМС 70

- Г-жо Драгийска, измина месец от влизането в сила на правителственото постановление 70 за български стоки в търговските вериги. На какъв етап сте с изпълняването на мерките по постановлението?

- Много активно работим в тази посока, но тук е мястото да направя важно уточнение – ние си сътрудничим с българските производители вече 10 години, още от стъпването си на пазара и за нас това е дългосрочна стратегия.

Изградили сме устойчиво и ефективно партньорство, което дава разнообразни възможности на българските производители. Към момента работим с над 200 българските компании, с много от тях - от самото начало с първите ни 14 магазина от края на 2010 г. Освен присъствие в нашите магазини чрез своите търговски марки много от българските ни стокови доставчици произвеждат продукти под собствените марки на Lidl. Това е немалко предимство за тях и смисъл най-малкото заради реалните възможности за износ в мрежата на Lidl от над 10 000 магазина в 32 държави. Само за миналата година са изнесени 124 продукта на обща стойност над 40 млн. лева. Допълнително през 2017 г. стартирахме и линията “Родна стряха“ с 32 висококачествени продукти само от български производители, която към момента вече включва 83 продукта.

За последните два месеца мобилизирахме и допълнителни ресурси, както изисква ситуацията от всяка компания, която солидарно трябва да поеме своята част от отговорността към по-малките на пазара. Само за двата месеца от началото на кризата вкарахме в нашия асортимент

нови 92 български продукта.

Почти всяка седмица планираме акция с български продукти – Ретро седмица, седмица на големите български марки, български продукти на по-изгодни цени в ХХL опаковки.

Тази седмица стартираме и нова кампания, насочена към био сегмента, като всеки месец ще имаме български био продукти с намалени цени.

Всички акции са подкрепени и маркетингово – в брошура, онлайн, социални мрежи. И при това съгласно обичайната ни практика - изцяло за наша сметка. Така допринасяме за по-голяма реализация за български производители, която да гарантира стабилността на бизнеса им.

За увеличените обороти с български стоки от началото на кризата свидетелстват плащанията към местни доставчици – за март 2020 г. отчетохме

ръст от 33,6%

спрямо февруари 2020 г. и 30,8% спрямо март 2019 г.

Активно работим и по списъците на Министерството на земеделието, храните и горите – идентифицирахме производители, с които потенциално можем да започнем работа и вече имаме първите подписани договори. При плодове и зеленчуци разговорите с трима производители на ягоди и малини прераснаха в напреднали търговски, с един вече финализирахме и подписахме договор. С трима производители на краставици и домати, един на зеле и тикви сме в активни и обещаващи контакти.

В категорията месо още в самото начало реагирахме бързо и се свързахме с 5 кланици, от които осигурихме близо 230 тона българско агнешко за Великден и Гергьовден. Водим разговори и с още трима нови доставчици – един на прясно месо и двама на колбаси.

Подписахме договор и с нов производител на риба от района на Сливен, с който планирахме акция с 10 тона пресен шаран. В процес сме на договаряне и с още трима производители.

Направихме и акция на яйца, обогатени със селен – още един нов за нас доставчик от списъците на МЗХГ.

В групата на млечните продукти разговаряме със 7 производители, имаме и 2 договора с нови доставчици от Враца и Хасково за общо 10 продукта.

В допълнение на възможностите за реализация на стоките осигурихме и ликвидна подкрепа за земеделските производители, с които работим: от 1 май намалихме срока за плащане до 7 дни – мярка, която ще продължи до края на годината. Инициирахме и

фонд за подкрепа

на малки и средни производители в размер на 50 хил. лв., който ще бъде значително увеличен с финансиране от EBRD. Средствата ще се използват целево за развитие на бизнеса, сертифициране, модернизация и всичко необходимо, което ще подобри тяхната конкурентоспособност и ще им отвори нови възможности за реализация.

- Кои са основните предизвикателства, с които се сблъсквате ?

- От една страна, това са хилядите контакти, които получихме от МЗХГ – те се нуждаят от внимателна обработка и имат своята специфика. Извън тях много производители се свързват с нас директно. За да улесним комуникацията, разкрихме телефон и имейл за пряк контакт, от които лесно да пренасочваме хората към съответния колега в търговския ни отдел. Към всеки подхождаме индивидуално, конструктивно, с уважение и с оглед реален пазар за производството му.

От друга страна, се налага да работим и с доста съкратени срокове, извън обичайните процеси на работа с наши нови доставчици.

Трудности има и от гледна точка на спазване на критериите, свързани с качеството. Нещата са по-сложни при производството на зеленчуци и плодове, където освен липсата на сертификати много от производителите нямат условия за логистика, складиране и пакетиране на продукцията. Въпреки това постигаме резултати и ще положим всички усилия

да сме още по-ефективни.

От трета страна, мотивацията да се помогне на малките и средни производители при отпадналите временно канали за пласиране на продукцията им например в сектора на хотелите, ресторантите и кафенетата (познат като ХОРЕКА) не бива да се обърква с необходимост от прилагане на занижени критерии за качествен контрол. Преди всичко заради изконния интерес на потребителите и заради доверието, което те влагат в бизнес модела на всяка една търговска верига, както Lidl например прокламира и застъпва оптимално съотношение качество-цена особено в кризисна и следкризисна икономическа обстановка.

- Колко дългосрочно планирате прилагането на новите мерки – особено тези, свързани пряко с изпълнението на ПМС 70?

- Както казах в началото, работата с българските производители за нас е стратегически ангажимент и приоритет в дългосрочен план. Всички допълнителни мерки, които разработихме в този кризисен момент, са с цел да подпомогнат тяхната работа. Някои са в краткосрочен аспект – за реализация на произведената продукция. Но други като фондът за финансиране с помощта на EBRD имат дългосрочни цели и ефекти. Дори в преговорите с нови доставчици ние търсим решения, които имат потенциал в дългосрочен план, защото подкрепата за родното производство не може да бъде кампанийна, тя е стратегическо направление.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Подкрепям българското

Покажи още

Последно от

Последно от

Видеосъдържание

  • mila
  • mama
  • zdrave
Следвайте във Viber