Учени: Мишките са използвали хората, за да покорят света

https://www.24chasa.bg/novini/article/8616690 Учени: Мишките са използвали хората, за да покорят света Учени: Мишките са използвали хората, за да покорят света www.24chasa.bg

Сивите домашни мишки - един от най-инвазивните бозайници, са се възползвали от усядането на първите човешки популации преди 15 000 години, за да покорят планетата, съобщи АФП.

Международно изследване в осем държави показва, че те са съществували паралелно с първите домашни котки.

Биологичната инвазия на домашната мишка Mus Musculus е започнала в Близкия изток, предава БТА.

Учените са изследвали повече от 800 костни останки на гризачите от 43 археологични обекта в Близкия изток и Югоизточна Европа, от Иран до Гърция, обхващащи период отпреди 40 000 години до преди 3000 години. Анализът показва, че сивите мишки са били до хората още от първите им селища преди около 15 000 години. Те са създали благоприятна среда за малките гризачите, станали в наше време още по-инвазивни и от плъховете.

Появата на земеделието, обработването на земята, нарастването на селищата и броят им, са дали възможност на мишките да се разпространят бързо в целия Левант, от Западния бряг до Анадола преди около 12 000 години, каза ръководителят на изследването археозоологът Тома Кукши от Природонаучния музей в Париж.

"Мишките са намерили в човешкото обкръжение много предимства в сравнение с естествената си среда, като постоянно наличие на храна и защита от хищници и съперници" - обясни той. Изследването цели да покаже как човекът е променял животинското биоразнообразие.

С развитието на земеделието видът става инвазивен. Мишките следват човека до Кипър с лодките преди 10 000 години. Нашествието им в Европа е чак след 5000 години.

Разпространението на мишките в Европа съвпада с появата на първите домашни котки, както се вижда от останките, намерени на обекти в Кипър, Гърция и Източна Европа. Именно то мотивира тяхното опитомяване.

"Дивият предшественик на домашната котка е бил привлечен в нашата среда от мишката и тогава човекът си дава сметка за важността на този хищник за опазването на запасите му от зърно" - предполага Тома Кукши.

Kосмическия кораб "Старшип", създаден от компанията "Спейс Екс" на милиардера Илон Мъск СНИМКА: Туитър/elonmusk

"Старшип" на Илон Мъск получи разрешение за изпитателни полети

Федералното управление за гражданската авиация в САЩ даде лиценз за провеждане на изпитателни суборбитални полети на космическия кораб "Старшип", създаден от компанията "Спейс Екс" на милиардера Илон Мъск, предаде ТАСС, като се позова на съобщение на ведомството. "Спейс Екс" получава разрешение да осъществява многократни мисии по изстрелване на

КАДЪР: Youtube

Учени откриха фосилизирана стоножка на 425 млн. години (Видео)

Учени откриха най-старата известна буболечка - фосилизирана стоножка на 425 милиона години, съобщи в. "Дейли мейл". Досегашният рекордьор е със 75 милиона години по-млад. Фосилът е намерен на шотландския остров Керера. Той показва, че насекомите и растенията са еволюирали много по-рано, отколкото мислеха специалистите досега

Снимка: Уикипедия

Учени: Всички градове от библейския Ханаан са били заселени от един и същ народ

Международен екип палеогенетици получи първите детайлни данни от генетичната история на Близкия изток, което е позволило на учените да изяснят, че всички градове от библейския Ханаан са били заселени от един и същ народ, се казва в публикация на сп. "Сел". "Ханаанците, въпреки че са живели в различни градове-държави

Марк Зукърбърг, Снимка: Фейсбук

Зукърбърг: Социалните мрежи не бива да бъдат "арбитри на истината"

Шефът на Фейсбук Марк Зукърбърг заяви, че големите социални мрежи не бива да се превръщат в пазители на политическата реч в интернет. Той каза това в контекста на заплахата на президента на САЩ Доналд Тръмп да наложи регулации на тези компании, предадоха ДПА и БТА. "Не смятам, че Фейсбук или която и да е интернет платформа трябва да бъде арбитър

СНИМКA: Pixabay

Руски учени предлагат нов модел за възникването на Луната

Руски учени потвърдиха с компютърна симулация, че е възможно Луната да е възникнала успоредно със Земята, а не в резултат на сблъсък на нашата планета с небесно тяло, предаде ТАСС, цитирана от БТА. "Руските учени предложиха и обосноваха нова концепция, според която Луната се е образувала едновременно със Земята като двойна система в резултата на

Псувните помагат да се понесе болката

Грубото псуване може да намали болката, защото възбужда вегетативната нервна система и освобождава емоциите. До този извод стигат британски психолози от университета в Кил. Проучването е публикувано в списанието Frontiers in Psychology. По-ранни експерименти показват, че изричането на клетва също може да има болкоуспокояващ ефект

Силните циклони могат да увредят кораловите рифове на голямо разстояние

Силните ветрове при циклони могат да създадат изключително тежки условия, които да увредят коралови рифове на разстояние от хиляда километра, съобщиха ДПА и БТА.  Това е установило проучване на специалисти от Австралийския институт по морски изследвания, чиито резултати бяха публикувани в сп. "Глоубъл чейндж байолъджи"

Снимката е илюстративна Източник: Pixabay

Учени осъществиха лазерна спектроскопия на радиоактивни молекули с кратък живот

Международен екип учени от ЦЕРН успя за пръв път в света да осъществи измервания чрез лазерна спектроскопия на радиоактивни молекули с кратък живот - на радиевия монофлуорид, съобщи пресцентърът на европейската научната организация. Досега специалистите не съумяваха да използват лазерната спектроскопия при изучаването на споменатите молекули

Размерите им започват от 70-ти номер, така че всеки, който ги обуе, ще трябва да стои поне на метър и половина дистанция КАДЪР: Youtube

Обущар направи специални обувки за социална дистанция - 70-ти номер (Видео)

Григоре Луп, майстор обущар от село Кюйещ, окръг Клуж, е изобретил "обувки за социална дистанция", които помагат на притежателите си да спазват наложените от властите правила, съобщава Медиафакс. Снабдени с много дълго бомбе, обувките принуждават своя притежател да стои на разстояние от хората около себе си, като и те спрямо него

До две години Китай може да произвежда масово 7-нанометрови процесори

Предложение за увеличаване на инвестициите в индустрията за производство на процесори, отправиха депутати на провеждащата се в момента в Пекин сесия на ОСНП. Това, според тях, ще помогне на китайски компании да започнат масово производство на 7-нанометрови интегрални схеми до две години и заместят вноса от САЩ

Американска компания започна изпитания на ваксина срещу COVID-19 в Австралия

Американска биотехнологична компания започна изпитания с хора на експериментална ваксина за новия коронавирус в Австралия, съобщи Асошиейтед прес. През първата фаза на изпитанията ваксината ще бъде инжектирана на 131 души в Мелбърн и Бризбейн. Проверява се безопасността на ваксината. Лекарите ще следят и за признаци за нейната ефективност

Кукувица прелетя 12 000 км.

Специалисти следят кукувица, прелетяла повече от 12 000 км. от Южна Африка до Монголия, където се развъжда, съобщи Би Би Си. Птицата, наречена Онон на монголска река, е прелетяла над 16 държави, оцеляла е над Индийския океан и се е справила със силни ветрове. Тя е отлетяла от Замбия, където зимува, на 20 март