Биолози откриха вируси, които управляват метаболизма на жертвите си

https://www.24chasa.bg/novini/article/8416858 Биолози откриха вируси, които управляват метаболизма на жертвите си Биолози откриха вируси, които управляват метаболизма на жертвите си www.24chasa.bg

Молекулярни биолози от САЩ откриха във водорасли множество вируси, които могат не само да се размножават в клетките им, но и да манипулират метаболизма им, съобщи ТАСС, цитирана от БТА.

"В миналото смятахме, че между гените на вирусите и на живите клетки има малко общи неща. Сега достигнахме до етап, в който можем да посочим неголям брой уникални гени, присъстващи само в клетките или вирусите. От гледна точка на геномния репертоар те се оказаха много по-сходни, отколкото сме очаквали", каза Франк Ейлуърд, доцент в технологичния университет във Вирджиния, САЩ.

През последните няколко години биолозите откриха множество вируси, които се отличават с необичайно големи размери. Геномът им почти не отстъпва по дължина и степен на сложност от начина, по който е устроена ДНК на живите организми, върху които те паразитират.

Най-интересната им характеристика е, че подобни гигантски вируси (NCLDV), както ги наричат учените, силно размиват границата между пълноценните живи същества и вирусите. Причината е, че геномът на тези паразити съдържа не само инструкции как да преодоляват защитата на клетките и да се размножават вътре в тях, но и гени за производство на белтъци, които не са пряко свързани с размножаването на вируса.

Значителна част от петстотинте вируса, изследвани от Ейлуърд и екипа му, съдържали големи сегменти ДНК, предназначени за управление на метаболизма на водораслите. В генома на някои от тях пък имало почти цели вериги гени, отговарящи за разграждане на глюкозата, както и други важни части от метаболизма на живите организми.

С други думи вирусът не просто използва клетките като фабрика за възпроизводството си, но и установява контрол върху тях. Според учените при заразяване се променят фундаментални аспекти от живота. "Макар и да не можем да наречем вирусите живи същества, те играят важна роля в баланса на хранителните вещества и в работата на всички водни екосистеми в света", казва Ейлуърд.

Телескопът "Чандра" за пръв път засне изхвърляне на снопове материя от малка черна дупка