През изминалата седмица стартирахме обучение в електронна среда. През първите дни целта беше да осигурим организационно и технологично обучението, и да компенсираме част от пропуснатите вече дни за упражнение и затвърждаване на знания. Никой от нас не беше готов за тази ситуация, но благодарение на вас се справихме. Благодарим ви за усилията, енергията и ентусиазма, които вложихте. Към днешна дата, това което можем да кажем с висока степен на вероятност е, че преустановяването на присъствената форма на обучение в училищата ще продължи поне до 13 април 2020 година. Това ни изправя пред задачата да направим електронната форма на обучение още по-пълноценна, се казва в указания до директорите и учителите на министъра на образованието и науката за оптимизиране работата на училищата за обучение в електронна среда, публикувани от РУО в София-град.
В указанията до директорите и учителите се посочва, че в следващите дни усилията трябва да са насочени към това да се започне, там където това не е направено, с преподаването на нови знания. Тъй като синхронната форма на дистанционно обучение се сблъсква с редица ограничения /достатъчно електронни устройства във всяко семейство, наличен и достатъчно бърз интернет, здравословно допустимо време за работа с екран и др./, препоръчва се редуването й с асинхронна форма. По преценка на учителите могат да се редуват с уроци за упражнения, повторение, обобщение и т.н., както и преподаването на нови знания чрез синхронна и асинхронна форма.
Препоръчва се по-пълноценно използване на възможностите на проектно-базираното обучение, при което на учениците се поставя конкретна задача - дневна, седмична или с по-дълъг срок, която може да бъде изпълнена само след извършването на предварителна подготовка - търсене, подбор, анализ и използване на информация от различни източници, и е възможност за придобиване и проявление на редица ключови умения.
Препоръчва се да се подобри организацията за дневната натовареност за учениците и по-координирано възлагане на задачи от различните учители в 5-12-ти клас. Директорите и класните ръководители е необходимо да направят още веднъж анализ на организацията на работа /кой учител с кои ученици по кое време и колко работи/, така че дневната натовареност на учениците от 1-7-ми клас да е до 6 астрономически часа, а на учениците от 8-12-ти клас - до 7 астрономически часа, като се има предвид, че част от това време не е в електронна среда.
Извън тези часове учениците могат да бъдат насърчени да ползват допълнителни образователни ресурси. Разпределението на часовете от разстояние не е необходимо да повтаря седмичното разписание. Няма необходимост от утвърждаване на това разпределение, целта е да се направи координация между учителите на съответната паралелка, така че да не се допуска струпване на часове.
Важна препоръка е приоритетно да се залагат уроци по български език и литература, математика, природни науки, обществени науки, но това не отхвърля възможността да се включат и часове по чужд език или друг предмет, който за конкретния клас или випуск е от особено значение. Работата в областта на изкуствата и технологиите може да е ефективна и чрез проектно-базирано обучение, при което се поставят индивидуални или екипни задачи за създаване на продукт, за изготвяне на проект, за изработване на презентация и т.н., а в областта на спорта - чрез препоръки за поддържане на физическата активност и изпълнение на леки физически упражнения в домашни условия между отделните уроци по останалите предмети. Необходимо е максимално да се ограничат задачите, които изискват разпечатване на материали.
Препоръчва се да се запазят и усилят положителните нагласи за учене в електронна среда, като на този етап не се отбелязват оценки в училищната документация, а учителят следи ангажираността и активността на всеки свой ученик. Преподавателите могат да си водят бележки за работата и за напредъка на учениците си и при необходимост да предоставят обратна връзка на родителите.
Необходимо е да се премине към работа с електронни платформи от учителите, които досега не са ги използвали, тъй като те предоставят възможност за по-пълноценно обучение и улесняват отчетността. Интернет приложения, социални мрежи или електронна поща могат да продължат да се използват за връзка с родителите. Училищата по техен избор могат да продължат да работят с познатите им платформи и ресурси. Обръщаме се внимание, че в бъдеще чрез създадените профили на учителите и учениците в домейна на МОН - edu.mon.bg, ще се осигурява всяка интеграция с информационните системи на Министерството на образованието и науката. Затова създадените акаунти на учениците и учителите трябва да им бъдат предоставени в разумен срок. Важно е да отбележи, че самите профили са в МОН, а не в Майкрософт. Министерството на образованието и науката е осигурило интеграция на тези профили и безплатна поддръжка за платформата Майкрософт Тиймс, като ползването й не е задължително в този момент, а е възможност.
Трябва да се създаде още по-интензивна среда за взаимопомощ между учителите и училищата чрез споделяне на опит, практики, електронни ресурси, консултации за работа в електронна среда. Директорите трябва да намерят подход за подкрепа на учителите, които не са включени /изцяло или пълноценно/ в електронната форма на обучение.
За професионалните гимназии е подходящо да се организират интегрирани уроци по теория и практика, да се даде приоритет на теоретичните учебни часове и да се редуцират практическите до практико-приложни разработки, проекти, чертежи, изследователски дейности и др. и/или отложи за по-късен етап групиране на учебните часове за учебна практика в зависимост от спецификата на професията.
Подготовката на 12-ти клас за ДИППК е водеща, но основно върху вече взетия материал до края на първия срок. За учениците, които не са обхванати в обучение от разстояние, ще се пренастрои проектът "Подкрепа за успех" с цел включването им в допълнителни присъствени занимания след възстановяване на учебния процес в училищата.