Вируси - убийци на неандерталци, плъзват със затоплянето на климата

https://www.24chasa.bg/novini/article/8259851 Вируси - убийци на неандерталци, плъзват със затоплянето на климата Вируси - убийци на неандерталци, плъзват със затоплянето на климата www.24chasa.bg
Учен от Европейската академия в Болцано, Северна Италия, изследва мумифициран труп на 5300 години, известен като Ледения човек, или Йоци, който дава сведения за непозната стомашна инфекция. СНИМКА: РОЙТЕРС

Как да оцелеем при нова пандемия?

През цялата си история хората са съществували рамо до рамо с бактерии и вируси. От бубонната чума до едрата шарка, човекът еволюира, за да им се противопоставя. Приемаме антибиотици от почти век, откакто Александър Флеминг открива пеницилина. В отговор бактериите развиха антибиотична резистентност.

Какво обаче ще се случи, ако внезапно бъдем изложени на смъртоносни бактерии и вируси, които са отсъствали в продължение на хиляди години, или които модерната медицина никога преди не е срещала?

На път сме да разберем. Промените в климата топят вечнозамръзналите почви, недокосвани от хиляди години. С това изпод леда се събуждат древни вируси и бактерии убийци, които се връщат към живот след вековния си сън.

През август 2016 г. в отдалечен ъгъл на сибирската тундра, на полуостров Ямал, 12-годишно момче почина, а най-малко 20 души влязоха в болница, след като се заразиха с антракс.

Теорията е, че преди повече от 75 години елен, заразен с антракс, умира, а вкочаненият му труп е хванат в капан под слой замръзнала почва, известна като пермафрост. Там остава до горещата вълна през лятото на 2016 г., когато дебелият лед бавно започва да се топи. Така бива освободен трупът на елена, а инфекциозният антракс тръгва по близката река, влиза в почвата, а след това и в храната. Над 2000 пасящи в района елени се заразяват.

Страшното е, че това надали ще остане изолиран случай.

През последните 15 000 години ледник на северозападното Тибетско плато в Китай е домакин на необичайни гости - ансамбъл от замразени вируси, много от които неизвестни на съвременната наука.

Наскоро учените нарушиха спокойствието им, след като разгледаха две проби от ядрото на ледника, разкривайки съществуването на

28 никога невиждани

досега групи вируси,

пишат изследователите в документ, публикуван в базата данни bioRxivn.

Пробите от ядрото на ледената шапка на връх Гулия на Тибетското плато са събрани през 1992 г. и 2015 г. “Микробите се различаваха значително в двете ледени ядра”, пишат учените и добавят, че това е “свидетелство за много различни климатични условия”.

При нормални обстоятелства повърхностите, покрити от пермафрост, губят по около 50 см всяко лято. С глобалното затопляне обаче все повече и значително по-стари слоеве от вечния лед се топят и потенциално може

да отворят кутията

на Пандора

“Вечните ледове са добър начин за съхранението на микроби и вируси. Студено е, няма кислород и е тъмно”, казва пред “Би Би Си Ърт” еволюционният биолог Жан-Мишел Клавери от университета в Марсилия, Франция. “В слоевете на вечните ледове може да са попаднали болестотворни вируси, които са причинявали световни епидемии в миналото, а сега да заразят хора или животни.”

През 90-те години на XIX в. например в Сибир има голяма епидемия от едра шарка. Един град губи 40% от населението си. Копаенето на дълбоки гробове не е лесно, затова повечето трупове са погребани близо до повърхността, разпръснати сред 7000 гробници в Северна Русия.

Големият страх обаче е какво още дебне под замръзналата почва.

Учените откриха испанския грипен вирус от 1918 г. в трупове, погребани в масови гробове в тундрата на Аляска.

Вероятно

едрата шарка и

бубонната чума също

са погребани в Сибир

В проучване от 2011 г. Борис Ревич и Марина Подолная пишат: “Вследствие на стопяването на вечния лед векторите на смъртоносни инфекции от XVIII и XIX век могат да се върнат, особено в близост до гробищата, където са погребани жертвите на тези инфекции”.

В проект, започнал през 90-те години на XX в., учени от Държавния изследователски център по вирусология и биотехнология в Новосибирск тестват останки на хора от каменната ера, намерени в Южен Сибир, в района на Горни Алтай. Изследователите откриват тела с рани, характерни за едрата шарка. Въпреки че не са открили самия вирус, са намерени фрагменти от неговата ДНК.

Фактът, че бактериите не губят силата си с времето, е доказан. В проучване от 2005 г. учените на НАСА успешно съживяват бактерии от замръзнало езеро в Аляска отпреди 32 000 години. Микробите, наречени Carnobacterium pleistocenium, попаднали в леда още в периода на плейстоцена, когато вълнести мамути още обикаляли Земята.

Две години по-късно учените успяват да съживят бактерия на 8 млн. години, която лежала необезпокоявана под повърхността на ледник в долините на Антарктида.

Не всички бактерии могат да се върнат към живот, след като бъдат размразени.

Антраксните бактерии обаче могат да го направят, защото образуват спори, които са изключително издръжливи и оцеляват замразени за повече от век. Други бактерии, които образуват такива спори, включват тетанус и клостридиум ботулинум - отговорни за заболяването ботулизъм, което може да причини парализа и дори да се окаже фатално.

Още по-страшното е, че не е нужно глобалното затопляне директно да стопи вечния лед, за станат бактериите и вирусите заплаха.

Северният бряг на Сибир става все по-леснодостъпен по море. В резултат на това индустриалната експлоатация, като добив на злато, полезни изкопаеми и сондажи за нефт и природен газ, сега става печеливш бизнес. “В момента тези региони са пусти и дълбоките слоеве на вечния лед са оставени необезпокоявани”, казва Клавери. “Въпреки това тези древни слоеве може да бъдат засегнати от сондажите, които ще извадят и събудят древните вируси и ще доведат до катастрофа.”

Възможно е да се появят вируси от първите хора, които са населявали Арктика. Може дори да видим вируси от отдавна изчезнали видове хоминини като неандерталци и денисованци - и двата вида населяват Сибир и биват

изтребени от различни

вирусни заболявания

преди 30-40 хил години

“Възможността да можем да хванем вирус от отдавна изчезнал неандерталец показва, че вирусът не може да бъде “изкоренен” от планетата. Тази идея е погрешна и дава фалшиво чувство за сигурност”, казва Клавери.

Не само вечният лед пази опасни зарази. През 2017 г. учени от НАСА обявиха, че са открили 50 000-годишни микроби в кристали в мексиканска мина. Бактериите били разположени в Кристалната пещера, свързана с минния комплекс “Наика”, на 300 м под град Наика, Северно Мексико. Пещерата съдържа много млечнобели кристали на минерала селенит, образували се в продължение на стотици хиляди години. Бактериите били блокирани в малки течни джобове, но след като били извадени, веднага се съживили и започнали да се размножават.

Дори по-стари бактерии са открити в пещерата Лечугила в Ню Мексико на 300 м под земята. Тези микроби не са виждали повърхността повече от 4 милиона години. Шокиращо било, че тези бактерии по някакъв начин станали резистентни към 18 вида антибиотици, включително лекарства, считани за “последна мярка” в борбата с инфекциите. В проучване, публикувано през декември 2016 г., изследователи установяват, че въпросната бактерия Paenibacillus sp. LC231 е резистентна към 70% от антибиотиците и може напълно да се пребори с много от тях.

Как да се подготвим за следващата катастрофална пандемия?

Очевидно въпросът вече не е “ако”, а “кога” нова глобална зараза ще унищожи милиони хора. Както се убедихме през последните месеци,

светът е напълно

неподготвен за

следваща пандемия

Но в случай на опустошителна глобална епидемия, независимо дали тя ще бъде причинена от мутирал щам на съществуващ вирус, или ново биооръжие, има някои практически мерки, които можем да предприемем преди и по време на заплахата, за да увеличим шансовете си за оцеляване.

В хода на историята патогени са убили огромен брой хора по целия свят. През XX век се наблюдават три глобални епидемии от грип, по време на най-лошите от които загиват от 50 до 100 милиона души, или между 3 и 5% от населението на света. Вирусът на ХИВ, който се превърна в епидемия през 80-те години на миналия век, зарази около 70 милиона души, убивайки 35 милиона.

През последните десетилетия се появиха няколко нови вируса, сред които тежък остър респираторен синдром (ТОРС), близкоизточен респираторен синдром (МЕРС), ебола, зика и съвсем наскоро - нов коронавирус, който предизвиква заболяването КОВИД-19.

Едновременно с това съвсем вероятна започва да изглежда и версията някой биоинженер да създаде в лабораторията си най-смъртоносния в историята патоген. Достиженията в областта на разшифроването на гените и технологиите за редактиране на ДНК правят такива кошмарни сценарии все по-правдоподобни.

Трудно е да се предвиди точно каква форма ще приеме вирусната пандемия, но нека приемем, че в основата ѝ ще бъде грипоподобно заболяване. За разлика от заразите, които плъзват чрез телесни течности или комари, грипът е респираторно заболяване, което се разпространява чрез въздушни капчици при кашлица и кихане. Това го прави много опасен.

Освен това знаем, че грипът мутира лесно, в някои случаи е фатален, може да се предаде преди появата на симптоми и може бързо да достигне пандемично ниво на разпространение. Срещу много от неговите щамове

повечето хора

нямат имунитет

Следователно грипът, независимо дали е щам, генериран от вирусите H5N1, H1N1 или H7N9, е основният кандидат за следващата глобална пандемия.

Както ни казва всеки наръчник за оцеляване, онези, които се подготвят за глобална епидемия, е важно да имат подходящите запаси.

Нужно е да се подготвите с 2-седмични запаси от вода и храна, но като се има предвид, че първата вълна на пандемия може да продължи много по-дълго, би било разумно да се запасите поне за 4-6 седмици. Уверете се, че се запасявате с трайни храни, които не се нуждаят от хладилник.

Добро правило е да съхранявате галон (около 3,8 литра) вода на човек на ден, което ще ви позволи да пиете, готвите и поддържате хигиена.

Специалисти съветват да се запасите с топли дрехи и месечен запас от лекарствата, които приемате по лекарско предписание. Може да решите

да изкупите и

антивирусните

лекарства

от аптеката,

но те с времето стават по-малко ефективни.

В допълнение към лекарствата, отпускани с рецепта, не е лошо да имате подръка и други медицински консумативи като стандартна аптечка, болкоуспокояващи, продукти за храносмилателната система и лекарства за настинка. Трябва да си сложите и най-новата сезонна ваксина. Това може да не ви предпази от мутирал вирус, но ще вдигне шансовете ви за оцеляване.

План за неочаквани ситуации: Трябва да обмислите възможността конвенционалните услуги да не са достъпни, включително тези, предоставяни от болници, банки, магазини, пощенски станции и телефонни и клетъчни компании. Банкоматите вероятно ще бъдат затворени или ще останат без пари, така че трябва да имате известна сума в брой.

Бъдете подготвени за неправилно функциониране на автобусите и метрото, както и за евентуален недостиг на гориво. Семействата също трябва да разработят план за грижа за децата, които ще си стоят вкъщи, тъй като училищата и детските градини вероятно ще бъдат затворени по време на епидемията.

Готови сте за

пандемия, но какво

трябва да се направи,

когато тя започне?

Обща характеристика на епидемиите е, че дезинформацията нараства през първите няколко дни, така че бъдете внимателни със съобщенията, които достигат до вас. Важно е да се проучи спецификата на болестта и да се предприемат необходимите мерки, за да се защитим.

Ако става дума за антракс например, който не се предава по въздуха, трябва да се избягват области от неговото разпространение.

За други инфекциозни заболявания е добре първо да разберете как се разпространяват, спецификите и симптомите им. Избягвайте места, където е вероятно да сте застрашени, като училища, летища и медицински центрове.

Но дори и ако хората предприемат предпазни мерки срещу пандемия, няма гаранция, че дезинформацията и страхът няма да предизвикат масова паника в обществото.

Гражданското

неподчинение

ще бъде много

по-страшно

от самата болест.

Независимо от стратегията ви за оцеляване трябва да практикувате т.нар. нелекарствени интервенции. Това са немедицински действия, които може да предприемете, за да помогнете за забавяне на разпространението на пандемичния вирус преди пристигането на ваксината.

Освен да стоите далеч от болни хора (и да останете у дома, ако сте болни), има прости, но задължителни стъпки като честото миене на ръцете и покриване на устата при кихане или кашляне.

Трудно е да се предвиди колко дълго ще продължи епидемията, както и колко вълни или рецидиви ще се появят. В най-добрия случай ваксина или лечение ще бъдат разработени достатъчно бързо, но гаранция за това няма.

Възможно е болестта да остане заплаха в продължение на много години. Подобно на ХИВ/СПИН и много други заболявания тя може да стане част от “новата норма”.

Няма гаранция, че тези съвети ще ви помогнат да оцелеете при катастрофална пандемия, но със сигурност няма да навредят. И кой знае, може би ще ви помогнат да оцелеете. Освен това е важно да признаем реалната вероятност от глобална пандемия и да имаме подходящ план за действие. В противен случай тя може да ни хване неподготвени.

До края на годината Китай ще има 600 000 базови станции на 5G мрежата