Какво направи акад. Сендов за математиката и учениците

https://www.24chasa.bg/novini/article/8092189 Какво направи акад. Сендов за математиката и учениците Какво направи акад. Сендов за математиката и учениците www.24chasa.bg
Какво направи акад. Сендов за математиката и учениците

Нов модел за висше образование по математика и механика.

През 1970, когато Благовест Сендов вече е декан на Факултета по математика и механика на СУ, влиза в действие "Нов модел за висше образование по математика и механика", който съществено се отличава от всичко, практикувано в България до онзи момент, пише сайтът Музей на математиката и информатиката в България.


Новото образование е "степенувано и профилирано". Степените са наречени "Блок А", "Блок" и "Блок С". След успешно завършване на "Блок А", където обучението продължава 3,5 – 4 години, се получава диплома за завършено висше образование.


След "Блок В" с продължителност 1,5 – 2 години дипломата е за "магистър", а след "Блок С" (3 години) и успешна защита на дисертация се дава научната степен "Кандидат на науките". По-късно последната е преименувана в "Образователна и научна степен" доктор.

Лесно е, дори само по тези формални белези, да се разпознае приликата между този модел на образование и действащата днес у нас система за висше образование, описвана с ключовите думи „бакалавър – магистър – доктор“ и „Болонски процес“. Нека веднага напомним, че днешната система, която има англосаксонски произход, е наложена с големи усилия и огромни средства в континенталната част на Европейския съюз едва в края на 90-те години на миналия век, т.е. повече от 25 години след като е започнало използването й в България.

Освен със структурните си белези, новият модел на образование по математика и механика се отличава от тогавашното образование със солиден "текущ контрол", който включва редовно даване (и оценяване) на домашни и провеждане на контролни работи през семестъра.

Намален е броят на студентите в една група до максимум 15 души, като при това занятията се водят само сутрин и без "празни часове".
Всяка седмица на студентите се предоставят помощни учебни материали, размножени на циклостил. За всеки курс и поток се назначава отделен екип, който отговаря за всички аспекти на образователния процес – от програмата до подбора на преподавателите по отделните предмети.

Чрез анонимно анкетиране на студентите се осъществява "обратната връзка". Така кръгът на хората, които участват в процеса на вземане на управленски решения, се разширява значително. Тази своеобразна демократизация отприщва забележителна съзидателна енергия и у преподавателите, и у студентите, а и при ръководителите.

Традиционните невидими стени, ограждащи и ограничаващи дейностите в различните катедри във Факултета (и секциите в Института), започват да отстъпват място на интердисциплинарното взаимодействие. И това е само един от многото странични ефекти на "Модела за висше образование“.

Има и редица други нововъведения, които тласкат силно напред мотивацията и на преподавателите, и на студентите.

Да припомним, че образованието е степенувано и профилирано. Профилирането започва в "Блок В", в който могат да влязат само студенти с висок успех от завършилите "Блок А". В "Блок С", аспирантурата, е засилена и утвърдена "образователната компонента", състояща се в изучаването на не малък брой "задължителни" и "избираеми" курсове, които разширяват кръгозора на аспирантите и ги подготвят за ефективна изследователска работа.

Има усещане за обмисленост и съзидателност на реформата, желание за съобразяване с особеностите на нашата математическа среда и конкретните условия за работа. Например, за реализацията на новия модел на математическо образование е необходимо почти да се утрои преподавателският състав във Факултета по математика и механика. Тъкмо тази необходимост е в основата на създаването и развитието на Единния център по математика и механика, обединяващ ресурсите на БАН и СУ с цел подобряване на висшето образование и засилване и разширяване на изследователската дейност.

С големия си ентусиазъм, енергия и упорит труд екипът на Благовест Сендов успява да осъществи голяма промяна – и в съдържанието, и в стила на образователния процес, както и в съзнанието на участниците.
Резултатите не закъсняват. Повишената дисциплина и редовната работа на студентите довежда до повишаване на успеваемостта.

Изграждащите се в онзи момент териториални и ведомствени изчислителни центрове приемат с охота и благодарност питомците на "Блок А". Преодолян е и традиционният за БАН недостатък – липсата на пряк и масов контакт на учените със студентите. Чрез този контакти с помощта на съветската математическа школа за кратко време у нас се подготвят специалисти във всички модерни области на математиката и информатиката.

Българската математика и информатика преживяват небивал и непознат до онзи момент разцвет, резултатите от който се виждат и днес. Съблазнено от този успех, но без да направи съдържателен анализ на предпоставките и причините за него, държавното и партийно ръководство на страната решава да проведе аналогични реформи и в другите науки, където също биват създадени Единни центрове, без общественото развитие у нас да изисква това в онзи момент и без да са налице други важни предпоставки за успешна интеграция на БАН и СУ – например наличието на мотивирани лидери като Благовест Сендов и Любомир Илиев.

След почти 10-годишни опити да бъдат наложени, след търкания и борби, става ясно, че повечето Единни центрове са неефективни. Това компрометира самата идея за тези центрове и те биват закрити. Закрит е и математическият Единен център, който дотогава е продължавал да дава добри плодове...

С това започва едно постепенно отстъпление от завоюваните позиции и връщане към традиционните форми на обучение отпреди 1970 година. Така се стига до това днес да внасяме от европейските страни и да внедряваме, като нещо съвсем ново и непознато, образователни практики, които сме използвали преди 20 години.

Проблемна група по образованието (ПГО).

В края на август 1979 г. със заповед на Министерството на народната просвета на неголям екип, начело с акад. Благовест Сендов, е възложено написването на "експериментален буквар и математика за първи клас".


В екипа влизат изтъкнати дейци на българската култура и наука, поети, езиковеди, психолози, опитни педагози, които разработват и учебно помагало от съвършено нов и непривичен за онзи момент тип.


В него са заложени и реализирани идеите за образование, при които не принудата, а любопитството и познавателната потребност на детето са двигатели на образователния процес. Поощрява се въображението и творческото начало. Целта е да се сложат основите на трайни навици за самостоятелно учене.


Най-характерен е "интегралният подход", обединяващ неща, които до тогава в учебните програми се наричат Български език, Родинознание, Математика, Рисуване и т.н., и се изучават разграничено. Букварът е експериментиран в три пилотни паралелки с шестгодишни деца през учебната 1979–1980 г.


Резултатите са обнадеждаващи, обществените очаквания - високи, но реакциите са полюсни – от възторг до яростно отричане. Колективът ясно вижда, че е необходима цялостна реформа на образователната система и си дава сметка, че само "Букварът" няма да е достатъчен за постигане на целта.


Затова на 10 февруари 1980 г. акад. Благовест Сендов пише докладна записка до проф. Александър Фол, тогава министър на народната просвета, в която предлага в периода 1980–1985 г. към Министерството и БАН да се създаде работна група, която да разработи "един от вариантите за реформа на образованието".


"За да бъдат постигнати целите, пише акад. Сендов, трябва да бъде приложена нова технология за изработка на учебна документация, за планиране, организиране и управление на единния учебно-възпитателен процес." "Вариантът, който ще разработи групата - продължава Сендов, трябва да бъде „научно експериментиран и усъвършенстван в самото училище, преди да бъде внедрен".


Докладната записка съдържа подробна и детайлна програма за действие. Предложението е прието. Работата продължава повече от 10 години. Групата бързо разработва главните постановки и принципи и на тяхна основа създава добре структурирана цялостна образователна система с внушителна по обем, замисъл и оригиналност учебна документация, с добре поднесено и интересно учебно съдържание, в което компютърните технологии са естествен елемент, с нови взаимоотношения между учител и ученик, със стимулиране на самостоятелната работа на учениците.


Образователният процес се фокусира не върху преподаването на готови знания, а върху усвояването на навици за самостоятелно придобиване (откриване) на необходимата информация и проникване в същността на изучавания материал.


През 1992 г. ПГО е закрита. Не се стига до продължаване на този образователен експеримент дори и след като направеното по поръчка на Министерството изследване недвусмислено показва, че училите по системата на ПГО ученици показват по-добри резултати от обучаваните по традиционната система.


Образователната система на ПГО съдържа основните белези на нещо, което днес се нарича Изследователски подход към образованието (Inquiry Based Education). Този подход се характеризира с усвояване от страна на обучаемите на изследователско отношение към обкръжаващия свят.


Това се постига чрез фокусиране върху решаването на задачи, (а не върху запомняне на факти) и активно участие на ученика в учебния процес – със задаване на въпроси, формулиране и проверка на хипотези, изпробване на различни възможности, провеждане на експерименти, работа в колектив и т.н.

През последните 5 години Европейският съюз инвестира десетки милиони евро за разпространението на този метод в европейските училища, включително и в България. Отново се налага да усвояваме неща, в развитието на които България има международно признат принос.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от България

Иван Гешев СНИМКА: Архив

Световният еврейски конгрес хвали Гешев за действията му срещу организаторите на Луковмарш

Световният еврейски конгрес изпрати официално писмо с благодарности към главния прокурор на Република България Иван Гешев за положените усилия в борбата срещу антисемитизма и опитите за налагане на езика на омраза сред обществото от страна на Българския Национален Съюз „Еделвайс“ /БНС/. Това съобщиха от пресцентъра на прокуратурата

Корнелия Нинова Снимки: БСП

Корнелия Нинова: Агонията Борисов ще свърши. След него трябва да се гради отначало

"Агонията Борисов ще свърши. След него трябва да се гради отначало. Консолидирайте около себе си честни и смели хора. Нека те видят у нас двигател за нещо ново и позитивно. Българският народ има потенциал да излезе от унизителното положение до което ни докара управлението на ГЕРБ - най-бедна и най-корумпирана страна в Европа

Кметът на Калофер: Няма инвестиции 12 г. след сделка между общината и Ковачки

Кметът на Калофер: Няма инвестиции 12 г. след сделка между общината и Ковачки

Кметовете на кметства с нови сигнали до прокуратурата за корупция в местната власт. След срещата си с ръководителя на държавното обвинение днес малките кметове ще изпратят на Иван Гешев официални документи за още скандални случаи, останали нерешени с години. Пред БНТ кметът на Калофер Румен Стоянов обяви и конкретен пример - неизгодна сделка на

Първо заседание по делото срещу Ветко и Маринела Арабаджиеви

Първо заседание по делото срещу Ветко и Маринела Арабаджиеви

Първо разпоредително заседание по делото срещу Ветко и Маринела Арабаджиеви ще се проведе днес в спецсъда.  На него няма да се разпитват свидетели, а ще бъде изслушани становища на прокуратурата и адвокатите за бъдещия ход на процеса. Очаква се защитата да поиска връщане на делото за дораследване с мотива, че са допуснати процесуални нарушения

АНДРЕЙ РАЙЧЕВ
СНИМКИ: НОВА ТВ

Андрей Райчев: В страната има нов фактор. Той се казва Иван Гешев

Има трима силни мъже и между тях не може да няма искри. Борисов мечтае Радев и Гешев да се сбият, Радев мечтае Борисов и Гешев да се сбият, а Гешев не иска никой да му дава акъл. Така социологът Андрей Райчев коментира пред Нова тв отношенията между премиер, президент и главен прокурор в последните дни

Недко Недков разказва за кражбата.
СНИМКА: НОВА ТВ

Откраднаха повече от 100 кози от стадо на животновъд в Сливенско

Около 110 кози изчезнаха от стадо на животновъд от Сливенско. "В петък срещу събота установих, че задната врата на обора е разбита. Животните бяха навън. Надявах се да не са откраднали много кози. Започнах да ги броя. Търсих ги и намерих една от тях в казанлъшко село. Всички животни са с ушни марки. Подадохме сигнал в полицията

Последно от 24 здраве лого

Мнения

Последно от мила бг лого

Последно от

Последно от 168 часа лого

Последно от

Още от България

Нападнатият от крадци Милю Ангелов
СНИМКА: НОВА ТВ

Нападнат от крадци в Зетьово: Бяха с пистолети. За малко да удушат майка ми

Бяха с пистолети. Дръпнаха ми един хубав бой. За малко да удушат майка ми, разказа Милю Ангелов от Зетьово за нападението му преди дни пред Нова тв. Крадци вързаха и биха възрастни хора в селото, а за случая стана ясно по време на акция срещу битовата престъпност в Чирпан. Жертви на обирджиите са Ангелов и 83-годишната му майка

България отбелязва 147 години от гибелта на Васил Левски (Обновена)

България отбелязва 147 години от гибелта на Васил Левски (Обновена)

България отбелязва 147-мата годишнина от гибелта на Васил Левски. Паметта на Апостола на свободата ще бъде почетена тази вечер с възпоменателна церемония в родния му град Карлово, предава БНТ. Във Велико Търново годишнината ще бъде отбелязана с общоградско поклонение и със специална програма в Националния военен университет "Васил Левски"

Ангел Джамбазки

“Да, България” води Полфрийман в Брюксел, избухна Джамбазки. Не сме организатори, само споделихме за срещата, отвърна Иванов (Обзор)

Осъденият за убийството на студента Андрей Монов австралиец Джок Полфрийман ще говори в Брюксел на дискусия за състоянието на затворите в ЕС. Предсрочното му освобождаване от затвора предизвика огромен обществен скандал, наскоро падна и забраната му да напуска страната. Участието му в Европарламента се организира от “Да, България”

Класната стая, където става инцидентът.

Учителят, който влезе в час с пистолет, щял да ходи после на стрелбището

- Димитър Димитров от Силистра вече няма да преподава история - Бившият полицай вероятно ще се размине само с глоба от 500 лв. 59-годишният учител Димитър Димитров, който влезе въоръжен в час по история в силистренското училище “Иван Вазов”, от понеделник вече не е на работа. Той сам е преценил, че след скандала не може да остане

След 14 дни под карантина изписаха от ВМА българските студенти, завърнали се от Ухан.

За китайския внос, екскурзии в Азия и мерките по летищата питат на телефона за вируса (Обзор)

860 души се обадили за 5 дни на горещата линия, открита от здравното министерство 860 обаждания с въпроси, свързани с епидемията от коронавирус COVID-19, са получени на информационната телефонна линия, която здравното министерство разкри на 11 февруари, съобщиха от там. Най-често хората са питали какви мерки да вземат при предстоящи пътувания в

Румен Радев посети технологичната компания “Ултрафлекс Корпорейшън”, победител в президентския конкурс за иновативно предприятие за 2019 г. Сред клиентите и? в САЩ са НАСА, “Тесла”, “Епъл”, “Боинг” и др.

Радев заплаши Борисов с опасен служебен кабинет, ГЕРБ го отдаде на сянка в спалнята му (Обзор)

Методите на премиера сочели битие от началото на прехода. Вечерта обаче двамата застанаха рамо до рамо на тържество Нов залп словесна атака срещу Бойко Борисов изстреля в понеделник президентът Румен Радев. Премиерът този път отказа да му отговаря, това направиха високопоставени кадри на ГЕРБ. “Драмата на г-н Борисов е, че осъзнава

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber