https://www.24chasa.bg/novini/article/8068635 Революция в биороботиката: Ксеноботът - първият жив и самолекуващ се робот (Видео) Революция в биороботиката: Ксеноботът - първият жив и самолекуващ се робот (Видео) www.24chasa.bg
Видео: YouTube/University of Vermont

Учени направиха революционно откритие в сферата на биороботиката. Ксеноботът е първият жив и самолекуващ се робот в историята, изграден от стволови клетки на жаба, предаде Си Ен Ен.

Ксеноботът не е типичният робот с метални крайници и блестяща обвивка. Той е с големина от 0,04 инча или 0,1016 см и наподобява малко, движещо се розово петно. Ксеноботът е кръстен на африканската жаба - ксенопус леавис, използвана в проучването.

Учени от университета във Вермонт в колаборация с университета Търфс създават този напълно нов жив организъм, който може да се преструктурира в други типове клетки, да се движи и да се самолекува. Те са използвали стволови клетки от жабешки ембриони, които оставили в инкубатор. След това клетките са преструктурирани в други физически форми благодарение на супер компютър. Учените твърдят, че това са организми, несъществуващи до този момент в природата.

В следващия етап от изследването клетките започнали да работят самостоятелно и да сформират структури, а пулсиращите сърдечно мускулни тъкани им позволили да се движат сами. Тъй като ксеноботът може да се самолекува и така да възстанови началната си форма.

"Това са нови живи машини", коментира Джошуа Бонгард, един от водещите изследователи от университета във Вермонт и добавя: "Тe не са нито традиционни роботи, нито познати към този момент живи същества. Това е напълно нов артефакт за човечеството."

Учените коментират, че роботът не крие никакви рискове за човечеството, а напротив. От екологична гледна точка той може да бъде използван за почистване на радиоактивни отпадъци и да преработва микропластика в океана. Революционните организми могат да бъдат използвани и в медицината, като пренасят вещества до конкретно място в човешкото тяло или да почистват артерии и кръвоносни съдове.

Поглед към бъдещето - ксеноботите могат да допринесат изключително много за развитието на регенеративната медицината.Те биха могли да поправят генетични дефекти, да репрограмират туморни клетки и да предотвратят стареенето.

Превод: Йоанна Витанова

Учени откриха девет нови вида ходещи акули

Учени са открили девет нови вида ходещи акули, които използват перките си, за да се придвижват по океанското дъно, пише в. "Дейли стар", цитиран от БТА.  Изследването, описващо находките, е публикувано в "Marine and Freshwater Research". Видео с представител на един от новооткритите видове бързо се разпространи в интернет пространството

Антарктическото плато: Може ли топенето на ледовете да се компенсира от снеговалежите

Научна експедиция изследва Антарктическото плато, за да установи дали топенето на ледовете може да бъде компенсирано от снеговалежите, съобщиха АФП и БТА. Отговорът на този въпрос е много важен за прогнозите за покачване на морското ниво. За повече от месец френско-италианската експедиция EAIIST (East Antarctic International Ice Sheat Traverse)

Бисквитите се пекат в космоса цели два часа

Шоколадовите бисквити, направени преди месец на Международната космическа станция, са изпечени за два часа, съобщиха Асошиейтед прес и БТА. На Земята за изпичането им са нужни не повече от 20 минути. Все още обаче никой не знае какви са на вкус приготвените в космоса бисквити. Те са замразени в контейнера, в който са били и в космоса

Снимка: butterfly-conservation.org

Пеперудите монарх в Калифорния продължават да намаляват

Популацията на пеперудите монарх, които зимуват в Калифорния, остава малка за втора поредна година, заявиха заели се с преброяването им екоактивисти, цитирани от Асошиейтед прес и БТА. Годишното изследване показва, че в района се срещат около 29 000 пеперуди от вида, чиито красиви криле са оцветени в оранжево и черно

Роботизирано сърце от нов тип може да сложи край на нуждата от трансплантации

Първото в света меко роботизирано сърце е в процес на разработване, и при реализирането на проекта би могло да изчисти списъците на чакащите за трансплантации във Великобритания, съобщи БГНЕС, като цитира в. „Дейли Мирър“. „Хибридното сърце“ ще бъде първото създадено от меки изкуствени мускули и сензори и след това покрито с човешка тъкан

Интернет компаниите в борба за потребители с промоции на „червени пликове"

С наближаването на традиционната Нова година настъпва времето и на борбата за промоции при изпращането на „червени пликове" между китайските интернет компании. Очакванията са тази година китайците да изпратят като подарък онлайн „червени пликове" на стойност над 10 милиарда юана (1,45 милиарда долара)

Шанхай ускорява превръщането си в център за иновации

Шанхай прие закон в понеделник, който ще насърчи превръщането на града в международен център за иновации, предава "Радио Китай". Законът ще осигури подкрепа на иновативните предприятия да организират и участват в големи международни научни проекти и насърчи разпространението и споделянето на най-новите научни изследвания и данни

СНИМКА: Университетът в Мюнхен

Откриха три добре запазени динозавърски яйца в Китай

Три невероятно добре съхранени динозавърски яйца, открити в Китай, разкриха, че овирапторите са мътили яйцата си по същия наин, както това правят днешните птици, съобщава в. "Дейли мейл". Ембрионите в яйцата били изследвани с помощта на неутронно лъчение от учени от университета в Бон, Германия, предава БТА

Учени: Пчелите са най-важното живо същество на планетата

Институтът Earthwatch обяви пчелите за най-важното живо същество на планетата в последния си дебат на Кралското географско дружество в Лондон за 2019 г. Учените също напомниха, че пчелите вече са изложени на риск от изчезване. Последните проучвания сочат, че около 90% от пчелите по света са изчезнали, предава DarikNews

Разкриха тайната на съвършеното еспресо

Учени от Австралия, Великобритания и САЩ твърдят, че са открили формулата за направата на съвършеното кафе еспресо, съобщава ДПА. "От всички разновидности на кафето, еспресото е най-сложната и най-вариращата по качество напитка", констатират специалистите в научното издание "Матър". За да се получи добра консистенция

Индия ще изпрати в космоса роботката Вийомитра преди полета на космонавтите си

Индийската организация за космически изследвания представи човекоподобната роботка Вийомитра, предаде ТАСС. Планирано е тя да полети в космоса преди да бъде изведен в орбита първият индийски екипаж. Тестът с робота ще провери как работят животообезпечаващите системи на космическия кораб "Гаганян". Името на Вийомитра идва от думата "вийом" -

Как се е появил животът на Земята?

Знаем, че животът възниква на нашата планета преди около 3,8 млрд. години от нежива материя. Как се е случило това? Възможно ли е животът да възникне просто така? За разлика от неживата материя, живите организми се нуждаят от хранителни вещества. Те се възпроизвеждат и развиват, следвайки строг генетичен план. Но как всъщност се е появил животът