Схемата за “умен” транспорт в Пловдив - труп за 44 млн. лева, а трябва да я съживят

https://www.24chasa.bg/novini/article/7979966 Схемата за “умен” транспорт в Пловдив - труп за 44 млн. лева, а трябва да я съживят Схемата за “умен” транспорт в Пловдив - труп за 44 млн. лева, а трябва да я съживят www.24chasa.bg
Информационните табла по спирките в града дават объркват ползващите обществения транспорт. Снимки: Евгени Цветков

Екипът на бившия кмет Иван Тотев е подвел с невярна информация управляващия орган на оперативната програма, с чието финансиране е реализиран проектът

Електронната система и информационните табла по спирките не работят вече 4 г., а всичко е платено

“Умните” светофари за 6 млн. лева докараха големи задръствания

Възможно ли е да бъде съживен мъртвец, чиито основни органи не функционират? За медиците е почти изключено.

Новата местна власт в Пловдив обаче се е захванала точно с подобна задача и екипът на кмета Здравко Димитров ще се опита да опровергае медицината.

Защото друг

изход няма

Става въпрос за спасението на 44 млн. лева, похарчени до стотинка от екипа на предишния градоначалник Иван Тотев, за да се направи градският транспорт удобен, модерен и предпочитан.

Вече четвърта година обаче пловдивчани са скандализирани от начина, по който (не) действа електронната система за таксуване, и от невярната и дори комична информация, която дават табелите по спирките.

“Умните светофари”, вместо да облекчават трафика,

създават още

по-кошмарни

задръствания Всичко е платено на изпълнителите безрезервно, а работата е приета без никаква забележка.

Под всеки протокол стои подписът на ръководителя на проекта Борислав Кръстев, настоящ шеф на “Организация и контрол по транспорта” в общината.

От известно време той не отговаря на телефонни обаждания на журналисти, за да обясни защо го е направил или така му е било наредено.

На 20 ноември 2015 г. Кръстев е подписал констативен протокол, че са проведени тестови изпитания на системата за транспорта. И всичко е отчетено като успешно.

Месец по-късно са одобрени исканите за възстановяване средства до прага от 90% на безвъзмездната финансова помощ за междинни плащания. Тогава в нито един автобус не е въведено електронното обслужване. Електронни карти и билети не са пуснати в продажба. Автоматите по спирките и до ден днешен не функционират.

Куриозното е, че на 16 и 17 февруари 2016 г. е извършена проверка от управляващия орган по Оперативна програма “Регионално развитие”. Тогава представител от МРРБ е бил заведен в Центъра за управление на градския транспорт, след което го качили в един рейс и го разходили из града, като успели да го убедят, че системата работи.

Това се оказало достатъчно комисията да излезе със заключение, че всичко “функционира”. В резултат на това становище са изплатени докрай средствата по договора за безвъзмездната финансова помощ, предоставена от оперативната програма на община Пловдив. На практика

тогавашните

местни управници

са подвели с

невярна

информация управляващия орган.

Все едно да наемеш строителна фирма за основен ремонт в жилището ти, а тя да си остави ръцете и стопанинът, без да я контролира, да ѝ плати за свършената работа до стотинка.  

Така пловдивчани оприличават ситуацията с (не)реализирания транспортен проект. За мнозина той е

най-злополучният

в евросъюза

“Опитваме се да реанимираме един труп”, заяви наскоро новият зам.-кмет Тодор Чонов. Бившият шеф на полицията в Пловдив е натоварен от Здравко Димитров да ръководи транспорта. Но е повече от смутен от наследството.

“Има констатирани нарушения, извършени от длъжностни лица, касаещи електронната система за таксуване. Данните са предоставени на разследващите органи”, каза Чонов. И на практика потвърди, че близо 20 млн. лева са платени от предишното общинско ръководство за неработеща електронна система.

“Ще направим всичко възможно тя да тръгне. Но се натъкваме на огромни технически проблеми”, призна той.

Тези дни се разбра, че

фирмата,

монтирала

табелите по

спирките, е

фалирала

“Омега сървис” е била наета като подизпълнител на испанската “Индра Системас”.

През 2016 г. тогавашният кмет Иван Тотев официално обяви, че валидаторите за билети и карти в рейсовете тръгват. Това стана в присъствието на представител на испанската фирма.

Тя спечели през 2015 г. конкурса на общината с ангажимент да изгради електронната система за таксуване и онлайн информацията за пътниците срещу 19 570 062 лв. с ДДС. За наддаването

подадоха

документи

10 фирми, а

бяха допуснати 6

Основният критерий при избора на изпълнител бе икономически най-изгодна оферта. Но общинската комисия се спря на “Индра Системас”, чието ценово предложение значително надвишаваше тези на останалите.  

“Елетроник трафик” тогава предложи 14 847 930 лева без ДДС, но бе отхвърлена. “Обединение удобен транспорт” участва с цена от почти 15 млн. лева, но и тя не бе предпочетена. “Консорциум “Сварко” кандидатства с 15 880 208 лв. без ДДС, но и той не се класира.

Комисията, назначена от тогавашния кмет Иван Тотев, се спря на испанската “Индра Системас” с цена от 16 303 385 лева, а като се начисли и ДДС, сумата стана почти 20 млн. лева.

И започна внедряването на електронната система. Според договора, подписан от Иван Тотев, тя трябваше да заработи на 10 февруари 2016 г.

В противен случай общината е длъжна да търси

неустойки за 8

млн. лева. Това

вече е

невъзможно,

след като протоколите са подписани без забележки от страна на възложителя (общината).

Срокът не беше спазен за старта на електронната система. Тогава Тотев увери, че на 1 април 2016 г. тя ще тръгне, а пловдивчани ще пътуват с 12 вида електронни карти и билети. Но си остана първоаприлска шега.

Повече от 3 години и половина минаха, а ученици, студенти, пенсионери и инвалиди продължават да се редят на опашки пред гишетата за обикновени карти, защото монтираните автомати по спирките не издават електронни. Цяло чудо е, че устройствата още не са обезкостени и предадени за скрап.

Апаратите, монтирани в автобусите, продават билети за 1 лев, но само срещу определени монети, без да връщат ресто. Кондуктори продължават да късат билетчета, а в част от рейсовете с тази задача са натоварени и самите шофьори. Те трябва хем да управляват превозното средство в кошмарния трафик, хем да проверяват карти и да късат билетчета досущ като в междуселски автобуси.

Информационните

табла по

спирките

предизвикват

повече ирония

Хората изобщо не им се доверяват, защото объркването е пълно. Нито едно съобщение за интервалите на пристигащите автобуси не е вярно. Първоначално в рейсовете имаше и гласови съобщения за наближаващите спирки. Но бързо бяха преустановени, защото ударенията на наименованията предизвикваха голям смях. Останаха само текстовите данни, но и те хвърлят в недоумение пътниците.  

Например мнозина се чудят какво означава спирка КТВ. Оказва се, че това е абревиатурата на “Коматевски транспортен възел”. А за спирката до Водната палата се появява надпис ТЕЛК, макар от години тази институция да е преместена оттам.

“Умните светофари”, които са част от транспортния проект, вместо да облекчат движението в Пловдив, докараха още по-големи тапи и задръствания. Над 6 млн. лева са вложени за оборудване на 50 кръстовища в Пловдив с нови светофарни уредби, които трябваше да разтоварят движението.

Задръстванията в Пловдив са всекидневни след
Задръстванията в Пловдив са всекидневни след "реализацията" на транспортния проект.

Наскоро общинският съветник от БСП Йордан Василев разкри, че мигащите устройства са на самотек. Той направил експеримент в късните часове на нощта, когато няма трафик. Оказало се, че независимо от липсата на коли, светофарите светят червено и трябва да се чака дълго на празно кръстовище.

Василев е категоричен, че е наложително да се търси отговорност от виновните за проваления транспортен проект в Пловдив.

Част от него са и изградените 48 км велоалеи в града. Те глътнаха близо 12 млн. лева. Първоначално бе наета една фирма, а после друга ги довърши. Оказва се, че

на много места

настилката по

тях е напукана

и деформирана, което крие риск за колоездачите. Мнозина смятат, че е крайно време с транспортния проект да се заеме прокуратурата, а отделни политически сили като “Съюз за Пловдив”, вече са я сезирали.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от България

Мъж загина при трудова злополука в Сандански

Мъж загина при трудова злополука в Сандански

56-годишен мъж e загинал в петък вечерта след трудова злополука гр.Сандански, съобщава БГНЕС. Към 22 ч. в арматурен цех се е срутило желязо. 56-годишият работник е бил отдолу, вследствие на удара е загинал на място. След извършения оглед от РУП-Сандански, към 3 ч. след полунощ загиналият е транспортиран за аутопсия от съдебен лекар в

Електронни и бездимни цигари

Електронни и бездимни цигари

Какво трябва да знаете за алтернативите на пушенето Въпреки че вредата от пушенето беше доказана още в средата на миналия век, все още стотици милиони мъже и жени по света не могат или не искат да се откажат от вредния навик. Тези, които не искат, често не се замислят за дълготрайните последствия, които димът оказва на тях и близките им

Премиерът, министри и кметове се събират на среща за водната криза в Перник

Премиерът, министри и кметове се събират на среща за водната криза в Перник

Среща-разговор за ситуацията в Перник организира тази сутрин премиерът Бойко Борисов.Проекти за решаване на водната криза в града ще се обсъждат с министрите на околната среда и водите Емил Димитров, на икономиката Емил Караниколов и на енергетиката Теменужка Петкова. При вчерашното си посещение в града

Червеният Драгомир Стойнев приветства депутатите от “Воля” Кръстина Таскова и Пламен Христов. СНИМКА: ВЕЛИСЛАВ НИКОЛОВ

Марешки вдигна цената на “Атака” за вота срещу кабинета (Обзор)

БСП и управляващите ще наддават за шестте им гласа Хората на Сидеров, прогонени от патриотите, отказаха среща на Нинова, но засега нямат позиция Партията на Веселин Марешки може и да подкрепи вота на недоверие към правителството. Това стана ясно след среща на “Воля” с БСП в петък в парламента. “Има вероятност да подкрепим вота

ТЕЦ "Бобов Дол": При нас няма наличие на опасни отпадъци и никой не е доказал това

ТЕЦ "Бобов Дол": При нас няма наличие на опасни отпадъци и никой не е доказал това

От „ТЕЦ-Бобов Дол“ ЕАД изпратиха позиция до медиите.  Припомняме, че в четвъртък прокурори, полицаи и агенти на ДАНС заедно с представители на РИОСВ Перник извършиха следствени действия заради информация за управление на опасни отпадъци не по установения ред и горене без комплексно разрешително.  По-рано днес министърът на околната среда и водите

Новата социална министърка Деница Сачева
обеща бърз преглед работят ли новите закони.

Как Манолова, патриотите и небрежни чиновници оставиха 13 000 болни и стари хора без помощ

Те ще трябва да издържат поне до 1 март, когато се обещава да заработи нова програма 13 хил. възрастни и хора с увреждания ще останат поне до 1 март без личен асистент или домашен помощник от държавата заради три закона, които трябваше да подобрят положението им. Законът за лична помощ бе приет на 6 декември 2018 г

Последно от 24 здраве лого

Мнения

Последно от мила бг лого

Последно от

Последно от 168 часа лого

Последно от

Още от България

Томислав Дончев: Горенето на боклук в България достига 3,5%

Томислав Дончев: Горенето на боклук в България достига 3,5%

Горенето на боклук в България е 3,5%, в някои европейски държави достига до 60%. Това каза в студиото на "Панорама" по БНТ вицепремиерът Томислав Дончев. По думите му контролните системи на държавата не са на нужното ниво - най-вече МОСВ, тъй като трябва да бъдат по-непробиваеми. Според Дончев рециклиращата индустрия е бизнес

Фирма без дейност е получател на 25-те тона боклук от Италия (Обзор)

Фирма без дейност е получател на 25-те тона боклук от Италия (Обзор)

Прокуратурата влезе в ТЕЦ “Бобов дол”, намериха опасни отпадъци и до Луковит Акцията, разпоредена от главния прокурор Иван Гешев за отпадъците в цялата страна, даде резултат в петък. Само за ден разследващите хванаха 25 контейнера с боклук от Италия на пристанище “Варна-Запад”, влязоха в ТЕЦ “Бобов дол” по разследване на престъпления против

Деница Сачева

Мерки! “Болни” плащат глоба и връщат пари на НОИ, ако тръгнат на почивка в чужбина (Обзор)

При съмнение шефът ще праща на повторен преглед  Джипито ще изписва до 7 дни, а за година едва 20  За профилактика само извинителна бележка Хората в болничен, които не спазват предписания им режим на лекуване или пътуват в чужбина, ще бъдат глобявани и ще връщат всичките пари за временна неработоспособност, които са получили от НОИ

Яна Георгиева

Спряха пенсията на жена, обявена от Германия за мъртва (Обзор)

Яна Георгиева е станала жертва на измама с лични данни от приятел на сина ѝ 69-годишна габровка, която през целия си живот не е напускала България, по документи от няколко месеца е покойница в Германия. Смъртният ѝ акт е бил издаден във Фрайбург и изпратен на българските власти. Вследствие на това Яна Георгиева остава без пенсия и всякакви

СЕМИР АБУМЕЛИХ

Семир Абумелих: Не болниците, а фармацевтичната мафия командва историята със скъпите лекарства

Той пита как може вносител на медикамент да обяви цена 1050 лв. и да го регистрира на нея в държавата, а да го дава за 168 лв. “Не е вярно твърдението на началника на здравната каса, че сме купували медикамент за рак само на най-високата цена.” Това коментира Семир Абумелих, собственикът на УМБАЛ “Дева Мария”, пред БНР

Снимка: Архив

Затвориха тунел "Витиня" на АМ "Хемус", след като микробус се запали

Временно беше спряно движението по автомагистрала „Хемус“ в района преди тунела „Витиня“, съобщиха от пресцентъра на МВР. Към 18.40 часа е получен сигнал за възникнало възпламеняване в микробус с метанова уредба. Шофьорът е напуснал превозното средство своевременно, няма пострадали. До погасяването на огъня движението по магистралата посока Варна

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber