Да даряваш извън Коледа с време и усилия - 66 000 откриха своята кауза с TimeHeroes

20 истории, подкрепени от Фондация "Америка за България" и разказани от в. "24 часа"

В този проект ви разказваме истории на българи, които събираме в Клуба на модерните оптимисти, защото трендът днес е да вярваш, че ще успееш. И да има кой да те подкрепи.

Ако винаги сте искали да подкрепите дадена кауза или просто искате да срещнете нови хора и да направите добро, може да изберете своята инициатива и да се запишете за доброволец на https://timeheroes.org/bg/. Там ще намерите пълна информация за каузата, в която искате да се включите.

Да помагаш, но не с пари, а с време и усилия - възможно е с TimeHeroes. Неправителствената организация заедно със своя сайт е най-голямата платформа за доброволчество у нас.

“Нашата идея е да работим, за да има доброволческа култура в България. Има един проблем с думата доброволчество, защото тя се разглежда от по-възрастните като нещо от социализма, което не е много доброволно.

От друга страна, има много млади, за които това като идея липсва изобщо”, казва Павел Кунчев, основател на TimeHeroes. Според него преди да се появи Time Heroes на хората им е било изключително трудно да намират каузи, които да са им интересни и които да не подкрепят само с пари., а сега това става с лесен достъп през платформата.

“Опитваме се да създадем общност от хора, които знаят, че има онлайн инструмент и от него да получават точна и сигурна информация за истински неща, които се случват, и могат да вярват на всичко, публикувано там”, допълва Кунчев.

Каузите, които са на сайта на организацията, могат да продължават една седмица, в друг случай един ден, а понякога могат да отнемат и 5 минути. Те имат социално или културно изражение. Спортните инициативи също имат голяма нужда от доброволци.

Работата в TimeHeroes не е лесна. След като разбира за дадена кауза, екипът започва проверка - дали наистина ще има такова събитие, коя е организацията, която стои отзад и каква е нейната история. Когато се уверят, че всичко е наред, от TimeHeroes качват информацията на сайта си. Стремят се всичко да е ясно и точно написано. Така, докато четат, желаещите да даряват получават отговори на всичките си въпроси.

“След това опитваме да направим много лесна връзката между организатора и желаещите да му помагат. Организаторът получава съобщение, че някой се е записал и той веднага иска от доброволеца малко повече информация. Измерваме това колко е ефективно като контакт. Помагаме на хората, ако имат нужда от повече информация, и се опитваме да направим така, че всички да са щастливи”, казва Павел Кунчев. Убеден е, че екипът му е успял да промени към добро мисленето за това какво е доброволческа кауза.

В момента TimeHeroes има над 1950 инициативи, които са били публикувани, и над 66 хил. души, които ползват платформата.

“Да работиш с доброволци, отнема време и умения. Това, че не плащаш на хората, не означава, че не трябва да се отнасяш към тях по същия начин, по който би се отнесъл с хора, на които плащаш. Трябва да ги мотивираш, да им е интересно, да им е ясно, да разбират какво ще се случи и защо го правят, каква е ползата”, вярва Кунчев.

Чрез обратна връзка TimeHeroes гарантира, че работата с доброволци само ще се подобрява. В края на всяка инициатива организаторът получава формуляр, в който отчита реално колко от записалите се доброволци са участвали и как са се справили. Самите доброволци също оценяват работата с отсрещната страна.

“Така събираме информация на всяка стъпка и разбираме къде има проблем и как може да го решим”, отбелязват от TimeHeroes.

Най-младите доброволци са от основно училище “Стоян Заимов” в Плевен. Те са 7-годишни и са чели книжки на деца в близка детска градина. В много каузи се включват и хора над 70 години. Пенсионерка помагала на дом за слепи хора до Южния парк в София. Възрастната жена помагала на незрящите да се разхождат.

“Повечето смятат, че за да си доброволец, трябва да имаш време, да си млад, а не е точно така. Има много личности с кариери на високи позиции в големи компании, които помагат като доброволци и въобще не говорят за това. Те не се тупат в гърдите и се чувстват добре от това, което правят”, обяснява Кунчев. Добавя, че първия път, когато се присъединиш към кауза, си притеснен и имаш хиляди въпроси, а много желаещи дори се отказват в последния момент.

Когато отидат на място обаче, виждат, че няма нищо сложно. С доброволчеството хората постепенно стават по-енергични и позитивни.

“Един път като участваш, се отпускаш и започваш да избираш най-правилната за себе си кауза”, разкрива Павел.

Студентите ползват доброволчеството като бонус. От TimeHeroes са обсъдили с български университети идеята, когато приемат студенти, да дават допълнително точки или предимство за тези, които кандидатстват с много добри оценки, но имат и доброволчески опит. Такова правило е прието в много университети в чужбина.

“Тъй като в доброволчеството няма пари, доверието е всичко, с което работим”, обобщава Павел Кунчев.

Показват вече 3 години герои, направили нещо смислено и с голям ефект

Bече 3 години TimeHeroes отличава с награди героите в доброволчеството. “Основната ни цел е да покажем различни хора всяка година и не да извеждаме най-добрия доброволец или най-добрата кауза, или най-успешната организация. Идеята е да покажем човек, който е направил нещо много интересно и е имало голям ефект - вижте го. Или тази организация с малко средства е постигнала голям ефект”, казва основателят на TimeHeroes Павел Кунчев. Той създава неправителствената организация през 2011 г. с още трима души. Срещат се на събитие и започват да дебатират по темата за доброволчеството, която всеки от тях иска да развие.

“В началото беше като хоби, вечер 4-мата основатели се събирахме след работа и започвахме да обсъждаме идеи. През 2011 г. България беше според официалната статистика на Евробарометър последна в ЕС като процент колко хора участват в доброволчески инициативи. 

Беше трудно да започнем, защото в началото организациите се дърпаха”, разказва Павел. Той е завършил стопанско управление в Софийския универститет. Винаги обаче искал да се занимава с реклама и затова започнал да продава реклама на различни места. През 2015 г. Павел решава да се посвети изцяло на TimeHeroes. Среща големи трудности с финансирането, тъй като при тях всичко е безплатно и трябва постоянно да търсят спонсори. Въпреки това всеки ден ходи с най-голямо удоволствие на работа.

“Чрез работата си имах възможността да се науча как се управляват хора и организация, как да направиш така тя да съществува. Как да мислиш нещо ново”, споделя Павел своя опит. Тези негови качествата му печелят стипендия на фондация “Обама” в Колумбийския университет в Ню Йорк. 

Автор на статията

Стоян Илков Стоян Илков


Споделете статията

Четете още