В атмосферата на екзопланети често има малки количества вода

https://www.24chasa.bg/novini/article/7968871 В атмосферата на екзопланети често има малки количества вода В атмосферата на екзопланети често има малки количества вода www.24chasa.bg
В атмосферата на екзопланети често има малки
количества вода

В атмосферите на екзопланети, които кръжат около далечни звезди, в редица случаи има вода, но в малки количества, сочат резултатите от изследване, цитирани от в. "Дейли мейл".

Учените изследвали 19 екзопланети за 5-годишен период. Те заключили, че вода често се забелязва в тези далечни светове. Водни пари били открити в атмосферите на 14 от 19-те екзопланети, а елементите натрий и калий - в атмосферите на 6 от екзопланетите.

Водата е от ключово значение за разпространение на живота, а наличието й в атмосферите на далечни екзопланети подхранва надежди за бъдещи открития. Получените резултати вероятно ще са от полза в търсенето на извънземен живот.

"Като се има предвид, че водата има ключово значение в разбиранията ни за обитаемост на Земята, е важно да се разбере колко вода може да бъде открита в планетни системи, различни от нашата", заяви Нику Мадусудан от Кембриджския университет.

Специалистите са търсили мини-нептуни и супер-юпитери, чиито размери са съответно от 10 до 200 пъти по-големи от тези на Земята. Те са с голямо съдържание на водород, но орбитират около различни от Слънцето звезди, а температурата на повърхността им варира от 20 градуса Целзий до над 2000 градуса Целзий.

Учените смятат, че това е най-прецизният молекулярен и термичен анализ, правен някога. "Невероятно е да се наблюдава изобилие на малки количества вода в атмосферите на планети, които кръжат около различни звезди", отбеляза Мадусудан.

Учените са използвали данни, събрани от космическите телескопи "Хъбъл" и "Спицър" и от наземни телескопи в Чили и Испания. Наблюденията били комбинирани с компютърни модели и статистически анализ, за да се прецени количеството на всяко химично вещество в атмосферата. Водородът, натрият, кислородът и други химични елементи имат уникални "подписи", които може да се използват, за да се установи съставът на всяка планета.

Откритото от учените малко количество водни пари повдига въпроси, свързани с опознаването на химични процеси, които са замесени във формирането на планети. "Количественото измерване на тези химични вещества в атмосферите на екзопланети е удивително, като се има предвид, че все още не сме направили същото, що се отнася до газови гиганти в Слънчевата система, включително Юпитер", поясни Луис Уелбанкс от екипа.

Резултатите от изследването са публикувани в Astrophysical Journal Letters.

Индийски робот на космически кораб ще бъде "роднина" на робота Фьодор