Астронавти за трети път ремонтират на спектрометъра на МКС в открития космос

Астронавти за трети път ремонтират на спектрометъра на МКС в открития космос

Американският астронавт Андрю Морган и италианският Лука Пармитано днес за трети път през последните три седмици излязоха в открития космос, за да ремонтират алфа-магнитния спектрометър, инсталиран на корпуса на Международната космическа станция (МКС), предаде ТАСС. Те излязоха в открития космос също на 15 и 22 ноември.

Спектрометърът с тегло 7,5 тона, чиято разработка отне 14 години и струваше 1,5 милиарда долара, беше доставен на МКС със совалката "Индевър" през 2011 г. В създаването му участваха 56 институции от 16 страни, включително Русия. С негова помощ учените се надяват да открият следи от антиматерия, да изучат състава и енергийния спектър на първичните космически лъчи, което ще помогне да се разбере как се е формирала Вселената, предава БТА.

Очакваше се спектрометърът да работи без сериозни проблеми в продължение на 10-18 години. Повредите обаче започнаха три години след въвеждането му в експлоатация. В случай че ремонтът е успешен, изследванията с помощта на спектрометъра ще може да продължат до 2024 г.

Освен Морган и Пармитано, на МКС в момента работят руснаците Александър Скворцов и Олег Скрипочка и американките Кристина Кох и Джесика Меир.

Китайска компания започна трета фаза на изпитания на ваксина срещу COVID-19

Китайската компания "Синовак байотек" започна трета фаза на изпитания на проектоваксината си срещу COVID-19 върху 1620 пациенти в Индонезия, съобщи Ройтерс. "Синовак" обяви вчера резултатите от втората фаза на изпитанията на препарата, който разработва заедно с индонезийската фирма "Био фарма". Те показват

Изображението на планетата-джудже Церера като воден свят е предоставено от  Anton Ermakov, UC Berkeley, NASA/JPL

Планетата-джудже Церера е воден свят, под леда й има много сол

Планетата-джудже Церера е воден свят и под замръзналата й повърхност има резервоар със солена вода, съобщи Ройтерс. От откриването й през 1801 г. между Марс и Юпитер, Церера е смятана първо за планета, след това за астероид, а сега за планета- джудже. Независимо от определението, винаги е интригувала специалистите

Британски климатолози установиха, че почти цялата полярна ледена шапка може да изчезне напълно през лятото до 2035 г. СНИМКА: Pixabay

Климатолози: Арктика може да остане без лед до 2035 г.

Британски климатолози установиха, че почти цялата полярна ледена шапка може да изчезне напълно през лятото до 2035 г., изучавайки състоянието на Арктика през последния междуледников период, съобщи ТАСС. "Знаем, че Арктика се променя значително под влиянието на глобалното затопляне. Проучвайки какво се случи с него през последния топъл период от