Само 25 км остават от “Струма”, но те са най-сложни и спорни

https://www.24chasa.bg/novini/article/7931004 Само 25 км остават от “Струма”, но те са най-сложни и спорни Само 25 км остават от “Струма”, но те са най-сложни и спорни www.24chasa.bg
Само 25 км остават от “Струма”, но те са най-сложни и спорни

Идеята на еколозите за 15-километров тунел не е възможна, но те все така държат на нея

Довършването на магистрала “Струма” и изграждането на последните около 25 километра, които да преодолеят Кресненското дефиле, е един от най-сложните проекти за пътното строителство у нас.

Преди по-малко от месец пътната агенция избра строител - “Грома холд”, за участък от 13,2 километра от магистралата през дефилето. Това е платното в посока от Кулата към София, което ще минава източно от дефилето по изцяло ново трасе.

В този участък ще бъдат построени 3 тунела - “Симитли” (с дължина 211 м), “Ракитна” (1135 м) и “Стара Кресна” (1052 м). Ще има и 10 виадукта с обща дължина 3,5 км, три надлеза и подлеза. Достъпът до този участък ще става чрез три пътни възела - “Полето”, “Мечкул” и “Стара Кресна”. Срокът за изпълнение e 1556 дни и включва времето за проектиране и строителство.

Другият лот, който е около 10 километра, има прогнозна стойност 516 млн. лв., но по него предстои процедура по избор на изпълнител.

Все още не е потвърдено цялото европейско финансиране за “Струма” през Кресненското дефиле. Пътната агенция изпрати апликационната форма в началото на август и с нея кандидатства за малко над 454 млн. лв. Общата стойност на отсечката е 1,1 млрд. лв. и затова правителството пое ангажимент за 741 млн. лв., ако ЕК откаже финансиране за следващия период. Подобен ход беше наложителен, за да се покаже пред Брюксел, че

при всички

случаи

държавата

ще построи

магистралата

Остават и едни 80 млн. лв. за реконструкция на съществуващия път през дефилето, който трябва да се превърне в платното на магистралата в другата посока.

Още преди 3 години държавата застана зад идеята за изграждането на тази отсечка чрез разделяне на двете платна, вместо да се опитва да прави гигантски тунел от малко над 15 километра, който щеше да е третото по дължина подобно съоръжение в Европа. Но пък на него държат екоорганизации и поради това се противопоставят на проекта с две платна.

Именно този спор бе причината за забавянето на “Струма”. Различни екоорганизации са атакували пред съда десетки пъти процедури за магистралата, държейки на големия тунел.

Но проектът за него бе изоставен от почти всички пътни специалисти у нас. Становище има от различни браншови организации и учени - от камарата на на строителите, камара “Пътища”, Университета по архитектура, строителство и геодезия, БАН.

Прокопаването

на такъв тунел

би нанесло

непоправими

вреди

на защитените зони “Кресна - Илинденци” и “Кресна”. Защото според различните пресмятания това ще означава да се извлекат между 8 и 15 милиона кубически метра земна маса.

Това огромно количество пръст и скали трябва да се превози от тежки машини и да се депонира, а за тези камиони трябва да се направят временни пътища в дефилето. Не че това е невъзможно, но със сигурност само прокопаването ще продължи около 4-5 години и милионите курсове на техниката ще нанесат необратими поражения на околната среда, независимо дали точно около тези пътища има защитени видове, или не.

Обикновено при извличане на земна маса в такива райони тя се полага под другите пътни участъци. В случая обаче и това е невъзможно, тъй като в скалите има много радиоактивни елементи. “Изследвания са показали, че в района на бъдещия тунел

има ураново

находище и

повишена

концентрация на

радионуклеиди

Това поставя в риск живота и здравето на самите строители, а и радиоактивната земна маса не може просто така да се извади на повърхността”, каза инж. Иван Бойков, бивш изпълнителен директор на Камарата на строителите в България.

За тази цел е нужно да се направи хранилище, а такова не е предвиждано и би увеличило допълнително разходите. Освен че самото му изграждане ще трае около 4 години, които трябва да предхождат прокопаването на тунела, съоръжението ще струва десетки милиони. А при изваждането на радиоактивната пръст винаги има опасност с радиация да се замърсят подземните води в дефилето.

Друг минус на 15-километровия тунел е, че той трябва да премине през място, на което се е случило едно от най-силните земетресения в историята на Европа. На 4 април 1904 г. са регистрирани две силни земетресения с разлика от 23 минути, като едното е било с магнитуд 7,1 а другото – 7,8 по скалата на Рихтер.

Най-значителните повърхностни деформации са установени в Симитлийския гребен и в Кресненското дефиле, където по време на труса е имало разкъсвания на земната повърхност с амплитуда повече от 3 метра. А тунелът според предвижданията трябва да пресича основните активни структури, които са генерирали тези размествания, което е най-малкото опасно.

При строителството на тунела ще се наложи да се дренират скални масиви, което означава големи площи около тях да се окажат без вода. Това би имало много неблагоприятни екологични последици и за растителните, и за животинските видове в района.

Дренажните води със сигурност ще се окажат радиоактивни, а това означава под тях да се правят пречистващи съоръжения. Точно това е елементът, който прави несигурни каквито и да било пресмятания за стойността за тунела.

Той може да струва 1,7 млрд. лв. по най-консервативните пресмятания, но може да стигне и до 6-7 милиарда лева. С които спокойно могат да се направят две други магистрали.

Самата експлоатация на такъв дълъг тунел е допълнително предизвикателство и за да се отговори на изискванията, трябват много пари не само по време на строителството, а и след това.

Изискванията при такива съоръжения са, освен да има вентилационни шахти, на всеки 5 километра да има евакуационни съоръжения, които да позволяват при инцидент хората да бъдат извеждани от тунела. За всички тези обслужващи съоръжения е необходимо

да се прокопаят

допълнителни

пътища в

самото дефиле,

което също нанася вреди на природата.

Сметката за експлоатационните разходи показва, че само денонощното осветление и вентилация на 15-километровия тунел биха стрували при сегашните цени на тока около 50 млн. лв. годишно. За сравнение зимното поддържане на пътищата в цяла България струва около 250-300 млн. лв. годишно.

Самият процес на строителство на един толкова дълъг тунел, освен че продължава дълго – поне 5-6 години, ще затрудни в максимална степен движението през дефилето, което отдавна е прехвърлило 20 хиляди автомобила на денонощие. Да се координира движението на цялата тежка техника, която ще копае, и на хилядите камиони, които ще пренасят скални маси, с обичайното движение през този участък е нещо, с което малцина у нас биха се осмелили да се захванат.

Рисковете при експлоатацията на такъв дълъг тунел също не са за пренебрегване. Според доц. Румен Миланов, бивш шеф на НСО и преподавател в УАСГ, у нас няма достатъчно добра експертиза за опазване на живота и здравето на хората при евентуален инцидент в такова сложно съоръжение. “Спасителните дейности при тежки аварии в такъв тунел са несравнимо по-сложни, отколкото при каквито и да било други пътни съоръжения в България. Да не говорим, че тунелът може да привлече интерес за извършване на терористични действия”, каза доц. Миланов.

Според пътни строители самият ОВОС на големия тунел през 2007-2008 г. е бил непълен и докладът по него е бил

приет

изключително

само под

обществения

натиск на

еколозите

Твърде възможно е техните действия да са провокирани от съвсем други интереси, чиито действия защитават.

Примерно големи фирми, които смятат, че най-малкото биха могли да бъдат наети за подизпълнители на тунела. Неяснотите колко точно ще струва 15-километровият тунел със сигурност разпалват въображението на не един и двама бизнесмени.

Преди няколко месеца бяха пуснати за движение 6,5 км от “Струма” след Благоевград. Чрез нея ще се избягва влизането в града и създаването на тапи в него.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Бизнес

Теменужка Петкова. Кадър Би Ти Ви

Теменужка Петкова: Някои искат да опорочат намалението на цената на газа (Обновена)

Някои среди се опитват да опорочат безпрецедентното поевтиняването на газа с над 40%. Това каза енергийният министър Теменужка Петкова в „Лице в лице“ по Би Ти Ви по повод на скандала със скока в цената на топлинната енергия. По думите ѝ до този резултат се е стигнало заради „комуникационен вакуум“

Росен Желязков Снимка: Архив

Росен Желязков: Финансовите програми в телекомуникациите ще укрепят цифровия суверенитет на Европа

Секторните финансови инструменти - Програмата за цифрова Европа и Механизмът за свързване на Европа, ще укрепят цифровия суверенитет на Европейския съюз. Това е заявил министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков по време на видеоконферентно заседание на министрите по телекомуникации

Винарна Снимка: ДФЗ

От 6 юли започва втори прием по мярката за инвестиции във винарни

От 6 до 10 юли 2020 г. ще се проведе втори прием по мярка "Инвестиции в предприятия" от Националната програма за подпомагане на лозаро-винарския сектор 2019 - 2023 г. Приемът ще бъде целеви само за кандидати, които ще искат авансово плащане до 15 октомври 2020 г., съобщиха от Държавен фонд "Земеделие"

Проф. д-р Димитър Димитров, ректор на Университета за национално и световно стопанство, връчи плакет на министър Емил Караниколов. Снимка: МИ

Емил Караниколов откри първото заседание на Експертния консултативен съвет

Министърът на икономиката Емил Караниколов откри първото заседание на Експертния консултативен съвет, който е сформиран към министерството. На него присъстваха представители на икономическото ведомство, второстепенни разпоредители към министерството, както представители на научния потенциал на Университета за национално и световно стопанство

Председателят на КЕВР Иван Иванов СНИМКА: Архив

КЕВР даде указания на "Топлофикация София" за сметките на абонатите

След изготвянето на изравнителните сметки за отоплителния сезон "Топлофикация София" ЕАД трябва да представи на всички клиенти в проверените жилищни сгради информация за реално изразходваната от тях и фактурирана топлинна енергия за периода декември 2019 - март 2020 г, както и дължимите суми от корекции

ГЕРБ предлага държавни онлайн казина, комисията по хазарта става агенция към МС

ГЕРБ предлага държавни онлайн казина, комисията по хазарта става агенция към МС

Мнозинството може да подкрепи предложение на Валери Симеонов, който пък направи списък на курорти, в които да има игрални зали Държавата да има право да получава лиценз за организирането на онлайн игри в казино. Право да организират игри в казината да имат само дружества с ограничена отговорност и акционерни компании с поименни акции

Последно от 24 здраве лого

Мнения

Последно от мила бг лого

Последно от

Последно от 168 часа лого

Последно от

Още от Бизнес

Петя Аврамова СНИМКА: МРРБ

Инвестирали над 13 млн. лв. за 3 години за ремонт на пътя Карнобат – Бургас

Над 13 млн.лв са инвестирани през последните три години в ремонтни дейности на около 11 километра от първокласния път Карнобат – Бургас. Това съобщи министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова по време на днешния парламентарен контрол, цитирана от пресцентъра на МРРБ. „Предвид значението на трасето като основна пътна

Oтвориха офертите на кандидатите за ремонта на 73 км второкласни пътища

Oтвориха офертите на кандидатите за ремонта на 73 км второкласни пътища

Отворени са ценовите оферти на допуснатите участници в обществената поръчка за избор на изпълнител на рехабилитацията на 26,9 км от път II-53 Поликраище - Елена - Сливен и на 46,7 км от път II-23 Русе - Кубрат. Проектите ще се финансират със спестения финансов ресурс и осигурените допълнително 40 млн. лв. от ОП „Региони в растеж“ 2014-2020 г

СНИМКИ: Радио Китай

Чуждестранните компании обмислят да увеличат производствените си вериги в Китай

Говорителят на китайското Министерство на търговията Гао Фън заяви, че развитието на външната търговия на Китай е устойчиво и има голям потенциал, предаде Радио Китай. Добрите перспективи няма да бъдат променяни. В момента много от чуждестранните компании планират да увеличат производствените си вериги в Китай, подчерта той

Китайският премиер Ли Къцян СНИМКА: Радио Китай

Китай ще подкрепи с 20 млн. долара световния ваксинален съюз в битката с COVID-19

Китайският премиер Ли Къцян обяви вчера, че китайското правителство ще подкрепи с 20 милиона щатски долара световния ваксинален съюз GAVI, за да се отговори на предизвикателствата от COVID-19, съобщава Радио Китай. Той заяви това по време на световната среща на върха за ваксините, чийто домакин бе Великобритания

С кредита ще се финансира и разширяването на газовото хранилище в Чирен.

400 млн. евро търси от банки "Булгартрангаз" за "Балкански поток", газовата връзка със Сърбия и Чирен (обновена)

400 млн. евро финансиране от банки търси "Булгартрасгаз" за "Балкански поток" за междусистемната газова връзка със Сърбия и за разширението на хранилището в Чирен. Това става ясно от покана на компанията за подаване на оферти за отпускане на кредит за оперативни и инвестиционни разходи на дружеството. Срокът за изплащане на кредита е 6 години

Ново звено в Европол ще се бори с финансовите престъпления в ЕС

Ново звено в Европол ще се бори с финансовите престъпления в ЕС

Европейският съюз създаде днес звено от следователи заради очакваното нарастване на финансовите престъпления в икономическата криза, предизвикана от пандемията от COVID-19, и измамите с държавни субсидии, предаде Ройтерс. Европейският център за финансови и икономически престъпления ще бъде под шапката на Европол и в него ще работят 65 анализатори

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber