Само 25 км остават от “Струма”, но те са най-сложни и спорни

https://www.24chasa.bg/novini/article/7931004 Само 25 км остават от “Струма”, но те са най-сложни и спорни Само 25 км остават от “Струма”, но те са най-сложни и спорни www.24chasa.bg
Само 25 км остават от “Струма”, но те са най-сложни и спорни

Идеята на еколозите за 15-километров тунел не е възможна, но те все така държат на нея

Довършването на магистрала “Струма” и изграждането на последните около 25 километра, които да преодолеят Кресненското дефиле, е един от най-сложните проекти за пътното строителство у нас.

Преди по-малко от месец пътната агенция избра строител - “Грома холд”, за участък от 13,2 километра от магистралата през дефилето. Това е платното в посока от Кулата към София, което ще минава източно от дефилето по изцяло ново трасе.

В този участък ще бъдат построени 3 тунела - “Симитли” (с дължина 211 м), “Ракитна” (1135 м) и “Стара Кресна” (1052 м). Ще има и 10 виадукта с обща дължина 3,5 км, три надлеза и подлеза. Достъпът до този участък ще става чрез три пътни възела - “Полето”, “Мечкул” и “Стара Кресна”. Срокът за изпълнение e 1556 дни и включва времето за проектиране и строителство.

Другият лот, който е около 10 километра, има прогнозна стойност 516 млн. лв., но по него предстои процедура по избор на изпълнител.

Все още не е потвърдено цялото европейско финансиране за “Струма” през Кресненското дефиле. Пътната агенция изпрати апликационната форма в началото на август и с нея кандидатства за малко над 454 млн. лв. Общата стойност на отсечката е 1,1 млрд. лв. и затова правителството пое ангажимент за 741 млн. лв., ако ЕК откаже финансиране за следващия период. Подобен ход беше наложителен, за да се покаже пред Брюксел, че

при всички

случаи

държавата

ще построи

магистралата

Остават и едни 80 млн. лв. за реконструкция на съществуващия път през дефилето, който трябва да се превърне в платното на магистралата в другата посока.

Още преди 3 години държавата застана зад идеята за изграждането на тази отсечка чрез разделяне на двете платна, вместо да се опитва да прави гигантски тунел от малко над 15 километра, който щеше да е третото по дължина подобно съоръжение в Европа. Но пък на него държат екоорганизации и поради това се противопоставят на проекта с две платна.

Именно този спор бе причината за забавянето на “Струма”. Различни екоорганизации са атакували пред съда десетки пъти процедури за магистралата, държейки на големия тунел.

Но проектът за него бе изоставен от почти всички пътни специалисти у нас. Становище има от различни браншови организации и учени - от камарата на на строителите, камара “Пътища”, Университета по архитектура, строителство и геодезия, БАН.

Прокопаването

на такъв тунел

би нанесло

непоправими

вреди

на защитените зони “Кресна - Илинденци” и “Кресна”. Защото според различните пресмятания това ще означава да се извлекат между 8 и 15 милиона кубически метра земна маса.

Това огромно количество пръст и скали трябва да се превози от тежки машини и да се депонира, а за тези камиони трябва да се направят временни пътища в дефилето. Не че това е невъзможно, но със сигурност само прокопаването ще продължи около 4-5 години и милионите курсове на техниката ще нанесат необратими поражения на околната среда, независимо дали точно около тези пътища има защитени видове, или не.

Обикновено при извличане на земна маса в такива райони тя се полага под другите пътни участъци. В случая обаче и това е невъзможно, тъй като в скалите има много радиоактивни елементи. “Изследвания са показали, че в района на бъдещия тунел

има ураново

находище и

повишена

концентрация на

радионуклеиди

Това поставя в риск живота и здравето на самите строители, а и радиоактивната земна маса не може просто така да се извади на повърхността”, каза инж. Иван Бойков, бивш изпълнителен директор на Камарата на строителите в България.

За тази цел е нужно да се направи хранилище, а такова не е предвиждано и би увеличило допълнително разходите. Освен че самото му изграждане ще трае около 4 години, които трябва да предхождат прокопаването на тунела, съоръжението ще струва десетки милиони. А при изваждането на радиоактивната пръст винаги има опасност с радиация да се замърсят подземните води в дефилето.

Друг минус на 15-километровия тунел е, че той трябва да премине през място, на което се е случило едно от най-силните земетресения в историята на Европа. На 4 април 1904 г. са регистрирани две силни земетресения с разлика от 23 минути, като едното е било с магнитуд 7,1 а другото – 7,8 по скалата на Рихтер.

Най-значителните повърхностни деформации са установени в Симитлийския гребен и в Кресненското дефиле, където по време на труса е имало разкъсвания на земната повърхност с амплитуда повече от 3 метра. А тунелът според предвижданията трябва да пресича основните активни структури, които са генерирали тези размествания, което е най-малкото опасно.

При строителството на тунела ще се наложи да се дренират скални масиви, което означава големи площи около тях да се окажат без вода. Това би имало много неблагоприятни екологични последици и за растителните, и за животинските видове в района.

Дренажните води със сигурност ще се окажат радиоактивни, а това означава под тях да се правят пречистващи съоръжения. Точно това е елементът, който прави несигурни каквито и да било пресмятания за стойността за тунела.

Той може да струва 1,7 млрд. лв. по най-консервативните пресмятания, но може да стигне и до 6-7 милиарда лева. С които спокойно могат да се направят две други магистрали.

Самата експлоатация на такъв дълъг тунел е допълнително предизвикателство и за да се отговори на изискванията, трябват много пари не само по време на строителството, а и след това.

Изискванията при такива съоръжения са, освен да има вентилационни шахти, на всеки 5 километра да има евакуационни съоръжения, които да позволяват при инцидент хората да бъдат извеждани от тунела. За всички тези обслужващи съоръжения е необходимо

да се прокопаят

допълнителни

пътища в

самото дефиле,

което също нанася вреди на природата.

Сметката за експлоатационните разходи показва, че само денонощното осветление и вентилация на 15-километровия тунел биха стрували при сегашните цени на тока около 50 млн. лв. годишно. За сравнение зимното поддържане на пътищата в цяла България струва около 250-300 млн. лв. годишно.

Самият процес на строителство на един толкова дълъг тунел, освен че продължава дълго – поне 5-6 години, ще затрудни в максимална степен движението през дефилето, което отдавна е прехвърлило 20 хиляди автомобила на денонощие. Да се координира движението на цялата тежка техника, която ще копае, и на хилядите камиони, които ще пренасят скални маси, с обичайното движение през този участък е нещо, с което малцина у нас биха се осмелили да се захванат.

Рисковете при експлоатацията на такъв дълъг тунел също не са за пренебрегване. Според доц. Румен Миланов, бивш шеф на НСО и преподавател в УАСГ, у нас няма достатъчно добра експертиза за опазване на живота и здравето на хората при евентуален инцидент в такова сложно съоръжение. “Спасителните дейности при тежки аварии в такъв тунел са несравнимо по-сложни, отколкото при каквито и да било други пътни съоръжения в България. Да не говорим, че тунелът може да привлече интерес за извършване на терористични действия”, каза доц. Миланов.

Според пътни строители самият ОВОС на големия тунел през 2007-2008 г. е бил непълен и докладът по него е бил

приет

изключително

само под

обществения

натиск на

еколозите

Твърде възможно е техните действия да са провокирани от съвсем други интереси, чиито действия защитават.

Примерно големи фирми, които смятат, че най-малкото биха могли да бъдат наети за подизпълнители на тунела. Неяснотите колко точно ще струва 15-километровият тунел със сигурност разпалват въображението на не един и двама бизнесмени.

Преди няколко месеца бяха пуснати за движение 6,5 км от “Струма” след Благоевград. Чрез нея ще се избягва влизането в града и създаването на тапи в него.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Бизнес

СНИМКА: pixabay

Китай предоставя все повече улеснения за търговията

Според годишен доклад на китайски изследователски център, показателят за улесненията за търговията в Китай през 2019 г. е достигнал 76,93, което е с 5,13 пункта повече в сравнение с 2017 г. На фона на забавянето на световната търговия Китай предоставя все повече удобства, което съдейства за стабилното развитие на външната търговия и изграждането

Още 1,38 млрд. лв. за довършване на цялата магистрала “Хемус”

Още 1,38 млрд. лв. за довършване на цялата магистрала “Хемус”

С тях ще се финансират последните 88,9 км. Още 1 млрд. лева са за зимно поддържане и ремонти 1,38 млрд. лв. за довършване на последните 88,9 км от магистрала “Хемус” се ангажира да осигури правителството, реши на заседанието си в сряда кабинетът. Това е участъкът след връзката с пътя Русе - Велико Търново до строящия се в момента участък

СНИМКА: Pixabay

Федералният резерв на САЩ остави без промяна основната лихва

Управлението за Федералния резерв на САЩ остави днес ключовата лихва без промяна, но каза, че ще наблюдава ниската инфлация и развитията в световната икономика, съобщи АФП. Очакваното решение на американската централна банка остави лихвата в сегашния диапазон 1,5-1,75%, като тя остава на нивата след третото намаляване за годината през октомври

Онлайн поръчки тръгват от януари

Онлайн поръчки тръгват от януари

От 1 януари догодина възлагането на обществените поръчки за три групи институции ще става чрез електронната платформа според приет от правителството график. В първия етап онлайн ще са поръчките на Министерския съвет, министерствата, държавните комисии и агенции. Този срок е и за второстепенните разпоредители с бюджет към Министерството на

Отлагат системата "бонус-малус" за след 1-ви януари

Отлагат системата "бонус-малус" за след 1-ви януари

Поредно отлагане на системата "Бонус-малус" за застраховката "Гражданска отговорност". Днес от Комисията за финансов надзор, която е водеща при подготовката на системата, обявиха, че обсъждането ѝ ще продължи и след 1 януари, предава БНТ. Предстои направените вече предложения и коментари да бъдат разгледани от финансовия регулатор

СНИМКИ: Министерство на туризма

Ангелкова: Италия е сред важните ни икономически и туристически партньори

Италия е сред важните икономически и туристически партньори на България и между двете страни се развива активно сътрудничество, което може да се насърчи с нови инициативи. Една от тях е провеждане на двустранен бизнес форум с фокус върху туризма през месец май следващата година в Силистра. Това заяви министърът на туризма Николина Ангелкова на

Последно от 24 здраве лого

Мнения

Последно от мила бг лого

Последно от

Последно от 168 часа лого

Последно от

Още от Бизнес

Томислав Дончев Снимка: 24 ЧАСА

Дончев към кметовете: Фокус през следващите години ще са иновациите

Следващите четири години трябва да се работи в практически различна среда. Досега основен фокус е да се разрешават проблемите. Наред с тяхното решаване, все по-голям става залогът за стратегическо мислене за това как трябва да се развива дадена община. Това каза вицепремиерът Томислав Дончев на форума на Националното сдружение на общините в

Фонд "Земеделие" изплаща субсидиите на
производители по СЕПП на 16 декември

Фонд "Земеделие" изплаща субсидиите на производители по СЕПП на 16 декември

Държавен фонд "Земеделие" /ДФЗ/ ще изплати 635 млн. лв., предвидени за плащания по Схемата за единно плащане на площ (СЕПП) и 115 млн. за схемите за обвързано подпомагане. Земеделските стопани ще получат субсидиите си, съгласно разчетите за декември, които се запазват без промяна от първоначално одобрените директни плащания по линия на Европейския

Нено Димов Снимка: Архив

През 2019 г. "Околна среда" е обявила 18 процедури за 611 млн. лева

През 2019 г. ОП "Околна среда" е обявила 18 процедури за 611 млн. лева. Сключени са 52 договора за 654 млн.лв., съобщи министърът на околната среда и водите Нено Димов пред участниците във форум на Националното сдружение на общините в Република България. В сферата на водите са сключени общо 39 договора на стойност над 1,8 млрд.лв

СНИМКА: Архив

Прекратиха 3 концесии за добив на подземни богатства

Прекратяват се три концесионни договора за добив на подземни богатства, съобщи правителствената пресслужба след днешното заседание на Министерския съвет. Концесионният договор за добив на строителни материали - андезитобазалти, от находище „Бозалъка“ ще бъде прекратен едностранно от държавата поради неизпълнение на основни договорни задължения от

Нено Димов. Снимка Архив

Нено Димов: Общините ще плащат 69 лв. такса за депониране догодина

Общините ще плащат по 69 лв. такса за всеки тон депониран отпадък през 2020 г., а не планираните 95 лв. Това заяви министърът на околната среда и водите Нено Димов по време на форума на НСОРБ. В момента таксата е 57 лв. на тон. Заради недоволството на общините от планираното сериозно увеличение обаче е взето решение то да се случи на етапи в

Бойко Борисов на среща с експерти от Държавния департамент по енергетика на САЩ Снимка: Министерският съвет

САЩ пратили експертите си да помогнат да станем енергиен хъб на Балканите

Eкип от експерти по ядрени и изкопаеми горива от Държавния департамент и от Департамента по енергетика на САЩ са на посещение в България от 8 до 13 декември 2019 г., съобщи посолството на САЩ в София. Делегацията е предвождана от заместник-помощник държавния секретар в Бюрото по международна сигурност и неразпространение Ан Гензър

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber