Толтаксите за масовия тежкотоварен трафик ще са от 4 до 7 ст. на километър

https://www.24chasa.bg/novini/article/7870375 Толтаксите за масовия тежкотоварен трафик ще са от 4 до 7 ст. на километър Толтаксите за масовия тежкотоварен трафик ще са от 4 до 7 ст. на километър www.24chasa.bg
Толтаксите за масовия тежкотоварен трафик ще са от 4 до 7 ст. на километър

Толтаксите за масовия тежкотоварен трафик – с тегло между 3,5 тона и 12 тона, ще са от 4 до 7 ст. на километър, в зависимост от емисионния клас на превозното средство. Това предвижда проектът на Тарифа за таксите, които се събират за ползване на републиканската пътна мрежа, публикуван днес за обществено обсъждане, съобщават от МРРБ.

Предлага се първоначалният обхват на тол системата да е 6050 км – автомагистрали, първи и частично втори клас пътища. Така 14 000 км от дългата близо 20 000 км републиканска пътна мрежа ще бъде безплатна за товарните автомобили над 3,5 тона. След старта на тол системата тези превозни средства няма да плащат и винетка за пътната мрежа извън обхвата на толуваните пътища.

С тарифата се въвежда справедлив модел на таксуване на пътните превозни средства, съобразен с европейския принцип – който изхабява пътя повече, плаща повече. Тол таксите са обвързани с екологичната категория на превозното средство, както и с класа на пътя, за който ще се дължи тол – автомагистрали, първи и частично втори клас. Стойността ще се изчислява на изминат километър като всяко навлизане в тол сегмент ще се приема за пълното му изминаване.

Товарните автомобили с тегло между 3,5 т и 12 т ще плащат една и съща такса за трите категории пътища, но тя ще зависи от емисионния им клас. Тези с най-високите еко класове Евро V, Евро VI или EEV ще плащат по 4 ст. на километър. За тези с емисионен клас Евро III или Евро IV тарифата ще е 5 ст. на километър, а за тези с най-ниската екокатегория – клас Евро 0, I или II – 7 ст. на километър. „Целта е да се поощрява модернизирането на автопарка, за да се пази и околната среда“, обяснява проф. Олег Асенов, член на УС на АПИ.

Така например камион с маса между 3,5 т и 12 т и емисионен клас Евро V, би платил за преминаване по маршрута София – Бургас тол такса от 14,40 лв., за София – Варна – 16,11 лв., а за маршрута Варна – Бургас – 4,03 лв. Ако е с по-нисък еко клас – Евро IV, за София – Бургас тол таксата би била 17,89 лв., за София – Варна – 20,09 лв., а за Варна – Бургас – 5,05 лв.

Тежкотоварните автомобили с тегло над 12 т и с две или три оси ще плащат в зависимост от емисионния си клас между 11 ст. и 22 ст. на километър за автомагистрали, между 10 ст. и 21 ст. на километър – за първи и втори клас пътища.

Камионите с тегло над 12 тона, с четири и повече оси ще плащат в зависимост от емисионния си клас между 18 ст. и 36 ст. на километър за автомагистрала, между 17 ст. и 35 ст. – за първи клас пътища, и между 16 ст. и 34 ст. на километър – за втори клас пътища. Камион над 12 тона, с четири и повече оси и еко клас Евро V, би следвало да плати за пътя София – Бургас 71,72 лв., за София – Варна – 77,66 лв., а за Варна – Бургас – 19,27 лв. При по-нисък екологичен клас – Евро IV примерният маршрут София – Бургас би струвал 89,65 лв., София – Варна – 97,73 лв, а за Варна – Бургас – 24,32 лв.

Тарифата за автобусите с тегло над 12 тона ще е от 5 ст. до 9 ст. на километър за автомагистрала, от 4 ст. до 8 ст. на километър за първи клас пътища и от 3 ст. до 6 ст. на километър за втори клас пътища. Автобусите с тегло до 12 тона ще плащат с 1 ст. по-евтино на километър, съответно – от 4 ст. до 8 ст. за автомагистрали, от 3 ст. до 7 ст. за първокласни пътища и от 2 ст. до 5 ст. за втори клас път.

С тарифата се определя и компенсаторната такса, която се дължи, ако товарен автомобил ползва платената пътна мрежа без тол такса. За камиони между 3,5 т и 12 т тя е 150 лв., за камиони над 12 т с две до три оси – 450 лв., за тежкотоварни превозни средства над 12 т с четири и повече оси – 750 лв., за автобусите – 150 лв. Компенсаторната такса се заплаща с цел да се избегнат административните санкции. Тя не е санкция, а по-висока пътна такса, която осигурява свободно придвижване по платената мрежа до 23:59 часа на деня, в който е наложена.

Ако водачът откаже да плати компенсаторната такса на място, за да продължи пътя си той трябва да заплати максимална тол такса. За товарните автомобили между 3,5 т и 12 т предложеният т.нар. максимален тол е от 27 лв. до 48 лв., в зависимост от емисионния клас, за товарни автомобили над 12 тона с 2-3 оси – между 71 лв. и 146 лв., за камиони с тегло над 12 тона, с 4 и повече оси – от 119 лв. до 242 лв., и за автобусите – от 24 лв. до 49 лв. Заплащането на максимална тол такса не освобождава нарушителите от плащането в 14-дневен срок на компенсаторна такса по банков път. Така общата дължима сума, която трябва да плати например нарушител, отказал да плати на място компенсаторната такса – водач на камион с тегло над 12 тона, с повече от 4 оси и еко категория Евро IV, е 917 лв.

Ако в 14-дневният срок компенсаторната такса не бъде платена, Законът за движение по пътищата предвижда глоби за нарушителите. При липса на декларирани данни, с които да може да се установи изминатото разстояние, санкцията за водача е 1800 лв. на ден, а за невярно декларирани данни – например опит за измама с емисионния клас, категорията или с броя оси на натоварване на превозното средство, глобата за собственика е 2500 лева на ден.

Размерът на тол таксите е определен въз основа на съпоставка на няколко сценария, предложени от консултанта по проекта за изграждане и въвеждане на тол системата – Световната банка. Разликата между таксата за автомагистрали за пътно превозно средство с най-висок и с най-нисък емисионен клас е 100% при камионите с тегло над 12 тона, колкото е позволено по европейска директива. Една от целите на тарифите е да се насърчи използването на екологични превозни средства, което ще допринесе за намаляване на вредните емисии от автомобилния транспорт и съответно – за опазване на околната среда, каквато е и общата транспортна политика на ЕС.

Запазва се размерът на таксите, които се събират от леки автомобили – електронни винетки (10 лв. – уикенд винетка, 15 лв. – седмична винетка, 30 лв. – месечна винетка, 54 лв. – тримесечна винетка и 97 лв. – годишна винетка). Непроменена остава и стойността на таксите за ползване на моста на р. Дунав в посока Русе – Гюргево, както и на тези за специално ползване на републиканските пътища – за извънгабаритни превози, рекламни съоръжения и търговски крайпътни обекти.

Срокът за събиране на предложения по проекта на тарифата е до 16 декември 2019 г.

Пълният текст можете да намерите ТУК.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Бизнес

Електронни винетки - бързо, лесно и сигурно от Vinetki.bg

Електронни винетки - бързо, лесно и сигурно от Vinetki.bg

С края на 2019 г. наближава времето за закупуване на нови електронни винетки. Повечето собственици на леки автомобили, които ползват годишна винетка, през месец януари ще трябва да си закупят нова. Важно е да се знае, че това може да стане до 30 дни по-рано и не е нужно да се чака изтичането на старата

Зоран Заев Снимка: Ройтерс

Заев: Интерконекторна връзка Петрич-Струмица е потенциал за развитието ни

Интерконекторът /междусистемната газова връзка Петрич - Струмица/ е една голяма визия за свързване между Северна Македония и България, но и на газификация на целия югоизточен район на нашата страна съгласно националните стратегии, както и един от стратегическите приоритети на нашата държава. Това е изтъкнал премиерът на Северна Македония Зоран

Снимка: Pixabay

Гръцкият план "Херкулес" иска да намали лошите кредити на банките

Гръцкият парламент прие снощи система от държавни гаранции, която има за цел да намали огромния обем от необслужвани и рискови кредити в портфейла на частните банки, който се натрупа по време на продължителната финансова криза, съобщиха Асошиейтед прес и БТА. Така наречената схема за защита на активите "Херкулес" ще използва държавни гаранции на

СНИМКА: Pixabay

Курсът на британската лира скочи след победата на консерваторите

Курсът на британската лира скочи с над 2%, достигайки 1,347 долара. Това стана след публикуването на екзитпол, според който Консервативната партия печели абсолютно мнозинство след вчерашните парламентарни избори, съобщи ДПА, цитирана от БТА. Лирата поскъпна и с 1,4 процента спрямо еврото до 1,205 евро за лира

Близо 18 млн. лева са вложени в ремонта на пътя, изпълнител е обединение между “Джи Пи Груп” и “Контратас Инглесиас”.

Ремонтираха 26 км от пътя Момчилград - Ивайловград

Близо 18 млн. лева са вложени в ремонта на пътя, изпълнител е обединение между “Джи Пи Груп” и “Контратас Инглесиас”. Завърши ремонтът на над 26 км от второкласния път Момчилград - Крумовград - Ивайловград, съобщиха от пътната агенция. Той осигурява удобна връзка на големия брой туристи, пътуващи към Гърция.

Радослав Неделчев: Рекламата онлайн вероятно ще стигне 100 млн. лв. за 2019 г.

Радослав Неделчев: Рекламата онлайн вероятно ще стигне 100 млн. лв. за 2019 г.

Всеки от нас е облъчван със средно 4000 рекламни съобщения на ден, само една трета от тях получават пълното ни внимание, казва председателят на асоциацията на интернет издателите IAB България - Г-н Неделчев, IAB България отбелязва 10 години от създаването си у нас. Какво постигна за това време асоциацията на интернет издателите

Последно от 24 здраве лого

Мнения

Последно от мила бг лого

Последно от

Последно от 168 часа лого

Последно от

Още от Бизнес

В Банско зпочна международна конференция по дигитален туристически маркетинг

В Банско зпочна международна конференция по дигитален туристически маркетинг

Банско е домакин на започналата днес 23-та Международна научна конференция "Знанието в практиката" /KNOWLEDGE IN PRACTICE/, организирана от ИМП - Скопие и 47 съорганизатори - университети, факултети и институти. Участие в нея са регистрирали 320 учени, специалисти и студенти от балканските страни с интереси в туризма и новите технологии

СНИМКА: Pixabay

Шефът на "Туитър" иска да промени социалните мрежи

Главният изпълнителен директор на "Туитър" Джак Дорси обяви, че компанията финансира нов екип по проучванията, който ще разработи "отворен и децентрализиран стандарт за социална мрежа“, отчасти, за да адресира някои от текущите проблеми на платформата, пише CNBC. Идеалистичната дългосрочна визия е да направи различните социални мрежи подобни на

Владислав Горанов КАДЪР: Би Ти Ви

Горанов: С подобно говорене президентът Радев влияе на бизнес климата

Повод за радост е всяко подобряване на външните оценки на държавата и не съм съгласен с позицията на президента Радев, че ние трябва да се вглеждаме в собствените си пръсти на краката и да не разчитаме на външните оценки, които са максимално обективни. Подобен тип съпоставки, които той направи вчера за различни теми

Снимка правителствена пресслужба

Подписват за нов завод за електромобили пред вицепремиера Николова

Меморандум за намерения за изграждане на завод за електрически превозни средства бе подписан в присъствието на заместник-министър председателя по икономическата и демографската политика Марияна Николова в Министерския съвет, съобщиха от правителствената пресслужба. Документът бе парафиран от изпълнителния директор на Българската агенция за

Снимка: Архив

За 77% е справедливо камиони и автобуси да плащат по-високи пътни такси

77% от българите са на мнение, че е справедливо тежкотоварните камиони и автобусите да плащат по-високи такси от автомобилите. Изводите са от проучване, проведено от „Тренд“ в периода 30.11-06.12.2019 г., чрез пряко полустандартизирано интервю „лице в лице“ сред 1000 души на възраст над 18 години, съобщават от АПИ

Кристалина Георгиева Снимка: "Форбс"

Кристалина Георгиева - №15 сред 100-те най-влиятелни жени на "Форбс"

Българката Кристалина Георгиева е на 15-о място в класацията на "Форбс" за стоте най-влиятелни жени през 2019 г.. Начело на класацията за 9-а поредна година е канцлерът на Германия Ангела Меркел, следвана от председателя на Европейската централна банка Кристин Лагард, говорителя на Камарата на представителите в САЩ Нанси Пелоси и новия председател

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber