Толтаксите за масовия тежкотоварен трафик ще са от 4 до 7 ст. на километър

https://www.24chasa.bg/novini/article/7870375 Толтаксите за масовия тежкотоварен трафик ще са от 4 до 7 ст. на километър Толтаксите за масовия тежкотоварен трафик ще са от 4 до 7 ст. на километър www.24chasa.bg
Толтаксите за масовия тежкотоварен трафик ще са от 4 до 7 ст. на километър

Толтаксите за масовия тежкотоварен трафик – с тегло между 3,5 тона и 12 тона, ще са от 4 до 7 ст. на километър, в зависимост от емисионния клас на превозното средство. Това предвижда проектът на Тарифа за таксите, които се събират за ползване на републиканската пътна мрежа, публикуван днес за обществено обсъждане, съобщават от МРРБ.

Предлага се първоначалният обхват на тол системата да е 6050 км – автомагистрали, първи и частично втори клас пътища. Така 14 000 км от дългата близо 20 000 км републиканска пътна мрежа ще бъде безплатна за товарните автомобили над 3,5 тона. След старта на тол системата тези превозни средства няма да плащат и винетка за пътната мрежа извън обхвата на толуваните пътища.

С тарифата се въвежда справедлив модел на таксуване на пътните превозни средства, съобразен с европейския принцип – който изхабява пътя повече, плаща повече. Тол таксите са обвързани с екологичната категория на превозното средство, както и с класа на пътя, за който ще се дължи тол – автомагистрали, първи и частично втори клас. Стойността ще се изчислява на изминат километър като всяко навлизане в тол сегмент ще се приема за пълното му изминаване.

Товарните автомобили с тегло между 3,5 т и 12 т ще плащат една и съща такса за трите категории пътища, но тя ще зависи от емисионния им клас. Тези с най-високите еко класове Евро V, Евро VI или EEV ще плащат по 4 ст. на километър. За тези с емисионен клас Евро III или Евро IV тарифата ще е 5 ст. на километър, а за тези с най-ниската екокатегория – клас Евро 0, I или II – 7 ст. на километър. „Целта е да се поощрява модернизирането на автопарка, за да се пази и околната среда“, обяснява проф. Олег Асенов, член на УС на АПИ.

Така например камион с маса между 3,5 т и 12 т и емисионен клас Евро V, би платил за преминаване по маршрута София – Бургас тол такса от 14,40 лв., за София – Варна – 16,11 лв., а за маршрута Варна – Бургас – 4,03 лв. Ако е с по-нисък еко клас – Евро IV, за София – Бургас тол таксата би била 17,89 лв., за София – Варна – 20,09 лв., а за Варна – Бургас – 5,05 лв.

Тежкотоварните автомобили с тегло над 12 т и с две или три оси ще плащат в зависимост от емисионния си клас между 11 ст. и 22 ст. на километър за автомагистрали, между 10 ст. и 21 ст. на километър – за първи и втори клас пътища.

Камионите с тегло над 12 тона, с четири и повече оси ще плащат в зависимост от емисионния си клас между 18 ст. и 36 ст. на километър за автомагистрала, между 17 ст. и 35 ст. – за първи клас пътища, и между 16 ст. и 34 ст. на километър – за втори клас пътища. Камион над 12 тона, с четири и повече оси и еко клас Евро V, би следвало да плати за пътя София – Бургас 71,72 лв., за София – Варна – 77,66 лв., а за Варна – Бургас – 19,27 лв. При по-нисък екологичен клас – Евро IV примерният маршрут София – Бургас би струвал 89,65 лв., София – Варна – 97,73 лв, а за Варна – Бургас – 24,32 лв.

Тарифата за автобусите с тегло над 12 тона ще е от 5 ст. до 9 ст. на километър за автомагистрала, от 4 ст. до 8 ст. на километър за първи клас пътища и от 3 ст. до 6 ст. на километър за втори клас пътища. Автобусите с тегло до 12 тона ще плащат с 1 ст. по-евтино на километър, съответно – от 4 ст. до 8 ст. за автомагистрали, от 3 ст. до 7 ст. за първокласни пътища и от 2 ст. до 5 ст. за втори клас път.

С тарифата се определя и компенсаторната такса, която се дължи, ако товарен автомобил ползва платената пътна мрежа без тол такса. За камиони между 3,5 т и 12 т тя е 150 лв., за камиони над 12 т с две до три оси – 450 лв., за тежкотоварни превозни средства над 12 т с четири и повече оси – 750 лв., за автобусите – 150 лв. Компенсаторната такса се заплаща с цел да се избегнат административните санкции. Тя не е санкция, а по-висока пътна такса, която осигурява свободно придвижване по платената мрежа до 23:59 часа на деня, в който е наложена.

Ако водачът откаже да плати компенсаторната такса на място, за да продължи пътя си той трябва да заплати максимална тол такса. За товарните автомобили между 3,5 т и 12 т предложеният т.нар. максимален тол е от 27 лв. до 48 лв., в зависимост от емисионния клас, за товарни автомобили над 12 тона с 2-3 оси – между 71 лв. и 146 лв., за камиони с тегло над 12 тона, с 4 и повече оси – от 119 лв. до 242 лв., и за автобусите – от 24 лв. до 49 лв. Заплащането на максимална тол такса не освобождава нарушителите от плащането в 14-дневен срок на компенсаторна такса по банков път. Така общата дължима сума, която трябва да плати например нарушител, отказал да плати на място компенсаторната такса – водач на камион с тегло над 12 тона, с повече от 4 оси и еко категория Евро IV, е 917 лв.

Ако в 14-дневният срок компенсаторната такса не бъде платена, Законът за движение по пътищата предвижда глоби за нарушителите. При липса на декларирани данни, с които да може да се установи изминатото разстояние, санкцията за водача е 1800 лв. на ден, а за невярно декларирани данни – например опит за измама с емисионния клас, категорията или с броя оси на натоварване на превозното средство, глобата за собственика е 2500 лева на ден.

Размерът на тол таксите е определен въз основа на съпоставка на няколко сценария, предложени от консултанта по проекта за изграждане и въвеждане на тол системата – Световната банка. Разликата между таксата за автомагистрали за пътно превозно средство с най-висок и с най-нисък емисионен клас е 100% при камионите с тегло над 12 тона, колкото е позволено по европейска директива. Една от целите на тарифите е да се насърчи използването на екологични превозни средства, което ще допринесе за намаляване на вредните емисии от автомобилния транспорт и съответно – за опазване на околната среда, каквато е и общата транспортна политика на ЕС.

Запазва се размерът на таксите, които се събират от леки автомобили – електронни винетки (10 лв. – уикенд винетка, 15 лв. – седмична винетка, 30 лв. – месечна винетка, 54 лв. – тримесечна винетка и 97 лв. – годишна винетка). Непроменена остава и стойността на таксите за ползване на моста на р. Дунав в посока Русе – Гюргево, както и на тези за специално ползване на републиканските пътища – за извънгабаритни превози, рекламни съоръжения и търговски крайпътни обекти.

Срокът за събиране на предложения по проекта на тарифата е до 16 декември 2019 г.

Пълният текст можете да намерите ТУК.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Бизнес

Един от санираните блокове в кв. “Славейков”

Бургас първенец по саниране, 40 000 жители вече плащат по-ниски сметки през зимата

40 000 жители на Бургас плащат по-ниски сметки за отопление, след като 200 панелни блока бяха санирани в първия етап на Националната програма за енергийна ефективност. Градът е първенец в санирането и е сред най-активните в страната и по програмата за саниране на по-малки жилищни сгради с европейски средства от ОП “Региони в растеж”

Костадин Джатев: Сътрудничеството „17+1“ предоставя шансове за по-активни контакти

Костадин Джатев: Сътрудничеството „17+1“ предоставя шансове за по-активни контакти

между Китай и страните от ЦИЕ Въпреки негативното влияние от пандемията от COVID-19 се наблюдава тенденция за развитие на българско-китайските търговски отношения, китайски продукти се търсят на българския пазар, а на китайския все повече български, заяви в интервю за Китайската медийна група Костадин Джатев

Лиляна Павлова СНИМКА: Архив

Зоран Заев и Лиляна Павлова обсъдиха стратегически европроекти

Проекти от стратегическо значение за Република Северна Македония, сред които проектът за регионално свързване Коридор номер осем, газопроводът Гърция-Северна Македония, инвестициите в здравеопазването, опазването на околната среда и енергийната ефективност бяха основните теми на среща в петък между премиера Зоран Заев и вицепрезидентът на

Иновации в банките - изтегли безплатно специалния проект на "24 часа"

Иновации в банките - изтегли безплатно специалния проект на "24 часа"

Изтегли безплатно ТУК специалното приложение на "24 часа" за Деня на банкера - "Иновациите в банките". В приложението: - Топбанкери визионери отговарят на въпроси за бъдещето на сектора - Ще изчезнат ли хартиените пари - Системно значимите банки в България - Секторът е стабилен - доказа го влизането в чакалнята на еврото и в Банковия съюз - Атаки

Деница Сачева

Сачева: 68% от работодателите не одобряват мерките, защото не ги познават

68% от работодателите не одобряват антикризисните мерки на правителството за подпомагане на бизнеса за преодоляване на последствията от COVID-19, заяви социалният министър Деница Сачева пред бТВ. 50% от тях не са се възползвали от нито една от тези мерки. 29% са се възползвали от мярката „60/40“. 78% от бизнеса не се е възползвал от мораториума

Кристоф Де Мил, иновационен лидер и финансов директор на KBC Груп в България

Кристоф Де Мил: Дигитализация, движена от данните, но с човешки подход

Клиентите ще ходят все по-рядко в клон на банка за трансакции, но ще го посещават за консултация и препоръка Кристоф Де Мил започва кариерата си в КВС Груп през 1995 г. След като 10 години заема различни мениджърски позиции в ритейл и МСП клоновата мрежа на групата, през 2006 г. се премества в Чехия

Последно от 24 здраве лого

Мнения

Последно от мила бг лого

Последно от

Последно от 168 часа лого

Последно от

Още от Бизнес

Окончателните цифри за деня се виждат на табло на Нюйоркската фондова борса (NYSE).

И трите водещи индекса на Уолстрийт приключиха на рекордно високо равнище

И трите водещи индекса на Нюйоркската фондова борса приключиха седмицата на рекордно високо равнище, предадоха световните агенции. ДПА отбелязва, че пазарът се е настроил оптимистично заради новите очаквания за пакет за стимулиране на американската икономика и окуражаващите знаци за предстоящата ваксинация срещу COVID-19

Без сделка между Великобритания и ЕС, дадена е пауза в преговорите

Без сделка между Великобритания и ЕС, дадена е пауза в преговорите

И днес не беше постигнатото отдавна чаканото споразумение за бъдещите търговски отношения между ЕС и Великобритания. Преговарящите от двете страни на поредния рунд в Лондон заявиха, че правят пауза в разговорите, за да могат да разговарят с политиците и да получат указания как да продължат, предаде Ройтерс

Кристалина Георгиева - в списъка „Най-влиятелните хора на 2020 г.“ на „Блумбърг“

Кристалина Георгиева - в списъка „Най-влиятелните хора на 2020 г.“ на „Блумбърг“

Управляващият директор на Международния валутен фонд Кристалина Георгиева попадна в класацията на „Блумбърг“ за „Най-влиятелните хора на 2020 г.“, предаде Би Ти Ви. В биографията на Георгиева в класацията пише, че чрез безвъзмездни средства фондът е помогнал на 29 от най-бедните страни членки да покрият плащанията си по заем в МВФ

Как да помогнем на малкия бизнес (видео)

Как да помогнем на малкия бизнес (видео)

Вижте полезни трикове за

(Не)Видимият свят на сигурните пари - визията на топбанкери

(Не)Видимият свят на сигурните пари - визията на топбанкери

Как ще изглежда банката на бъдещето? Ще станат технологични компании. Ще живеят в мобилния телефон. Ще предлагат всички финансови услуги. Клиентите ще имат контрол върху своите операции. В кризата банките са все така стабилни и гъвкави - всеки трети лев от инвестициите им е за дигитализация, а моделът следва потребностите на клиентите

Фонд "Земеделие" изплати 1,1 млн. лева
за зимни пръскания

Фонд "Земеделие" изплати 1,1 млн. лева за зимни пръскания

ДФ "Земеделие" започна плащанията по схемата "Помощ за компенсиране разходите на земеделски стопани, свързани с изпълнение на мерки по Националната програма за контрол на вредителите по трайните насаждения през зимния период" за 2020 г., съобщиха от фонда. Общо 1 124 943 лв. са преведени на 2670 стопани за купуване на продукти за растителна защита

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber