Чешкият бизнесмен Петр Келнер купува българската медия и компанията майка СМЕ за 2,1 милиарда долара
Една от най-големите медийни сделки в света напоследък - така международни наблюдатели описват продажбата на Би Ти Ви и собственика ѝ - американската компания “Сентръл Юропиън медия ентърпрайзис” (СМЕ).
Фондът PPF Group, собственост на най-богатия чешки бизнесмен Петр Келнер, купува международната тв група за 2,1 милиарда долара (1,15 млрд. евро). В нея освен “Би Ти Ви Медия груп” са още 4 телевизионни компании в Чехия, Словакия, Румъния и Словения. Сделката е гарантирана от група от банки - BNP Paribas, Credit Agricole CIB, Credit Suisse, HSBC, Societe Generale и UniCredit, обявиха от чешкия фонд.
Официално съобщението бе публикувано на сайта на СМЕ късно вечерта на 27 октомври. В Би Ти Ви обаче научават новината часове по-рано, когато всички журналисти отразяват местните избори у нас.
Очаквахме го,
така че не сме
много
изненадани,
коментираха колеги от телевизията. Разказаха още, че дни преди това са били вдигнати заплатите им.
СМЕ е подписала окончателно споразумение за сделката с PPF Group N.V. Според условията на споразумението акционерите в СМЕ ще получат по 4,58 долара на акция. Сумата е с 32% повече от цената за акция на 25 март 2019 г., когато компанията обявява, че започва процес за търсене на стратегически алтернативи за развитието си.
Сделката се очаква да бъде завършена в средата на 2020 г. след поредица от регулаторни одобрения, включително от акционерите на CME, Европейската комисия и националните регулатори в някои от държавите, където CME оперира.
Новият собственик вероятно ще запази тв дейността на местните компании, които придобива. Това заявява Петр Келнер, който е мажоритарен акционер в PPF: “Придобиването на CME с нейните медийни активи в пет европейски страни ще допълни и ще укрепи нашите телекомуникационни операции в Централна и Източна Европа. Целта ни е да използваме естествените синергии между създаването на съдържание и неговото разпространение за по-нататъшно развитие на телекомуникационния и медийния бизнес на групата. CME е здрава и добре управлявана организация и нямаме намерение да правим значителни промени.”
Подобен е смисълът и на общото изявление на главните изпълнителни директори на СМЕ Майкъл дел Нин и Кристоф Майнуш, които казват: “През последните 6 години, докато трансформирахме бизнеса и постигнахме продължителен и изумителен растеж в приходите, главният ни фокус беше върху създаването на добавена стойност за нашите акционери. Тази трансакция, която е кулминацията на усилията ни, е правилна и добра за тях, като същевременно е и задоволителен завършек на една от най-успешните промени в собствеността на водеща медийна компания в наши дни.
Изключително доволни сме, че PPF Group, която оперира успешно в много индустрии, споделя нашето виждане за значението на местното съдържание и неговата способност да привлича голяма аудитория към телевизията.”
“Не знам дали ще има промени в телевизията, има много време до завършване на сделката”, каза пред “24 часа” медийният и рекламен консултант Красимир Гергов. Той самият има дял от 6% в “Би Ти Ви Медия груп”. По думите му
вероятно ще го
запази, но не
на всяка цена
Споразумението е одобрено от Борда на директорите на СМЕ. Най-големият акционер в дружеството - американската компания AT&T Inc., също е дала съгласието си в полза на сделката. За нея СМЕ е била съветвана от Allen & Company LLC и Bank of America Merrill Lynch като финансови консултанти, докато правен съветник ѝ е била компанията Covington & Burling LLP.
Продажбата на Би Ти Ви и компанията майка СМЕ се очакваше от година. В началото на преговорите кандидати са американската медийна компания “Дискавъри”, както и PPF, но в партньорство със сръбската компания United Group. Накрая чешкият фонд остава единствен кандидат.
Той обаче вероятно няма да е последният купувач на Би Ти Ви, твърдят запознати. Според тях чешкият милиардер, който притежава у нас телекомуникационния оператор “Теленор”, смята да запази за себе си телевизиите в Чехия и Словакия и е много вероятно да
препродаде
компаниите в
България,
Румъния и
Словения
на United Group. Мажоритарният дял в нея се държи от английския инвестиционен фонд BC Partners и американския KKR. Дял има и сърбинът Драган Шолак, който всъщност е създателят на компанията. Впрочем той се познава лично с Красимир Гергов по две линии. Миналата година Гергов продава на United Group своята медийна агенция Direct Media, която оперира в Сърбия. Тя е купена от него 6 години преди това - през 2013 г. Освен това и двамата са голфъри - Шолак е председател на Сръбската голф асоциация, а Гергов - на българската.