Климатичните промени правят феномените Ел Ниньо по-силни

https://www.24chasa.bg/novini/article/7722616 Климатичните промени правят феномените Ел Ниньо по-силни Климатичните промени правят феномените Ел Ниньо по-силни www.24chasa.bg

В резултат на климатичните промени феномените Ел Ниньо стават по-силни и загряват още повече и без това затоплящата се планета, предаде Асошиейтед прес, позовавайки се на резултатите от проучване, публикувано в сп. "Протоколи на Американската академия на науките.

За целите му учените са изследвали 33 феномена Ел Ниньо - естествено затопляне на екваториалната част на Тихия океан, което от 1901 г. причинява климатични крайности по целия свят. Специалистите са установили, че след 70-те години на миналия век феномените са започнали да се формират по-далече на запад в по-топли води, което в някои случаи води до по-силни Ел Ниньо.

Мощният Ел Ниньо може да предизвика суша на някои места, например в Австралия и Индия, или наводнения в други региони, например в Калифорния. По време на Ел Ниньо ураганите в Тихия океан стават повече, а в Атлантическия - по-малко.

Феноменът прави зимите по-меки и влажни в Съединените щати, които като цяло се възползват от силните Ел Ниньо. На други места обаче проявленията им са опустошителни. Феноменът от 1997-98 причини хиляди смъртни случаи от силни бури, топлинни вълни, наводнения и суша, и щети, оценени на между 32 милиарда и 96 милиарда долара.

Изместеното формиране на Ел Ниньо е от значение, тъй като на запад водите естествено са по-топли, отбелязва ръководителят на изследването Ван Бин от университета на Хаваите.

Преди 1978 г. 12 от 14 феномена Ел Ниньо са се формирали на изток. След 1978 г. всичките 11 са се формирали по-централно или на запад.

Трите "супер" Ел Ниньо, започнали през 1982, 1997 и 2015 г., са се формирали на запад. По време на всеки от тях светът е "чупил" средните температурни рекорди.

Специалистите не са проучвали противоположния феномен с охлаждащ ефект Ла Ниня.

Европейската комисия инвестира 1 млрд. евро в иновативни проекти за чисти технологии

Европейската комисия отправя първата покана за представяне на предложения по линия на Фонда за иновации — една от най-големите програми за демонстриране на новаторски нисковъглеродни технологии в света, финансирана от приходи от търгове за квоти за емисии по схемата на ЕС за търговия с емисии. Фондът за иновации ще финансира революционни

Учени разработват ултрабърз инсулин

Изследователи от Станфордския университет разработват нова формула на инсулин, която започва да действа почти веднага след инжектиране и потенциалът й на въздействие е около четири пъти по-скоростен от сега съществуващите бързодействащи инсулини, съобщи електроннното издание "МедикълЕкспрес". Учените са се съсредоточили върху т.нар

Русия ще води турист на разходка в открития Космос през 2023 г.

Туристът ще напусне МКС от руския модул и ще бъде придружен от професионален космонавт, обявиха от „Роскосмос“ Надпреварата за туристически полети в Космоса се разгаря все повече – руската агенция „Роскосмос“ обяви, че през 2023 г. ще изведе турист в орбита около Земята, предава btv. Според плановете на агенцията туристът ще направи и космическа

Макаци

Маймуни, заразени с коронавирус, имат краткосрочен имунитет

Маймуни, заразени с новия коронавирус COVID-19, са били защитени от реинфекция до 28 дни по-късно, показва китайско проучване, публикувано в списание Science. Докато маймуните са проявили първоначален имунитет, все още не е ясно колко дълго ще продължи той при хората - ще е необходимо да се изчакат месеци или години

Учени: Ниските кислородни нива при COVID-19 може да се дължат на увреждане на кръвните клетки

Ниските кислородни нива при COVID-19 може да се дължат на увреждане на мембраните на кръвните клетки, съобщи Ройтерс. Учени от университета на Колорадо установиха, че новият коронавирус атакува най-обилния протеин в мембраните. Той е много важен за стабилизирането на структурите им, регулира метаболизма на червените кръвни телца и стабилизира

Ядрото на някога масивна планета обикаля около далечна звезда

Астрономи откриха в орбита на далечна звезда скална планета, 39 пъти по-масивна от Земята и движеща се със зашеметяваща скорост, съобщи Ройтерс. Това може да е оцеляло ядро на планета, някога може би по-голяма от Юпитер, която е останала без атмосфера. Според изследователите това е най-голямата скална планета

Китова акула в кадър

Китовите акули имат бронирани очи, предпазвани с по 3000 зъбчета

Японски морски биолози установиха, че най-големите акули на Земята, китовите, имат бронирани очи, предпазвани с по 3000 зъбчета, защото нямат клепачи, пише в. "Дейли мейл". Тези предпазващи структури, погледнати под микроскоп, са с формата на дъбови листа и са изградени от дермална материя. Очите на китовите акули са разположени от двете страни на

НАСА отложи изстрелването на марсохода "Пърсивиърънс"

НАСА отново отложи изстрелването на марсохода "Пърсивиърънс", този път за края на юли, заради проблем с ракетата, съобщи Асошиейтед прес, цитиран от БТА.  Ако роувърът не бъде изстрелян до средата на август, НАСА ще трябва да чака до 2022 г. за подходящо подреждане на Земята и Марс. Тогава само забавянето ще струва 500 милиона долара

Марс СНИМКА: Pixabay

Китай ще изстреля първата си сонда към Марс в края на юли

Китай ще изстреля към Марс сонда и малък робот в края на юли, съобщи АФП. Датата за изстрелването на сондата "Тянвън-1" още не е избрана. Тя ще е между 20 и 25 юли. Пътешествието до Марс продължава около седем месеца. Затова сондата няма да пристигне там преди 2021 г. Разстоянието се променя непрекъснато, но е минимум 55 милиона километра

Израелска компания ще доставя "месо", произведено с 3D принтери (Видео)

Израелската компания Redefine Meat възнамерява да изпробва нова оферта за заместител на месо в луксозни ресторанти по-късно тази година, пише чешкият информационен сайт Lidovky.cz. Месото ще бъде направено на 3D принтери и компанията иска да започне да го доставя на дистрибуторите през следващата година

Астронавти на НАСА излязоха в открит космос от МКС (Видео)

Американските астронавти Крис Касиди и Робърт Бенкен излязоха в открит космос от Международната космическа станция, за да продължат работата по замяна на водородно-никеловите батерии с нови литиево-йонни, съобщи Асошиейтед прес. Очаква се да приключат работа за шест часа, предава БТА. Предишното излизане на двамата астронавти в открит космос беше

Земята, гледана от Луната.

Учени: Земята повтаря глобален катаклизъм отпреди 466 млн. години