“Фолксваген” - България още е в играта

https://www.24chasa.bg/novini/article/7719324 “Фолксваген” - България още е в играта “Фолксваген” - България още е в играта www.24chasa.bg
Георги Ангелов
Георги Ангелов

Имаме по-добри шансове от Румъния

Драмата с новия завод на “Фолксваген” не спира. Уж всичко беше ясно още в началото на лятото, уж всичко беше уточнено и договорът с Турция подготвен за подписване – но нищо не се случи. Надзорният съвет всеки път отлага решението и всеки път има нови и нови аргументи за отлагане – от човешките права, отмяната на резултатите от местните избори, през отнемането на независимостта на централната банка, операцията в Сирия и т.н. И това едва ли ще са последните подобни развития.

Когато се прави дългосрочна инвестиция, има необходимост от сигурност и устойчивост. Неслучайно договорът с Турция се отлага точно от надзорния съвет на “Фолксваген” – там са представителите на акционерите, които точно имат най-голям интерес да се грижат за дългосрочния интерес. Изпълнителните директори идват и си отиват, те повече мислят за краткосрочните финансови показатели. Надзорът е с по-стратегическа насоченост и засега явно няма необходимата увереност, за да подпише договора. Което дава определени шансове на България.

Разбира се, други страни от региона също искат да се възползват от ситуацията и да привлекат новия автомобилен завод. Румъния веднага поиска да възобнови преговорите, но проблемът е, че страната няма правителство. Коалиционното правителство на Виорика Дънчила беше свалено с вот на недоверие, а ново правителство все още няма. В момента дори няма кой да издигне кандидат за еврокомисар на Румъния – президентът на страната твърди, че отиващото си правителство няма право да номинира еврокомисар, но самото правителство не е съгласно с това тълкувание. Заради липсата на еврокомисари от Румъния, Франция и Унгария се отложи влизането в длъжност на цялата Европейска комисия. Във всеки случай политическата ситуация в Румъния е сложна, което означава, че на този етап няма кой да води преговори и да поема дългосрочни ангажименти при евентуални преговори с “Фолксваген”.

От друга страна, “Фолксваген” е все повече притискан от срокове и няма много време за нови процедури и нови преговори. Програмата предвижда през ноември 2019 г. окончателно да е избрана площадка за автомобилния завод и веднага да започне строителството, за да може производството да влезе в експлоатация през 2022 г. Ако се спазват сроковете, най-голям шанс имат сегашните водещи кандидати – Турция и България. Нови кандидати може да се допуснат само при отлагане на сроковете. Съответно на този етап България е с по-добри шансове от други страни като Румъния.

Междувременно миналата седмица се състоя първото съвместно заседание на правителствата на Франция и Германия след подписването на договора от Аахен. В общата декларация след заседанието се подкрепя въвеждане на “въглеродно мито” при внос от трети страни, ако те не спазват екологичните стандарти. Подобна политика може да е проблем за евентуален завод в Турция, макар засега това да са само декларации, далече от законодателна инициатива.

Наскоро редица влиятелни представители на Европейския парламент – включително Манфред Вебер от най-голямата парламентарна група на ЕНП, и Райнхард Бютикофер, председател на Европейската партия на зелените – повдигнаха въпроса за непозволена държавна помощ, предоставена от Турция за новия завод на “Фолксваген”. При това положение въпросът не може да се неглижира. Ако ЕК излезе с негативно решение, целият смисъл на инвестицията в Турция се загубва – “Фолксваген” избра Турция именно заради щедрите държавни субсидии. Но те са незаконни тъкмо защото са щедри.

Нека припомним, че новата ЕК все още не е гласувана в Европарламента, а там България има гласове, за разлика от Турция, която не е член. През юли новият председател на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен беше избрана с 383 гласа при 374 минимално необходими за избора. С други думи, говорим за мнозинство от около 10 гласа. А българските гласове в европарламента са 17. Без българските гласове нямаше да бъде избрана. Вероятно и в гласуването за комисията България ще има решаващ глас. Съответно страната може да поиска ангажименти от новата комисия да не допуска заводи да напускат Европа заради незаконни практики.

Това не е важно само заради завода на “Фолксваген” – при него така или иначе нещата са на финална фаза. Но е важно за множество бъдещи инвестиционни проекти, каквито ще има много. След успеха на електрическите автомобили “Тесла” сега всички световни компании започват да преминават към електрически автомобили. А електрическите автомобили имат нужда от батерии, много батерии. “Фолксваген” обяви, че се нуждае от 150GWh мощности за батерии в Европа до 5 години. Това означава, че производителите на батерии ще трябва да изградят много нови заводи, които са капиталоемки и всеки от тях е над милиард евро и повече.

Заводите за батерии са само един пример. Ще има и много други възможности, поради което е важно натрупаният опит при работата с “Фолксваген” да се запази и да се използва за следващите проекти. Трябва да запазим и добри отношения с “Фолксваген”, дори да загубим надпреварата, защото ще има и нови възможности. В крайна сметка принципът е прост – ако кандидатстваме за 10 големи завода, може да вземем 2-3 и това ще е успех. Ако не кандидатстваме, нищо няма да вземем.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Бизнес

Гранд Хотел Банско – хотелът, който промени Банско

Гранд Хотел Банско – хотелът, който промени Банско

Интервю с Милена Антова, 39г, управител на холдинг Grand Hotels Management, изпълнителен директор на Гранд Хотел Банско от 2008год., менажира екип от над 250 служители - Г-жо Антова, вие управлявате холдинга от хотели на г-н Паскал Дойчев вече доста години. Кое е най-голямото предизвикателство в работата ви

Снимка: Архив

БАБХ: Продадени са 50 кг суджук, заразен с листерия

Ден след като обяви, че в магазини са открити българска риба и български суджук, заразени с листерия, Българската агенция за безопасност на храните (БАБХ) уточни, че става дума за близо 60 кг пушена скумрия на шайби и 50 кг суджук, предаде БНР. Инспекторите успели да изтеглят от търговската мрежа 15 килограма от скумрията

СНИМКА: pixabay

КНСБ: Периодът, в който работодателите в ЕС изплащат болнични, е между два и 30 дни

Периодът, в който работодателите в Европейския съюз изплащат обезщетение на служителите си за временна неработоспособност заради болест, е между 2 и 30 дни. Това показва анализ на практиката сред страните-членки, направен от експертите на Конфедерацията на независимите синдикати в България, съобщиха от пресцентъра на КНСБ

Знамето на Косово СНИМКА: Pixabay

Сърбия със 400 млн. евро загуба заради косовските мита

Сърбия за една година е изгубила 395,7 милиона евро заради въвеждането на стопроцентни мита от страна на Прищина, заяви днес министърът на търговията, туризма и телекомуникациите Расим Ляич, предаде сръбската телевизия РТС. Той каза, че преди въвеждането на мита от сто процента за стоките от Сърбия износът от Сърбия в Косово на годишно ниво е

СНИМКА: Pixabay

Удължиха срока за одит на разходите за отбраната на страната, заявени пред НАТО

Парламентът удължи срока, в който Сметната палата следва да извърши одит за съответствието на предоставената от Министерството на отбраната към НАТО информация, свързана с разходите за отбрана на България, съгласно класификацията и изискванията на НАТО. Срокът на извършване на одита е до 10 февруари 2020 г

СНИМКА: РОЙТЕРС

Испански съд: Допълнителната такса на "Райънер" за ръчен багаж е прекалена

Испански съд реши, че допълнителната такса, която пътници на „Райънер“ трябва да заплащат за ръчен багаж, който не е в цената на билета им, е прекалено висока, пише Би Би Си, цитиран от bTV. Делото е заведено от пътник, който е бил принуден да плати допълнителни 20 евро, за да качи на борда на самолета багаж с тегло 10 кг

Последно от 24 здраве лого

Мнения

Последно от мила бг лого

Последно от

Последно от 168 часа лого

Последно от

Още от Бизнес

Аспаруховият мост във Варна, от който би трябвало да почне магистрала "Черн оморе"

След 55 г. планове България може да има магистрален пръстен

В средата на 60-те години в учебниците по история пише, че най-късно до 1980 г. в България ще е настъпил комунизмът. По същото време - през 1964 г., правителството взема решение да се изгради магистрален пръстен, който да свързва най-важните градове на страната и да включва “Тракия” от София до Бургас

Доналд Тръмп СНИМКА: Ройтерс

Тръмп: Може да изключим "Епъл" от митата за вносни китайски стоки

Президентът Доналд Тръмп заяви в сряда вечерта, че обмисля дали да освободи американския технологичен гигант "Епъл" (Apple Inc.) от наложените от САЩ високи тарифи върху вноса от Китай, предаде БТА. "Ние обмисляме подобна възможност", посочи Тръмп по време на своята обиколка заедно с изпълнителния директор на компанията Тим Кук на завода на "Епъл"

Бизнесът предлага заверка на болничните за определен списък от заболявания

Бизнесът предлага заверка на болничните за определен списък от заболявания

Асоциацията на организациите на българските работодатели /АОБР/ категорично не приема продължаване на вмененото, според тях, задължение работодателите да плащат първите три дни болнични и заявяват, че ще участват в заседание на НСТС само ако и когато в дневния ред бъде включено предложение за решаване на този въпрос

Дончев: "Отглеждането" на добри предприемачи е по-важно от "отглеждането" на добри квалифицирани специалисти

Дончев: "Отглеждането" на добри предприемачи е по-важно от "отглеждането" на добри квалифицирани специалисти

Вицепремиерът Томислав Дончев заяви по време на форум, че "отглеждането" на добри предприемачи е по-важно от "отглеждането" на добри квалифицирани специалисти. Той заяви това при откриването на конференция на тема "Предприемачеството - двигател на социално-икономическото развитие", организирана от Съюза за стопанска инициатива /ССИ/

Над 300 фирми се включиха в 8-мите поредни награди на Фибанк „Най-добра българска фирма". Те са с български капитал и мениджмънт и представят български бранд. СНИМКИ: Йордан Симеонов

За 8-а година Fibank връчи наградите "Най-добра българска фирма"

Над 300 фирми се включиха в 8-мите поредни награди на Fibank „Най-добра българска фирма". Те са с български капитал и мениджмънт и представят български бранд. Предложих догодина да направим конкурс и за стартъпи и да се превърнат в местни гиганти с подкрепата на Fibank, каза финансистът Емил Хърсев при откриването на конкурса

Над 1.5 милиона приходи от нощувки през
септември отчитат хотелиерите във Велико Търново

Над 1.5 милиона приходи от нощувки през септември отчитат хотелиерите във Велико Търново

Румънци и китайци пълнят Старата столица Приходите от нощувки в област Велико Търново през септември 2019 г. са 1,529 млн. лв., или с 14.9% повече в сравнение със септември 2018 година, сочат данните на Териториално статистическо бюро - Север. Приходите от български граждани нарастват с 18.7%, а тези от чужденци - с 9.4%

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber