Консумацията на месо и приготвянето на храна са допринесли за еволюцията на човека

Учени от университета в Бъфало, щата Ню Йорк, заключиха, че консумацията на месо и приготвянето на храна са допринесли за еволюцията на човека, съобщи Физ.орг.

По мнението им, специфичното хранене на древните хора станало причина слюнката на Хомо сапиенс да се различава от тази на другите примати. Уникалноста на слюнката на Хомо сапиенс се състои в това, че е с по-течна консистенция и съдържа особена смес от протеини. В рамките на изследването съдържанието на протеини в слюнката на човека било сравненено с това в слюнката на горили и шимпанзета, предава БТА.

Оказало се, че човешката слюнка по-добре разгражда нишесте и може да модифицира мазнини. Отличава се също с голямо количество от ензима амилаза, който превръща нишестето в захар, ензима карбоанхидраза 6, който е свързан с усещането за вкус, и цинк алфа 2-гликопротеин, който допринася за метаболизма на мазнините. При това бе установен недостиг на протеина латерин, който прави слюнката по-пенлива.

Въпросните различия се обясняват с това, че маймуните консумират повече фибри и дълго ги дъвчат, докато хората приготвят храната си, а това облекчава дъвченето. Течната слюнка навлажнява сухата храна и улеснява поглъщането й. Специалистите смятат също, че слюнката е осигурила оптимално навлажняване на устната кухина в сухия климат и е била от значение за равитието на човешкия говор.

Учени разработват екзоскелет за глезени, който улеснява бягането СНИМКА: Pixabay

Учени разработват екзоскелет за глезени, който улеснява бягането

Специалисти създадоха екзоскелет за глезените, който прави бягането по-лесно и по-малко изморително, съобщава в. "Дейли мейл". Лабораторни тестове показаха, че роботизираното устройство, което се прикрепя към глезените на бегачи, намалява с 14 процента изразходваната енергия в сравнение с използването на традиционни маратонки

Римската империя е загинала от една бактерия?

В апогея на нейното величие Източноримската империя е ударена от необикновен враг. Половината от населението измира от чума - епидемия, предизвикана от една бактерия. Някои учени виждат паралели с днешно време. Юстиниан I е воден от една голяма цел: да разшири своите владения. Той управлявал Източноримската империя (Византия)

Замърсеният въздух улеснявал пандемията

SARS-CoV-2 може да се предава и с помощта на прахови частици, смятат учени от Болоня Разпространението на коронавирус може да е свързано със замърсяване на въздуха, като се казва, че праховите частици помагат Разпространението на коронавируса, заразил над 600 000 души по целия свят, може да е свързано със замърсяването на въздуха

Микропластмаса се образува и само при отваряне на пластмасова опаковка

Отварянето на пластмасова опаковка може да изхвърли микрочастици във въздуха, които да бъдат вдишани или погълнати, съобщи ЮПИ. Китайски учени изследваха пътя на микропластмасата след отваряне на бутилки или найлонови пликове, както и на запечатващи ленти. Те установиха, че пластмасови фрагменти от 10 до 20 нанограма остават в атмосферата

Големият бариерен риф избеля за трети път в рамките на 5 години

Големият бариерен риф избеля за трети път в рамките на пет години, съобщи ДПА. Управата на морския парк Голям бариерен риф обяви, че високите температури на водата, особено през февруари, са довели до мащабно унищожаване на коралите, което се наблюдава от въздуха на около 1000 от рифовете, предава БТА

Изследване: Птиците трябва да са с големи мозъци или много пиленца, за да се приспособят към града

Тъй като все повече нараства урбанизацията в света, редица животински видове, включително птиците, се затрудняват да се приспособят към човешкото присъствие. Тя може да доведе до изчезването на някои видове птици, докато животът на други видове пернати може да е процъфтяващ в градска среда, съобщи ЮПИ

Учените подмладиха човешки клетки

Група учени от университета в Станфорд успяха за първи път в историята за подмладят човешки клетки, съобщава списание „Nature“, цитирано от БТА.  За целта са използвали механизма, прилаган при създаването на стволови клетки. С помощта на специална РНК те са принудили клетката да произведе т.нар. фактори Яманаки – специални белтъчини

Озонова дупка за пръв път беше открита над Арктика

Германски учен откри първата дупка в озоновия слой над Северния полюс, съобщава ДПА, цитирана от БТА.  Плътността на озоновия слой в района на Арктика е била под нивото на плътност, което обичайно определя оформянето на озонова дупка над Антарктида. Изследването е било проведено от Маркус Рекс, ръководител на отдела за атмосферна физика към

Пандите, мравките и плужеците ще ни помогнат в добива на биогориво

В момент, в който светът се стреми към по-екологични източници на енергия, пандите, плужеците и мравките могат да помогнат на учените в добива на биогориво, предава Ройтерс. Специалистите изследват уникалната способност на споменатите животни да разграждат растителния материал, включително и бамбука

Учени откриха как да удължат младостта

Международна група учени описа механизъм, който позволява на клетките да се обновяват и така да противодействат на стареенето, съобщиха "Лента" и БТА. Резултатите от изследването им бяха публикувани в списание FASEB. В публикацията се посочва, че клетките в човешкия организъм се обновяват посредством освобождаването от повредените митохондрии

Българско изобретение в борбата с Ковид-19?

Българският професор Жеко Ганев произвежда генератор, с който твърди, че е възможно антивирусно третиране на въздуха в присъствието на хора, предава NOVA.  Според изобретателя така може да се прочистват помещения в болници и други големи пространства, което ще направи COVID-19 неспособен да се прикрепи към здрави клетки