България може да вдигне офертата си за "Фолскваген". Отново се намесва и Румъния (Обзор)

https://www.24chasa.bg/novini/article/7712900 България може да вдигне офертата си за "Фолскваген". Отново се намесва и Румъния (Обзор) България може да вдигне офертата си за "Фолскваген". Отново се намесва и Румъния (Обзор) www.24chasa.bg
Надзорният съвет на концерна ще заседава отново за новото местоположение на завода в средата на ноември. СНИМКА: РОЙТЕРС

За 3 години е възможно да бъдат подготвени 4000 специалисти за концерна

Друга опция - страната ни да си сътрудничи с дъщерните му компании за електрически коли

С идеи как да се удвои офертата на България за новия завод на “Фолксваген” у нас е готов “Автомобилен клъстер България”. Това заяви неговият почетен председател и президент на България (2012-2017) Росен Плевнелиев.

Във вторник вечерта немският вестник “Франкфуртер алгемайне цайтунг” публикува материал, в който Плевнелиев заявява, че има начин България да предложи 250-260 млн. вместо 135 млн. евро.

Пред “24 часа” Плевнелиев обясни, че такава оферта още не е предлагана, но клъстърет има идеи как може да се случи. Още в началото на преговорите с “Фолксваген” е имало две предложения за местоположение на завода - Пловдив и София. Теренът край столицата покривал всички критерии на “Фолксваген”. Те са много - например директен достъп до мрежа за високо напрежение, свързана към ядрена централа, два независими източника на вода с огромни капацитети на кубични метри на минута и др.

“Досега ние играхме по правилата на “Фолксваген”, по техните офертни процедури. Ердоган обаче си прави каквото си иска, сега и ние се опитваме да разкрепостим въображението си”, казва Плевнелиев. По думите му има индиректни начини предложението на България да се подобри.

“За съжаление, не една и две компании изпратиха погрешни послания, че в България няма квалифицирани хора. Първо, това не е вярно, защото все повече фабрики идват и намират хора. И второ, за да решим този проблем, можем да предвидим с Министерството на образованието учебно заведение в София

да подготвя

необходимите

кадри за

“Фолксваген” в

много ускорена

програма,

която се финансира от правителството под надзора на експерти от концерна. За 3 години може да има 4000 души с нужната квалификация”, убеден е Плевнелиев.

Друг начин е да си съдействаме с някои от дъщерните фирми на “Фолксваген” като “Шкода” например при закупуването на електрически автобуси или изграждане на инфраструктура за електрически автомобили. Повишена енергийна ефективност на завода, изграждане на международен логистичен център, от който ще тръгват влакове и камиони с продукцията, са други предложения, които страната ни може да направи.

Тези идеи са консултирани с компании като “Ърнст енд Янг”, “ПрайсУотърхаусКупър” и с автомобилните клъстери на Унгария, Словакия и Чехия, които вече са успели да привлекат големи инвестиции.

“Министър-председателят каза най-коректно на “Фолксваген”: Всичко, което можем да предложим по правилата на ЕК и на България, ще ви го дадем. Това бяха много силни думи и потърсихме възможности как това да се случи”, разказва Плевнелиев.

Идеите за подобрение на офертата на България още не са предложени, тъй като

официално

“Фолксваген”

не е поискал

да поднови

преговорите

със страната ни. Въпреки че автомобилният концерн вече регистрира свое дружество в Турция и бордът на директорите е предпочел южната ни съседка, надзорният съвет на няколко пъти отлага окончателното решение. Последно това се случи преди 3 дни, като основната причина бе военната офанзива на Турция в Сирия.

В последните дни Щефан Вейл, министър-председател на Долна Саксония, която държи 20% във “Фолксваген”, каза, че окончателното решение се отлага за средата на ноември. Вейл има опцията да блокира всяко решение и на надзорния, и на управителния съвет.

“Ако това е футбол, играта още се играе, не са отминали 90-те минути. В момента ние сме на резервната скамейка, но във всеки момент можем да влезем на терена и да вкараме гол в последната секунда”, описва образно ситуацията Плевнелиев.

По думите му България дава такава оферта, каквато никога нито едно българско правителство не е предлагало на инвеститор. Още първоначалното предложение е включвало изграждане на логистичен център, на център за дуално обучение,

детски градини,

пожарни,

продължаване

на метрото от

летището до

завода,

допълнителен възел на магистралата до там.

“Основният проблем е, че Ердоган обеща невероятни неща в неговата отчаяност да вземе сделката на всяка цена. Сега разбираме, че освен директната субсидия от 400 млн. долара, земя и сграда без пари той предлага да резервира 100 хил. автомобила за администрацията на Турция, таксиметрови компании.

По една минимална оценка това са 2,5 млрд. евро индиректна субсидия. Това е нечестна и неравна битка. Затова

ние сме много

горди, че играем

по правилата

От “Фолксваген” трябва да го оценят. Европейският парламент застана зад нас - това е уникално, никога не се е случвало”, казва още Плевнелиев.

Той благодари на правителството за всичко, което прави. За първи път клъстерът има толкова тясно сътрудничество с който и да е кабинет на България и се стига толкова далече в битката за стратегически инвеститор. Според Плевнелиев позитивите за България са, че в рамките на Европейския парламент, в европейските медии България не се споменава с лошо, а с добро.

Към момента няма нововъзникнали обстоятелства по сделката с “Фолксваген”. Ситуацията е на нивото отпреди три месеца, коментира за “24 часа” шефът на Българската агенция за инвестиции Стамен Янев.

В този проект на масата има две еднакви по тежест оферти и пред надзорния съвет на концерна стои въпросът за избере, добави той.

В крайна сметка България е преодоляла конкуренцията на 20 държави, припомни шефът на агенцията за инвестиции.

Стамен Янев смята за предимство, че страната ни е фактор на стабилност в региона, че спазва европейските правила в сферата на финансовите параметри.

“Това, което сме направили с правителството, е максималното спрямо европейските правила. Предимствата ни още са възходяща икономика, инвестиции в образование и кадри”, подчерта Янев. Той бе категоричен, че при нововъзникнали обстоятелства българската страна е готова да преразгледа всички въпроси в детайли.

Румъния подновява амбициите си да вземе завода

Ще направим всичко възможно да убедим германците, казва отстранената премиерка Виорика Дънчила

Румъния може да се върне в надпреварата за новия завод на германската група “Фолксваген”. Това става само ден, след като от концерна обявиха, че се отлага решението за строителството на завода в Турция. Причината е военната намеса на Анкара в Сирия, заради която страната рискува да бъде подложена на икономически санкции.

Трябва обаче да действаме бързо, за да се възползваме от появилата се възможност.

Букурещ трябва

да се обърне

директно към

германската

компания

и да предостави оферта в съответствие с регламентите на Европейския съюз, посочи ръководителят на румънската Асоциация на автомобилните производители Габриел Сико, цитиран от сайта “Румъния инсайт”.

“Ще направим всичко възможно да убедим “Фолксваген”, заяви отстранената от поста чрез вот на недоверие премиерка Виорика Дънчила за всекидневника “Зиарул Финанчиар”.

В началото, когато “Фолксваген” обяви намерението си за завод в Източна Европа, Румъния беше споменавана наред с България и Турция, но впоследствие отпадна от вниманието на инвеститора.

“Започнахме нови дискусии с групата “Фолксваген” тази сутрин. Румъния има много добри технически условия в момента и няма проблем с работната ръка. Направихме проучвания и има редица възможни места, където може да се построи фабрика, и

разполагаме с

необходимата

инфраструктура

и работна

ръка”,

заяви в сряда Щефан Раду Опря, министър за бизнес средата, търговията и предприемачеството.

Той подчерта, че новите дискусии може да бъдат инициирани от настоящото правителство, въпреки че то падна с вот на недоверие миналата седмица.

“Румъния има добре квалифицирана работна ръка в тази сфера и имаме зони с традиции в автомобилната индустрия, където има място за развитие. Разговаряхме, включително с румънски инженери в Германия и други страни, които казаха, че са готови да се върнат у дома, ако подобен проект дойде в Румъния”, изтъкна още министърът.

В момента Румъния има две автомобилни фабрики, разположени в южната част на страната: “Дачия” (“Рено”) в Питещ и “Форд” в Крайова. И двете са на място на бивши фабрики за автомобили, построени по време на комунистическия режим.

Румъния не

успя да

привлече

инвестиции в

този сегмент въпреки развитието на местната автомобилна индустрия като цяло.

Румъния беше осмият по големина производител на автомобили в Европейския съюз през 2018 г. с близо 472 000 бройки, далече зад Чехия (1,4 милиона) и Словакия (1,03 милиона), но пред Унгария (461 000) и Полша (365 хил.).

Унгария обаче може да надмине Румъния в бъдеще, след като привлече нов завод на BMW. Направената миналата година инвестиция е за 1 млрд. евро. 

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Бизнес

Осигуряването на бързо придвижване на стоки и хора е жизнено важно, за да може икономиката да работи

Бизнесът иска след Великден по-меки мерки, за да работи

Работодателски организации притеснени от неизпълнени договори Икономиката няма да издържи, предупреждава Васил Велев За по-меки мерки, които да позволят икономиката отново да заработи пълноценно, се обявиха работодателските организации. Разхлабването трябвало да става постепенно и да започне след Великден

Заведенията по столичния бул. “Витоша” са затворени с въвеждането на извънредното положение. Според бранша има риск 50% от ресторантъорите изобщо да не отворят след кризата.

Фирми: Схемата 60/40 не работи за затворен бизнес

Кой в момента няма задължения към НАП, че да изпълни условията, питат те 59 фирми са подали помощ по схемата 60/40 само за два дни. От 13 март, когато бе обявено извънредно положение, 31 643 души са се регистрирали в бюрата по труда, а 17 793 от тях са посочили, че са без работа заради коронавируса. “Чакаме все още да получим одобрението от

Дълговете на общините са 188,1 млн. лева, 16 са с финансови затруднения

Дълговете на общините са 188,1 млн. лева, 16 са с финансови затруднения

Просрочените задължения на всички общини към края на 2019 г. са в размер на 188,1 млн. лв., което е с 57,1 млн. повече за година. 121 обаче нямат такива, а при 66 от тях се наблюдава намаление - общо 10,9 млн. лв. 85 общини обаче са увеличили задълженията си - с общо 60,5 млн. лв. Това показва анализ на Министерството на финансите към края на 2019

На газовата борса днес рекордно ниски цени

На газовата борса днес рекордно ниски цени

Рекордно ниска цена бе постигната при сделка на газовата борса на платформата й за търговия в рамките на деня. Цената е 24,50 лв. за мегаватчас, което е със 0,70 лв. по-ниска от тази, която днес определи КЕВР от 1 април. От газов хъб "Балкан", както се казва борсата, съобщават, че в тази цена са включени и разходите за достъп и пренос по газовата

Снимка: Pixabay

Незаконен внос на яйца от България са установили гръцките власти

Незаконен внос на 324 хиляди яйца от България са установили гръцките власти при проверка на склад на търговец на едро в Атина, съобщи телевизия Скай, като се позовава на АНА-МПА. Яйцата не са били маркирани с код на производителя, нито са били придружени с документи, с които да се проследи произходът им

Снимка: Pixabay

Гърция набра почти половин милиард евро с краткосрочни облигации

Гръцката държава е набрала днес 487,5 милиона евро от търг на шестмесечни облигации с лихва от 0,30 процента, съобщиха АНА-МПА и БТА. Според данните на гръцката Организация за управление на публичния дълг офертите са били за 508 милиона евро и са надхвърлили 1,35 пъти сумата по

Последно от 24 здраве лого

Мнения

Последно от мила бг лого

Последно от

Последно от 168 часа лого

Последно от

Още от Бизнес

Снимка: Pixabay

Промишленото производство в САЩ е спаднало през март заради вируса

Aмериканското промишлено производство е намаляло през март заради икономическите последици от коронавируса, предадoха Асошиейтед прес и БТА. Институтът за управление на доставките, асоциация на мениджърите по доставките, отчете днес, че промишленият му индекс се е понижил до 49,1 пункта миналия месец, след като през февруари достигна 50,1 пункта

Снимка: Pixabay

Икономиката може да се свие с 11% до юли, 5 милиона работни места по-малко

Управляващият директор на Блекрок (Blackrock) Амер Бисат каза днес, че световната икономика може да се свие с 11 процента през първото полугодие, а световният брутен вътрешен продукт може да изгуби 6 трилиона долара заради пандемията от коронавирус, предадоха Ройтерс и БТА. При консервативни изчисления 5 милиона работни места могат да бъдат

БНБ: Европейският банков орган приема правила за мораториума по кредитите утре

БНБ: Европейският банков орган приема правила за мораториума по кредитите утре

След 2 април банките трябва да предложат проект на правила за отсрочване на заемите, който БНБ да утвърди В Европейския банков орган (ЕБО) продължават консултациите, за които БНБ вече съобщи, и в които участваме като член на Съвета на надзорниците, във връзка със законовите и частните мораториуми върху плащанията по банкови кредити в контекста

Николина Ангелкова. Кадър Би Ти Ви

Ангелкова призовава: Приемайте ваучери за отложени пътувания

Шезлонгите и чадърите на плажа за българи да са безплатни това лято, предлага министърката Ако извънредното положение бъде удължено до 13 май, до 13 юни няма да могат да се възстановяват суми, които са предплатени с оглед на нереализирани почивки. Това каза в предаването „Лице в лице“ по Би Ти Ви министърът на туризма Николина Ангелкова

Снимка: Pixabay

Китай може да намали квотите за електрически автомобили

Китай възнамерява да намали временно квотите за производство на електрически автомобили, за да позволи на автомобилостроителите, които са тежко засегнати от пандемията от коронавируса, да увеличат спадналите си продажби. Това научи Ройтерс от запознати източници. Китайските власти биха могли също така да отложат с шест месеца влизането в сила на

VIVACOM дарява първите месечни такси за нови услуги през април за борбата с COVID-19

VIVACOM дарява първите месечни такси за нови услуги през април за борбата с COVID-19

Компанията ще дарява и 1% от всяко плащане с Pay by VIVACOM  След решението си да дари 900 000 лв. на Министерство на здравеопазването заедно с United Group, VIVACOM продължава инициативите си за по-бързо овладяване на епидемията и връщането на обществото към обичайния начин на живот и работа. Компанията ще дари сумата на първите месечни такси за

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber