Концесията на летище София е блокирана от 44 дни

https://www.24chasa.bg/novini/article/7700458 Концесията на летище София е блокирана от 44 дни Концесията на летище София е блокирана от 44 дни www.24chasa.bg
Така изглежда терминал 3 според проекта на “Соф Кънект”.

Преустройство на терминалите и нови услуги още в първите

Търговските площи на терминалите ще се увеличат.

години предвижда консорциумът победител “Соф Кънект”

СТЕФАН ВЕРМАН

Една от най-големите сделки у нас - тази за концесията на Летище София, е блокирана от 44 дни. Причината е, че Комисията за защита на конкуренцията все още не се е произнесла по жалбите на отпадналите кандидати. Първото производство от регулатора по тях бе образувано преди месец и половина - на 27 август.

ГИВ САРДАРИ

От КЗК заявиха в сряда пред “24 часа”, че поради големия обем информация и множеството документи, свързани с жалбите, не могат да определят точен срок за решение. Но увериха, че по казуса се работи.

Концесията на летището бе обявена през 2017 г., но бе спряна от служебното правителство на Огнян Герджиков. При третия кабинет на Бойко Борисов - през юни 2018 г., тя бе обявена отново. Срокът за оферти бе удължаван два пъти по искане на кандидат концесионери.

Така на 5 април пет консорциума подадоха предложения и започна процедурата по отварянето, разглеждането и оценяването им.

На 17 юли за победител бе обявен консорциум “Соф Кънект”, в който са френската “Меридиам Ийстърн Юръп Инвестмънтс”, операторът на летище Мюнхен “Флугхафен Мюнхен” и “Щрабаг”. Консорциумът оферира годишно концесионно възнаграждение за държавата от 32% от приходите. За 35 г. това са близо 858,9 млн. евро. Той бе оценен с 86,12 точки.

На второ място бе класиран консорциумът, в който са “Еърпортс Де Пари” и турската “ТАВ хавалиманларъ холдинг”. Точките, които имат, са 80,31. “Фрапорт България” зае трето място с 80,19 точки. Четвърти със 78,45 точки е консорциум “Витоша”, в който са “Манчестър еърпорт” и британското дружество на китайската “Пекин кънстракшън ейнджиниринг груп”. Пети е “ССБ София еърпорт Джей Ви” с летищен оператор “Копенхаген еърпортс” (66,15 точки). Водещ в него е швейцарската инфраструктурна компания “ССБ Зауервайн & Шефер Бау” и партньори - летищният оператор “Копенхаген еърпортс” и турската “ЕРГ Интернешънъл”.

Жалби в КЗК подадоха “Еърпортс де Пари”, “МАГ Оувърсийз Инвестмънтс” от консорциум “Витоша”, “ССБ Зауервайн енд Шефер бау” от консорциума “ССБ София еърпорт Джей Ви” и “Фрапорт България”.

Каква е визията

за летището

на победителя?

В “Соф кънект” с дял от 99% е френският инвестиционен фонд “Меридиам”, а единият процент е на базираната във Виена строителна компания “Щрабаг”, която изгради терминал 2 на летище София.

Без дял, но партньор в консорциума, е летище Мюнхен. То е единственото в Европа с 5 звезди и едно от 7-те с такава категория в света.

Избран е този вариант за съставяне на консорциума, за да може министерството на транспорта да сключи договор за летищен оператор с летище Мюнхен и по този начин държавата да има директен контрол, поясни за “24 часа” Стефан Верман, говорител на “Меридиам”, за концесията на софийското летище. Верман и Гив Сардари - инвестиционен директор в “Меридиам”, представиха преди дни плановете на консорциума за развитието на летище София.

Според визията на “Соф Кънект”

с шест стъпки,

летище София

ще стане

модерно и на

световно ниво

Още в първите 2 години на концесията е планирано обновяване и преустройване на двата съществуващи терминала. Ще бъде създадено повече използваемо пространство. Залага се на подобряване на обслужването на пътниците, за да се подсили репутацията на летището по отношение на експедитивност и удобство.

Преустройството ще осигури привлекателни сгради, нови съоръжения, интуитивно ориентиране и модерни технологии, както и средства за информация и забавления.

На уебсайта на летището ще се създадат и лансират инструменти и услуги за улеснение преди пътуване, които ще се предлагат от авиокомпании и от партньори доставчици. Тези услуги ще включват информация преди излитането, ориентиране и стимулиране на предварителното поръчване на храна, стоки, услуги и удобства.

Втората стъпка е привличане на нови авиокомпании и откриване на нови маршрути. Според Гив Сардари един от районите, които подлежат на допълнително развитие, е Близкият Изток.

Третата цел е превръщането на аеропорта в хъб, за да обслужва връзки между Европа и Азия.

Четвъртата е да се насърчават успехите на нискотарифните компании, да се подпомага растежът им. Нещо, в което екипът в Мюнхен има опит.

Петата задача е служителите на аеропорта да завършат мюнхенската акадения за обучение.

А шестата е поетапна стратегия за строителство.

Въпросната стратегия се ръководи основно от развитието на пътническите терминали, които ще се разширяват според нарастването на броя на пътниците. Това осигурява подходящ график на инвестициите и ограничено увеличаване на летищните такси, за да се стимулира ръст на трафика.

Балансът между инвестиции и ниво на летищни такси е едно от предимствата на победителя. Не предлагаме струпване на огромни инвестиции, което би довело до високи такси, а оттам - до по-малко авиокомпании и пътници, твърди Стефан Верман. До построяването на третия терминал, което ще стане до 2030 г., не се предвижда увеличаване на летищни такси, а след това вдигането им ще става поетапно.

През първата фаза освен преустройването на двата терминала и построяването на нов паркинг

ще се подобрят

проверката за

сигурност и

паспортният

контрол

за международните полети.

Терминал 2 не само ще увеличи капацитета си, но планът за развитието му ще включва разширяване на търговската му зона с нови магазини за заминаващите пътници, както и обособени места за хранене.

Инвестициите до 2022 г., които ще бъдат забелязани веднага от потребителите, са новото конфигуриране на терминалите, в това число ръкавите за качване в самолета, и новият паркинг за автомобили.

До 2030 г. ще бъде изграден и новият терминал 3.

“Меридиам”

обновява терминал

в Ню Йорк

В консорциума “Соф Кънект” са френският инвестиционен фонд “Меридиам”, австрийската фирма “Щрабаг” и мюнхенското летище.

Със седалище в Париж, “Меридиам” е френска независима световна инвестиционна компания, специализирана в дългосрочни публични инфраструктурни проекти, със 71 проекта в 23 страни, с активи на стойност 7 млрд. евро под нейно управление и 55 млрд. евро капитал, инвестиран в строителство.

“Меридиам” има доказан опит в летищния сектор с портфолио, включващо централния терминал на LaGuardia (Ню Йорк, САЩ), Queen Alia International (Йордания) и Ivato and Nosy Be (Мадагаскар). Компанията е специализиран в разработване, финансиране и управление на дългосрочни публични инфраструктурни проекти.

Австрийската фирма “Щрабаг” е водещ изпълнител с богат опит в строителния сектор.

От 2015 г. летище Мюнхен е първото европейско летище с 5 звезди, присъдени от Skytrax - авторитетния лондонски авиационен изследователски институт. Само седем летища в света са получили такова признание. Летище Мюнхен е едно от най-успешните в световен мащаб с приходи от над 1,5 милиарда евро през 2018 г.

То е публична собственост: (Германия (26%), провинция Бавария (51%) и град Мюнхен (23%), отговаря за около 47 милиона пътници годишно, обслужва 264 дестинации в 74 държави и има трафик мрежа от 106 авиокомпании.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Бизнес

Осигурени са първите 200 млн. евро за “Балкански поток”

"Булгартрансгаз" взе кредит от 4 банки в евро, обезпечи го с депозити в долари и така печели 2 млн. лв. за 6 месеца “Булгартрансгаз” взе кредит от 200 млн. евро от 4 банки за авансово плащане на консорциумите, които строят “Балкански поток”. Това съобщи за “24 часа” шефът на газовото дружество Владимир Малинов

Вучич: Германия ще отвори две фабрики в Сърбия

Германия ще отвори две предприятия в Сърбия, общият обем на инвестициите по тези проекти ще е 300 милиона евро. Това заяви днес президентът на Сърбия Александър Вучич на обща пресконференция в Белград с министъра на икономиката и енергетиката на Германия Петер Алтмайер, предаде ТАСС. Става дума за изграждането на предприятия от компаниите Brose и

"Фолксваген": Не търсим ново място за завода, проектите са замразени

Германският концерн "Фолксваген" не търси ново място за завода си, заяви член на управителния съвет на компанията, цитиран от „Ханделсблат“. Пред журналисти Андреас Тостман, който отговаря за производството, поясни, че Фолксваген следи внимателно турската офанзива в Сирия. „Не сме притиснати от времето и затова решението ни

Борисов: На голите поляни, където пасяха магарета, расте завод след завод (Обзор)

Парцелите в индустриалните зони са разпродадени “Драго ми е, като виждам как на голите поляни, където пасяха магарета, расте завод след завод. Правят се все по-сложни, по-скъпи и по-добри неща.” Това заяви премиерът Бойко Борисов при посещението си в индустриалната зона на Куклен, където откри ново турско предприятие за стопове и фарове за

Германия ще номинира Изабел Шнабел за член на управителния съвет на ЕЦБ

Германия ще номинира университетската преподавателка Изабел Шнабел за член на управителния съвет на Европейската централна банка (ЕЦБ), съобщи днес информиран източник, цитиран от Ройтерс. Шнабел, която миналия месец защити ЕЦБ на фона на множеството критики за най-новия пакет стимули на банката, ще стане втората жена в 25-членния управителен

SoftBank се е споразумяла да придобие WeWork

"СофтБанк" (SoftBank) е приела да плати над 10 милиарда долара за придобиването на стартъпа за споделено работно пространство "УиУърк" (WeWork), предадoха Ройтерс и БТА, като се позова на информирани източници. Сделката е неочакван обратза УиУърк, както и за най-големия му акционер СофтБанк, която с най-новия поет ангажимент ще е инвестирала над

Последно от лого

Мнения

Последно от лого

Последно от

Последно от лого

Последно от

Още от Бизнес

Тайланд забранява глифозата и още два пестицида

Тайланд реши днес да забрани от 1 декември глифозата и още два опасни пестицида въпреки протестите на местните селскостопански производители, предаде Франс прес. В земеделския сектор работят 40 процента от тайландското население. Страната от Югоизточна Азия е един от най-големите износители на ориз и захар в света

Росатом очаква, че АЕЦ "Аккую" ще започне да дава електричество през 2023 г.

Руската държавна компания Росатом очаква, че строящата се в Турция АЕЦ "Аккую" ще започне да дава електричество през 2023 г., каза пред журналисти ръководителят на Росатом Алексей Лихачов, предаде ТАСС. Той посочи, че молбата на турската страна е централата да бъде пусната в действие преди срока, през 2023 г

Почти половината руснаци имат пари само за храна и дрехи

Делът на руските семейства, чиито доходи стигат само за храна и дрехи, се е увеличил през 2019 г. до 49,4%, предаде РБК, позовавайки се на данни на Росстат, съобщава БНР. Данните на руската статистическа служба са за второто тримесечие от годината. Увеличението в сравнение с аналогичния период от миналата година е 0,6 на сто

Кирил Домусчиев обсъжда в Рим българо-италиански бизнес проекти

Така председателят на КРИБ и президентът на италианската Конфиндустрия Венченцо Боча дадоха нов тласък на деловите ни отношения Председателят на КРИБ Кирил Домусчиев и президентът на Конфиндустрия Венченцо Боча дадоха в Рим нов тласък на българо-италианските бизнес проекти Председателят на КРИБ Кирил Домусчиев се срещна днес в Рим с президента

Желязков към премиера на Грузия: Оптичният кабел по дъното на Черно море за 9 г. нито за момент не е прекъсвал трафика

Транспортният министър и премиерът на Грузия обсъдиха развитието на транспортната и дигиталната свързаност през Черно море Министърът на транспорта Росен Желязков и премиерът на Грузия Георги Гахария обсъдиха развитието на транспортната и дигиталната свързаност през Черно море. Срещата им беше в рамките на форума „Пътя на коприната“

"Фейсбук" отпадна от Топ 10 на най-скъпите марки в света

За първи път от три години насам най-голямата социална мрежа "Фейсбук" отпада от първата десетка на най-скъпите световни марки, съобщава "Капитал". Годишната класация Best Global Brands на Interbrand, част от комуникационната група Omnicom Group, отчита при подреждането постигнатите от компаниите финансови резултати през годината,

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber