Концесията на летище София е блокирана от 44 дни

https://www.24chasa.bg/novini/article/7700458 Концесията на летище София е блокирана от 44 дни Концесията на летище София е блокирана от 44 дни www.24chasa.bg
Така изглежда терминал 3 според проекта на “Соф Кънект”.

Преустройство на терминалите и нови услуги още в първите

Търговските площи на терминалите ще се увеличат.
Търговските площи на терминалите ще се увеличат.

години предвижда консорциумът победител “Соф Кънект”

СТЕФАН ВЕРМАН
СТЕФАН ВЕРМАН

Една от най-големите сделки у нас - тази за концесията на Летище София, е блокирана от 44 дни. Причината е, че Комисията за защита на конкуренцията все още не се е произнесла по жалбите на отпадналите кандидати. Първото производство от регулатора по тях бе образувано преди месец и половина - на 27 август.

ГИВ САРДАРИ
ГИВ САРДАРИ

От КЗК заявиха в сряда пред “24 часа”, че поради големия обем информация и множеството документи, свързани с жалбите, не могат да определят точен срок за решение. Но увериха, че по казуса се работи.

Концесията на летището бе обявена през 2017 г., но бе спряна от служебното правителство на Огнян Герджиков. При третия кабинет на Бойко Борисов - през юни 2018 г., тя бе обявена отново. Срокът за оферти бе удължаван два пъти по искане на кандидат концесионери.

Така на 5 април пет консорциума подадоха предложения и започна процедурата по отварянето, разглеждането и оценяването им.

На 17 юли за победител бе обявен консорциум “Соф Кънект”, в който са френската “Меридиам Ийстърн Юръп Инвестмънтс”, операторът на летище Мюнхен “Флугхафен Мюнхен” и “Щрабаг”. Консорциумът оферира годишно концесионно възнаграждение за държавата от 32% от приходите. За 35 г. това са близо 858,9 млн. евро. Той бе оценен с 86,12 точки.

На второ място бе класиран консорциумът, в който са “Еърпортс Де Пари” и турската “ТАВ хавалиманларъ холдинг”. Точките, които имат, са 80,31. “Фрапорт България” зае трето място с 80,19 точки. Четвърти със 78,45 точки е консорциум “Витоша”, в който са “Манчестър еърпорт” и британското дружество на китайската “Пекин кънстракшън ейнджиниринг груп”. Пети е “ССБ София еърпорт Джей Ви” с летищен оператор “Копенхаген еърпортс” (66,15 точки). Водещ в него е швейцарската инфраструктурна компания “ССБ Зауервайн & Шефер Бау” и партньори - летищният оператор “Копенхаген еърпортс” и турската “ЕРГ Интернешънъл”.

Жалби в КЗК подадоха “Еърпортс де Пари”, “МАГ Оувърсийз Инвестмънтс” от консорциум “Витоша”, “ССБ Зауервайн енд Шефер бау” от консорциума “ССБ София еърпорт Джей Ви” и “Фрапорт България”.

Каква е визията

за летището

на победителя?

В “Соф кънект” с дял от 99% е френският инвестиционен фонд “Меридиам”, а единият процент е на базираната във Виена строителна компания “Щрабаг”, която изгради терминал 2 на летище София.

Без дял, но партньор в консорциума, е летище Мюнхен. То е единственото в Европа с 5 звезди и едно от 7-те с такава категория в света.

Избран е този вариант за съставяне на консорциума, за да може министерството на транспорта да сключи договор за летищен оператор с летище Мюнхен и по този начин държавата да има директен контрол, поясни за “24 часа” Стефан Верман, говорител на “Меридиам”, за концесията на софийското летище. Верман и Гив Сардари - инвестиционен директор в “Меридиам”, представиха преди дни плановете на консорциума за развитието на летище София.

Според визията на “Соф Кънект”

с шест стъпки,

летище София

ще стане

модерно и на

световно ниво

Още в първите 2 години на концесията е планирано обновяване и преустройване на двата съществуващи терминала. Ще бъде създадено повече използваемо пространство. Залага се на подобряване на обслужването на пътниците, за да се подсили репутацията на летището по отношение на експедитивност и удобство.

Преустройството ще осигури привлекателни сгради, нови съоръжения, интуитивно ориентиране и модерни технологии, както и средства за информация и забавления.

На уебсайта на летището ще се създадат и лансират инструменти и услуги за улеснение преди пътуване, които ще се предлагат от авиокомпании и от партньори доставчици. Тези услуги ще включват информация преди излитането, ориентиране и стимулиране на предварителното поръчване на храна, стоки, услуги и удобства.

Втората стъпка е привличане на нови авиокомпании и откриване на нови маршрути. Според Гив Сардари един от районите, които подлежат на допълнително развитие, е Близкият Изток.

Третата цел е превръщането на аеропорта в хъб, за да обслужва връзки между Европа и Азия.

Четвъртата е да се насърчават успехите на нискотарифните компании, да се подпомага растежът им. Нещо, в което екипът в Мюнхен има опит.

Петата задача е служителите на аеропорта да завършат мюнхенската акадения за обучение.

А шестата е поетапна стратегия за строителство.

Въпросната стратегия се ръководи основно от развитието на пътническите терминали, които ще се разширяват според нарастването на броя на пътниците. Това осигурява подходящ график на инвестициите и ограничено увеличаване на летищните такси, за да се стимулира ръст на трафика.

Балансът между инвестиции и ниво на летищни такси е едно от предимствата на победителя. Не предлагаме струпване на огромни инвестиции, което би довело до високи такси, а оттам - до по-малко авиокомпании и пътници, твърди Стефан Верман. До построяването на третия терминал, което ще стане до 2030 г., не се предвижда увеличаване на летищни такси, а след това вдигането им ще става поетапно.

През първата фаза освен преустройването на двата терминала и построяването на нов паркинг

ще се подобрят

проверката за

сигурност и

паспортният

контрол

за международните полети.

Терминал 2 не само ще увеличи капацитета си, но планът за развитието му ще включва разширяване на търговската му зона с нови магазини за заминаващите пътници, както и обособени места за хранене.

Инвестициите до 2022 г., които ще бъдат забелязани веднага от потребителите, са новото конфигуриране на терминалите, в това число ръкавите за качване в самолета, и новият паркинг за автомобили.

До 2030 г. ще бъде изграден и новият терминал 3.

“Меридиам”

обновява терминал

в Ню Йорк

В консорциума “Соф Кънект” са френският инвестиционен фонд “Меридиам”, австрийската фирма “Щрабаг” и мюнхенското летище.

Със седалище в Париж, “Меридиам” е френска независима световна инвестиционна компания, специализирана в дългосрочни публични инфраструктурни проекти, със 71 проекта в 23 страни, с активи на стойност 7 млрд. евро под нейно управление и 55 млрд. евро капитал, инвестиран в строителство.

“Меридиам” има доказан опит в летищния сектор с портфолио, включващо централния терминал на LaGuardia (Ню Йорк, САЩ), Queen Alia International (Йордания) и Ivato and Nosy Be (Мадагаскар). Компанията е специализиран в разработване, финансиране и управление на дългосрочни публични инфраструктурни проекти.

Австрийската фирма “Щрабаг” е водещ изпълнител с богат опит в строителния сектор.

От 2015 г. летище Мюнхен е първото европейско летище с 5 звезди, присъдени от Skytrax - авторитетния лондонски авиационен изследователски институт. Само седем летища в света са получили такова признание. Летище Мюнхен е едно от най-успешните в световен мащаб с приходи от над 1,5 милиарда евро през 2018 г.

То е публична собственост: (Германия (26%), провинция Бавария (51%) и град Мюнхен (23%), отговаря за около 47 милиона пътници годишно, обслужва 264 дестинации в 74 държави и има трафик мрежа от 106 авиокомпании.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Бизнес

СНИМКА: Pixabay

Купуват се повече евро, но парите си остават в банките (Обзор)

И БНБ, и банкери са категорични: Няма натиск върху борда Българите обменят повече евро в последните дни, но парите си остават в банките под формата на депозити. Така финансисти коментираха изявления на политици, регистрирали близо 1 милиард лева, с които са купени евро. Като причина за засиления интерес се посочват дебатът дали да влезем в

Бойко Борисов

Борисов: Ще се радвам да знам за кои енергийни проекти са говорили Радев и Путин

С удоволствие бих научил за кои енергийни проекти между България и Русия са говорили, защото това ми е важно и сигурно трябва нашите министри да ги изпълняват. Това каза пред журналисти в Брюксел премиерът Бойко Борисов преди началото на обсъжданията за многогодишната финансова рамка на ЕС, предаде „Фокус“

Петя Аврамова. Снимка МРРБ

2,3 млн. е-винетки за 128,4 млн. лв. продадени до средата на февруари

2 273 703 електронни винетки на обща стойност 128 375 970 лв. са продадени от 1 ноември 2019 г. до средата на месец февруари т.г. Извършени са 303 215 проверки, съставени са 4 281 акта за установяване на административни наказания. Приходите от компенсаторни такси и глоби са 2 029 534 лв. Постъпилите суми от продажба на е-винетки в брой в

Превозвачите: При старт на толсистемата през март - дълги опашки от камиони

Превозвачите: При старт на толсистемата през март - дълги опашки от камиони

С въвеждането на толсистемата от началото на март ще има дълги опашки по граничните пунктове, защото въвеждането и плащането на маршрут става бавно - около 12-15 минути на камион, каза пред журналисти в парламента днес Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи, предава БТА

Валдис Домбровскис

Домбровскис: България ще влезе в ERM II с няколко месеца закъснение

България най-вероятно ще се присъедини към валутния механизъм ERM II с няколко месеца по-късно от обявения срок - края на април. Това заяви пред БНР зам.-председателят на Европейската комисия Валдис Домбровскис, след като по-рано през седмицата той е разговарял с финансовия министър Владислав Горанов

Джузепе Конте СНИМКА: Ройтерс

Италианското правителство спечели вот на доверие в Сената

Италианското правителство спечели днес вот на доверие в Сената заради указ, който ще улесни съдиите да използват шпионски софтуер при разследвания на корупция в държавния сектор, предаде Ройтерс. Това стана в момент на силни търкания вътре в управляващата коалиция. Малката центристка партия "Италия Вива" ежедневно влиза в спорове с по-големите си

Последно от 24 здраве лого

Мнения

Последно от мила бг лого

Последно от

Последно от 168 часа лого

Последно от

Още от Бизнес

СНИМКИ: Ройтерс

Франция и Германия подписаха договор за производство на нов изтребител

Франция и Германия подписаха договор на стойност 150 милиона евро за изграждане на прототип на изтребител от следващо поколение, предаде Ройтерс. Компаниите Дасо авиасион и Еърбъс ще построят самолета, който би трябвало да влезе във въоръжение през 2040 г. Целта е той да замени изтребителите Рафал на Дасо и германските Юрофайтър

СНИМКА: Pixabay

Израел и палестинците уредиха търговския си спор

Израел и палестинците обявиха днес, че са постигнали споразумение за прекратяване на изострилата се криза в търговията, която засили напрежението между двете страни, предаде Асошиейтед прес. Израелският министър на отбраната Нафтали Бенет каза, че Израел ще позволи на палестинците да изнасят селскостопански продукти

Панагюрище преговаря с руснаци за изграждането на завод за електрически автобуси

Панагюрище преговаря с руснаци за изграждането на завод за електрически автобуси

Панагюрище преговаря с руски инвеститори за изграждането на завод за производството на електрически автобуси. Ако преговорите завършат успешно и проекта се осъществи в града ще бъдат разкрити нови 140 работни места, съобщи кметът на Панагюрище Никола Белишки. Автобусите са съвмества разработка на руски и финландски инженери

СНИМКА: Pixabay

5000 тона домати от Турция чакат на руската граница с риск да се развалят

Стотици камиони, превозващи 5000 тона домати от Турция, са заклещени от около седмица в буферната зона между Украйна и Русия в очакване Русия да обяви официално увеличаване на квотата си на домати от Турция, съобщиха турски медии. През февруари турските производители започнаха да изпращат допълнителна продукция към руската граница след съобщения

Йорданка Фандъкова СНИМКА: Архив

Фандъкова: Даваме 500 000 лв. годишно на АПИ за поддръжка, за да няма винетки

Половин милион лева годишно ще плаща Столичната община на Агенция “Пътна инфраструктура” за поддръжката на 11 пътни участъка от републиканската мрежа. София ще плаща част от нужните средства за отсечките, сред които северната скоростна тангента, за да не се налага част от жителите на районите “Нови Искър”, “Кремиковци”

20% ръст на приходите от нощувки във Велико Търново през декември

20% ръст на приходите от нощувки във Велико Търново през декември

Приходите от нощувки в област Велико Търново през декември 2019 г. са близо 1,2 млн. лв., или с 19.5% повече в сравнение с декември 2018 година. Приходите от чужди граждани нарастват с 45.2%, а тези от български - с 14.5%, сочат данните на териториалното статистическо бюро. През декември 2019 г. в област Велико Търново са функционирали 117 места

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber