Маите са оказали голямо въздействие върху околната среда

https://www.24chasa.bg/novini/article/7700439 Маите са оказали голямо въздействие върху околната среда Маите са оказали голямо въздействие върху околната среда www.24chasa.bg

Учени от Тексаския университет в Остин установиха, че маите са оказали по-силно въздействие върху околната среда, отколкото се предполагаше досега, съобщи Физ.орг.

Маите превръщали обширни горски райони в поля и системи от водни канали, увеличавайки по този начин съдържанието на парникови газове в атмосферата, предава БТА.

Специалистите заснели обитавана навремето от маите местност в Централна Америка с помощта на технологията лидар, която позволява да се получи информация за отдалечени обекти посредством светлинни източници, включително радари. Бил обхванат район с площ 250 кв.км. Изображенията дали възможност да се създаде карта на повърхността под гъстата растителност. Учените открили обширни поля и водни канали.

Смята се, че маите са се сблъскали с неблагоприятни условия в обкръжаващите ги среда - повишено морско ниво преди 3000 - 1000 години и суша преди 1200 - 900 години. За да се приспособят, е трябвало да превърнат гори в системи от водни канали.

Преместването на големи групи хора и нарасналото търсене на хранителни продукти накарали маите да разширят системата от водни канали. Специалистите открили следи от отглеждане на култури, например царевица, както и черупки и животински кости.

Създаването на мрежа от водни канали довело до изхвърляне на голямо количество въглероден диоксид и метан.

Известно е, че през 9-и век в цивилизацията на маите настъпил упадък, който се изразил в бързо намаляване на населението, обезлюдени градове и разрушени системи за водоснабдяване. Учените предложиха няколко хипотези, които обясняват изчезването на цивилизацията на маите с недостига на плодородни почви и питейна вода, епидемии или завоевания на други народи.

Разкриха тайната на съвършеното еспресо

Учени от Австралия, Великобритания и САЩ твърдят, че са открили формулата за направата на съвършеното кафе еспресо, съобщава ДПА. "От всички разновидности на кафето, еспресото е най-сложната и най-вариращата по качество напитка", констатират специалистите в научното издание "Матър". За да се получи добра консистенция

Индия ще изпрати в космоса роботката Вийомитра преди полета на космонавтите си

Индийската организация за космически изследвания представи човекоподобната роботка Вийомитра, предаде ТАСС. Планирано е тя да полети в космоса преди да бъде изведен в орбита първият индийски екипаж. Тестът с робота ще провери как работят животообезпечаващите системи на космическия кораб "Гаганян". Името на Вийомитра идва от думата "вийом" -

Как се е появил животът на Земята?

Знаем, че животът възниква на нашата планета преди около 3,8 млрд. години от нежива материя. Как се е случило това? Възможно ли е животът да възникне просто така? За разлика от неживата материя, живите организми се нуждаят от хранителни вещества. Те се възпроизвеждат и развиват, следвайки строг генетичен план. Но как всъщност се е появил животът